{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.776 visninger | Oprettet:

Hvor meget kan man som part forvente at få at vide? {{forumTopicSubject}}

Hvad er fair at forvente at der bliver kommunikeret fra ejer til part, når man som part har hesten 4 dage om ugen og betaler omkring 1500 for det?

- at hesten bliver sat til salg?
- at der er en anden rytter der er begyndt at ride på hesten?
- hvorfor en ellers godkendt underviser pludselig ikke går mere? (På trods af kæmpe fremskridt hos hesten)

Hvad kan der ellers være af større eller mindre ting?

Er lidt i tvivl fordi der lader til at være en uenighed blandt folk jeg snakker med og jeg er i tvivl om hvad jeg kan tillade mig at bede om kommunikation omkring..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget kan man som part forvente at få at vide?
  • #1   21. sep 2018 rider du en andens hest 4 dage om ugen og betaler 1500 kr ville jeg forvendte og få de ting du skriver af vide.. det er jo dog ejeren af hesten der bestemmer hvad der sker omkring hesten, men ville forvente infomation hvis hesten var sat til salg, hvorfor underviseren ikke måtte undervise mere osv, og forklare ejeren at det er rart og vide en hvis anden også er begyndt og ride hesten netop fordi du højst sandsynligt ville kunne mærke det på hesten selv, og at der måske ville blive ændret nogle ting og vaner, og så er det rart og vide... men ejeren bestemmer vil dog mene at hun/han infomare om ændringer ville være rart

  • #2   21. sep 2018 Jeg ville forvente at høre om alt det, men jeg har næsten også kun prøvet tætte samarbejder. Jeg har kun prøvet at vi har talt fælles om hvad der skal ske, at jeg hører overvejelser og at jeg som minimum hører om rytterskift og sådan.

  • #3   21. sep 2018 Jeg forventer på ingen måde at være en del af beslutningen (det er ikke min hest jo), men forventede egentlig at blive informeret om disse ting.

    Dog var der et par stykker der fortalte mig at det var ikke min hest, så det havde jeg ikke krav på. Og så begyndte jeg at tvivle...


  • #4   21. sep 2018 desværre er alle ikke gode til kommunikation.. fik desværre ikke af vide at 2 andre begyndte at ride tequila.. ej heller at hun blev aflivet før efter hun var aflivet.. de 3 andre blev solgt på stribe uden vores viden. og de sidste 2 blev pludselig sat til salg...

    3 forskellige steder.. og jeg tog mig af de 3 af hestene som var de mine egne i flere år smiley de sidste 3 hjalp jeg blot med at holde i form.

    da jeg havde part på min dreng fortalte jeg rytterne alt. og det er det mindste man kan gøre for at få et godt samarbejde mellem ejer, psrt og hest


  • #5   21. sep 2018 Jeg ville da som part forvente, at ejer talte med mig om alle de ting du nævner - og hvad der ellers angår mit samarbejde mellem hest og ejer.

    Hvis jeg ikke fik det at vide, måtte jeg jo hellere sige til ejer på en diplomatisk måde, at selvfølgelig var det ejers endelige beslutning der gælder ift salg, opstaldning, evt salg mv.
    Men - hvis jeg ikke kunne blive løbende orienteret om relevante emner, ville jeg nok ikke kunne fortsætte samarbejdet.
    Dels pga tilbageholdelse af informationer såsom evt salg, andre parter mv jo sætter rammerne for ens egen omgang med hesten - og hvordan pokker skal man overhovedet tilpasse sig, hvis man ikke ved, hvad der sker?
    Dels ville jeg blive utryg, hvis jeg blev holdt uvidende.


  • #6   22. sep 2018 Altså personligt informere jeg min part om de fleste ting mht min hest. Det synes jeg er en vigtig ting, hvis samarbejdet skal fungere smiley

    Men altså i bund og grund har man som part vel ikke krav på noget, da det jo ikke er ens hest, vil dog mene at det er god skik fra ejers side af, at informere parten omkring forskellige ting mht hesten.


  • #7   22. sep 2018 Guldhesten.
    Både enig, og -

    Ulempen ved at være part, er: Det er altid ejer der sidder på beslutningsretten. (Hvilket jo er fair nok, da ejer ejer hesten.)
    Men, man er ikke forpligtet til at blive, hvis vilkårene ikke er acceptable.

    Man kan altid stemme med fødderne - takke for det gode man har haft sammen og så ellers søge videre.


