{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.638 visninger | Oprettet:

Købe halt hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg står i den situation, at jeg er blevet helt forelsket i en hest der desværre er blevet halt.

Hesten har aldrig været halt før.

Hun har fået en forvridning på højre bagben, og er påbegyndt genoptræningen, men det kan på nuværende tidspunkt ikke garanteres at hun vil kunne blive ridehest igen.

Hun sælges for 3000 kr (Hun blev sat ned fra 9000 kr da hun blev skadet) og virker som en helt igennem fantastisk hest.

Hun sælges som selvskabs/chance hest.

Er det fuldstændig dumt at købe en sådan hest? Det er jo et sats.

Kommentarer på:  Købe halt hest
  • #1   13. okt 2018 Ja, hvis planen er at du vil ride.
    hvis du bare vil have den til selskab, så fint.

Jeg har det princip, ALDRIG køb en syg/skadet hest. Det er penge ud af vinduet!
    Og ofte er der en grund til at en billig hest er billig. smiley

• #2   13. okt 2018 Medmindre du er frisk på at skulle lægge en masse penge i behandling så ville jeg lade være. Om det er det værd ved kun du, sådan noget er i høj grad kemi. Det kommer også meget an på hvad du gerne vil. Hvis ridning betyder meget for dig så er det hurtigt en dealbreaker, hvis du gerne vil lave andet og mulighed for ridning blot er en bonus så kan det måske godt være det rigtige smiley

• #3   13. okt 2018 hvorfor er hun chancehest?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 44 Emner: 127 Svar: 8.934
    #4   13. okt 2018 lad være.
    Uanset om hestens skal gå som selskabshest, eller konkurrencehest på højt plan, så forpligter man sig til at sørge for hestens ve og vel - de 6000 du spare, er hurtigt brugt på div. behandlinger, dyrlægeregninger mm. smiley

• #5   13. okt 2018 Nej. Det er simpelthen ikke værd at købe sig til problemer.
    Man kan så argumentere at 3000 ikke er det vilde, men hvis du vil have en ridehest er det bare at betale for en kæmpe hovedpine.

• #6   13. okt 2018 En hest der er skadet tager man af markedet til man ved om den overhovedet bliver ridehest igen og hvordan skadens omfang ender ud med at blive. Så enten skal du vente og se eller lade være, det er mit råd.

• #7   13. okt 2018 Regel nummer et i hestekøb: Køb ALDRIG en skadet hest smiley

• #8   13. okt 2018 Nope, man køber sig ikke til problemer smiley

Mvh TT

• #9   13. okt 2018 Stil dig selv spørgsmålet - vil du kunne acceptere at du måske ender op med en hest der skal have dyrlæge hver anden uge? (Overdrivelse fremmer forståelsen) og måske kun bliver foldbums resten af livet? 3000 kan måske være starten på et hav af dyrlæge regninger...

• #10   13. okt 2018 Jeg tror næppe, at du da du begyndte at kigge efter en hest, skrev en søgeannonce, som hed :
    Skadet og halt hest købes
    Skaden og fremtidsudsigterne skal helst være uforudsigelige.

Jeg vil vædde med, at du startede med at ønske dig en ridehest smiley

Og ja det er en chance at købe sådan en hest - tydeligvis har ejeren som jo både kender og formentlig/forhåbentlig holder af hesten vurderet, at han/hun ikke vil risikerer at stå med en kronisk syg hest, men vil hellere tjene lidt penge på at der er en som har et håb for at den måske kommer sig.

Kunne jeg finde på at købe en halt hest - måske.
    Det ville dog kræve, at sælger har fået dyrlægen ud og undersøge hesten, og man har fundet ud af præsis HVAD den fejler, og deraf kan man jo selv forholde sig til om man fx kan genoptræne heste med en rimelig stor chance for at det går godt.
    Jeg kunne finde på at gøre det, fordi jeg har min egen gård, og måske kunne se en ide i at få en selskabshest/mulig ekstra ridehest - men jeg kunne ALDRIG finde på at købe den, for at opstalde den ude.
    Og jeg ville ALDRIG købe den, hvis ikke den af sælgers er total udredt for hvad den fejl, og evt behandling fx IRAP e.l, er på sælgers regning.

Jeg har til dags dato aldrig købt en skadet hest - vil jeg have en selskabshest, så køber jeg en plag - det er mere fornuftigt også ud i fremtiden.

