{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
957 visninger | Oprettet:

Salg af hest {{forumTopicSubject}}

Ja, det er så det, jeg er ude i nu. Der er gået mange år siden sidst, jeg ejede en hest, og der er jo sket meget siden da.

Kan mærke jeg ikke helt magter det her salg. Jeg får da henvendelser og det første og nærmest eneste, jeg hører er, hvad jeg har af videoer. Hvornår er man gået fra, at man kommer ud og ser dyret i levende live. Føler sgu lidt det er ligesom en datingside, hvor man helst vil se, om man matcher 100% fra sofaen, for det kræver jo ikke så meget af én.

Har lyst til at trække stikket på det salg, for jeg bruger en masse tid på skriverier i stedet for, at man kunne aftale, at vedkommende kom forbi og kiggede.

Bare lige lidt sur galde herfra.. beklager ??

Kommentarer på:  Salg af hest
  • #1   12. sep En annonce uden video er ikke særlig attraktiv. da folk desværre lyver som vandet driver. Og man risikerer at komme ud til noget helt andet end lovet.
    Og bor man på Sjælland. Og har kig på en hest i Nordjylland. Vil man jo gerne have en ide om hvad man skal over og se. Inden man sætter en dag af. Bruger penge på benzin, bro eller færge.

• #2   12. sep Ja, det er da forståeligt nok, hvis man bor så langt væk. Nu har de, der har skrevet så boet en hel del tættere på, hvor jeg så bare har undret mig lidt.

Synes stadig det er træls, at bruge så meget tid på det, og at man tilsidst så endelig får aftalt, at vedkommende kommer forbi, og så hører man ikke mere. Må bare tage det for, hvad det er. Der er selvfølgelig heller ingen der siger, at det skulle være nemt

• #3   12. sep fordi mange desværre kommer i et dårligt salg hvor sælger lover guld og grønne skove men hesten ikke er i nærheden af hvad billeder og tekst fortæller.

en køber bruger også meget tid på at finde rette hest, og så er det altså bare 10 gange nemmere at man har en video så hverken interesseret køber bliver skuffet og spildt sin egen så vel som sælgers tid.

Kan huske jeg kiggede på hest i 2011, og blev lovet en dygtig lærehest der kunne lidt af det hele og havde opnået en masse med ejer. Dette passede ikke og hestens stand var heller ikke noget at råbe hurra af

Man kan som sælger hurtigt gøre hesten bedre end den er, forskellen er bare om det er sandt eller falsk, der illustrere en video altså bare bedre.

Kigger jeg hest fortrækker jeg en video, helst hvor den er løs og under rytter. Det viser bare meget mere, og giver mig en ide om sælger er ærlig.

• #4   12. sep Ja det er et rigtig stort skridt at købe hest.. For man ønsker jo ikke at købe en der ikke matcher ens krav, for så bliver hesten solgt igen..
    TS. Forsøg at tænke på: Jeg skal sælge min guldklump, jeg ønsker virkelig det optimale hjem for den, så jeg må hellere sørge for at jeg får fat på den rette person således at min hest ikke ender som kastebold og får et miserabelt liv. Og det får jeg ved at lave videoer og lægge de op, da jeg jo også skal konkurrere imod alle de andre flotte heste, om at få fat på den bedste ejer til den.

Mvh TT

• #5   12. sep Jeg kan godt lide at se video inden jeg tager ud og ser hesten "live". En video giver selvfølgelig ikke et helhedsindryk, men for mig er det en god indikator på at hesten lever op til det sælger skriver. Alt for mange har det desværre med at pynte lidt på annoncen Dog er det heller ikke sådan at jeg ville fravælge at tage ud og se en hest fordi ejer ikke lige har eller vil optage noget video, jeg synes bare det er rart at se udover billederne

• #6   12. sep Jeg kan sagtens se det fornuftige i det - på en måde, når og hvis det drejer sig om en halvdyr ridehest. Her er så tale om en utilredet hest, hvor jeg synes, man måske vil få mere ud at komme og se hesten.

Er nok bare lidt anderledes indrettet i hovedet, hvad der angår al det skriveri, hvor jeg hellere ville tage alle de spørgsmål med ejer, hvor jeg er til stede med hesten.

• #7   12. sep Hvis du laver en lille video, fx hvor hesten bevæger sig på fold eller under longering - og så redigerer annonce tekst:
    Jeg er dårlig til at lave fine videoer.
    Jeg foretrækker, at I kommer og ser hesten, så I kan danne jer et ordentligt billede af, om I er er noget for hinanden.
    Hvis en video ønskes, kan jeg sende en uredigeret hjemmevideo. Det er hvad mine tekniske evner rækker til.

