{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Kan en hest præstere uden at gå på fold flere timer dagligt?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   3. nov 2018 Ellen: spændende observering smiley

    Hvordan vises denne ændring i humør?


  • #4   3. nov 2018 Der hvor jeg står er de vel ude en 4 timer på fold nogle af dem, de andre - de dyreste af hestene er ude 2 timers tid på paddock. Også kommer nogen af dem også i walker.

    Der er ingen sterotyp adfærd og ingen sure heste. Iøvrigt er de heller ikke "dumme" og gå med af hvad jeg kan se.

    Min egen kan jeg ikke mærke foreskel på hvorvidt hun kommer meget på fold eller ej. Hverken på humør eller præstation.


  • #5   3. nov 2018 Jeg kan tydeligt mærke forskel på min hest, når de kommer tidligere ind om vinteren.
    Han bliver mere jumpy og har svært ved at koncentrere sig under rytter og bliver hurtigere irriteret og sur på rytteren. Men han trives generelt bare bedst med at være ude og bevæge sig, så meget som muligt.


  • #6   3. nov 2018 Nu har jeg kun oplevet det i forskellige miljøer:
    Da min hest gik rideskole før jeg købte ham, var han super jumpy, og kendt for at smide ryttere af i tide og utide. Dog gik han med utilpasset sadel, var på fold i ~4 timer dagligt med andre heste, og blev fodret med müsli.
    Nu går min hest i løsdrift, fodres med wrap, frøgræs/hø og vitaminer, og er kendt som en af de mest medgørlige heste på stedet. Han kan stadig være en smule jumpy, men det er intet i forhold til hvad han har været. Mærker ingen forskel når han står i boks. Men han har aldrig været der længere end to døgn smiley
    I forbindelse med kursus har jeg haft ham med ude, hvor han stod i boks, og gik på en lille fold i ~4 timer dagligt alene. Der havde jeg en super energisk hest. Red ham tilmed både formiddag, middag og eftermiddag for at få noget mere motion ind i ham. Han blev fodret på samme måde som i løsdriften, men var betydeligt mere på og jumpy.
    Det var dog også et nyt sted, og han var der i fire dage, før vi tog hjem igen efter endt kursus smiley

    Med andre ord: Ja, han kan fungere uden fold. Og gjorde det i godt og vel to år på rideskolen før der kom ny ledelse til. Han bliver mere jumpy under ridning, men ville mene at han sagtens kan præstere optimalt - hvis altså ikke det er besindighed eller modighed han skal præstere på smiley


  • #7   3. nov 2018 Min frieser kan ikke. Kommer hun lidt for sent ud eller har stået inde en dag pga meget slemt vejr, så er hun en tikkende bombe. Man aner ikke hvor man har hende henne. Dette er kun fra jorden. Jeg tør simpelthen ikke hoppe på ryggen af hende, hvis ikke hun har været på fold. Mine kommer altid ud så tidligt som overhovedet muligt og ind sent aften. Her snakket vi ud ved en 6-7-8 tiden morgen og ind ved en 22-23 tiden aften. Der er også tydelig påvirkning af humøret. Hun bliver sur og tér sig/er utålmodig.

    Ponyen har let forhøjet energi niveau og et lidt mere opmærksom, men ellers er der ikke det store at mærke. Hun er også en ældre dame der kun bruges til tur, så det er ikke hende der bliver forlangt det store af. Ikke noget anderledes humørmæssigt.

    Hvis man går meget op i foldtid, så undre jeg mig dog meget over, Ellen, at man tolerere at hesten går så få timer ude og nogle dage slet ikke kommer ud. Jeg var flyttet ASAP.

    Jeg tænker dog også, at det kommer meget an på, hvad hesten er opvokset med og er vant til så at sige. Mine har altid været vant til at være ude stort set hele dagen, det havde set anderledes ud hvis de allerede fra en ung alder kun var vant til få timer fold og det fortsatte igennem årene.