Mvh Charlotte

• #11   13. okt 2018 For sådan en ville jeg højst give slagteprisen, hvad den så end er på den størrelse. Og er den afmeldt konsum, ville jeg forvente den var gratis. Den er i forvejen i gruppen af meget billige heste, det er heste som regel ikke uden grund, så går ud fra vi taler om en hest der er gammel, tidligere skadet, aldrig tilredet e.l. hvis den så oveni ikke er rengående, så må den altså ikke koste noget eller højst et symbolsk beløb.

Og selv som gratis ville jeg formentligt ikke have den - dyrlægen koster jo det samme uanset hestens kvalitet og pris, og har man først sagt ja til den, så hænger du jo på udgifterne. Og hvis den, uden skade, var til salg for 9000, så er den formentligt ikke nem at finde et godt hjem til, hvis du fortryder senere.

HVIS du vil have den, så sørg for, at den er færdig udbredt og behandlet (på sælgers regning), så fremtidsudsigterne er mere forudsigelige... Men min ikke sælger netop vil sælge den så billigt, fordi hun ikke synes hesten er værd at putte dem tid og de penge i?

• #12   13. okt 2018 hvis du virkelig vil have den, så få din dyrlæge til at tjekke hesten INDEN du køber.
    og så lyt efter hvad han/hun siger.
    så siger han nej så acceptere det.

• #14   13. okt 2018 Hvad skal du bruge den til?

Er det ok ikke at kunne ride i et år, og har du rigeligt med penge til dyrlæge, så GO DO IT GIRL.

Ellers, løb min ven, løb.

Der er en grund til at den bliver udbudt til omkring slagteprisen.
    Det er nemlig realistisk værdi

• Karin J
    Karin J Online Tilmeldt:
    okt 2010

Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 26 Svar: 1.106
    #15   14. okt 2018 3000,- er ikke mange penge, flere steder kun hvad en opstaldning koster om måneden...

1000,- minimum er hvad det koster at have et dyrlægebesøg...

1200,- for et smedebesøg med 4 sko....

10.000,- er hvad en god sadel koster....

1000,- for en pæn trense....

1000,- for et dækken....

osv.

Min pointe er at det er lidt ligegyldigt hvad en hest koster, det koster det samme at holde en ridbar hest som at holde en der ikke kan rides...

(ved god at nogle udgifter variere alt efter om hesten bruges eller ej)

• #16   14. okt 2018 Hvis du virkelig ville eje hesten så havde du allerede sagt ja.
    Men jeg kender det godt. . Sagde selv nej til en skadet hest som jeg virkelig var knyttet til sidste år. Har dog ikke fortrudt det.
    Hellere bruge penge på en hest der er fremtid i.

• #17   14. okt 2018 Karin
    Sjovt, jeg fik da ellers en god sadel til 3.500, en flot trense til omkring 500, dækkener for 200, og har da også haft meget billigere dyrlægebesøg smiley

Det behøver altså ikke at være heeelt så dyrt igen, men jo det er da skide dyrt at have hest!

• Karin J
    Karin J Online Tilmeldt:
    okt 2010

Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 26 Svar: 1.106
    #18   14. okt 2018 LM &C : Nu var det for at sætte tingene lidt på spidsen smiley

Selvfølgelig kan det være billigere, men det kan så sandelig også hurtigt gå den anden vej.
    Et koliktilfælde til dobbelt takts..... ny sadel fordi den anden ikke længere passer hesten....

Jeg kan også købe en sadel til 30.000, en trense til 4.500, dækken til 2800, osv... smiley smiley

• #19   15. okt 2018 nu kan man jo så være heldig, at en eller anden har købt sadlen til de 30.000kr før en, og solgt den videre i pæn stand osv osv, til sidst står man med en pæn sadel til de 5.000kr

• #21   17. okt 2018 Det kommer helt an på hvilken skade det er.
    Hvis jeg havde fundet HESTEN som så blev halt eller skadet, ville jeg faktisk tage en behandler som f.eks en kiropraktor eller lign, som jeg stolede på som kunne hjælpe med svar om hvor gode eller dårlige chancer der var for at den blev ridehest.
    Har stødt på et par stykker som tog chancen og har fået en fantastisk hest ud det, dog koster det en del penge smiley

• #23   17. okt 2018 Sara - den kan hurtigt koste en hel del mere, før den MÅSKE bliver ridehest. Man kan jo gøre sig lidt tanker om, hvor mange penge man er villig til at lægge i hesten foruden indkøbsprisen.
    Hestens værdi inden skaden har sælger vurderet til 9000 (Det var den til salg for før).
    Det er altså ikke ret meget dyrlæge mm. man får for de 6000 man har sparet i indkøb.