Der er mange ubehjælpsomme videoer derude.
    De hjælper ikke altid, og fred være med det. Der er også en del købere, som går efter in real life og er lidt ligeglad med video.. Eller ønsker tlf samtale frem for video.

Jeg ville nok tænke lidt:
    Folk er da uheldige, hvis de vælger min hest fra.
    Uheldige mennesker skal ikke købe min hest...

• #8   12. sep hvis jeg skal ud og have en hest mere eller en anden hest en dag ville jeg personligt have video inden jeg dukker op for hvis jeg ikke synes den ligner det jeg leder efter med hensyn til gang og arbejdsmæssig energi så vil jeg ikke spilde sælgers tid eller min tid og hestens forvirring omkring mange mulige købere hvis jeg skal bruge denne hest til ridning giver sælger mig ingen video og siger jeg bare kan dukke op vælger jeg den automatisk fra fordi jeg ikke selv gider komme ud og blive skuffet og sige jeg evt ikke engang vil op og prøve og sidde på den hest

hvis jeg er på udkig efter en hest til fold/hygge/turridning så kan jeg sagtens finde på at komme og kigge uden jeg skal se video for der spiller det for min ingen rolle om den har en fin nok gang til hvad jeg skal bruge der er det kun dens sind jeg skal klinge med istedet for gangen og sindet skal matche mig jeg gider ikke køre 1000 steder hen hvis kun 3 af hestene faktisk har den gang jeg leder efter og arbejdsvilje jeg vil have det er spild af alles tid og følelser jeg behøver kun 1,5-2 mins video af alle gangarter og et par spring hvis jeg leder efter en springhest

• #9   12. sep Ærlig talt, så tror jeg på at du kan begrænse skriverierne ved at lægge noget video ud af hestens 3 gangarter. Et par gode eksteriørbilleder siger også en del om det er en hest der tiltaler en. Derudover en realistisk beskrivelse af hesten, hvor du også nævner evt. fejl og ellers husk at nævne dem i tlf. inden køber bruger tid på at komme. Så giver du et godt indtryk af at være en reel sælger hvor hesten måske endda overrasker positivt ved besigtigelse. Sidst men ikke mindst, en realistisk pris! Så skal den nok blive solgt, med mindst muligt besvær.

Sådan en hest gider jeg godt kigge på, hvis den nærmer sig mine krav, og sådan en hest endte vi også med at købe til datteren. Ikke nogen prangende video (der var dog video) og en kort realistisk beskrivelse af hesten. Fejl blev nævnt i tlf, og så gad vi godt at køre over 100 km for at se netop denne hest.
    Men jeg gider faktisk ikke at spilde hverken min egen, eller sælgers tid på at kigge på noget som slet ikke lever op til mine krav.

• #10   12. sep Det er ret relevant og se hvordan hesten bevæger sig og opfører sig - folk skriver pænt ofte at hesten har gangarter over middel men når det kommer til stykket er hesten bare ganske gennemsnitlig.

Og generelt også håndtering - en ting er at skrive hesten er super flink, en anden ting er om den reelt set er det og er til at håndtere.

• #11   12. sep Nu har jeg ikke lige læst kommentarerne.
    Men da jeg selv kiggede efter hest, så spurgte jeg også efter video.
    Mere for ikke spilde hverken min eller sælgers tid, hvis jeg kunne se på videoen at den ikke havde det som jeg lige ønskede.
    Nu kiggede jeg efter rå heste, så det var primært gangarter og især galoppen, som jeg skulle bruge.
    Hvis jeg kunne se på videoen at den ikke havde den galop som jeg skulle bruge til spring, så skrev jeg bare pænt tilbage "tak for video, ikke lige det som jeg søger".
    Men de heste der havde det jeg søgte, så kom jeg selvfølgelig ud og kiggede på den, da kemien er den vigtigste.

Hvis det er en ridehest som jeg skulle ud og kigge på næste gang, så vil jeg gerne se ride video af alle tre gangarter samt spring, hvis den har prøvet det.
    For at se lidt hvordan den også er redet, da jeg ikke gider at spilde min tid på en hest som f.eks bliver redet under lod hele tiden eller med meget kraftige signaler.

