{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.275 visninger | Oprettet:

Gødning nu {{forumTopicSubject}}

Nu har det regnet nogle dage her - så jeg overvejer at gøde nu.

Lukker i af for jeres heste når i gøder eller? Min lille ballademager af en shetter har for vane at gå under "midlertidigt" hegn fordi jeg ikke har mulighed for at sætte stød i det - men er gødningkugler giftige for hestene?

Jo jeg har mulighed for at lukke dem på stald, men nu her for det drysser ned med vand nyder de at stå ude - men jeg er også nød til at gøre det i regnvejr, så jeg er sikker på at gødningen kommer i jorden!

Hvad ville du gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gødning nu
  • #1   13. aug 2018 Jeg gøder i eftermiddag da det skal regne hele ugen, nogle dage kun lidt andre dage ret meget. Gødning er giftig og der skal gå mindst 2 uger før de må komme ud på det. Så hvis du ikke er sikker på at kunne holde de inde må de på stald! smiley

    Mvh TT


  • #3   13. aug 2018 Hvordan gøder i?


  • #4   13. aug 2018 Okay - så må de ind og jeg må hegne og se om jeg kan få stød i



  • #5   13. aug 2018 Kristiane ; jeg har det i kugler og går blot og smider det ud med hånden - nemt og simpelt (købte lidt af min genbo)

  • #6   13. aug 2018 Ja, gødningen er giftig for hestene.
    Hvis du ikke har anden mark, som de kan gå på, så må du gøde i to omgange.


  • #8   13. aug 2018 Hvis ikke du kan holde hesten fra at gå ind på stykke så vil jeg råde dig til at lade hver med og gøde smiley

    Gødning af AL art ( også gylle ) er meget farligt for heste , spiser de det bliver det slemt forgiftet - har set tilfælde af heste som er blevet forgiftet det ligner en form for forfangenhed og man skal passe meget på også med behandlingen af det da en for "hård" behandling kan medføre forværring af det og gør at man til sidst må aflive hesten , så nej jeg ville ALDRIG gøde hvis ikke man kan holde hesten 100% fra stykker i minimum 3 uger ( ved godt nogle siger 14 dage , men så skal man altså regne med konstant regn i al den tid fordi ellers er det ikke langt nok nede i jorden til at man være sikker på hesten ikke kan indtage det i toplag græsset )

    Det tilfælde af en meget forgiftet hest jeg har set var en hest som var kommet på græs efter 14 dage , så man skal passe rigtig meget på smiley

    Og det glæder ligeledes med sprøjte midler , man kan ALDRIG være for forsigtig - jeg har en veninde der avler og har egen salgs stald som indtil videre har 4 døde heste efter forgiftning det var helt forfærdeligt at se og opleve , da den ene af dem har gået ved mig fulgte vi den tæt i hans sygdoms forløb - så PAS PÅ gødning , sprøjtegift uanset jeg ville bestemt ikke tør tage chancen hvis det var mig smiley


  • #9   13. aug 2018 Peter L - Det er bestemt ikke noget sludder! Til og med den landmand (der overhovedet ikke er sart mht sine heste) jeg kender vil ikke lukke sine heste ud før der minimum var gået to uger!

    Mvh TT


  • #10   13. aug 2018 TT - hvem svare du?

  • #11   13. aug 2018 Det var til Peter L ( i #7 som du kan se mangler nu ) , han har åbenbart slettet hans kommentar omkring at han mente hestene bare kunne gå der med det samme - de 14 dage var noget sludder !


    - hvilket han jo på ingen måde har ret i , og efter flere andre svar herinde om hvor giftigt det er har han slettet sin kommentar smiley


  • #12   13. aug 2018 Nu har jeg snakket med min egen bondemand - han siger min 1 uge uden dyr - da dette åbenbart er hurtigt virkende og uden giftstoffer

  • #13   14. aug 2018 hvis man læser lidt rundt omkring, så er der mange meninger om det, og fordi TT kender en bonde der venter 14 dage behøver det jo ikke være reglen, jeg har haft mine på græse efter gødskning, der var ingen problemer i det smiley


  • #14   14. aug 2018 Nu er det så ikke kun en bonde jeg kender smiley men han her har selv heste, og er den der er MINDST forsigtig. De fleste andre venter længere tid.. smiley min venindes mand er også bonde, og hun sætter de først ud efter 3-4 uger..
    Så to uger er det mindste jeg turde lade det gå..
    Men det er jo jeres heste og egen risiko så man vælger selvfølgelig selv hvad man gør smiley

    Mvh TT


  • #15   14. aug 2018 Jeg kører det ud mens hestene går på foldende ca 20 stk og de lever endnu.



