{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
465 visninger | Oprettet:

Lukke af for græsset i vinter perioden {{forumTopicSubject}}

Hvad gør i ?
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal lukke af for folden om vinteren og kun have dem på det lille stykke ?
Har egentlig ikke gjort det før, men det er ædt helt ned nu, men de vil jo gerne gå og pille lidt hele tiden.
Og sker der egentlig noget ved de bare går og piller i det der er.
Jeg sørger for der kommer net ud så de max står 3 timer uden net, og det selvfølgelig for at holde dem i okay huld.
Det er nøjsomme islandske heste

Kommentarer på:  Lukke af for græsset i vinter perioden
  • #1   5. nov Jeg ville lade dem gå og nippe - groft sagt må de gerne være lidt hårde ved folden, således at der til maj måske er bare lidt mindre “smækkerlækker” græsmark over

Så ville jeg overveje mere at lukke dem fra til maj-juli, hvor nøjsomme typer nødvendigvis ikke har det godt med overfloden af græs

Mvh Charlotte

• #2   5. nov Lige netop derfor jeg ikke har gjort det før, da de så har meget nemmere ved at tåle græsset når de holder det nede hele året

• #3   5. nov Det er bare vigtigt at tage hensyn til fordøjelsessystemet, i forhold til ophobning af sand i tarmene. Hvis græsset er nedbidt, får de hurtigt sand og jord med ind, så ville jeg nok give loppefrøskaller ved siden af.

• #4   5. nov Ja jeg holder skarpt øje med hele tørre pærer og laver sandprøve, de får både loppefrø og hørfrø

• #5   5. nov Min står kun på jordfold nu med adgang til halm
    Men det simpelthen for at staldejer kan slå wrap på egne marker og så for at de ikke træder den i stykker når jorden bliver blød og mudret

• #6   5. nov
    Hvis du har heste der ikke tåler græs særligt godt, så ville jeg sørge for at alt ved nedbidt så de ikke kom på langt græs på noget tidspunkt.

• #7   5. nov Vores kommer på jordfold fra 1.1 hvor græsset får fred.
    Og i omkring juni indgræsset vi, hvorefter vi stribegræsser, og i omkring midt September / start oktober, og frem til 1.1, går de på hele marken ..
    - de får hø om morgenen fra september, og fra januar, får de hø på folden 2 gange om dagen, og i boksen 2 gange..

• #8   5. nov Jeg ville nok skele til jordbund.

Er det tung lerjord, der bliver til et massivt morads, så ville jeg ikke lukke dem på græsfold, da de kan træde alt græs op og i stykker.
    Hvis jordbunden tåler det, og de kan få strå på anden måde, så de ikke fristes til at nippe for mange rødder og jord i sig, så ville jeg lade dem gå på hele arealet.

• #9   5. nov Tak jeg lader dem gå jorden er fin agerjord og de træder det ikke op.
    Vi laver wrap på stykket ved siden af og der kommer de ikke ind

• #10   5. nov vi lukker af, da jorden her bliver ekstremt mudret lige så snart de begynder at regne. Ellers for de trådt alt græsset op

• #11   5. nov jeg har en ikke særlig stor fold, og to heste.
    men selvom at der ikke er skyggen af græs når vi når foråret , så kommer det ganske helt af sig selv igen. græs er ikke sådan at slå ihjel.
    lukker gerne halv delen af og får det givet gødning. og så når der er lidt gang i græset så får de hele stykket igen

men de har også altid en balle frøgræs stående hele vinteren. bare for at de har noget at små-spise i

• #12   5. nov sådan er det desværre ikke på vores folde. Græsset bliver hårdt slået tilbage hvis de går der vinteren over. Nogle steder kommer det ikke bare lige igen, men bliver til ren jordfold.

• #13   5. nov Hos mig lukker jeg de ned på jordfold i starten af efteråret (alt efter hvordan foldene har det mht græs samt vejret) da mine folde bliver hurtigt mudrede pga bakke og lærjord også går det i løsdrift hvor der er to små folde med løbegang hvorpå den ene fold har lidt græs. Jeg ville hvis jorden var til det, og jeg havde nok sommergræs, lade de gå og nippe lidt græs hele året rundt da disse heste ikke bliver så nemt forfangne som heste der lukkes på græs om foråret. Men jeg har desværre ikke denne mulighed, så mine heste kommer på græs og bliver langsomt græsset ind, når det er blevet meget højt og er skrædet igennem.. jeg er meget obs på sandkolik, og giver en loppefrøskaller kur i efteråret når de går rundt og nipper til de sidste skud på foldene

Mvh TT

Kommentér på:
Lukke af for græsset i vinter perioden