{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
396 visninger | Oprettet:

Angående folde ?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Vi skal på et tidspunkt igang med og lave fold.

Og jeg er virkelig ikke er matematisk geni

Så håber i kan hjælpe herinde

Vi har 2,9 hektar fold, og vi vil gerne dele den op i "mindre" folde.

Men vi har lidt svært ved og regne ud hvordan det er mest fornuftigt og dele den op? Og ligeledes hvor mange heste der kan gå på de forskellige folde ?

Håber nogle vil hjælpe mig med regne stykket. Det vil være en kæmpe hjælp.

Kommentarer på:  Angående folde ??
  • #2   11. okt Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål? I princippet kan du dele jorden op i 36 folde, men tænker ikke det er det du mener?

• #3   11. okt Nej , jeg tænker udfra lovmæssigt , hvordan foldene så skal laves for at overholde de regler som der står på det billede jeg har vedhæftet

• #4   11. okt Tjaaaa på en fold som er 20 x 40 meter, dvs en ridebane str B, i alt 800 kvm, må der gå 4 heste. For hver yderligere hest du ønsker at lukke ind på folden ligger du 200 kvm til - så hest nr 5 = 1000 kvm, hest nr 6 = 1200 kvm.....osv op til og med hest nr 20 !

Det er ulovligt at have mere end 20 heste på en fold - om så folden var på størrelse med Sjælland

1 ha er 10.000 kvm - værsgo selv at regne foldestørrelse ud ifht hesteantal

Jeg har to heste, og mine to vinterfolde er 3000 kvm pr stk. Min sommerfold er 10.000 kvm. Personligt kunne jeg ikke drømme om at have 4 heste på 800 kvm - lige meget hvor lovligt det er

Sidste men ikke mindst så ryger I ind i andre love, hvis I får flere end 4 heste på ejendommen - disse har ikke noget med lovgivning ang foldstørrelse.

Mvh Charlotte

• #5   11. okt
    Well, det er lidt kringlet - fordi man kan godt omgås loven

Hvis du bare har en fold på 20x40 meter, så overholder du loven - den må du dog max sætte 4 heste på. Men hvis du så har fx 4 folde til, som måske kun er 20x20 så overholder du stadigvæk loven, fordi hestene har adgang til/mulighed for at blive lukket ud på en der overholder lovkravene.
    Så overholder du lovkravet - ved at hesten på 20x20 folden motioneres 2x5 dage om ugen ( som kan være ridning, skridtmaskine, fold osv. ), på den fold - selvom den ikke overholder lovkravet, men fordi du har mulighed for at lukke hesten på en fold, der overholder kravet - så kan man kringle sig uden om

• #6   11. okt Charlotte:

Tak for din uddybning

Jeg må se om min kæreste kan regne sig frem til hvor mange heste vi må have gående på 2,9 hektar så

• #7   11. okt Krikken:

Ja tænkte nok at "loven" kunne forstås på flere måder

Måske det i sidste ende handler om og se på hestene hver især og mht hvor meget græs de hver især kan holde til osv

Jeg vil jo bare nødig give dem for små folde, men samtidig skal de ikke æde sig til forfangenhed

• #8   11. okt
    Min går fx på en der er mindre end de 20x40 - det gør mig absolut intet, hun går også alene

Men det kommer også an på, hvad dit behov er, hvor mange heste der er mm.

Mudder er jo en træls ting, så hvis man har heste der løber meget eller heste der vandre langs leddet så er små folde ikke skide godt. Har man for få heste til at holde en stor fold nede med græs, så kan mindre folde være en fordel. Mindre fold kan også give fordelen ved at man har mulighed for at skifte om vinteren så foldene ikke er knoldet eller så man ikke løber tør for græs men kan rokere hele tiden.