  • #8   3. nov 2018 Har ikke læst de andre svar. Men mit bud er: Det kommer helt an på hesten, og hvor meget motion den får ved at blive redet. Men ja det tror jeg da nogle heste kan. Jeg ville nok ikke selv (lige meget hvor dygtig jeg var) ride sådan en hest da jeg forestiller mig at de er nogle tikkende bomber, men det er garanteret nogle der har heste der gør..
    Jeg havde Rocky opstaldet er par dage i byen, han stod her på boks om natten. Da jeg skulle træne ham, efter en nat på boks (han kender stedet godt) og stod hele dagen på fold. Så kunne jeg simpelthen ikke ride ham før han blev longeret da han var fuldstændig oppe at køre pga indebrændt energi. Og han fodres meget sukker og stivelse fattigt.. Og jeg har en meget god dreng.. smiley så det er de færreste heste der kan vil jeg mene smiley

    Mvh TT


  • #9   3. nov 2018 Min er vokset op i løsdrift og flyttede først i boks som knap 5 års, hvor han stod i boks i et års tid og flyttede så i løsdrift igen i et års tid, men flyttede så tilbage til bokslivet.
    Jeg tænker også at det har noget at gøre med, at han derfor ikke trives med at stå inde i mange timer, da han altid har været vant til at være ude.
    Han kommer ud kl. 7 og ind igen kl. 18 ca her om vinteren, men stod det til mig, blev han ude længere, det er dog desværre ikke en mulighed.


  • #10   3. nov 2018
    Jeg tænker også foreskel på hvad "Musse" skal præstere og hvad temperamentet er i forvejen.

    En ting er at hygge der hjemme, ride tur og ride noget LC niveau.

    En anden ting er at ride landsstævner fra MA og op ad i dressur eller spring.

    Den ene skal ikke bruge nær så meget energi og ville heller ikke få brugt energien den evt. får af og stå på fold i 12 timer dagligt.


  • #11   4. nov 2018 Aner det umiddelbart ikke. Ville aldrig tillade at min hest fik meget mindre end 6-7 timers foldtid dagligt, medmindre hun var syg/skadet eller vejret ikke tillod mere smiley

  • #12   4. nov 2018 Det kommer bare så meget an på hvilken hest man ser og mærker på.

    Jeg havde en skøn vallak i træning, først stod han i løsdrift hos os, hvilket gik super fint, men ude fra skuret var han kun meget få timer, det var lige meget om at han stod med gode foldkammerater eller om at han stod alene.
    Vi flyttede så opstaldningssted imens han var i træning, her til et sted hvor man åbnede boksene og så gik de selv ud på fold, nogen dage kunne de simpelhen ikke få ham ud og lod faktisk bare døren stående åben, men der blev han pænt inde.
    Det var lige meget om hvilket vejr eller hvilke heste han gik med om at det var faste eller ej.
    Der var nogen dage hvor han bare gerne ville være inde og der var ingen forskel under træning. smiley

    Min egen hoppe til gengæld er virkelig bare den DÅRLIGESTE boks hest, hun respektere at hun skal stå i den til en hvis grænse...
    Hun vil ud lige meget hvilket vejr og hun ELSKER at stå ude, kan mærke stor forskel når hun er på døgn og når hun er i boks.
    Jeps, hun kommer i løsdrift lige så snart det er muligt, men desværre pt ingen mulighed imens at vi står opstaldet.
    Men derimod skal hun også lærer at stå i boks, da vi kommer til på et tidspunkt hvor vi skal til stævne og have stævne boks.
    Dog er hun ret meget en anden til stævner heldigvis. smiley
    Der var dog lige her denne sommer hvor at hun næsten løb op i boksen, men det var på de varme dage, så det er helt forståeligt smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   4. nov 2018 Men har ingen fold tid effekt på om hesten kan præstere optimalt?

    at hesten har mere energi, vil for de ryttere som formår at udnytte det, bare være et kæmpe plus i træning med hesten.