• #12   12. sep Når jeg skal købe hest så vil jeg klart se video af hesten under rytter og uden rytter, hvis hesten nu ik står i nærheden af mig. jeg skal ik have en gangarts hest med kæmpe gang men derimod en hest med blødt rygsving med adskildt gangart og det kan jeg hurtigt lure på video om det er noget jeg skal gå videre med eller takke pænt tak for video. jeg vil ikke ofre lang kørsel på noget som jeg kan se på 10 sek er besøget værd. hvis man ikke er en super rytter så kan man måske få en man kender, til at ride sin hest på videoen for at fremhæve hesten bedst muligt som jeg ikke ser som snyd eller rettere undren. Med snyd mener jeg at nogen kan måske undre sig over at hesten ikke bliver redet af ejeren, men der kan jo være en gyldig grund til dette. Verden er blevet så digitaliseret og dermed kræver man nok også mer til salget fordi man kan... markedet for salg er meget anderledes end den var for allerede 8-10 år tilbage
    Måske skal man også se på det som sælger, at man ik skal unødige besøg af købere som efter et par minutter siger " tak for jeg måtte se hesten, men den er ik noget for mig". Måske positivt at man ik skal spilde sin tid for meget men reelt får besøg af den rette køber

• #13   12. sep Det her er et sidespring men jeg er af natur meget nysgerrig og læser mange salgsannonce og kan jo ik lade vær med at se på "dyre heste" til over 50000kr. Ik fordi jeg nogensinde kommer til at købe hest over 35000kr men kan ik lade vær med at tjekke folks annoncer og nu til det jeg vil sige:
    Hvordan pokker kan man annoncere en hest til over 50000kr med meget kort tekst hvad hesten kan præstere og lægge billeder ind, som kun viser boks eller fold billeder af hesten forstår ik hvordan det skulle kunne sælge en hest som har kanon gang og præstere godt på banen. Det undre mig....
    Mange nævner ik engang hvordan den er i generel håndtering som smed, dyrlæge, staldgang, omgang med andre heste hellere.
    Endda salg af en del føl som jeg har set, hvor sælger lægger vægt på gode linier og gangarter men viser et føl som står og græsser eller står ved stille ved siden af moren.
    det får mig til at tænke hvordan kan man lægge vægt på det gode som man ik viser i billeder ej hellere.
    Måske en ide til div salgssteder på nettet, at man informere sælger hvordan man bedst skriver tekst som er storset alt informerende, men også viser hesten i forskellige situationer eller video så man bedst får udformet en salgsannonce.. blot et sidespring som sagt

• #14   12. sep Heste der ligger i den prisklasse har bare en vis standard så og sige - man behøver ikke skrive at Musse er sød ved smed og kan gå med alle på fold.

Det handler mere om ridningen, bygningen, tavlen og resultaterne.

• #15   12. sep Krikken - jeg synes i den grad at det stadig handler om at informere så meget at man får indtryk af hesten uanset prisklasse, om det er noget som man vil gå videre med som køber. Det være vigtigt for mig at vide hvordan den er i omgang med andre heste eller den kræver at skulle gå alene som sætter et indskrænket krav til at finde et opstaldnings sted, hvor det er muligt. Skal den bedøves ved smed, ja så skal man påregne en mer udgift hver gang som man som køber skal være indforstået med.... men det måske også mig som køber som gerne vil vide det hele både det gode og det mindre gode men som sagt et sidespring fra mig

• #16   12. sep Bare et spørgsmål - tag det ikke forkert ment.
    Køber du hest i den prisklasse? Jeg tænker det er mere relevant for vedkommende der skal ha' en konehest eller en børnehest, eller bare den gennemsnitlige rytter end det er for professionelle eller ryttere der vil ride på et niveau hvor det tæller en del med tavlen, resultater mm. og hvor man gerne betaler 100.000 kr for en hest eller mere.

Jeg synes også at "hobbyryttere" burde ha' et kursus i salgsannoncer ind imellem, nogle gange er de så lange med ubrugelig informationer og en halv roman om at det er med grædende hjerte de sælger hesten.
    Hold det kort og til fakta istedet. Der kunne hobby ryttere også lære af proffe, en video der viser hesten godt og opstillingsbilleder. Istedet for en video med en masse slowmotion, foldbilleder og en beskidt hest.

Annoncerne på Ridehesten.com kan man ret tydeligt se hvem der er kan det der med at lave en annonce og hvem der ikke - der ligger en hest til 75-100.000 med en annoncen hvor jeg aldrig ville give de penge for hesten, ud fra den annonce selvom den har lang beskrivelse og masser af billeder. Fordi beskrivelsen og videoen på ingen måde sælger hesten godt.
    Hvor der ligger andre annoncer med tekst på 7 linjer 3 billeder og en video, som sælger hesten i annoncen knald godt.