• #9   11. okt I princippet må du have 4 heste pr. fold (hvis du laver dem så små som muligt, lovmæssigt set), og altså 36x4 heste. At det så ikke er optimalt, ved du nok godt selv, men lovmæssigt set må du godt i forhold til foldstørrelse

• #10   11. okt hvis jeg var dig ville jeg søger for at få en god fold til vinterbrug. pas på med at den bliver for lille - lille=mudderhul.

mine har gået et sted hvor de om vinteren fik en kæmpe fold. hvor de så om sommeren kun gik på den halve. han havde aldrig mudderet folde.

min egen er vel på 4000 m2. og har så to. men de er så aldrig ude om natten. Om vinteren har de frøgræs. men har stadig hele folden. og jeg har kun problemer lige ved leddet.
    kan ikke fortælle hvordan du skal lave dine folde. men mange laver en stor sommerfold - evt to, sådan at man kan slå hø/wrap på den ene
    og så deler man et område til mindre folde. alt efter hvor mange heste man har, til vinterbrug, og bruge til perioder hvor man ikke lige behøver en stor fold

• #11   11. okt Du skal vist til at shoppe heste, når du vil have 144 heste på din 36 folde a 800 kvm

Mine to store vallakker er hårde ved foldene, da de løber og leger en del - foldene på 3000 kvm bliver om vinteren gnavet helt i bund og pløjet op de steder de leger og ved leddet. De går på enefolde, så har altså 3000 kvm hver - dvs knap 1/2 ha tilsammen at gå på om vinteren.

Sommerfolden på 1 ha er delt i et vandrespor til min easykeeper af en ollebolle, som så har ca 2000 kvm at gå på, mens dv’en som kan æde som han vil går på de resterende 8000 kvm.
    By the Way fungerer vandrefolden super godt Sporet løber langs hele kanten af folden, og indenvendig for sporet har jeg så hegnet den store fold - på den måde kan hestene følges ad rundt.

For mig er det vigtigste, at vinterfoldene ligger tæt på stalden - når vejret er dårligt, og man skal have dem ud/ind. At der er lys ved leddene om vinteren, så man kan lukke ind/ud når det er mørkt. Tæt på vandslangen. Og nemt at give grovfoder ud fra stalden af.Og læ muligheder for hestene.

Om sommeren er det vigtigt med skygge mulighed, samt tæt ved vandslangen. Og da jeg lader mine heste gå længere ude om sommeren, så er det vigtigt at foldene er store nok til at give dem nok græs / små nok til at kunne give dem begrænset græs alt efter hvad for en hest jeg snakker om

Mvh Charlotte

• #12   11. okt du kan jo også lave vandrefolde

http://meza-mahte.dk/speciale-omraader/foldmiljoe.html

• #13   11. okt Anja : det er os en drøm på sigt , lige nu drejer det sig mest om og få etableret gode folde lidt hurtigt

Men det er bestemt en drøm

• #14   11. okt Jeg har løsdrift hvor jeg har to heste hvor de har to mindre vinterfolde forbundet med en løbegang og laden hvor stalden er. Også har jeg Ca 7000kvm sommerfold som jeg har delt op i fire mindre folde, således at hvert stykke får 3 ugers ro til at vokse. Det fungerer fint her, dog skulle jeg ønske jer havde mere jord så jeg kunne lade de være på græs i 5-6 mnd i stedet for 3 Jeg ville dele det op i 5 sommerfolde a 5000kvm stykke, og vinterfolden på 4000kvm. Også alligevel Max 4/5 heste.

Mvh TT

• #15   11. okt Tindur :

Din ide er bestemt ikke helt dum, det vil vi kigge nærmere på

• #16   12. okt Du skal lige være opmærksom på, at har du mere end 4 heste med føl, så betragtes det som erhvervsmæssigt dyrehold, og du skal anmelde det til din kommune. Kommunen skal føre tilsyn med alle ejendomme med erhvervsmæssigt dyrehold, og der er brugerbetaling på tilsynene.
    Hvis dit dyrehold er så "stort" at det betragtes som erhvervsmæssigt dyrehold, så er du underlagt reglerne i husdyrsgødningsbekendtgørelsen, hvor der er regler omkring både stalde og mødding. Region Sjælland har for ganske nyligt lavet en brochure om hvad det betyder for os med hestehold: http://www.sbyp.dk/hesteguide.pdf
    Derudover er man omfattet af harmonireglerne, når man har erhvervsmæssigt dyrehold. Førhen var de lidt nemmere at forholde sig til, fordi de omfattede dyreenheder pr. hektar. Idag beregnes de ud fra kg N i organisk gødning pr. hektar.
    Så hvis du vælger at have 144 heste, fordi det er muligt ud fra lov om hestehold, vil du blive begrænset på grund af harmoniereglerne, med mindre at du vælger at få en til at aftage din mødding, istedet for at få den kørt på markerne.
    Du kan læse mere om harmoniereglerne her: https://lbst.dk/landbrug/goedning/husdyrgoedning-og-anden-organisk-goedning/harmoniforhold/#c51722