  • #15   4. nov 2018 Ja, det vil jeg mene de kan, hvis vi skal se isoleret på præstationen.

    Men som flere af jer er inde på, så vil det højest sandsynlig påvirke hestes sind. Om rytteren mærker dette er jo også afhængig af rytteren evne til at mærke sin hest, og endnu mere muligheden for at ændre på forholdende.

    Et andet parameter er hestens hove og bentøj. Jeg har læst at en hest helst skal bevæge sig 10-11 timer i døgnet for at holde sener/muskler og hove i orden. Og der må være noget om snakken, for efter mine er kommet til at gå i løsdrift er min udgift til smed styrtdykket. Jeg har 3 heste, kun en af de bliver beskåret ca 3-4 gange om året. De 2 andre klare det selv (blive tjekket når smeden er her), men bliver ikke beskåret.

    Så ja heste kan godt præsterer uden mange foldtimerne, men det hvor værdifuldt er sådan er hesteliv for hesten?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   4. nov 2018 Dorthe: Det handler udelukkende om præstation smiley

  • #17   4. nov 2018 Min hest præsterer bedre med begrænset foldtid. Sidste vinter kom han ud 1-2 timer om dagen i en periode og det er der han var bedst at ride. Jeg bryder mig dog ikke om at han er så lidt ude. Hvor vi står nu kommer de ud ved 5-6 tiden og ind når det bliver mørkt. For at bevare energien hos ham og undgå flere foldskader står han dog alene på paddock, hvilket er et ok kompromis både med skader og energi.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   4. nov 2018 5+ timer

  • #20   4. nov 2018 Amt: ved kun at se på hesten, som et dyr der skal præstere, er i min optil at samme ligne heste med en sports rekvisit, en af de største fejl en rytter kan gøre.

    hvor har jeg mange heste igennem, som føler de bare er en sports rekvisit, det er utrolig trist at høre. Disse heste har det vitterlig ikke ret godt psykisk.

    Og hvis ikke ben og hove bliver holdt stærke, så kan hesten ikke præstere noget som helst.


  • #21   4. nov 2018 Mine heste er hjemme hos mig på fold ca kl 07-17 om vinteren, og længere tid om sommeren - dog altid inde og sove i boks hver dag året rundt.

    Når de er i træning hos min berider, så er de på en lille sandfold i ca 2-4 timer, hvis vejret er godt - ellers står de inde.

    I starten var jeg sådan - arghhhh kommer de ikke til at kravle på væggene og være bokssure ect.
    Og der må jeg bare sige, at de har det super godt hos min berider, virker glade og tilpasse - energimæssigt ønsker hun jo at have fuld skrue, og derfor ønsker hun at de ikke brænder energi af på fold ved at lege og løbe rundt.
    De bliver aldrig knald i låget af det, og bliver aldrig longeret før ridning ect.

    Så for mig er det at have dem længe på fold noget jeg gør, fordi jeg tror det er mest sundt for især deres fysik, og fordi jeg nyder at se dem gå på fold - men jeg ville ikke være bekymret for at sætte dem i opstaldning om vinteren med 2-4 timers foldtid, når de bliver trænet på højt plan.

    Mvh Charlotte


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   4. nov 2018 Dorthe: ja, for hesten ved garanti at den er et sports rekvisit..

    Så du mener at en hest ikke vil kunne præstere på eliteplan, uden meget foldtid, fordi at dens hove og ben ikke er stærke nok.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   4. nov 2018 stald phoenix: Handler ondlæring og ridelighed ikke bare om rytterens kompetencer og formåen?

  • #25   4. nov 2018 Amt: det har jeg ikke sagt, kun at benene
    vil være stærkere ved at få mange foldtimer og derved en mindre skade risiko.