  • #16   14. aug 2018 Sandby - flydende eller perler?

    Mvh TT


  • #17   14. aug 2018 Gitte - Det var det perfekte tidspunkt at gøde for mig i går smiley det startede med at regne i aftes, og har regnet i nat og til morgenen. Vejen er ikke tørret op endnu, og solen er så småt ved at kikke frem/det er et let skydække. Også skal der regne lidt i aftes igen smiley vejr meldingen er lidt ustabil. Men det har været et rigtig godt tidspunkt da perlerne er bløde nu, et par har gået i opløsning smiley
    Hvordan ser det ud hos dig? Gødet du i går?

    Mvh TT


  • #18   14. aug 2018 Hej Trådstarter.

    Der er forskellige holdninger og tilhørende argumenter ift pause efter gødning.

    -Kunstgødning er giftig. Men - hesten kan jo ikke spise gødningen med fuldt overlæg - de små piller er uendelig svære at samle op stykvis. Men river hesten nedbidt græs op med rod, vil det nok komme nogle gødningskorn med. Men alt andet lige i så beskeden en mængde, så det ikke bør have betydning ift giftvirkningen.
    Når græs spirer frygter man en højere fruktan koncentrationen, som falder når der er en øget bladmasse efter ca 2 uger. Og dermed forfangenhed.
    Men hey, efter 2-3 måneders tørke, så opfører alt græs på den måde..

    Derfor ville jeg, om muligt, holde hestene fra nygødet græs. Dels for græssets skyld. Dels for at vente til fruktan koncentrationen og dermed forfangenhed risikoen falder.
    Jeg ville ikke frygte risikoen for, at hestene indtager indtil flere gram kunst gødning.
    Hvis det var naturgødning, ville jeg give det høj prioritet at holde hestene væk i et par dage. Herefter bør en del smitstof, der trives i en mødding, være døde af sollys og tørere, iltrige forhold.

    Så - er det nødvendigt at gøde, ville jeg gøre det.


  • #19   14. aug 2018 Perler eller kugler smiley

  • #20   14. aug 2018 TT; nej jeg nåede ikke at få gødet smiley men jeg har også grønt græs - og nu hvor vi fik meget vand, som i rigtig meget, ja så venter jeg et par dage til vi får finregn igen - min bonde siger at jeg sagtens kan gøde mens hestene går på - fordi græsset er grønt og fordi der ikke skal så meget gødning til - som først antaget - min bonde har selv heste og køer og ja de går alle ude mens han gøder græsset - jeg har dog valgt at når regnen kommer igen, så lukker jeg hestene inde den ene dag og så kommer de ud igen - så må jeg se om der sker noget - sats ja - men min hoppe tåler ikke at stå på stald

  • #21   15. aug 2018 Jeg gøder på ingen måde mine afgræsningsmarker.

    Det gør jeg ikke af flere årsager. Jeg ønsker ikke at hæve protein niveauet i græsset. Mit græs er ret kort, dvs at de består forholdsvis af blad materiale, og græs i dette stadie har et højt protein niveau i sig selv. Og jeg ønsker ikke at mine for formeget protein.

    Dernæst er det nøjsomme heste jeg har ( ihvert fald 2 af dem), og hvis jeg gøder vil græsset (læs ukrudtet) vokse hurtigere og derved vil der være mere til dem at æde, og de er bestemt ikke magre.

    Jeg ønsker at mine skal bevæge sig så meget som muligt, og da mad er det som driver værket, så er det kun en fordel at de skal bevæge sig ret meget for at få en FE i mit græs. Hvilket de jo ikke behøvede hvis græsset var højere.

    2 af mine har tidligere været forfangne, og da jeg stadig ønsker at holde dem på græs 24/7, må jeg sørger for at græsset er i sådan en beskaffenhed at de kan holde til det. Så jo mindre fut der er i græsset jo bedre. Systemet virker tilsyneladende selvom begge havde tegn på forfangenhed da jeg købte dem, er de begge fuldstændig oven på, selvom de begge har gået på græs siden den dag jeg købte dem.


  • #22   15. aug 2018 Da tre af mine fire folde er fuldstændig bidt ned, og den fjerde så vidt har græs til ikke engang en uge.., så skulle der gødes i håb om at det vokser hurtigt, og jeg kan have de på græs nogle uger mere. Jeg har været nødt til at supplere med wrap de sidste uger, og det er ALT for tidligt da jeg har været vant til at de går på græs fra maj-oktober...
    I år kom de først på græs juni.. Så kun to måneder med fuld græs.. smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Gødning nu

Annonce