{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
431 visninger | Oprettet:

Bomløs sadel drejer {{forumTopicSubject}}

Hej hg.

Jeg er kommet i besiddelse af en Sensation Harmony(tror jeg nok), som jeg bruger til min part.
Den ligger sådan nogenlunde, og er ok at ride i. Problemet er, at hvis hesten lige laver et hop, eller hvis jeg selv lige mister balancen, og får trådt bare 5% mere i den ene bøjle end den anden, så drejer sadlen!

Er det et generelt problem med bomløse sadler? Kan jeg bruge et bedre underlag? Tænker om noget skridsikkert (Og så selvfølgelig stadig trykfordelene) ville kunne bruge?

Jeg har brug for bøjlerne, da jeg har brug for letridning/let sæde, og der er ingen andre sadler (Andet end en lammesadel, som godt nok har plads til bøjler, men som ikke er tryk fordelene som sådan)

Hvad havde i gjort? Ridning helt uden sadel er også en mulighed, så kan vi bare kun skridte, da jeg har dårlig hofte, og overlaster, hvis jeg skal holde mig i traven.

Kommentarer på:  Bomløs sadel drejer
  • #1   10. okt En anden gjord måske?

• #2   10. okt Jeg havde samme problem med min Barefoot London, der var blødt kopjern i. Prøvede forskellige antiskrid underlag, men intet hjalp.

Jeg tænker det netop sker fordi der intet "fast" er i sadelen.

• #3   10. okt Hvad mener du med, at der er ingen andre sadler?

Betyder det, ingen andre sadler, som ejer vil godkende at passe?
    Eller, betyder det, at du ikke har likvide penge, som du er villig til at sætte i en sadel?

Hvis du nævner anden gjord - har du så et budget??

• #4   10. okt Doktor Who

Det betyder at ejer ikke har andre sadler, og at jeg ikke har penge at ligge en perfekt sadel, desværre.
    Ejer rider ikke selv, og har selv da hun gjorde brugt en gammel spring/kombi sadel, som efter års slid er blevet skrottet.

- Altså med gjord kunne jeg godt ligge en 400 - 500 kr, hvis der så er garanti for, at det vil have en virkning.

• #5   10. okt Nu skal jeg lige nævne, at vi måske rider maks 1 gang i ugen, resten forgår fra jorden.
    både fordi jeg mangler noget ordenligt, men også fordi min hofte og interesse
    Så vi er ikke elite, eller drømmer om det, det kunne bare være fedt, at have en sadel der ikke ender ude på siden, hvis nu hesten en dag hopper helt af helvede til hehe

• #6   10. okt Nu får jeg sikkert hug?
    Jeg har stadig til gode at se logikken i bomløse sadler. Jeg sidder dårligt i dem, de føles ikke somom de lægger godt for hesten og de bevæger sig påfaldende meget på hesten.
    Til gengæld kan jeg ikke regne med, at de fordeler min vægt ordentligt.

(Da jeg sadlede af i aftes, opdagede jeg, at jeg havde spændt gjorden forkert. Dvs redet med ikke - spændt gjord. Den bommert har jeg gjort et par gange før. Jeg havde ikke mærket noget, men western sadler har en stor bæreflade, til almindelig baneridning kan du faktisk ride uden spændt gjord, hvis din balance er god nok...)

Jeg har en sadel, hvor selve sadlen er blevet skæv under flytning.
    Men gjord, stigbøjler, underlag osv fejler intet.
    Var sadlen ikke blevet skæv af at lægge mokket ind i bilen, havde du fået en fuld monteret sadel af mig for under 500 kr. Bare fordi sadlen er en wintec kombi - og jeg rider i western sadel og kommer ikke til at bruge den sadel, nogensinde. Og jeg gider ikke lave en salgsannonce og bøvle med det. Så hellere sende det videre til symbolsk pris.

De kan få det imod porto / afhentning og en bøtte Stærke Gustav eller lignende bolcher. Fordi sadlen er defekt, resten virker.

For 500-1000 kr kan du godt få en brugt sadel, som ikke fejler andet, end sælger har købt en ny og den gamle skal væk. Sadlen fejler ikke andet end grimhed, misfarvet læder - og så en sælger, der fik penge tilbage i skat og har købt ny sadel. Eller at de ikke har hesten mere...
    (Hav øjnene med dig. Der er også en del ragelse i den priskategori, som er sat til salg, fordi skraldespanden er for smal, til at sadlen var let at smide ud.)
    - var jeg dig, havde jeg stille og roligt holdt udkig efter en egnet sadel, som nogen vil af med.

Jeg havde simpelthen redet uden sadel, frem for at ride i en sadel, der ikke gør nytte.
    Hvis du rider med fin balance uden sadel, så lyder det til, at sadlen ikke kan passe og gør dig mere skade end gavn.