    Og ja, tro mig, hesten er særdeles godt klar over om den bare er et ridedyr, for at rytteren kan ride, eller om rytteren rider sin hest som sin bedste ven. Det står klokke klart for hesten og er altid noget af det første jeg får ind i en teleparti. Og det påvirker den utroligt meget psykisk.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   4. nov 2018 Men hvordan kan en hest så præstere på eliteplan i mange år?
    så burde dens ben havde bukket under for længe siden.

    (du behøver ikke argumentere eller inddrage teleparti. jeg tror det er indbildning fra de flestes sider smiley )


  • #27   4. nov 2018 Tja, der var også en gang at lægerne troede at bakterie var indbildning og at mænd var klogere end kvinder......



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   4. nov 2018 Dorthe: Der er det modsatte bevist. Teleparti kan og vil aldrig kunne bevises.

  • #29   4. nov 2018 Jeg er ret imponeret over din evne til at spå, over hvilke målemetoder som vil blive opfundet i fremtiden.

    At påstå at der ikke på et tidspukt bliver opfundet en “dims” der kan måde de hjerne frefrekveser vi alle sender ud, er store ord må jeg nok sige.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #32   4. nov 2018 stald: en præstation er en præstation uanset årsag.

    så du mener at hvis heste kommer mere på fold, vil deres præstationsevne kunne øges med mange procent?

    og hvad vil du betegne som den rette stimuli og omsorg?


  • #33   4. nov 2018 Stald Phoenix: det er en stor påstand at sige at telepati er bevist, det vil jeg meget gerne have kilder på smiley
    At man kan måle hjernebølger hos myrer eller andre dyr er ikke telepati, vi kan også måle signaler planter sender, men det er ikke kommunikation.


  • #35   4. nov 2018 Stald: hvis du igen møder den bevisførelse vil du så ikke sende mig et link?

    Jeg VED at man kan, men en videnskabelig bevisførelse vil gøre mange diskussioner kortere


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   4. nov 2018 stald: Mange heste præstere på trods, og ikke på grund af - uanset udgangspunkt, så præstere hesten. enig?
    Hvad skulle forskellen så være i præstationen


  • #40   4. nov 2018 Det kommer an på hesten - og hvad hesten er vant til.

    Vores har altid gået på fold alle de lyse timer - min stævnepony præsterede fx bedst, hvis han ikke gik på døgnfold om sommeren. Så det gjorde han ikke i den tid, hvor han var stævneaktiv (Fold hele dagen - men ro til at sove i stedet for at æde hele natten). Han var pænere i huld - og skulle ikke bruge kræfter på at slæbe rundt på en alt for oppustet græsmave.

    Jeg ville ikke kunne acceptere få eller ingen timers fold til min hest på nuværende tidspunkt - men jeg rider heller ikke hver eneste dag og heller ikke med særlig høj intensitet, så for min egen samvittigheds skyld, har jeg det rigtig godt med at hesten går på fold hele dagen. Han har i hans yngre dage stået på et ridecenter, hvor han kun gik på fold om formiddagen og ellers blev trænet varieret stort set hver dag - det fungerede han rigtig fint med.

    Så det kommer i den grad an på hesten - hvad den er vant til, hvordan den bliver brugt og hvordan dens temperament er.


  • #41   4. nov 2018 Ja selvfølgelig kan de det, fristes jeg til at sige. Tag et kig på hestene i toppen af ridesporten. Mange af disse går ikke på fold eller kun meget begrænset og ofte på mindre løbefolde/paddocks.
    Men samme heste nøjes så sjælden med 30-60 min bevægelse under rytter dagligt. Ofte rides/motioneres de flere gange dagligt f.eks. i form af skrifttype, løbebånd, skridtmaskine osv.

