{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
393 visninger | Oprettet:

Dækken eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Købte jo en unghest her i juni, og er stadigvæk igang med og lære hende og kende.
Hun er halv fuldblod/halv varmblod, meget spinkel hoppe og med meget kort pels.

Jeg ved hun tidligere gik med dækken om vinteren, og når der er regn og blæst.
Jeg vil sådan ønske at jeg kan vende hende af med dette. Men hvordan gør man dette?

Pt går hun med regn dækken om natten og det har hun gjort i snart 14 dage mener jeg det er ved og være. Grundet at hun lignede en som frøs , specielt når der regnede og blæste og hun snottede en smule

Hestene har mulighed for at gå i læ hele tiden i en kæmpe stor ridehal.

Jeg står nu og ved ikke om det er mig der er pylret eller om hun nemt kan fryse når der er regn og blæst? Men hun har jo rig mulighed for at gå i læ hvis hun fryser? Men tænker at hvis de andre ikke går ind i læ, så gør hun nok heller ikke, selvom hun måske fryser eller hvordan er jeres erfaring med heste der?

Jeg tog i en hestebutik forrige fredag og snakkede med dem, og ekspedienten synes det var meget tidligt og putte et overgangsdækken på, os selvom der regner og blæser pt, det var hende der rådede mig til og bruge regndækken om natten..

Nu er jeg i tvivl?! Skal jeg lade hende gå uden ? Eller fortsætte med regndækken om natten?

Gode råd søges

Hun kommer på boks om natten fra på søndag/mandag er min plan pt..

Kommentarer på:  Dækken eller ej?
  • #1   9. sep Nogle heste sætter bare ikke pels nok til at kunne klare sig varmt og godt igennem vores ustadige vejr. Jeg synes egentligt mest, at det er de dage, hvor det regner og blæser, at de kommer til at fryse - og det lyder det også til at være med din.
    Selv min tykpelsede islænder måtte jeg putte regndækken på sidste efterår, da hun stod og frøs. Også selvom hun, ligesom din, havde en stor hal at gå ind i. Da hun så fik sat fuld vinterpels, endte pelsen med at være for varmt til den forholdsvis lune vinter vi havde. Det er dælme ikke altid nemt!

Jeg tror ikke, at du kommer til at kunne afvænne hende helt fra dækken, sådan som du beskriver hende. Men så længe hun ikke fryser blot med regndækken, så tænker jeg ikke umiddelbart, at der er grund til at skifte det ( - men jeg er heller ikke super dækkenkyndig).
    Tilgengæld vil jeg på det kraftigste anbefale et god regndækken, som kan tåle et højt vandsøjletryk. De byger vi får, kan være noget så krasbørstige, og det er bare langt fra alle regndækkener, som formår at holde tørt. Jeg investerede selv i det her (jeg var heldig og fandt det til halv pris) i sin tid - og det har jeg aldrig oplevet, at regnen er gået igennem: https://tikarideudstyr.dk/rbh-platinum-dressage-regndaekken

• #2   9. sep du skal ikke lytte til folk som ikke kender din hest

lyd i stedet for til din hest.
    mærk på hende. gerne både morgen og aften. så kan du danne dig et indtryk af hvornår hun er varm/kold

jeg er selv begyndt at bruge regndækner. men kender da heste som fryser med regndækner.
    man kan ikke bare sige at man ikke gider dækner. jo hvis man har islænder, men ellers ikke. for heste er ikke ens. kendte en araber som fik dækken på når de nåede under 22 grader (???). det eneste tidspunkt han gik uden var når han var på sommerfold. resten af året frøs han.

har selv haft mine i 15 og 16 år. i starten fik min hoppe islænderpels. men efter at hun blev sparket i hovedet af min vallak, ja så ændrede det sig. nu får hun kun meget kort pels, som hun ikke kan holde varmen med
    min vallak ligner så en islænder.... så han får dækken på for at undgå alt den pels.
    og det skal lige siges at mine er oldenborgbasser

• Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 63 Svar: 1.213
    #3   9. sep Altså fryser hesten - så må den have dækken på.