Jeg tænker, at man var noget bedre stillet ved at give de ekstra penge for en sund og rask hest - hvis ikke man har de store krav til kapacitet, så kan sådan en får til mindre, end hvad denne "billige" hest har kostet før den (måske) er ridehest.
    Min egen har jeg givet 15.000 for, hun er sund og rask, tilredet, men ikke "ridehesteuddannet", men klar til at sætte sig på og ride fra 1. dag.
    Hvis vi antager, at der skal påregnes et par måneder til genoptræning, et enkelt dyrlægebesøg for at se, om den er klar til at blive sat i gang og derudover opstaldning, smed osv, så har denne hest jo stort set kostet det samme, før den er klar til at være ridehest - og det er antaget, at den ikke kræver yderligere behandlinger osv. først.

Så den dag man faktisk har en ridehest, står man altså nemt med en hest, der har kostet måske 12-15.000 (Og det er hvis alt går glat), men som sælger kun har vurderet er 9000 værd - hvorfor ikke bare lægge de ca 15.000 for en sund og rask hest i stedet?

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 1 Svar: 56
    #24   19. okt 2018 En lam hest er usælgelig. Efter dyrlægebehandling med medicin er den sågar usælgelig også til en slagter. Lamheden kan måske bedres via mange dyrlægeudgifter, men dukker sansynligvis op igen!

• #25   19. okt 2018 Jens: hesten er ikke lam?

• #26   19. okt 2018 Det er stort set ingen heste der er beregnet til slagt længere.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 1 Svar: 56
    #27   19. okt 2018
    Hej Sandra. Lam/halt er det samme. I Sønderjylland siger vi mest at en hest lammer. Udtrykket lam bruges også i bibelen, så helt galt er det vel ikke.
    Det andet du skriver. Hvis du mener egnet i stedet for beregnet, gør det bare svaret endnu klarere til spørgeren. Hun risikerer en dag at stå med en så lidende hest, at hun kommer til at betale en større sum for bare at få den fjernet. KØB IKKE DEN HEST!

• #28   19. okt 2018 Jens at være lam er noget helt andet end at være halt. egnet eller beregnet er ligegyldigt. Det er sjældent du finder en hest der aldrig har fået medicin i kroppen.

• #29   19. okt 2018 at jeg halter på et ben betyder heller ikke at jeg er lam. få styr på dine fakta.

• --Celina--
    --Celina-- Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 433
    #30   19. okt 2018 Sandra, sikke som du kan skrive. Det er lige blevet weekend, nyd fredagen.. smiley
    Er det ikke lidt meget at gøre ud af det, at kommentere på hvad en ældre person bruger af ord? Jeg tror han er bedre til dansk end de fleste af os. Jeg er forresten enig med ham i hans betegnelse.
    Derudover hedder en halt hest på engelsk også en "lame horse" og halthed hedder "lameness".

• #31   19. okt 2018 Celina - men nu er vi ikke i England... eller Sønderjylland. Dialekter er skønne, men vil man gerne gøre sig forståelig for folk udenfor ens eget område, kan man med fordel undlade at bruge ord, andre ikke har forudsætningerne for at forstå. Og resten af DK kalder det altså halt. At være lam har en anden betydning.

Sandra - at heste ikke må slagtes, hvis de har fået medicin er ikke rigtigt. Der er masser af medicin, de kan få uden at skulle udelukkes fra konsum. Den hyppigste årsag til at afmelde vil jeg tro er, at det er for besværligt ikke at gøre, fordi men så skal have kursus blot for at give ormekur, skal indberette fodring på lige fod med landbrug osv.

Men lidt et sidespring - det korte af det lange er vel, at selvom indkøbsprisen er lav, så er der en ret stor risiko for, at hesten ikke vil være billig i det lange løb.

• #32   19. okt 2018 Michelle - Man skal ikke indberette fodringen, men hvis der kommer kontrol, vil de se Bach nr på foderet, osv. smiley

Mvh TT

• --Celina--
    --Celina-- Tilmeldt:
    aug 2017

#33   19. okt 2018 Michelle: jeg vælger at være uenig, indtil en fagperson kommer og banker mig i hovedet. Lammelse kan bruges. (Ja, så stædig er jeg 8) )

• #34   19. okt 2018 Uhh.
    Nu tog det lige et sving!

Lammelse hos mennesker er noget med tab af følesans og kraft...
    Men, hos heste må man gerne bruge ordet lam, bare den ikke kan bruge det ene ben ordentligt.