    Optimalt? Nej, det synes jeg ikke. Jeg vil ikke selv have hest sådan. Men præstere kan de altså sagtens.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #42   4. nov 2018 Stald: Lad mig lige være online, inden at jeg svare smiley smiley

    Men glem mit svar, jeg havde misforstået den sidste del af dit skriv i #30.


  • #43   4. nov 2018 Stand Phoenix: der dukker ikke noget op på Google med myrer/ants, hjernebølger/brain waves som relaterer sig til kommunikation andet end mellem myrer i samme myretue (hvilket er gammel viden). Jeg forbeholder mig retten til at være ekstremt skeptisk overfor konklusionen indtil der er valide kilder på at mennesker uden hjælpemidler kan kommunikere/aflæse tanker. Pt er der ingen der har kunnet demonstrere paranormale evner under kontrollerede forhold.
    Det er et sidespor, så skal nok lade være med at kommentere mere, så det ikke forstyrrer TSs emne (som iøvrigt er meget interessant)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #44   4. nov 2018 camilla: forsæt endelig jeres videns udveksling.
    så længe at en teleparti-samtale ikke bliver brugt som argument for en påstand, så er jeg ligeglad smiley


  • #46   4. nov 2018 #13 - Ikke hvis hesten får nok bevægelse i form af tilpasset træning i løbet af dagen, så vil foldtiden ingen betydning have. Og ift mit svar/min hest, så er han ikke uddannet nok til at man burde træne ham således at så meget energi ikke er til en belastning. Men ift en hest der er færdig uddannet (færdig med grunduddannelsen) så er ofte det en fordel smiley

    Mvh TT


  • #47   4. nov 2018 Hvor ønsker man ikke at sin hest har meget foldtid?

    Hvordan kan man få tanken at 20 timer eller mere i døgnet i en boks på få m2 er godt for sin hest?

    Hvorfor er præstations kravet sit mål for om sin hest behøver foldtid, hvorfor er hestens velbefindende ikke målet for antal foldtimer?


  • #48   4. nov 2018 Stald Phoenix: måske er vi bare ikke enige om definitionen af telepati smiley jeg ved at der foregår udveksling og registrering af feromoner/hjernebølger mellem menneske/menneske og menneske/dyr i en eller anden grad. Men derfra og til at kunne læse tanker er der ekstremt langt. Og dem der påstår de kan ud fra billeder eller med afdøde dyr er i min optik charlataner der snylter på folks forståelige ønske om at blive bekræftet i at deres dyr har det godt.
    Stemninger og følelser kan vi afkode gennem f eks feromoner, og nogle der siger de kan telepatere tror jeg i virkeligheden er enormt gode til at opfange disse signaler og kombinere dem med en visuel evaluering af objektet (bevægelsesmønster, holdning, positur m m).
    Men idag kan vi ikke engang i den mest avancerede hjernescanner (inklusiv fMRI) se dybere end hvilke dele af hjernen der er aktive, intet om hvilke billeder der skabes.


  • #49   4. nov 2018 ...og lidt til emnet; hesten var oprindeligt et steppedyr, ligesom mennesket oprindeligt var jæger-samler. Dengang var bevægelse en stor del af livet, idag er det anderledes, da de fleste bevæger sig meget lidt.
    Påvirker det vores præstation? Ja, hvis målet er at kunne jage en Yakokse-flok, men ser vi på de mål vi prøver at nå, så påvirker det i mindre grad.
    Det samme for heste; er målet at den skal kunne gå på en steppe i 24 timer og overleve løveangreb, så tror jeg bestemt deres præstation bliver hæmmet af lidt foldtid. Er målet at den skal kunne gå intens dressur i 1-2 timer om dagen, så er det det der skal trænes, og så tror jeg foldtid betyder mindre (ligesom jeg ikke behøver gå 6-8 timer om dagen for st kunne gennemføre en times spinning hver anden dag). Mentalt tror jeg imidlertid at foldtid er godt for heste, ligesom bevægelse er godt for den menneskelige psyke smiley


  • #51   4. nov 2018 Med "læse tanker" mener jeg at folk beskriver specifikke ting som f eks "jeg vil gerne have en rød grime", eller "jeg blev ked af det da du sagde sådan i sidste uge", ikke at fornemme stemninger smiley

  • #53   4. nov 2018 Der er ret mange telepartører som får de utroligste oplysninger ud af hestene, også oplysninger som hesten ikke har mulighed for at vide noget om.