Fryser hesten ikke - så lad være.

Så kan det vist ikke gøres mere simpelt.

• #4   9. sep Mine ponyer har sat varmere pels allerede, mens de to store har gået med regndækken i et par uger nu- jeg skiftede så til 150 gram til den ene i går aftes, da den var blevet kold. De 6 heste jeg har hjemme, er vidt forskellige- helst ville jeg da hvis de kunne gå uden dækken

• #5   9. sep Dorthe C : du har fuldstændig ret...

Jeg ved heller ikke om jeg blev forskrækket den dag hvor jeg kom ud hvor der regnede og blæste helt vildt og hun stod og dirrede, der vil jeg gerne indrømme at jeg gik i panik

Dog synes jeg faktisk at idag da jeg kom derud imorges at hun virkede mere kold med dækken end nu her til aften da jeg kom derud og hun ikke havde dækken på, og så bliver jeg forvirret altså

Og nej selvfølgelig kan man ikke tillade sig og sige man ikke gider dækken - og med det mener jeg selvfølgelig at det vil være skønnest hvis hesten kunne gå uden, og kan den ikke det skal den selvfølgelig have et dækken på

• #6   9. sep
    Regndækken er kun noget der giver læ, det hjælper ikke på varmen - derfor har nogle heste behov for at man trapper op i gram. Min forfrosne ville ikke kunne holde varmen hele vinteren i et regndækken - andre heste kan fint.

Der er en del heste der fryser i regn og blæst, men er okay i "stille" vejr så og sige.

• #7   10. sep Nu har jeg selv lige fået mig en meget kortpelset arabermule, og han får ikke dækken på til vinter. Han står på stald om natten og får alt det grovfoder han kan æde, både på stald og fold, hvilket er meget afgørende for om de kan holde varmen. Han har et regndækken, til dage hvor det står ned i stænger en hel dag eller blæser en pelikan med en kold vind. Ellers ikke.

• #8   10. sep Stald Phoenix:
    Jeg har os valgt og faktisk tage det af hende igen med det forbehold som du os skriver , at bliver det virkelig
    Møg vejr så får hun det på..
    Men jeg opdagede at hun faktisk var mere varm uden end med
    Og det er jo ikke meningen..
    Og synes altså os hendes bevægelse frihed var begrænset de gange hun gik med dækken der om natten... og det var ikke pga dækkenet skulle være større, for så ville det betyde at snorerne blev alt for lange under maven

Plus jeg får seriøst ikke sovet de nætter hun gik med dækken, hun er virkelig en kløvning generelt , så jeg lå og frygtede at hun fik et ben i klemme eller lign

Puha...

Glæder mig godt nok til vi får ordnet de bokse så hestene kan komme hjem til mig selv og gå jeg er ikke god til og have dem ude

• #9   10. sep
    Hvis du kun har lagt regndækken på, så kan det godt gøre de er koldere med end uden i og med der intet fyld er i.

Iøvrigt kan man få noget kaldt safegum til mavestropperne på dækken, så det knækker hvis benene sidder fast.

• #10   10. sep Krikken:
    Ja os min tanke, jeg er ude ved hende kl 21 og kl 7-8 stykker om morgenen, for og tjekke om hun virker kold...
    Jeg ved dog godt at det ikke er lige de tidspunkter der er koldest om natten , men nu ser jeg lige dagene an uden dækken..

Synes os bare det er tidligt nok og gå over til overgangs dækken og pt kan jeg ikke opdrive regndækken med foer i, heroppe i det nordjyske

• #11   10. sep Nogle gange er det lettere at købe på nettet, det tager få dage før det er fremme.

Men ja det er lidt varmt til overgangsdækken - men kig på hesten. Min plejer at få overgangsdækken på når det når ned på 10-15 grader men i regn og blæst føles det let koldere.

Kommentér på:
Dækken eller ej?