{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Føl højde + slut højde
  • #1   24. nov Jeg har desværre kun fra da de var 1 år. Da var de begge 139,5cm og de er hhv 160stg og den sidste der kun er 3 år og ikke færdig er pt 163stg

Mvh TT

• #2   24. nov Det kommer an på foder, forhold og sygdom.
    men en god tommelfingerregel er at de er vokset 90% af deres højde når de er 1 år.
    Hvis de altså ikke har været syge, underernæret, eller lignede der kan sænke væksten.

Jeg har to føl Oddur på 6 måneder og Dagur på 8 måneder.

Ham på 8 måneder er en lille skid
    Vil tro han er ca 120 cm.

Hvor ham på 6 måneder er stor, stærk og bred
    Han er omkring 130 cm

De er begge islændere

Jeg forventer at Dagur bliver omkring 135 cm og Oddur bliver omkring 145 cm

• #3   26. nov Line Z
    Er du sikker på det? Så skal de godt nok vokse meget på det første år.

Jeg tænker bare, ved køer regner vi det på lidt en anden måde, der siger man at gennemsnitshøjden for førstegangskælvere (gennemsnitlig kælvningsalder på 24-27 mdr) skal være 85-90 % af gennemsnitshøjden for den øvrige besætning, og så en fremgang i højden på 0,15 % pr. generation.

Men det kan man jo selvfølgelig ikke rigtigt regne med, hvis man krydser racer, så har man en bredere skala for den mendelske udspaltning

• #4   26. nov Ja, den har passet meget godt på alle vores føl. både DV'er og islændere
    Vores føl er stort set færdige som 1 års.
    De mangler bare længde i ryggen og fylde

• #5   26. nov Oddur er 6 måneder er næsten lige så høj som hans mor

• #6   26. nov Ja, okay. Jamen heste er jo sat lidt anderledes sammen, for de er jo egentlig født med ret så lange ben

• #7   26. nov Vel hvis begge mine heste havde vokset 90% som 1 års, så havde de ligeså vidt gået over pony mål.. Så den udregning passer ikke, og den passer ej heller på størstedelen af de plager jeg har haft i hænderne igennem årene. men myter er da sjovt, dem er der mange af

Mvh TT

• #8   26. nov Men dyrlæge siger også at de er ca 90% udvokset som 1-års.
    Det passede på min ridehest, og umiddelbart passer det på min plags forventede stangmål (ud fra forældre og ophavs højde)

• #9   26. nov TT
    jeg skriver også hvis de er passet og fodret ordentligt, samt sygdomsfri.
    Dagur jeg har er meget skøbelig og svaglig, så han er meget lille af sin alder.

Han og hans mor er ikke blevet fodret og være bare gået på det nedbrændte græs der har været i år, uden noget ekstra. Så det giver jo sig selv at han er meget mindre end min dreng Oddur
    Oddur og hans mor har fået kvalitetsfoder siden bedækningen og har da græsset forsvandt, fået hø også

Det kommer når han bliver frisk igen

• #10   26. nov Reglen om de 90 procent af færdig højde som 1-års er udregnet efter fuldblodsheste...Dvs. det godt kan give en idé om sluthøjden, hvis der er tale om større rideheste, men den kan ikke bruges til ponyer og andre racer

Højden som 6-måneders kan ikke bruges til noget. Først når plagen er 2 år, kan man få et bud på, hvor stor den ender med at blive.

Man kan også kigge på forældre og bedsteforældre - det kan give en idé om højden. Men jo større forskelle, der er her, jo mere usikkerhed vil der være.
    Hvis der eksempelvis er tale om ponyer, og forældrene er henholdsvis 135 og 140, og bedsteforældrene alle fire også ligger et sted mellem 135-140, så er der stor sandsynlighed for, at afkommet også ender her.

• #11   26. nov Vel mine heste har blevet fodret med kvalitets foder beregnet til føl/plage og de har altid fået massere af wrap. Og er hhv Standardbreed og Frederiksborger. Og ingen af de har haft sygdomme så nej, det kan man stadig ikke gå efter

Mvh TT

• #12   26. nov TT
    Men at kalde det myter, er vidst også lige generaliserende nok...
    https://www.landbrugsinfo.dk/heste/sundhed/sider/vaekst.aspx

• #13   26. nov Ikke ofte jeg betvivler det Jørgen Finderup kommer med, men det gør jeg faktisk ved dette.. Da jeg kun har oplevet 10-20% hvor dette har været rigtig..

Mvh TT

• #14   1. dec Min var omkring de 140 som 1 års, og nu som 4,5 års måler hun 148,5 Hun tager måske et par centimeter mere i de kommende år, men regner bestemt ikke med at hun pludselig skyder meget i vejret fra nu af.
    Hun er heste/pony blanding, så det har hele tiden været lidt et mysterie hvor hun ender henne.

Kommentér på:
Føl højde + slut højde