{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
910 visninger | Oprettet:

Undgå at klippe hesten ved flere gram før tid? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg vil gerne forebygge og undgå at få min hest klippet i år, ved at smide dækken på før.

Allerede nu fæller hun en lille smule, så tænker det er nu!

Pt. går hun med dækken uden gram, ren regn dækken.

Ejer et 150 g. men er dey for meget nu?

Hjælp! Er lidt på bar bund, skal jeg have fat i et 50 g. eller 100 g. dækken for at lave overgangen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undgå at klippe hesten ved flere gram før tid?
  • #1   14. sep 2018 Jeg vil mene at 150g er for meget. Jeg lagde et 80g på min i weekenden, da mit regn skulle vaskes. Det var fint det første døgn, da der var ret køligt, men så steg temperaturen lidt, og han stod nærmest og svedte under! Så jeg har pillet det af igen, til mit regndækken er klar. Der kommer stadig en del dage med rimelig høje temperaturer.
    Men der er forskel på hvor meget og hvor lidt varme hestene kan klare, så du er nok nødt til at prøve dig frem, mærke hesten under dækkenet nogle gange i døgnet, og så regulere gram efter det smiley


  • #2   14. sep 2018 Måske er det for meget?

    Men meget lavpraktisk - sveder den som et bæst, så er det for meget.
    Jeg havde prøvet mig frem?


  • #3   14. sep 2018 Må lige anskaffe mig en 100 og 50 g. Så må jeg prøve mig frem smiley
    - Tak for svar!


  • #4   14. sep 2018 Altså nogle heste sætter pr. Automatik bare mere pels end andre. Så selv et dækken kan ikke holde den tætte vinterpels væk.

    Min går med 100g nu. Da den på ingen måde ligner en der ved at sætte pels. Og så må den ikke tabe sig. Men den har altså også gået med regndækken det meste af August. smiley


  • #5   14. sep 2018 Ved heller ikke om jeg kan holde vinterpelsen nede, men det er et forsøg værd, da hun ikke er den der synes det er det fedeste at blive klippet smiley

  • #7   14. sep 2018 Min hest kan sagtens klippes smiley Men synes bare at betale for det, og give hende oplevelsen igen, igen er lidt ligegyldig hvis jeg kan tage det i opløbet med varmere dækken smiley

  • #9   14. sep 2018 Det er som man ser på det smiley

    Nu var det ikke for at diskutere hvad der er det rigtige og forkerte med hensyn til om man bør eller ikke bør klippe hesten, jeg ville bare høre til erfaring om hvor tidligt jeg kunne/skulle smide flere gram på i forhold til at forebygge pelssætningen.

    Min hest har ingen angst for klipning. Jeg synes bare det er besværligt da jeg ikke har egen klipper og skal have en ud. Men tak for input smiley


  • #11   14. sep 2018 Min går med et fleece dækker og et 150g for ikke at skulle klippe hende for meget fordi jeg har brækket 2 fingre, så er ikke så mobil mere ??
    Hvis temperaturen stiger igen tager jeg bare noget af igen smiley

    Det er med at prøve sig frem ??


  • #12   14. sep 2018 Heste sætter ikke vinterpels efter temperatur, men efter lys/mørke.
    Jo mørkere der bliver(vinter), jo mere pels, så det er nok ikke nemt at bremse pelssætningen så meget. smiley



  • #13   14. sep 2018 Som nævnt så sætter heste ikke så meget pels efter vejret, de sætter pels efter hvor lyst der er (eller mørkt smiley )

    Dvs. du undgår ikke pelssætning bare ved at pakke den ekstra ind - den sætter stadig den pels den genetisk er bestemt for... Det eneste du opnår ved at pakke den for godt ind er en hest som får det alt for varmt - indtil den alligevel skal klippes smiley

    Husk at hestens komfortemperatur er ml. 10 og 15 grader... (står det ned i stænger eller blæser en halv pelikan så er situationen jo en helt anden - her kan der for den sags skyld være 30 grader og alligevel fryser musse SUK...)

    Jeg har haft heste igennem klipperiet som har skulle klippes alt fra 1 gang til 7 gange på en vinter for at kunne ånde (mistanke til at den der skulle klippes 7 gange var halvt shetlænder/halvt islænder - på trods af en stamtavle og DNA-test der klart viste DV med en god portion fuldblod...)

    Trine (Faxa)


  • #14   14. sep 2018 Ane og Trine E - Tak smiley
    Så blev jeg da klogere!! Igen i dag haha smiley Så tror jeg ikke der er nogen grund til at forebygge alligevel... Så må det blive klipning.


  • #15   14. sep 2018 Jeps - min erfaring og viden er også som Trine(faxa) - den ene af min sætter pels som en islænder, lige meget hvor meget lidt/dækken han får på, og/eller hvornår jeg begynder at klippe ham.
    Den anden sætter bare ikke noget som ligner vinterpels - alle tror jeg render og klipper ham. Han skal så til gengæld have lige så varme dækner på som “klippe-kræet” ellers taber han sig smiley

    Min erfaring, at kan jeg vente med at klippe til sen oktober/start november, så kan jeg nogle år nøjes med den ene klipning smiley
    Så det kommer lidt an på efteråret om det er så varmt, at han sveder bare han skridter eller ej.

    Mvh Charlotte


  • #16   14. sep 2018 Min gamle hest vidste ikke det med at sætte pels efter lys.

    Da jeg fik ham og han var utilredet, gik han uden dækken og fik pels som en islænder, virkelig kæmpe bamse. Da han året efter fik dækken på i august pga meget regn, og endte med 300 g dækken, hvor det var koldest, der satte han meget lidt pels, faktisk spurgte folk altid hvordan jeg holdt ham så kort i pelsen om vinteren.

    Så ja lys har noget at sige, men det har det altså også om de er varme nok, uanset. Det er nemlig ikke første hest jeg hører om have det sådan.

    Jeg købte et rambo med liner for knap 2000 kr og med et amigo regndækken, var det de dækner jeg havde, en klipper eller at få ham klippet, ville hurtigt have oversteget de penge smiley

    Jeg ville prøve mig frem og se hvor meget eller hvor lidt dækken har indflydelse. Dækkenet er alligevel ikke spildt, når du påtænker at klippe, hvis der kommer for meget pels smiley


  • #17   15. sep 2018 Hvor mange gange plejer du at klippe i løbet af vinteren? Det kan give dig en indikation omkring din hests pelssætning. Hvis du kun plejer at klippe en gang, så kunne man måske godt gøre forsøget. Klipper du flere gange så ved du at hesten sætter pels selvom den var kortpelset og ergo vil den og tillægge pels løbende selvom du ligger dækken på tidligt. smiley

  • #18   15. sep 2018 Sabrine, jeg klipper én gang og så får hun 300g. på og skal ikke klippes resten af vinteren smiley

Kommentér på:
Undgå at klippe hesten ved flere gram før tid?

Annonce