    Men når det kommer til følelser og stemninger så er hestene ret gode til at videre formidle.

    De kan også formidle billeder, som svar.

    Hesten kan godt sende et billede af at den blå grine skarver, og i den dur.

    De ting jeg hovedsagelig får ind er på følelser og stemninger, hvordan hesten trives hvordan de energi som hesten udsender er. Nogle energier er triste, andre glade, andre forvirret, ud fra de energier hesten udsender får jeg ret mange informationer.

    Derudover kan jeg tune ind på hesten og hvis hesten ønsker at svare ( ikke alle heste ønsker det) kan jeg sende et mentalt billede af en situation og få hesten følelser og energi retur på denne situation.

    De fysiske svar får jeg på egen krop, mange heste, synes deres bid er spændt for højt på, så mærker jeg presser i min mund, eller en hest som er generet af næsebåndet, mærker jeg presset/irritation på min næse.


  • #54   4. nov 2018 Nu spørger jeg måske lidt dumt, men hvor kommer telepati lige ind i billedet ift. sammenhæng mellem hestens præstation og hvor meget den går på fold. Det behøver man næppe hokus pokus for at kunne se - enten fungerer den i arbejdet/præsterer, eller også gør den ikke. Er det en overvægt af heste uden foldtid, der ikke kan præstere, skal man måske overveje en sammenhæng.


  • #55   4. nov 2018 Michelle: det kom ind som et sidespor i #25, da det blev nævnt som en problemstilling hvad hesten følte omkring hvorvidt den var en sportsrekvisit hvis man ikke prioriterede at hesten kom på fold, og så kom det til at fylde lidt vel meget i tråden smiley

  • #56   4. nov 2018 Ikke helt min pointe, der var det ene gyldige fokus på præstation frem for heste velfærd, der fik mig til at tage den vinkel med ind i diskussionen. At holde en sund psyke på sin hest, er faktisk ikke så let, og at fjerne det som hovedparten at vores heste elsker, vil ikke gøre det lettere.

    En hest kan sagtens føle sig som en sports rekvisit selv om den har meget foldtid. Men har trods alt så den glæde i sit liv.


  • #57   4. nov 2018 Jeg har en hest, der i mange år kun trivedes i løsdrift. Han kunne simpelthen ikke stå i en boks. Han vævede så snart, der var det mindste uro i stalden. Bare et par timer i en boks og så kunne han være ved at vælte det hele - fx at stå inde for at tørre til smed.
    Det kom sig af at han stod på et opstaldningssted, hvor han pludselig gik fra 10+ til maksimalt 4 timer ude, da det blev mørkt, og så klagede de over, at han var vild. Derfor satte de ham ind i mellem tilbage i boksen igen. Det splittede ham simpelthen ad mentalt.

    Det tog mange år i løsdrift med kun 1 enkelt makker at få ro på ham. Så lykkedes til gengæld at få ro på ham. På et tidspunkt flyttede en makker til min søsters springhest uden vi var blevet oplyst om det (hesten var endda i træning). Så hev vi min ind som makker, indtil vi fandt en løsning. Han kom nærmest ikke på fold i en uge - og han tog det bare helt cool.

    I dag står han i boks. Vi måtte aflive hans makker igennem mange år akut i foråret.
    Hans nye makker springer simpelthen over hegnet, hvis hun går ude hele tiden. Derfor kommer de ind om natten. Overraskende så tager han det helt pænt, men fordi han står hos mine forældre, så er de også opmærksomme på aldrig at efterlade ham i en situation, hvor han kan begynde at væve.
    Han bliver dog ikke længere redet og nyder bare sin pensionisttilværelse. Jeg kan ikke ride længere pga. en dårlig ankel.