• #7   10. okt Doktor Who
    Jeg er kun enig.
    Jeg fortrækker sadler, man kan tilpasse til hesten, hvor der er støtte, og bedre sikkerhed for rygsøjle frihed osv.
    På min gamle part, kunne jeg også sagtens ride med løs gjord, i alle gangarter, uden problemer, eller at sadlen rykkede sig en eneste cm.

Altså, jeg kan godt følge dig, i det med at jeg bør have kig på en ordenlig sadel, som faktisk ligger stabilt.
    Min økonomi er bare lille, og da hun "kun" er part, og vi ikke gør os det store i at ride generelt, så synes jeg det er meget arbejde. Da jeg jo også skal have en sadel, som faktisk passer hende, og det kan jo hurtigt løbe op i omstobning osv osv. Og det er bare penge jeg ikke rigtig har :S
    Jeg har godt overvejet simpelthen bare at droppe den bomløse, og så bare smide mig op uden sadel, og så nøjes med skridt arbejde fra ryggen.

• #8   10. okt Hvis du er svineheldig, kan du finde en person, som bare gerne vil have sin sadel videre i verden.
    Ligesom mig.
    Jeg vil egentlig ikke smide marginalt brugte stigbøjler mv ud - men gider ikke slås med at lave salgsannoncer.

Hvis folk skal af med ting, bliver de nogengange solgt til en brøkdel af reel pris.
    Hjælp heldet på vej, måske kan du finde en sadel, som passer som den er nu.

En veninde holder / avler islændere.
    Jeg tror ikke, at nogen af hendes sadler er købt til over 1200 kr. Moderat brugt, fuldt monteret.
    Det er absolut muligt, hvis du ved, hvordan du ser om de passer.

• #9   10. okt Lyder ikke som om din bomløs passer og husker jeg korrekt så er sensation også meget blød i det.

Jeg er fortaler for bomløs, MEN du skal op i en pebret prisklasse for at få en der er OK. så jeg vil nok foreslå det samme som doktor who. find en billig bomsadel der kan tilpasses

• #10   11. okt Har du mulighed for at finde en ældre passier (gerne baum) du kan prøve på den? De er ofte meget billige og passer til en del heste. Fordelen ved dem er at de også giver rytteren frihed til at finde et godt sæde i stedet for at låse én fast med dybt sæde og høje knæpuder.
    Efter min mening, er bomløse i bedste fald egnet til en skridttur i skoven på en bomstabil hest, med en rytter der har et sæde fra himlen.

Jeg har en gammel passier til mit problembarn der er umulig at finde sadel til (jeg er nemlig heller ikke millionær). Ikke det bedste billede, men man kan da skimte sadlen:

• #11   11. okt Et lammeskind under, så kan man også godt ride en tur i en gammel sadel, der måske ikke lige passer 100 pct.

Det er først hvis du begynder at ride intensivt og træne dagligt, at du vil få problemer med det. Jeg red i mange år skovture i en gammel Hubertus kombisadel jeg havde købt på DBA for et par hundrede kroner. Det gik fint da det kun var en tur i skoven en eller to gange om ugen. På et tidspunkt begyndte jeg at ride mere kontinuerligt på bane, og så var den ikke god længere

• #12   11. okt Hej Signe Jeg havde ikke det problem med sadlen på Sunshine, men havde problemet med, at den røg frem så den kastede mig frem og da Sun så stoppede op, fløj jeg ud over, og så gled den sjovt nok rundt alle sadler glider lidt frem på Sun (hun har fået lidt mave) så jeg bruger banangjord nu på den sadel jeg har købt. Du kan evt. overveje at spørge Mia, om du må sælge den og så kan I finde noget andet i fællesskab (evt. kan du låne min Ghost en uges tid og se hvad du synes - Maja har også en). Da jeg leverede Harmonyen tilbage til jer, spurgte jeg om jeg skulle sørge for at sælge den i stedet, eller om hun ville have den til Kiwi, men hvis den ikke passer, kan det jo være hun vil være åben for en anden sadel til Kiwi?

• #13   11. okt Altså, det med bomsadler, kræver også at man har forstand på størrelser, osv.
    Jeg kan typisk godt se, hvis en sadel ikke passer, men kender ikke hestens størrelse/bredde, så det er lidt at starte meget fra bunden..