• #17   12. sep Krikken - jeg tager intet personligt jeg er enig med dig at det er vigtigt at stævneresultet, linier og ridningen er vigtigt men personligt som jeg siger ville jeg også meget gerne vide de sidste informationer. Men det bare mig....
    også enig med dig- hold det kort og godt ( ik en lang roman).
    Hvorom alt er, så der mange annoncer der kan gøres bedre til at lige netop den rette køber henvender sig og ik spilde sælgers tid

• #18   12. sep Jeg ville aldrig tage ud og se en hest, før jeg havde set den på video, om så jeg havde 10 min. til den. Udelukkende fordi jeg hjemmefra vil have en "yes" følelse før jeg overhovedet ser hesten.
    "Yes" ift. at hesten er noget for mig gangartmæssigt (islænder), udstrålingsmæssigt (skal være noget jeg forelsker mig i HVER dag jeg kommer i stalden).
    "Yes" ift. at hesten kommer fra en sælger med interesse i godt og fornuftigt salg af hesten.

Der er ikke noget værre end at komme ud til uinteresserede sælgere, for at se på en hest, som man fra første øjekast har afskrevet.

Kan godt være man vil gå glip af nogle søde musser derude ved at afskrive dem pga. en video, men på den anden side er man mere sikker på en god "jagt" på den her måde, fordi man allerede ved nogenlunde på forhånd, hvad man er ved at "fange" inden man kommer ud.

Min egen islænder så jeg billeder af som 1 års og så læste jeg stamtavlen og prisen. Det var alt, hvad annoncen kunne byde på og jeg var ikke umiddelbart overbevist. Men okay, han så da sød ud (som alle andre 1års gør) og havde nogle gode forældre samt tilpas pris. Jeg skrev med sælger, som også havde avlet ham, og inden jeg så mig om, kom der nyt video af hesten som 1,5års - i princippet ikke brugbart, og hesten bevægede sig som lort ift. hvad jeg søgte, men jeg blev helt forelsket i hans "udtryk" på videoen. Videoen gjorde udslaget, og jeg tog ud for at se ham. På besøget blev jeg helt forelsket i hans sind. Sælgeren var den venligste person, der oprigtigt havde interesse i at sælge til et godt hjem på trods af at hendes stutteri egentligt bare skulle af med endnu en hest hurtigst muligt for at få plads til ny avl.

Idag går der ikke én dag uden jeg ser på min hest og tænker "hold kæft hvor har jeg en lækker og skøn hest" - så ved man bare, at man har købt den rigtige musse

• #19   12. sep Jeg elsker også at glane på annoncer.

Og jeg kan godt se fidusen i at sætte en video ved - for sælger, fordi man så ikke skal hører på “er der video” - og for køber fordi man så kan se “fisken” bevæge sig, og matche sælgers lovprisninger ifht videoen.

Der hvor jeg sådan kan under mig er, at købere af dyre heste, ja de køber “resultater” i en lærerhest, eller “forventet fremtid” udfra afstamning og evt kåring på ungheste/føl. Det er ligefør de ikke gider se en video
    Mens hygge/amatørryttere forventer udover en “fantastisk” video, også forventer en lang smøre om musses opførsel ved smed, i skoven, overfor hunde ect.
    Det er da møj mere krævende at sælge til en amatør fremfor en proff

Lige pt er jeg på kig efter en oldenborg unghest, og her er jeg ude i det sjoveste ifht mange af de annoncer man ser på fx fb, HG og hn - jeg har nu to gange fundet nogle “gamle oldenborgavlere”, som har haft nogle ungheste til salg på dba og guloggratis - de er med de “nydeligste” salgsbilleder af møgbeskidte ungheste græssende på fold billeder, og absolut ingen video.
    Nu kan jeg godt se, selv på et dårligt billed, om eksteriøret umiddelbart tiltaler mig - resten er jeg umiddelbart villig til at kører ud og se hesten IRL - fordi som jeg siger til sælger, så er jeg ikke interesseret i de største gangmaskiner, bare de er taktfaste, og resten er jo kemi om hvorvidt jeg kunne tænke mig at arbejde med denne her hest.
    Det har så resulteret i, at jeg nu to gange er blevet frarådet at købe deres unghest, fordi den vil ikke være god nok !!! Hatten af for sælgere, som ikke prøver at oversælge deres hest

