{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
614 visninger | Oprettet:

Aktiviteter til undervisning {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg er ansat som vikar på en rideskolen, hvor jeg underviser børn på islandske heste i alderen 5-12 år.

Jeg har to hold, som er meget ivrige efter at lære at ride talt, hvilket vi er i gang med.

De to andre hold er meget små 5-8 år og har ikke særlig nemt ved koncentration eller et konkret mål. De er her fordi at de gerne vil være sammen med hesten og synes at det er sjovt. Vi har øvet at ride over bum og springe, men de er så små og så nye, at de ikke tør/kan ride selv.

Hvilke aktiviteter kan jeg lave med dem, så de bliver ved med at synes at ridning er sjovt?

(Grundridning er et emne, som jeg vil tage med dem, når de er "modne" til det)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktiviteter til undervisning
  • #1   27. nov 2018 Rid mellem kegler, lave forskellige baner, slalom m.m.
    Konges efterfølger så de skal ride efter hinanden
    Balance øvelser, ud og røre hestens øre, armene ud til siden og sådan smiley


  • #2   27. nov 2018 Jeg har også undervist på rideskole med samme målgruppe. Jeg synes egentligt, at de fleste af de små (5-8-årige) ret hurtigt kunne ride selv. Men jeg havde også gunstige betingelser for undervisningen - begynderholdene var små (maks fire ryttere) og der var tilknyttet hjælpere til hver rytter, hvis de havde problemer eller fik brug for at blive trukket. Jeg brugte iøvrigt stort set aldrig "futtogsridning" (det ved jeg selvfølgelig heller ikke om du gør), for min erfaring er, at de simpelthen ikke lærer at ride af det.

    Som afveksling brugte jeg særligt gymnastik på hesten. Så bedte jeg hjælperne om at trække hestene og lavede så gymnastik med ungerne. Alt muligt - strække sig helt ud til ørerne/halen, svinge med arme, ryste hele kroppen, tage stigbøjlerne af med hænderne (og sætte dem på med hænderne igen), drejer rundt på hesten, ride baglæns og sidelæns - også i trav for de lidt mere sikre og modige ryttere. Alt muligt.
    Jeg hoppede selv rundt inde på midten og lavede bevægelserne.
    Udover at det virkelig er sjovt (!), så er det smaddergod træning - både af balance, smidighed og styrke - for slet ikke at nævne rytternes selvtillid og afslappethed på hestene.
    Jeg underviser nu privat (eneundervisning), og jeg bruger ofte stadig nogle af øvelserne, hvis jeg kan se, at rytteren spænder op.

    Derudover brugte jeg indimellem "forhindringsbaner", hvor jeg satte diverse redskaber op, som de skulle igennem på en eller anden måde. Eksempelvis et "L" lavet af bomme, et net, hvor de skulle smide bolde i, linegang med trækket hest, op- og af-sidning og så videre. Det er dog lidt mere tidskrævende, fordi der skal stilles en del op.


  • Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 74
    #3   27. nov 2018 Har du kigget på diciplinbladene for ponygames? ( https://www.rideforbund.dk/da/Ridesport/Discipliner/Breddeaktiviteter/Konkurrence%20aktiviteter/Ponygames.aspx)
    Nogle af legene kræver særligt (og halvdyrt) udstyr, men der er også mange hvor man fint kan bruge andre ting i måske allerede har, eller som kan købes for meget små penge smiley
    Kunne være der var lidt inspiration at hente smiley


  • #4   28. nov 2018 Jeg husker at legedage var et hit. Der finde sflere "lege" uden det store behov for udstyr.
    Feks. forsøgte vi at ride med et trækketov om halsen(og knude på tøjlerne) en gang - for at have fokus på sædet. 7 dagesløb, stafet, barrelrace(om kegler), krydse tøjlerne under hestens hoved, ride med en bold el. papir under numsen, ride med vand krus, og så videre smiley
    Specielt det at ride med trækketovet om halsen gav stof til eftertanke - og har resulteret i at jeg senere hen ofte rider i cordeo smiley )


Kommentér på:
Aktiviteter til undervisning

Annonce