- Laura, måske kunne det være ja. Har selv kigget på de der Ghost, de er bare lækre, og bliver anbefalet af mange, for den ligger ikke helt stabilt på Kiwi, det er super træls, at være godt i gang med traven, og så skal jeg lige støtte op i Kiwis balance, og så glider sadlen hvis jeg er bare sekunder for langsom. xP

• #14   11. okt Ja, det er lidt ærgeligt Det er klart også den mest flade af Sensationsadlerne. Tror måske bare en anden model ville hjælpe, men de er væsentligt dyrere end fx Ghost (selv brugte). Men det nemmeste er nok at du prøver at spørge Maja om du lige må prøve hendes (den prøvede jeg inden jeg købte en). Men ellers kan jeg også komme forbi med min en dag. Det er bare lidt mere besværligt. Man skal lige vænne sig til Ghost, men det skulle jeg også til Harmonyen. Ghost ligger væsentligt mere stabilt end Sensation fordi der netop er et rimelig stort kammer. Der ville du evt. kunne få bomløsesadler.dk ud og tilpasse osv.

• #15   11. okt ALLE sadler glider frem på min hest, medmindre jeg har et rensdyrskind under, så ligger de perfekt - både bomløse og western. Det fungerer også langt bedre end lammeskind, og så kan man ofte finde et til 2-300kr på dba

• #16   11. okt Du kan også prøve et grandeur el. lign underlag, med lammeskind kun i "pude" delen af sadlen, med rygsøjlefrihed.
    Det gør at jeg kan bruge min lammeskindssadel som almindelig sadel - og den er også super blød. Kan sidde op fra jorden, og har aldrig haft problemer med at den glider rundt Det skal så også sige at min hest er en del slankere, så han har noget ryg underlaget kan gribe "fat" i.

Vedhæftet det bedste billede jeg kunne finde
    Lammeskindet er ikke langs rygraden, der er i stedet et åndbart stretch-materiale.

Skal du købe et grandeur fra nyt, er du dog hurtigt oppe omkring 1000-2000. Brugt kan du få dem til en 5-600.

• #17   11. okt Maria T: Hvilket Grandeur bruger du? Er det et Airco med lam? Jeg har nemlig lige købt samme lammesadel som dig (og kun siddet i den en gang i skridt, da jeg har ligget syg siden jeg fik den). Selvom det er meget udskældt, kunne jeg godt overveje at bruge bøjler en gang imellem og vil derfor gerne have et godt og trykt trykfordelende.

• #18   11. okt Laura: der må jeg væres svar skyldig, jeg fik lavet det specielt til min sadel, så jeg havde massere af muligheder. Det er købt på https://pferdeladen-online.de/de .
    På min bestilling står der: Shabracke Klassika, Form: Grandeur Abstandsgewebe/Physio. Type "b"(mulighed for indlæg i begge sider) Variant "g" (Psyhio lammeskind i sadellejet).
    Så som jeg kan gennemskue er det et "Physio" underlag, ikke Airco

Red desuden i lammsadel med bøjler i 2 år, uden anmærkninger på hesten, så tror ikke så skal være så forfærdeligt bekymret. Specielt ikke hvis alternativet er en sadel der ikke passer optimalt

• #19   11. okt Tak, der må jeg lige kigge Alternativet er en Ghost bomløs som jeg også lige har købt - der er ikke noget i vejen med den. Føler mig bare lidt langt væk fra hesten, så ville gerne sætte bøjler i min lammesadel en gang imellem hvis jeg skal på ture der involverer meget trav og galop (hesten er stadig ikke 100 pct tilredet i galop). Hun er en lånehest, så føler mig måske ekstra forpligtet til ikke at lave skade på hendes ryg (selvom det jo heller ikke er noget man ønsker selvom man selv står for regningerne)

• #20   12. okt Laura: har du købt den fra ny? Så skal du bare få redet en masse i den, så kommer du tættere og tættere på hesten. Da jeg købte min følte jeg også jeg sad mere "ovenpå" hesten end på hesten. Altså lidt for højt. Men efter jeg har brugt den en del er problemet forsvundet

• #21   12. okt Louise J: den var lettere brugt. Men ja allerede efter et par ture kan jeg mærke forskel. Har bare meget redet uden sadel under tilridning, så det er lidt noget andet at komme i en sadel, selvom den er bomløs ??

• #22   12. okt Laura: ja det er er ret svært for en bomløs at slå uden sadel ??. Så er det vist næsten ligemeget hvilken bomløs det er

• #23   12. okt På mine connemaraponyer har jeg altid været udfordret fordi både bomsadler (tilpassede) og bomløse havde tendens til at ligge skævt. Nu har jeg fået ny hest, og de sadler som havde tendens til at glide på de gamle ponyer, ligger fuldstændig lige på den her.
    Jeg tror at nogle heste bare har et sadelleje, hvor det er svært at få sadlen til at ligge helt stille. Og hvis rytteren så også har lidt skævhed, så er det virkelig op ad bakke.
    På mine de gamle hjalp det meget når de blev slanket, men sadlerne lå aldrig så godt som de samme sadler gør nu på den nye.

Kommentér på:
Bomløs sadel drejer