{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
902 visninger | Oprettet:

Nogen der har oplevet noget lignende? {{forumTopicSubject}}

Ja hej

Jeg har her til aften efter ridetræning i bidende blæsevejr og på hård frossen bund oplevet noget mærkværdigt jeg aldrig troede jeg skulle se ske

Min hest har døjet med at hendes haser hæver op med ledvæske. Der er taget røntgen og der er ikke noget at se, på nær en "mus", fragment efter formentligt et traume, men dette siger Ansager ikke er skyld i hævelserne.

Hun er blevet behandlet med binyrebakomon direkte i hasen, hvorefter ledvæsken er forsvundet helt indtil første dag af genoptræning med mig på ryggen, hvor de så hæver op igen og forbliver sådan? Dette er sket to gange.

Men her til aften da jeg vanligt mærkede efter efter ridetur var ledvæsken væk, hvilket den ikke har været i flere måneder, og efter jeg havde stået på staldgangen en 5 minutter begyndte hævelsen langsomt at komme tilbage igen..

Hvad kan dette skyldes og har nogen erfaringer med lignende?


Kommentarer på:  Nogen der har oplevet noget lignende?
  • #1   28. nov 2018 Kulde og bevægelse får hævelse til at falde...

  • #2   28. nov 2018 Men det underlige er at bevægelse normalt ikke har gjort en forskel, og at sådan noget som back on track, slet ikke har gjort nogen effekt. Jeg er med på kulde kan hjælpe, men er det ikke mest hvis det er noget der er sket indenfor kort tid?

  • #3   28. nov 2018
    Min har et bagben der er hævet ( ved koden ) og meget hurtigt bliver det af og stå på staldgangen - jeg formoder det er grundet et slag. Hun har aldrig været halt.

    Desuden bliver de tre andre ben også ret hævet ret hurtigt - såkaldte boksben.

    Men efter en ridetur - uanset om det er dressur, tur eller anden motion så er det væk. Men det giver fin mening i og med motion får blodet til at pumpe rundt.

    Det er derfor fx ældre mennesker der sidder meget stille får hævede ben - venepumpen bliver ikke nok aktiveret nok og får ikke pumpet blodet tilbage igen. ( kan selvfølgelig også skyldes sygdomme ). Hvor det hvis venepumpen aktiveres ( ved bevægelse ) så hjælper.


  • #4   28. nov 2018 Kulden virker ved, at blodtilførsel reduceres da tilførende kar trækker sig sammen.

    Derudover hæmmer det smertesansen.
    Deraf traditionen med at bruge kolde omslag ved akut skade - det hæver både af og gør mindre ondt.

    Men hvis man fx har et hævet knæ måneder efter operation, kan man bruge kulde hver aften og få det til at hæve ned.

    Jeg vinterbader. Og en af de yngste.
    Nogle begynder i høj alder at vinterbade. Simpelthen fordi kroppens endorfiner frigøres, og det er rart hvis man er 50 og har slidgigt.


  • #5   28. nov 2018 Doktor Who, vil du så tænke det ville være bedst at give varme eller kulde, eller skal man helt lade være?

    Jeg synes bare det virker underligt da jeg altid har opfattet det som at kulde gjorde værre ved ledskader eller gigt, mens hvis man holdt det varmt var det knap så slemt

    Krikken, ja det ville være helt normalt hvis det forsvandt ved bevægelse, som man kender fra galle eller boks ben. Men som det normalt har været har hævelsen ikke mindsket sig ved bevægelse, det er første gang jeg har set det efter kold endt ridetur på stenhård bane, og det undre mig da jeg havde troet den mere belastning fra det hårde underlag i hvert fald ikke ville mindske hævelsen


  • #6   28. nov 2018 Det skal være rimeligt intens kulde for at virke smertelindrende.
    Fx en pose frosne ærter pakket ind i håndklæde.

    At man fx fryser lidt om fingrene virker på ingen måde smertelindrende. Man spænder bare i musklerne, bliver stiv og det er jo ikke rart for noget.
    Varme øger blodtilførsel og kan få os til at slappe af i musklerne. Vi føler os veltilpas.

    Jeg aner ikke, hvad der kan være sket med din hest, og vil ikke rådgive om behandling.


  • #7   28. nov 2018 Det var heller ikke min tanke, dyrlægen er jo indover smiley

  • #8   29. nov 2018 Vel bevægelse sænker hævelse og der er nok en naturlig grund til at dyrlægen vil have at man genoptræner på hårdt underlag da det styrker led og sener. Så jeg tror det hårde underlag SAMMEN med bevægelsen har hjulpet. Så bliv ved med at skridte på hårdt underlag i nogle uger imens du øger distancen smiley

    Mvh TT


  • #9   29. nov 2018 har du prøvet akupunktur, jeg havde en hest som hævede, det hjalp.

  • #10   29. nov 2018 Jeg kølede benene ned efter træning med vand på min daværende travhest. Man kan også bruge kølegel. Har også hørt noget bruge udrense kur til deres hest, for at fjerne affaldsstoffer ved led og muskler som har haft effekt. Men om det hjælper på din, må jeg melde pas. Jeg ville dog kontakte dyrlæge hvis hævelsen slet ik forsvinder over tid.

Kommentér på:
Nogen der har oplevet noget lignende?

Annonce