  • #8   22. sep 2018 Jeg fortæller min part ALT lige fra en anden pige lige fik en tur til hvornår den skal have smed og dyrlæge jeg ser det som når man er part på min hest så køber man ikke bare ridning( faktisk har min part gratis part) jeg deler min hest med dem og de må gøre hvad der passer dem (mor og datter for datter er under 18 og det er hende der er min part) vi skal kun aftale spring så de ved alt jeg ved for jeg synes de har ret til det! smiley

  • #9   22. sep 2018 Jeg ville som ejer af hest informere min part om alle ændringer omkring hesten, fx.:
    - ny rytter
    - nyt opstaldningssted
    - ny rideklub
    - nye opstaldere på stedet (så parten har mulighed for at aftale noget fælles med de andre)
    - hvorfor nogen ikke skal i nærheden af hesten
    - eventuelle skader hesten får når jeg selv rider den
    - hvornår hesten skal vaccineres og have smed
    - akutte dyrlægebesøg
    - hvem der passer hesten hvis jeg er bortrejst (det er jo ikke altid parten kan have hesten 7 dage om ugen)
    - hvis jeg skulle til stævne eller ud og rejse med hesten
    - overvejelser om salg eller udlån

    Til gengæld ville jeg også forvente at parten informerede mig om nogen ting:
    - fremskridt/tilbagefald i udvikling/undervisning
    - dårlige oplevelser hesten kommer ud for, eller dårlige vaner parten opdager hos hesten
    - skader eller sygdom hos hesten (hvis akut kontaktes dyrlægen først, ved ikke akut kontaktes ejer først, og er med til at vurdere om dyrlægen er nødvendig).
    - ønske om ændringer, fx. ny sadel eller ændring i forhold til smedearbejde
    - sygdom, hvis faste dage er aftalt
    - hvis man ikke ønsker at have part længere
    - hvis noget af hestens udstyr går i stykker

    Og der er sikkert flere ting for både part og ejer.

    Jeg vil som ejer til enhver tid gennemtænkte partens forslag eller tilbagemeldinger, selvom beslutningen for hvad end det måtte være er min egen.


  • #10   22. sep 2018 De ting du nævner er noget jeg som det MINDSTE ville forvente at få at vide - også selv hvis jeg red hesten gratis en enkelt gang om ugen!

    Så er der en masse småting, jeg også forventer at vide, i hvert fald når jeg håndterer og passer en hest 4 gange om ugen.

    Men de ting du nævner ville jeg faktisk tage som en selvfølge, og jeg ville føle det vældig ubehageligt ikke at blive holdt ajour med de ting, der sker.


  • #11   22. sep 2018 Jeg har - som i nok allerede har gættet - ikke fået noget at vide om ovenstående ..

    Jeg blev informeret om at han var sat til salg af en anden opstalder, jeg normalt rider tur med. Jeg ventede for at se om de ville snakke med mig om det og til dags dato har de stadig ikke fortalt mig at han er sat til salg....

    Anden rytter der rider undervisning på hesten (gratis, tror jeg), fik jeg besked om fra to andre opstaldere der synes det var lidt underligt og var nysgerrig om hvor vidt det var til evt. køb.
    Jeg har snakket med den anden rytter, men har stadig ikke fået noget som helst at vide om det.

    I onsdags fik jeg en besked om at jeg nu ikke længere måtte ride ved min underviser, fordi ejers mor havde hørt meget negativt omkring hende. Jeg skrev tilbage at det var selvfølgelig hendes beslutning eftersom det var deres hest, men om jeg i det mindste måtte få at vide hvad der var sagt om hende, for jeg er virkelig glad for hende. Det ville hun ikke svare på...
    Jeg fik underviseren godkendt af ejer inden jeg startede med at ride ved hende.

    Lige pt. er jeg bare så ked af det og frustreret over det hele. Jeg er skide glad for hesten, men jeg fungerer bare ikke skide godt med at skulle have sådanne ting at vide af en trejde part og ikke direkte fra ejer før de sker...


  • #12   23. sep 2018 Aless jeg havde heller ikke kunne leve med det og jeg kunne aldrig drømme om ikke at fortælle min part min hest var tilsalg som MINIMUM smiley

  • #13   24. sep 2018 Mine parter får alt at vide.
    Ellers kan samarbejdet jo ikke fungere.

    Men parterne har intet at skulle have sagt mhs til mine beslutninger.


  • #14   24. sep 2018 Aless - Jeg havde gået til ejer og spurgt: Skal jeg betale for næste måned, for jeg hører hesten er sat til salg.. Og jeg vil ikke betale for noget der pludselig forsvinder.. Og desuden er jeg meget skuffet over at I ikke har informeret mig om det.. Jeg ved jeg ikke har noget at sige, men som det mindste kunne I have sagt noget..