Jeg ville lave nogle store folde, og så bruge mere energi på at lægge dem, så de er nemme at tilgå fra staldområdet. Hvis ikke det er muligt med alle foldene, så ville jeg, Som Charlotte, prioritere at vinterfoldene ligger tættest på stald, og helst med lyskilde i nærheden, til at oplyse området.

Vi har lige knapt 7 hektar udlagt med en lavfruktan hesteblanding.
    Jeg har lavet 3 folde på hver 1 hektar til mine 3 heste/pony. Resten bliver til slet.
    Vi har så haft nogle udfordringer med græsset, da det blev sået i som udlæg i den våde 2017, og simpelthen ikke fandt rodfæste i den tørre 2018, så jeg har valgt at få det hele lagt om, med undtagelsen af vinterfolden.
    Og lige nu fortryder jeg lidt, at jeg ikke klappede hesten, og lod en ekstra fold blive, og ventede til næste år, med at omlægge den, for nu har jeg vitterligt kun 1 hektar at gøre godt med hele vinteren, foråret og sommeren.
    Så husk at tænke ind i din foldinddeling, at der skal være plads til at lægge en fold om. De bør omlægges hver 5-6 år, og som udgangspunkt kan du ikke bruge den i et år frem, da hestehove er så hårde ved græsrødderne.

Min plan er at mine 3 kommer til at gå på det hele, hele vinteren, og til foråret må jeg så vurdere om jeg skal spærre noget af og stribeafgræsse, så det får en chance for at komme op, og så må jeg vurdere om de kan komme på den ene nyetablerede fold efter slet. Måske i august, september og oktober, så vinterfolden får ro der.
    Grunden til at jeg holder fast i den fulde hektar til vinterfold, er for at undgå mudder. Jo mere plads, jo mindre tramper de op.

Jeg har lavet mine folde meget lange, så jeg har alle leddene oppe i nærheden af stalden.
    Min vinterfold ligger lige op af vores p-plads, så de træder fra folden, og ud på belægning. Jeg magter ikke at jokke rundt i mudder.

Jeg har en meget trivelig hest. Han går med mundkurv. Det fungerer i den flok, fordi der er en god ro. Gjorde det ikke det, ville jeg, igen som Charlotte, lave en vandrefold rundt om en fold, så hestene stadig kan følges rundt.
    Det er min oplevelse at min bevæger sig væsentlig mere, ved at gå på stor fold med mundkurv, end på jordfold med høstationer. Og jeg vil gerne have bevægelse.

• #17   12. okt Mine lange folde

• #18   12. okt Nana:

Er helt med på det med flere end 4 heste. Men pt starter vi os kun ud med 2 opstaldere , hvis og når det bliver aktuelt .
    Først går der en rum tid med opbygning af bokse, sadel rum , rytterstue , fyr rum osv.. og derefter tror jeg vi har brug for og trække vejret før vi åbner dørene for opstaldere

God ide med det med at man skal tænke over mudderet, men der har vi planer om og ligge nogle riste ud som vi har til overs fra svine stalden, men selvfølgelig vil man aldrig kunne undgå mudder selvom man bruger riste , men forhåbentlig holde det nede...

Jeg ville ønske vi havde tid og mulighed for at ligge marken om, for så havde vi gjort det, der er meget ujævn og der er ekstremt meget vand i hele enden af folden, så den ku os godt trænge til og blive drænet !

Men ja vi har mange drømme pt men alt det må komme hen af vejen

Tak for dine gode råd

• #19   13. okt Sådan er mine 5,5 hektar opdelt

Kommentér på:
Angående folde ??