Der hvor jeg ofte kan undre mig ved “halvbillige” heste er, at fx de fleste heste beskrives som talentfulde...og det er jeg overordnet enige i, de fleste heste har potentiale til at være dygtigere end deres rytter Men når musse er blevet 12-15 år, så er det begrænset hvor meget man trods alt kan uddanne oveni/eller dissideret omskole.
    Utallige er de heste, som går M-klasser, som så på videoen viser de nydeligste urene ch’er - og folk især på fb falder i sviner over den “lækre hest”. Det må forlede mig til at tro, at de fleste af de pågældende interesserede overhoved ikke aner hvad en M-hest er
    Eller M-heste, somnår man tjekker resultater aldrig har gået mere end LA2 til stævne.

Men helt generelt er jeg enig i, at man skal ud og prøve og møde hesten - men en video i en annonce kan godt trække folk til - hvis det er en god video

Mvh Charlotte

• #20   12. sep Charlotte - hvad er ch'er? Mig fatsvag er det changementer(staves)?

• #21   12. sep Vil lige sige tak for alle kommentarer. Jeg har lagt 3 videoer op, selvom de måske altså ikke viser så meget, som nogle måske ønsker, men det er hvad, jeg har lige pt.

Synes heller ikke jeg har skrevet den længste roman, men jeg kan blive i tvivl om, jeg har det relevante med, eller måske for meget med

• #22   12. sep Jeg har faktisk altid været ENORMT frustreret, når sælgere ikke putter video, alder, pris og andre relevante informationer m.m. i en annonce.

Man kan snyde noget så gevaldigt på billeder Plus man kan bare aldrig danne sig et rigtigt indtryk af, hvad det er for en hest, før man har set video eller set den i levende live.

Jeg forstår godt, du vil have folk ud... men eks. gider jeg sgu ikke at køre fra Odense til Århus for at glo på en hest, hvoraf jeg ikke aner, om den kan flytte benene, kroppen, om den virker låst, om den overhovedet er noget for mig. Går den som en agerhøne i trav, så er den jo ikke køreturen værd I hvert fald ikke for mig, men så kan der sidde en anden og tænke WAOW, det skal lige præcis være den

Og der er SÅ mange uærlige sælgere derude. Folk skal nok komme og kigge, hvis du ligger video ved Info kan de jo spørge om, så fair nok, hellere for lidt info end for meget - men ville aldrig undlade skadesbeskrivelse/lignende

Jeg kørte til en for et par år siden, den kostede 35.000 kr., vallak, helsøskendes stævneresultater var lagt op. Ikke redet ret meget. 5 år gammel. Vi kører ca. 45 minutter - tænker vi OK nemt kan komme forbi og kigge på den, når den er så "tæt" på... så vi kører ud fra kun et foldbillede af hesten + billeder af dens familie. Vi kommer frem - og hesten er STOK FUCKING HALT Og så tilstår sælger som det første, at nårh ja, den er jo kun til hyggeridning/skovtur, da den jo faldt for nogle år siden og slog sig og siden da har haltet. Sikke et spild af min tid som køber, og jeg var så sur. Men vi så hesten, kørte igennem og sagde blot, den ikke lige var noget for mig. Stakkels hest, den var en stor og tung model på 1.75... og den var edermame halt helt oppe fra lænden/kryds af.

Så jeg kører ALDRIG uden video og nøje info igen. Især ikke, hvis det er langt

Rigtigt meget held og lykke med salget

• #23   12. sep Annoncen er på everhorse, hvis nogle vil give ris/ros og råd. Søg efter Chanel

• #24   12. sep Charlotte.
    Jeg grinede - var det en beskrivelse af mig, som hestekøber?
    "opførsel overfor hunde", that's me

• #25   12. sep Ch’er er lige præsis changementer - dovenhed længe leve

Ja doc who kan godt huske du havde det som specifikt ønske ( og du kan tåle det ) Men jeg har fx lige læst en annonce, hvor der pænt var beskrevet, at hesten var vant til katte bag ridehusbarrieren - lidt sjovt, men selvfølgelig en formodning om, at musse så er rimelig cool Næste gang jeg skal havehest må jeg hellere præciserer at musse skal være vant til fritgående høns - da jeg fik høns åd hestene ikke deres foder i 3 dage I dag går høns og heste lykkeligt sammen på fold

Spøg til side - alle annoncer salg eller køb er jo en ønskeliste - og hvis ønskelisten indeholder hund, høns eller kat bag barriere, så er det fint for mig. Hvis man skal have en cool hest, så giver det jo mening at skrive det og ønske det

Jeg dribler lige ind og tjekker annoncen og videoerne

Mvh Charlotte

• #26   12. sep Det handler da bare om at vide, hvad der er vigtigt?

