{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
533 visninger | Oprettet:

Handelsundersøgelse og øjenlysning {{forumTopicSubject}}

Jeg har for nyligt fået min nye islænder handelsundersøgt, og har nu fået besked på, at de tager forbehold for øjnene fordi undersøgelsen ikke er foretaget i et mørkt lokale med fokalt lys.

Må indrømme jeg er lidt overrasket, for jeg har aldrig før oplevet at dyrlægen har bedt om at det skal ske i et mørkt rum med særligt lys.
Har I andre oplevet dette og hvordan har I løst det rent praktisk i stalden?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handelsundersøgelse og øjenlysning
  • #2   12. okt 2018 De = forsikringsselskabet

  • #3   12. okt 2018 Har dyrlægen skrevet bemærkning omkring øjet i HU? Hvis ik, så ring og hør forsikringsselskabet hvorfor de tager forbehold for noget, som ik er en bemærkning. Har aldrig hørt om det før, men har heller ik handlet hest for nylig.
    Det normale er at hesten tjekkes i øjnene med en opthalmoskopi ved en HU

    Jeg tror, at jeg havde kontaktet dyrlægen og informeret om hvad forsikringen siger og så høre dyrlægen hvad der er rigtigt i det her... og så evt få forsikrings dyrlægen til at ringe HU dyrlægen op og se hvad de finder ud af

    skulle det ske at dyrlægen har lavet en fejl, hvis det er sandt at hesten skal øjenlyses i mørkt rum, så må dyrlægen komme ud for egen regning og tjekke hesten igen.


  • #4   12. okt 2018 Dyrlægen har krydset af i nej til mørkt rum og fokalt lys, men har ikke anført det som en anmærkning/fejl ved hesten. Jeg tænker han har gjort det, fordi det kan svært at finde en mørkt rum.

    Jeg kunne bare godt tænke mig at vide om andre har oplevet forbehold fra forsikringen pga dette? Og hvordan man evt har løst udfordringen med et mørkt rum ved en handelsundersøgelse? Hvis jeg skulle sælge en hest ville jeg have meget svært ved at finde et mørkt sted i stalden medmindre vi skulle gøre det om natten.

    Dyrlægen bor over to timers kørsel fra os, så tror ikke lige jeg får ham til at komme forbi smiley



  • #5   12. okt 2018 Jeg har aldrig hørt eller stødt på det forbehold og ej heller at de skal være øjenlyst i mørkt lokale. Det gør det næsten umuligt for sælger at stille op med mørkt rum til dyrlægen medmindre at man som sælger, køre hesten til den dyrlæge som har sin praksis og lokalet til lige netop den undersøgelse..
    grunden til at jeg skrev at dette måtte være for egen dyrlægens egen regning, mente jeg at hvis normen er nu at de skal øjenlyse i mørkt rum og dyrlægen ik har gjort det, så ville kun være fair at du får hvad du betaler for.
    følger lige med på sidelinien, ret interessant at høre andres erfaring smiley


  • #6   12. okt 2018 Jeg har heller aldrig hørt om det før, men hvis man skal have forsikret ved Agria kan jeg så fortælle at det er et krav. Og dermed noget man skal være opmærksom på. Hvordan man skal gøre det i praksis er jeg ret usikker på, men jeg hælder mod at handelsundersøgelser kun kan foretages på særligt indrettede steder.

    Jeg er derfor også nysgerrig efter hvordan andre har løst denne udfordring i praksis.
    Og om andre forsikringsselskaber har forsikret uden forbehold selvom der ikke er tjekket øjne i et mørkt rum.

    Fremadrettet tænker jeg kun at jeg sygeforsikre føl op til et år hos Agria. Der skal man nemlig ikke have dyrlægeattest.


  • #7   13. okt 2018 Er der slet ikke nogle der har fået handelsundersøgt og forsikret en hest for nylig, som vil fortælle hvad man gjorde ift øjenlysning.

  • #8   13. okt 2018 Nøh, jeg fik min handelsundersøgt for 5 år tilbage, og han blev ikke øjenlyst i et mørkt rum. Forsikringen tog ikke forbehold for det smiley

  • #9   13. okt 2018 Jeg har haft heste i handelsundersøgelse her hen over sommeren - deres øjne er blevet lyst inde på staldgangen, ikke i et mørkt rum. Ingen har fået anmærkninger på det.

    Jeg forsikre ikke mine heste, så jeg ved ikke om forsikringen ville tage forbehold.

    Mvh Charlotte


  • #10   13. okt 2018 Jeg har aldrig oplevet at de skal tjekke øjnene i et mørkt rum til forsikringen?

    Der er flere ude i "min" stald der lige har fået deres forsikret hos Agria og deres heste har da så vidt jeg ved ikke, fået tjekket øjnene i et mørkt rum


  • #11   13. okt 2018 Guldhesten: Du mener ikke fået tjekket i mørkt rum ikke?

    Det er jo netop Agria jeg har indsendt forsikring til. Måske andre dyrlæger bare har krydset af i "ja" selvom stalden ikke har været totalt mørklagt. Ellers føler jeg mig da enormt dårligt behandlet.

    Charlotte: har dine dyrlæger krydset af, at det ikke er foregået i et mørkt rum? For min dyrlæge har heller ikke skrevet det som en anmærkning, men bare krydset af i nej til mørkt rum og fokalt lys.



  • #12   13. okt 2018 Jeg har desværre ikke lagt mærke til, hvad de krydsede af i mht øjnene - begge heste blev kasseret på noget andet smiley

    Mvh Charlotte


  • #13   13. okt 2018 Haha jo, manglede lige et ikke !

    hmm ja det kan jo selvfølgelig godt være.


  • #14   18. okt 2018 Jeg blev så tilpas nysgerrig at jeg kontaktede Topdanmark for at høre deres holdning. Og her kan man sagtens forsikre uden forbehold med samme undersøgelse, som Agria ville lave forbehold på.

    Jeg kan konkludere, at fremadrettet skal man faktisk kontakte sit selskab inden køb og spørge ind til deres holdning til de forskellige punkter i den standard handelsundersøgelse dyrlægerne bruger.



Kommentér på:
Handelsundersøgelse og øjenlysning

Annonce