  • #58   4. nov 2018 Før jeg købte min dreng, stod han på boks 24/7, bortset fra når han blev redet. Nu står han i løsdrift, og han nyder det i fulde drag. Han er nærmest aldrig i skuret. Jeg kan mærke STOR forskel på hans energiniveau og generelle humør. Før jeg købte ham og kom ham i en løsdrift, havde han altid rigtig meget energi, men det er ikke altid positivt. Nogle dage kunne han næsten ikke være i sin egen krop, og han var max stresset. Nu er han meget mere rolig, især under ridning. Han begyndte ret hurtigt at slappe af i kroppen efter, at han kom ud. Han er dog ikke doven, han er bare afslappet. Han har også fået gnisten tilbage i øjnene smiley

  • #59   5. nov 2018 Min datters unghest veksler i år mellem boks og løsdrift (efterskole/hjemme i ferierne). Hun siger han er mere træt i perioderne hvor han står i boks. Jeg tænker det svarer til jeg ligger på sofaen med mad det meste af dagen, så bliver jeg også dvask. I boksen er der ikke rigtig andet at lave end at spise og sove. Løsdriften giver en helt anderledes glad og energisk hest.

  • #60   5. nov 2018 Jeg priotere at min skal på fold hver eneste dag så længe som muligt (mindst 5 timer), medmindre vejret er voldsomt, men så bliver han luftet andetvis i stedet.
    Hvis jeg dage kommer meget tidligt og rider inden han kommer ud er han meget stiv og bøvlet i det. Udover det har han helt vildt meget energi og jeg synes slet ikke jeg får det ud af ham, som jeg gør når han har været på fold.
    Selv under stævner sørger jeg så vidt jeg kan, for at han kommer ud inden jeg skal ride stævne om det så bare er en times tid smiley


  • #61   5. nov 2018 Jeg tænker, at et sådant spørgsmål herinde ret hurtigt bliver et holdningsspørgsmål. Det er der som sådan heller ikke noget galt med, hvis det er den information man leder efter. Der er sikkert lavet nogle videnskabelige undersøgelser omkring emnet som kan give bedre grundlag for "et rigtigt svar". Der er sikkert også en masse faktore der kan have inpact på hvilken effekt foldtid (eller manglen herpå) har på præsentation. Såsom adgang til foder (og hvilket foder), typen af fold, antal af heste, hvad hesten er vant til osv. osv.

  • #62   5. nov 2018
    Halvdelen har ikke svaret på spørgsmålet men har bare svaret på deres holdning til foldtid ;).

    Ja heste kan godt præstere uden fold, med kort tids fold eller fold på paddock. Det gør mange topheste og det går ganske glimerende. Samme topheste får heller ikke skader i flæng og lever en skøn pensionist tilværelse efterfølgende ( stadig uden skader ).

    Jeg oplever ikke heste været frusteret over manglende foldtid, jeg oplever dem ikke have dårlig boksadfærd fx være sure, vandre e.l

    Som svar på spørgsmålet; ja, heste kan godt præstere uden at komme på fold eller på fold i kort tid smiley


  • #63   6. nov 2018 Ja, det kan de da - det er der rigtig mange heste der gør hver eneste dag smiley

    Det var ikke et liv jeg ville byde en hest, men heldigvis så er heste ikke i stand til at tænke over, hvad de savner. Jeg er dog ikke i tvivl om, at humøret hos langt de fleste "indendørs" heste ligger et helt andet sted, end hos "friluftshestene".

    Kan de holde ligeså længe som de heste, der går på fold? Tjah, det afhænger vist mest af rytterens indstilling og evner...