• #27   12. sep Jøp det som er vigtigt for en, skal man selvfølgelig ønske - og du har da vist også fået en lækkermås ud af det

Jeg ville personligt aldrig fravælge en rå unghest, fordi den reagerer på trafik - til gengæld gad jeg ikke købe en uddannet hest, hvis den ikke turde gå udenfor sandkassen.

Men personligt ville jeg rent faktisk “tilgive” en unghest mange ting, udfra at det kan vi nok vænne os til - både trafik, hund, katte og høns.
    Men jeg ville så også “møde” hesten og have en fornemmelse af dens temperament, før jeg ville fravælge eller vælge til.

Jeg har lige kigge på videoerne på everhorse - og de er altså ganske “ubrugelige” forstået på dem måde, at den med udstyret på viser at det aksepterer hun fint - så den kan jeg måske se logikken i.
    De to videoer taget på folden giver mig ikke en chance for at se hendes bevægelser, takt eller eksteriør - så dem havde jeg ikke valgt.
    Jeg ville lave en lille video på ridebanen, hvor man kan se hende fra siden af på langsiden i trav og galop

Nr det er sagt, synes jeg det er en fin annonce du har lavet - fin beskrivelse efter min mening. Billederne er lidt lala for min smag - igen billed fra siden af, så man kan se hendes krop og overlinie ville gøre mig tilfreds.

Men igen - jeg har lykkeligt taget ud og kigget heste på annoncer uden billeder og videoer, eller annoncer med en mudderdækket græssende hest set forfra.
    I min verden er det kemi der betyder noget, og jeg må indrømme at hovedparten af mine heste er købt “ved held” udfra nogle elendige annoncer, men der stod så en dejlig hest

Mvh Charlotte

• #28   12. sep Jeg er faktisk virkelig enig i det Charlotte skriver længere oppe, det med at amatør-ryttere forventer mere info og anderledes billeder end konkurrenceryttere på højt plan. Synes ihvertfald at det er mærkbart hvordan at der i mange, gennemsnitlige rideheste-annoncer er rigtig meget ligegyldig tekst med småting man kan spørge om og observere når man er derude. Fx om den står stille på staldgangen, er nem at fange på folden, nem ved smed osv..Disse ting er for mit vedkommende som regel ikke 'deal breakers' ved en ellers godt gående hest jeg har god kemi med og derfor synes jeg måske også at det er lidt overflødigt med en video af hesten hvor den bliver striglet og trukket ind fra fold, hvilket nogle andre måske finder vigtigt at se, det skal jeg ikke kunne sige..

Da jeg købte min hest stod han i en salgsstald og var i ridning ved en anerkendt springrytter. Han var endnu ikke på nettet på daværende tidspunkt så jeg fandt ham fordi jeg kontaktede salgsstalden for at høre hvad de havde inde af springheste pt. Fik tilsendt fire billeder og den ydmyge tekst:"Vallak, 10 år. 167. LA niveau. Fin på tur." Derudover spurgte sælger selv om hun ikke skulle sende noget springvideo også. Det var egentlig nok info for mig, resten kunne jeg observere mig til og spørge om derude Nu er jeg selv amatørrytter, men jeg har bare lagt mærke til at mange af de rigtig dyre heste bliver solgt med beskrivelser lignende den min havde, altså kort og kontant med det grundlæggende info.

• #29   12. sep Tak Charlotte og Rosa for konstruktive råd

Når hun kommer ud til vinter opstaldning, så har jeg mulighed for bedre video på ridebane. Ikke muligt lige nu.

Det med beskrivelser - har bare fået så mange spørgsmål om, hvor håndterlig hun er. Ergo følte jeg så, at nogle ting så måtte udpensles en del. For nogle er det ligegyldige ting - for andre ikke.

Kan godt føle at nogle forventer mere, end hvad jeg kan tilbyde. Synes det er lidt underligt. Det er trods alt jo en meget ung hest. Ja, hun er da ikke cool med alting. Synes faktisk det kunne være værre, da hun ikke kunne trækkes med, da jeg fik hende. Men det gider jeg ikke prøve at forklare

• #30   12. sep Krikken - Stutteriet jeg holdt til, solgte heste i 100.000kr klassen.. I annoncen burde der stå noget ala Uopdragen urutineret Hest med prima stamtavle og særdeles god gang sælges men der stod kun Hest med prima stamtavle og særdeles god gang sælges.. min pointe med dette er at selvom heste sælges i den prisklasse, så er der brug for at de formidler mere sandhed..