Ja, det er en gammeldags formulering, men det er i orden, thi ellers glemmer vi vort sprog og de herlige krinkelkroge.

• #36   19. okt 2018 Lige nu er jeg ikke fagperson, men brætspilsnørd...
    Og historiefortæller og det kræver ord...

• --Celina--
    --Celina-- Tilmeldt:
    aug 2017

#37   19. okt 2018 Jaja, det er fint nok til mig smiley Prøvede selv om jeg kunne google en betegnelse frem, men kan sgu ikke komme ind på de der sprog- eller sundhedssider efter jeg er flyttet til Norge og derfor har "forkert lokation"...

• #38   19. okt 2018 Celina - Så har du det sjovt med det norske og danske sprog, og alle de rare mennesker smiley smiley smiley

Mvh TT

• --Celina--
    --Celina-- Tilmeldt:
    aug 2017

#39   19. okt 2018 Dét har jeg nemlig smiley

• #40   19. okt 2018 Jeg synes det kunne være spændende at høre fra TS om hun valgte at købe hesten eller ej ??

• #41   19. okt 2018 Jeg kan kun tale af egen erfaring med køb af "skadet" hest. Det var frusterende og bekosteligt med mange dyrlæge og kiropraktor besøg, hvor det alligevel endte med at intet kunne gøres. Det skal lige siges at jeg ik blev oplyst om skaden ved køb, så blev taget gevaldigt ved næsen. det var mit første køb og var også total forelsket i denne hest, men samtidig havde følelsen af at jeg bare skulle ha en hest hurtigst muligt.

Nu en hel del år efter er jeg blevet en hel del klogere pga mit dumme køb og min erfaring er kommet på en tjek liste som bla hedder:
    Spar op
    Vær tålmodig og prøv flere heste til den rigtige dukker op og opfylder mine krav.
    Ingen sygdomme eller skader som sommereksem, sene/muskelskader, forfangen, forvridninger af led, skævheder, låst rygsøjle, allergi osv.

Når tiden er til det, når jeg i fremtiden skal have en hest mere eller når min egen nu her ik kan mere så er der mange ting der gør at jeg vil sortere en hel del heste fra, som ik vil opfylde mine krav netop fordi min tid er ik til fejlkøb mere. Vil meget hellere bruge tiden på en sund hest ved køb, som jeg bare kan gå i hopla med og ik have de bekymringer omkring hesten og det økonomiske.

Køb af billig skadet hest er oftest en skuffelse og som regel bekosteligt. Hvis du med forældreopbakning, har råd til opstaldning, smed, udstyr, alm sundhedstjek, forsikring og sikkert også en masse dyrlæge besøg pga skaden hos den omtalte hest. Skal du bare være total afklaret med det økonomiske men også at chancen kan være lille, at den kan blive en ridehest igen hvis det er det du ville bruge den til. Man kan opveje om man skal kaste mange penge i dyrlæge besøg efter en chance hest eller spare penge op til en sund hest og chancen er stor at den vil holde i mange år, derved mange glæder... det kan du kun afgøre.

Min egen mening er at jeg er betænkelig ved at den kun kostede 9000kr før skaden. Det lyder for billigt i mine ører og tænker straks "hvad der galt" medmindre det er en travhest eller rå hest med grønt pas.

• #43   20. okt 2018 Stald p- jeg har haft en hest med sommereksem, købt med let eksem og over 2 år så blev det sommereksemen meget slem. Det meget tidskrævende at behandle det, tage hensyn til mittetryk på døgnet, købe det ene dyre eksem dækken efter det andet når de smadres under leg eller hesten kløede det i stykker og mange heste lider rigtig meget under det, så de nærmest bliver vanvittige over det klør. Min egen kløede sig blods og forsat blev ved med at klø sig. Ved godt der er kommet en vaccine men har ik fulgt med i andres erfaringer med den men håber med tiden at man én gang for alle, kan gøre noget ved det. Angående astma/allergi hest, så står min hest sammen med én som har astma. Her skal ejeren hele tag hensyn og ha medicin/inhalator med på tur når anfaldet sker. Hesten klapper simpelthen sammen pga vejrtrækningsproblemer. Hesten står forvejen i løsdrift og der tages meget hensyn til at det wrap og hø der uddeles, ikke indeholder svampespore. Må indrømme at jeg gider ik købe mig til problemer fra start selvom hesten kan være billig. Men det er også bare mig smiley

Kommentér på:
Købe halt hest

x