    Også kan jeg ikke lade være med at tænke på om ejerne har haft det som plan hele tiden.. At få hesten redet op, tage penge for det, og så sælge den.. Der er jo desværre nogle der er sådan.. Og med den manglende information og samarbejde mellem Jer, ud fra tidligere emner og beskrivelse, så får jeg bare den følelse.. smiley

    Mvh TT


  • #15   24. sep 2018 Jeg vil heller ikke bestemme noget i forbindelse med disse beslutninger, bare være informeret smiley .

    Måske lige pånær med underviseren, den synes jeg faktisk er rigtig svinsk. Især fordi ejer+ejers mor aldrig har set underviseren i aktion, men udelukkende hørt rygter om hende. Som jeg ikke engang må vide hvad er. Da jeg skrev til min underviser og sagde at der var problemer med ejerne så jeg måtte aflyse alt fremadrettet, fik jeg en super sød besked tilbage om at det var hun ked af, for hun elske at undervise mig - har åbenbart talent, en fantastisk attitude og kan nå langt. Ville bare ønske det kunne være med hende bag scenerne. Græd næsten da jeg læste den besked. Hun har gjort SÅ meget for min ridning på så kort tid, og nu er det bare farvel...
    Her indrømmer jeg gerne at jeg er skide bitter ...

    Jeg tror ikke de ønsker at sælge hesten hvis jeg skal være ærlig. Han er hele familiens øjesten og noget helt specielt. Det ved jeg alle siger om deres heste, men han er bare hele staldens darling og sportswise er han en stjerne.
    Han kan stortset alle dressurøvelser og springer nemt 150, så har egentlig ikke redet ham op som sådan - bare i form og måske fået brushet up på et niveau af ridning, som ejer ikke er i stand til at ride i ham. Springmæssigt springer ejer højere end jeg gør, men negligere så alt teknisk arbejde i stedet. Dog er det så sjældent hun rider ham at alle muskler han har nu, er noget jeg har fået sat på ham.

    Det er ikke samme hest som jeg har lavet et frustreret indlæg om før - han er skadet og blev flyttet væk. Gigt i det ene bagben mener jeg, kom til syne efter ejer valgte at skifte underviser for os begge to. Han fungerer til gengæld super som turhest for ejer, efter han er blevet flyttet. Så det var nok den rigtige beslutning smiley


  • #16   24. sep 2018 Nå okay.. Ja jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige.. Forstår du synes det er træls.. Men jeg ville stadigvæk have taget det op som sagt i forrige svar. Også ville jeg nok have kigget efter anden hest.. smiley
    Livet er for kort til at spilde tid på mennesker der ikke ønsker at samarbejde med en. (når der gælder heste)
    Tror simpelthen jeg også havde bedt om et møde, hvor jeg ville sige at jeg ikke følte de ønsket at have mig mere, og det er jeg (du) ked af da jeg (du) er rigtig glad for hesten. Men at det ikke kan hjælpe noget når jeg (du) bliver holdt udenfor. Så jeg(du) vil opsige parten medmindre de selvfølgelig rigtig gerne vil have mig(dig) og fremadrettet vil informere mig (dig) om de beslutninger de tager, eller går og tænker på at tage..
    Mon ikke det så hjælper da de jo nok vil have dine penge.. Og hvis ikke.. Så er det selvfølgelig rigtig hårdt og trist smiley men det ville vel endt sådan alligevel ikke?

    Knus TT


  • #17   28. sep 2018 Altså jeg fortæller alt til "mine" parter (hesten, der er tale om er ikke /min/, men jeg står for at passe og administrere den), selv hvis jeg selv tager en uplanlagt ridetur på en dag, som ikke engang er deres ridedag, blot så de ved hvad hesten har lavet. Det er så vigtigt med kommunikation. Mine parter er så gode ved hesten, og elsker hende rigtig højt. Det sidste jeg ville ønske er at de forlader aftalen fordi de ikke føler sig inkluderet.

  • Gitte S
    Gitte S Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #18   28. sep 2018 Hvis man holder af sin hest - ALT - det er så vigtigt for hestens velbefindende - og mit som ejer! smiley

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #19   29. sep 2018 Når du betaler for en part, skal du kræve at I opretter en skriftlig aftale. Hvis du eller ejeren er under 18 bør I få en voksen til at bevidne jeres aftale med sin underskrift.. I en sådan aftale kan du kræve det du med rimelighed har brug for. Således skal der stå at det er en halvpart du har. Hvis ejeren ikke vil gå med til en skriftlig aftale, bør du finde en anden ejer at være på halvpart med!
    Jens

    Jens


Kommentér på:
Hvor meget kan man som part forvente at få at vide?

Annonce