Mvh TT

• #31   12. sep Well Tindur, eller også som en anden skriver, så går man ikke så meget op i det - fordi at man kan fikse diverse ting som urolig på staldgang, træls under smed mm. men du kan ikke få en hest med under middel gangarter, til at ha' over middel gang - du kan heller ikke få en hest der går LD til at have MB resultater fra den ene dag til den anden og slet ikke hvis kapaciteten er der.

Så er det ikke at sandheder undlades men at det ikke betyder det samme, som når hobbyrytteren skal hen og finde hest - der måske ikke lige er gearet til at lære dyret og stå stille.

• #32   12. sep Krikken, Tindur og andre glade nørder.

Jeg tror faktisk ikke, at det altid handler om, hvad folk kan.
    Men også hvad de vil med deres hestehold...?

Hvis man gerne vil springe højt, ride fin dressur, så er man afhængig af et medfødt potentiale for det - resten må man så forme ved arbejde.

Men, hey, helt ærligt.
    Jeg morer mig over beskrivelse af "gang over middel" - for det er ikke muligt for hovedparten af alle heste, at lægge over middel.
    Jeg indrømmer da blankt - jeg har en hest, jeg har lige købt ham. I forhold til formel uddannelse kan han ikke ret meget, hans gangarter er fine nok til mig - men han er så glad for ros, at han vil gå igennem det meste for en (medmindre man kan gå over - en klog hest træder da ikke på et vandgrav, når man kan strække benene og komme over med tørre fusser, suk).
    Med andre ord, fuck fin stamtavle og fancy bevægelser - jeg har en hyp jeg kan stole på og finde glæde i at være sammen med!

For hobby ryttere så er gangarter sjældent den begrænsede faktor - så jeg vil sgu ikke betale 100.000 kr for det.
    Men god basis opdragelse og et godt hoved og et venligt hjerte - det åbner døre for mange rare timer med ukompliceret fysisk aktivitet og venskab - så det er jo det jeg spørger til...

• #33   12. sep Selvfølgelig handler det både om hvad man vil og hvad man kan - det nævner flere folk, at der derfor er foreskel på salgsannoncer og derfor også prisen.

• #34   12. sep Hvorfor tænker du at det er hobby rytteren der ikke er den der er gearet til det? Nøj hvor har jeg set mange uopdragne heste der ikke kan stå stille i Herning.. Men det er måske mere acceptabelt at en højt gående hest er Uopdragen end feks hobby rytterens?...

Mvh TT

• #35   12. sep #34.
    Jeg tror ikke at det er mere acceptabelt.

Men hvis du kan få bedst 2 ud af 3, hvad vælger du så?
    Godmodig, imødekommende og venlig personlighed?
    Gode bevægelser, eksteriør, potentiale indenfor sporten?
    Gode manerer.

Jeg gør det for sjov. Så det skal være sjovt for hest og rytter..
    Hvis man går efter at være den bedste, men ikke kan få alt, må andet vælges fra???

• #36   12. sep Acceptabelt er nok ikke ordet og bruge. Men folk ser forskelligt og oplever forskelligt.

Nogen er ved at få stress af en hest der ikke står stille på staldgangen eller når de stiger op - andre er faktisk ret ligeglade med det og bekymre sig ikke om det. Og som Dr Who også siger, så kan du ikke få alting på en gang.

Der er også nogen der ville kigge på min og fx synes den havde elendigt stopsignal, hvor jeg synes at den har ganske glimerende stopsignal. Omvendt kan jeg kigge på nogens og synes at se har en urolig hest på staldgangen og de selv synes den står fint stille.
    Så det kommer også an på øjnene der ser.

• #37   13. sep Jeg HADER når en hest vader afsted, når man lige sætter foden i stigbøjlen og står og balancerer på en skammel - ergo har mine heste fra barnsben lært at stå stille ved opstigning.