  • Maria L
    Maria L Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Svar: 5
    #64   10. nov 2018 Førhen kom tophestene ikke på fold. Ikke fordi man frygtede skader, det bøvlede man ikke med som i samme grad som idag. Men hesten er fra naturen skæv, den har som regel en stærk højre/svag venstre side. Og vi arbejder jo hele tiden på at få hesten til at arbejde lige i dressuren. Så holdningen dengang var, at du styrker hestens skævhed ved at lukke den på fold, idet den vil bruge sin “naturkrop”. Den kan jo sagtens løbe fra et rovdyr selvom den er skæv, den bruger bare den stærke side til afskub. Men det modarbejder den ligeudretning du hele tiden arbejder med i dressuren.
    Så i forhold til præstationer vil det måske gavne din hest at den ikke kommer på fold?
    Mht. humøret, så er det vigtigt at du ligger dage ind med afspænding af hesten i dit arbejde, idet det dårlige humør sagtens kan skyldes spændinger i kroppen, som vi kan få lavet når vi kræver samling.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 132
    #65   10. nov 2018 Der er to facts angående din hest:
    Ved at hesten kommer ud på fold, sørger den selv for motion til gavn for både muskulatur og fordøjelse.
    Og en hest er et "vanedyr". En uregelmæssig tilværelse, f.eks. forskellige tider til at komme på fold, fodertider og foderskift. kan gøre en hest usikker og dermed sur!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #66   10. nov 2018 Hvem hest snakker i om?

  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #67   10. nov 2018 Jeg er vokset op uden folde, og de rideskoleheste vi red var aldrig syge. De gik shows, blev kørt til springstævner, leg, efter datidens normer. Sommerferie, ja. Har haft konkurrencehest uden foldmuligheder, men en ridebane (under opsyn) hvor de kunne fjolle af efter behov og muligheder. Jeg har først haft rigtige foldmuligheder i 2005. Efter den tid har vi desværre mistet flere heste p.g.a. skader, stress o.l.. Men de har jo haft det godt.
    Jeg tror det handler om at stimulerer hestens psyke så den præsterer optimalt. Det betyder dressur, løsspringning, , ture, leg o.l. men hende vi har nu er utrolig social og har behov for at være med andre eller bare en. Hesten skal være stimuleret sammen med andre og også kunne være alene. Trykhed og sikkerhed til sig selv og til rytter. Masser af oplevelser. Bare at gå på fold er ikke nok for en ridehest. Man må finde balancen. Men det er jo bare min mening. Der er jo 1000 andre meninger derude.


  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #69   11. nov 2018 Hej Stald Phoenix. Jeg giver dig helt ret. Jeg skrev kun hvad jeg er vokset op med, ved / i København. Kun hvad jeg har oplevet. Alle jer der er vokset op med meget foldtid, er uforstående for det modsatte. Jeg har set meget foldtid på "frimærker" uden plads til at løbe, men dog foldtid, heste der står og bager i 30 grader uden skygge, og flere dages regn uden læskure / træer o.l. Folk der svigter deres heste fordi "den går jo på fold" og det er så godt. Foldtid er ikke kun fold på jord eller for meget græs. Vi har bruger mange penge på vores dejlige dyr. Det er surt at have en god konkurrencehest og den skal aflives p.g.a. skader, spark, forfangenhed , været i hegnet og hvad der følger med fold. Nogle går altid alene på fold, andre mange. Du/jag vil altid sige at fold er hestens rette element, men også det billigste. Jeg ser desværre mange der ikke har økonomisk råd til deres heste og så hedder det at fold er det bedste i verden. De bliver klappet 1-2 gange på en måned. Du forstår hvad jeg mener. Der skal bare være en god balance som hesten / rytteren trives med, og folden skal ikke være en "nem" nødløsning, men et super godt tilvalg.

Kommentér på:
Kan en hest præstere uden at gå på fold flere timer dagligt?

Annonce