{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
823 visninger | Oprettet:

Når skoene skal af {{forumTopicSubject}}

Halløj HG smiley
Jeg har gået og overvejet om jeg skal pille skoene af min vallak. Han bliver ikke redet så meget mere og jeg tænker at i det omfang jeg rider vil boots måske godt kunne virke. Mit spørgsmål er bare om der er noget man skal være opmærksom på når skoene kommer af, tænker på svagere/bløde hove, som jeg synes man hører (rygter?) om. Han har fået biotin i 5 måneder, hvilket jeg vil fortsætte med i hvertfald i 7 måneder endnu, så vi kommer op på et år, og får desuden også hørfrø i hans foder som har gjort under for hans hove i år. De har slet ikke været tørre eller været sprækket her i tørken, og jeg har faktisk slet ikke smurt dem.
Min tidligere smed syntes han havde en tendens til at blive flad især på baghovene, på den bagerste den ved ballerne, men dengang red jeg også meget mere, både på bane og på tur på alt muligt underlag. Men ellers har han altid haft fine og sunde hove. Han har haft sko på alle 4 de sidste 6 år.
Jeg synes det er dyrt at fortsætte med at have 4 sko på ham hvis han egentlig ikke behøver det, til det han laver nu. Bliver det aktuelt vil jeg selvfølgelig starte med kun at fjerne bagskoene, og så evt. anskaffe mig nogle boots.

Hvad er jeres erfaringer med at fjerne sko?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når skoene skal af
  • #1   17. aug 2018
    Pil dem af og se hvad der sker. Andet er der ikke for smiley Min har ikke noget behov for dem som sådan, jeg synes bare hun bevæger sig bedre med - så jeg kunne nok godt pille dem af, uden der skete noget.

    Er hesten øm uden, så må smeden hitte årsagen i hoven og arbejde på at forbedre det smiley


  • #2   17. aug 2018 Vær OBS på om der er mange sten der hvor i står/ridder smiley det er ikke super godt, hvis han har en tynd sål er der større risiko for hovbyl smiley

  • #3   17. aug 2018 Det er meget forskelligt hvordan de reagerer. Jeg pillede skoene af min, da de var umulige at få til at sidde på, og hovene trængte simpelthen til ro. Hun var halt i et halvt år, gik derefter et par måneder som ridehest på hyggeplan, og blev så pensioneret (af andre årsager). Men hun halter stadig hvis hun går på stenet grund, og det er 5 år siden jeg tog skoene af hende mener jeg. 4 er det i hvert fald smiley

  • #4   17. aug 2018 pillede skoene af min for år siden, det gik rigtig godt indtil for nogle måneder siden hvor han desværre fik et "tilbage fald" på hans dårlige hove smiley så min fungerede fint i flere år og kunne gå på alt underlag uden at ømme sig det mindste smiley du finder kun ud af om din kan eller har sarte hove ved at prøve smiley

  • #5   17. aug 2018 Købte ny hest maj 17 han gik med 4 sko, jeg brugte et halvt år på at få hovene bygget op indefra og tog så skoene af i okt 17, og han har gået uden siden. Han var lidt øm de første par uger, og har så gået uden lige siden uden problemer.

    Hvis vi ser på hestens hoves mekanismer så hæmmer sko ret meget, jeg har læst om teorier som siger at sko kan give skader pga at hovens støddæmpende effekt ikke fungere med sko.

    Så hvis din hest kan gå uden, vil det være at foretrække.


  • #6   18. aug 2018 Tog også alle 4 af min, først de bagerst inden sommeren kom og så de sidste efter 2 beskæringer, det var smedens vurdering da jeg venter mig og han bare går og hygger sig, han er nemlig en ged til at træde dem af, så smeden sagde at det bedste var uden smiley

  • #7   10. sep 2018 Sådan helt reelt så vil hesten være øm. Betragt det som hvis du altid har haft sko på og pludselig for taget dem af. Du skal først lige vænne dig til hvordan jorden egentlig føles.
    Over tid vil hovene blive stærkere, specielt ved bevægelse og forskelligt underlag. Det sætter gang i hov væksten.
    Ømheden aftager forskelligt fra hest til hest.
    Med regelmæssigt korrekt trim. Så vil hovene være stærkere og sundere, efter et års tid, hvis altså hovene ikke fejler noget.. smiley


    Kan anbefale at læse lidt her - Naturhov.dk


  • #8   10. sep 2018 Min fik tendens til en mild grad af whitelinedisease efter han havde fået sine sko af. Men hans hove var heller ikke super fantastiske med sko.
    Jeg red ham med boots i ~1 år, og har siden da aldrig haft problemer med hans hove smiley
    Han ømmer sig på stenet grus, men ellers er der ikke noget på andet underlag. Han er blevet langt mere sikker på asfalt og SF-sten, hvor han før i tiden dårligt turde gå frem af frygt for at skride.
    Jeg gav ham ikke noget tilskud, men har også fået at vide af han har naturligt stærke hove. Grunden til at hans hove var så dårlige med sko var dybstrøelse i boksen, og skæv skoning smiley


  • #9   10. sep 2018 Hovvægsforrådnelse / White Line disease
    Ses meget hyppigt hos heste med dårlig hovkvalitet.
    Din hest har formentlig også haft det, da den havde sko på, det kunne bare ikke ses pga. skoen.
    Det er altså ikke noget der kommer bare fordi man piller skoen af. Det er en tilstand i hoven som skyldes mikroorganismer der er trængt ind den hvide linie. Hvilket har noget af gøre med hovens miljø. Boksmiljø er det værste for hestens hove. Derfor er det så vigtigt at sørge for hesten får så meget fold tid som muligt.

    I og med der kommer cirkulation til hoven efter du pillede skoen af, har det skabt en sundere hov. Dermed heller ikke nogen sygdom i hoven. smiley


  • #10   10. sep 2018 ISRH: Det skal nok passe smiley
    Det blev bare meget tydligt da de kom af. Specielt i/omkring sømhullerne.
    Han gik fra boks til løsdrift, så han fik massere af foldtid. Har ikke set noget til det siden smiley


  • #11   10. sep 2018 Ja sømhullerne er også et godt sted for mikroorganismer at kravle op og lave rav i den.
    Dejligt at din hest har fået bedre hove! smiley


  • #12   13. sep 2018 Better late than never smiley
    Tak for svarene alle sammen! Kan se at der ikke rigtige er andet for end at prøve.
    Han har generelt fået meget sundere hove i løbet af det sidste år, så lige på det punkt er jeg ikke så bekymret igen, men man ved jo aldrig. Rigtigt at det jo er en stor forandring for ham. Jeg må bare se hvordan det kommer til at gå smiley


Kommentér på:
Når skoene skal af

Annonce