Min berider skænker det ikke en tanke om hesten står stille eller vader afsted. Hun er så let og smidig, at hun kan hoppe oppe på en fnysende unghest på 180 cm i stang uden problemer, mens jeg næsten skal have en pustepause på at gå op på skamlen :o)

Så når mine søde velopdragne heste har været hos min berider i træning, så skal de lige huskes på, at der er forskel på om Lene eller jeg kravler ombord

Jeg er fløjtende ligeglad med om en hest er opdraget på forhånd - eller som min dyrlæge sagde til et handelsundersøgelse forleden dag, hvor den 2 årige nok ikke var verdens mest velopdragne hest, hvilket ejeren stod og mumlede om efter den havde forsøgt at sparke dyrlægen - det er ikke noget problem for Charlotte at købe plagen, hun kan få en velopdragen hest ud af hvad som helst. ( dyrlægen har kendt Caspian fra før jeg købte ham billigt som en problemhest )

MEN jeg synes også, at der skal være forskel på både annoncer og købere - hvis man sælger en almindelig hest til hygge og dejlig samvær på mark og i skov, så er det jo dødvigtigt at den er rolig, nem og velopdragen.
    Skal man ud og ride stævner på højt plan, så skal der gerne være noget naturlig fremaddrift i hesten, og lidt mere tænding - ikke dermed sagt knald i kahytten Og oftest vil de heste stå opstaldet ude og/eller rides proffesionelt. Men hyggehesten står hjemme eller hos naboen, og fx i vinterperioden kun rides sporadisk.

Det gør hverken den ene slags hest eller den anden dårligere eller bedre - bare de ender hos den rigtige ejer, så vil det den ene ville hade være den andens yndling.

Mvh Charlotte

• Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 3 Svar: 4
    #38   14. sep Der er aldrig noget rart / godt ved at skulle sælge en hest. Vi gør vores bedste, og håber vi har gjort det rigtige. Har selv prøvet at blive snydt og bedraget mere en 1 gang, men det vigtigste er at hesten har fået det godt.
    Angående video, ja. Du har ret, og alligevel ikke. Mange, også jeg, kører langt for at se en hest, prøve og derefter tage stilling, nogle gange prøve flere gange. Det koster i dag en del.
    Det må man også respekterer. Har problemer med ryggen, og vil gerne se bæringen / arbejdet af hesten før man kører. Så et det ikke forgæves for nogle af os. Det være omkostninger for evt. køber som tid fro sælger. Vær fleksibel. Det hjælper.

• #39   14. sep Elisabeth: Jeg kan sagtens forstå det, du skriver, når det drejer sig om en tilredet hest. Jeg har selvfølgelig ingen problemer med at få lavet flere
    (bedre) videoer, men når det nu er en unghest, ville jeg bare selv tro, at man får mere ud af at komme og se hesten. Men igen, så er det jo bare taget ud fra, hvad jeg selv ville gøre

• #40   15. sep Jeg synes faktisk om muligt, det er endnu vigtigere med video til en unghest Der er det jo SÅ afhængig af, hvad man ser, hvorvidt man køber den... og ikke så meget, hvad man selv mærker, for man kan jo ikke prøve dem

Sådan havde jeg det i hvert fald, da jeg købte unghest (2 års) Men man skal jo selvfølgelig ud at se dem alligevel inden køb, jeg synes bare, det var rart at vide, om den overhovedet virkede til at være turen værd. Ellers er det jo både spild af min tid og sælgers tid, hvis jeg med det samme, jeg ser den, kan sige neeej tak

• Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 3 Svar: 4
    #41   15. sep Hej igen. Jeg mener generelt at video er godt. Også for rå heste. Vi købte en sidste år, som skal i gang nu, når den kommer hjem fra græs. Vi havde se hende på video. En kort en ca. 1½ min, da hun blev lukket på sommerfold. Det var nok. Hesten valgte min datter, da vi så hende på fold. Der var en rød tråd lige med det samme.
    Man skal huske at spørge om de relevante ting. Det der er rigtigt og normalt for sælger, kan være forkert for køber, og omvendt. Vi havde også set på en dejlig hest (billede) så vi tog fra København til Esbjerg for at se/prøve. Den kunne kun bindes i en snor og sparkede til højre og venstre som den ville. Det var normalt for sælger og ikke for os. Vi ved ikke hvorfor en LB-hest opførte sig sådan, men for sælger var det en fin normal dressurhest. Vi takkede og kørte igen, da den var lige så bims under rytter. Der er ikke noget svære i hesteverden end at købe en ny hest, især når man ved hvad man leder efter. Den hest vi nu har købt er nr. 75 i antal vi har se/prøvet, og det har taget over 1 år at finde den. Det er ikke let, som en tidligere berider engang sagde.

Kommentér på:
Salg af hest