{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
920 visninger | Oprettet:

Få heste ud i tilfælde af brand.. {{forumTopicSubject}}

Ja et lidt sjovt spørgsmål.. smiley
Men ved siden af mit arbejde er jeg også ved at uddanne mig til brandmand.. Mine kolleger er ret begejstrede for min erfaring med heste, da det virkelig er noget der kan trække tænder ud hos en voksen mand.. smiley
Men for at kunne rådgive mine kolleger bedst muligt, inden vi (gud forbyde det) går ind i en stald der brænder, vil jeg gerne spørge jer ad, hvordan I ville håndtere det? Jeg kender selvfølgelig de "gamle" tricks, med rebet rundt om mulen osv, men er der andet I kan komme på, som vil gøre det nemmere for os, at håndtere de unægteligt urolige muler? smiley
På forhånd tak.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få heste ud i tilfælde af brand..
  • #1   6. dec 2018 tæppe eller ligende over hoved så de ikke kan se, kan være med til at gøre dem rolige. smiley

  • #3   6. dec 2018 Tak, rigtig god idé, jeg vidste faktisk ikke, at det kunne berolige dem..

    Det ville simpelthen være fantastisk, hvis folk "forberedte" til en nødsituation, men det er desværre ikke mange der gør det.. Tænk alt den tid vi kunne spare, hvis heste havde grimer på i boksen.. Jeg bryder mig ikke selv om, at de har grimer på hele tiden, men det kan være liv eller død, om de har dem på.. :-S


  • #5   6. dec 2018 Ja helt sikkert, også derfor jeg egentlig er modstander af grime i boksen.. Men det burde være lovkrav, at der hænger en grime og et tov på hver boks.. Synes jeg.. smiley

  • #7   6. dec 2018 Og det forstår jeg fuldt ud som hesteejer.. smiley Jeg kigger på det fra en brandmands synspunkt, at røgdykke i en stald, svarer til, hvis I går ind i en fremmed stald med bind for øjnene og skal give alle heste grimer på og tage dem ud.. smiley
    Men lad det nu være ved det, det er dejligt med jeres gode forslag til, at berolige hestene i sådan en situation.. smiley


  • #8   6. dec 2018 jeg er nu ret sikker på der ikke er tid til at ligge grimer på en flok heste (der muligvis er i panik). Så at der hænger grimer fremme hjælper ikke meget. smiley

  • #10   6. dec 2018 Så længe det er forsvarligt for os at gå ind, så bliver vi ved med at gå ind.. smiley

  • #11   6. dec 2018 fiksere tungen og øret smiley

  • #12   6. dec 2018 Det er sjovt, det står faktisk i nogle gamle bøger, de gamle brandmænd har.. Og det er nemlig lige præcis den med tungen, der får dem til at ryste lidt i bukserne.. smiley

  • #13   6. dec 2018 Mine heste har altid grimer på overalt. Det kan de sagtens hvis man sørger for at der ikke er noget hesten kan sidde fast i. Både i tilfælde af brand men lige så meget hvis de skulle bryde folden. Ponyen intet problem. Frieseren bliver sgu nok ikke nem at få fat i uden grime.

  • #14   6. dec 2018 Og så har vi fold lige udenfor for porten. så det er bare at få åbnet lortet og ud med dyrene.

  • #15   6. dec 2018 Jeg havde hængt noget kraftigt reb op udenfor stalden, til at guide dem væk fra trafikerede veje og lignende.
    Åbnet boksene. Håbet at de selv løb ud.
    Og så skidt med, at de løber ud på en kornmark - det akutte problem er, at de ikke skal dø ved ild.

    Løber de ikke ud, så slå bagparten, så de løber væk fra det. Ud med dem.

    Ellers. Tæppe over hovedet.
    Grime på. Evt tæppe over hovedet. Husk reb, så er det nemmere at håndtere en panisk hest.
    Ellers. Tag et reb, bind knude, løkke om nakken, lad rebet gå om snuden og så ned under kæben igen. Det kan klemme noget så forfærdelig - og så kan du måske holde hesten.

    Jeg havde ringet efter en lokal ven eller tre. Bedt dem medbringe jagtriffel og ammunition.
    Jeg holder af min hest, men mennesker skal ikke dø i forsøget på at få ham ud.
    Selvom jeg som akademiker ved, at døden ved ild ofte er øjeblikkelig pga neurogen shock - så vil jeg hellere at min gyldne løve ikke skal vente på det, så hellere en kugle gennem hjertet.

    Er det kun en lille ildebrand, så træk dem roligt ud. Bind dem et sikkert sted.


  • #16   6. dec 2018 I gamle dage havde "vi" faktisk rifler i brandbilerne.. Nu skal det være en dyrlæge der kommer ud.. Men jeg er HELT med på hvad du siger.. smiley
    Og tak for gode fif.. smiley


  • #17   6. dec 2018 Jeg tror faktisk ikke på, at I kan lægge Grime på en panisk hest. Reb om halsen, og så en krølle om mulen, er måske eneste mulighed. Eller løs hest.

    Er der ro på og kontrol, ja, så kan I trække dem ud.

    Men...
    Det er svært at håndtere en panisk hest, især hvis man ikke har prøvet lignende før.
    I må ikke sætte livet på spil for min hest. Indsatsen skal stå mål med gevinsten


  • #18   6. dec 2018 Det gør vi heller ikke.. Det bliver umenneskeligt hårdt for mig, og det har vi haft en god snak om på stationen, men hvis min holdleder eller indsatsleder siger nej til at gå ind, så mener de satme nej.. Og så bliver jeg "fritaget" for indsatsen, for jeg kommer aldrig over det, hvis jeg skal stå og høre på dyr der skriger, fordi de brænder..
    Men rigtig god idé med at lade dem være løse.. Det kommer jo selvfølgelig helt an på, om vi snakker flammehav, eller ild i skraldespanden så der bare er røg.. smiley


  • #19   6. dec 2018 Heldigvis når langt de fleste at dø af kulilteforgiftningen inden der går ild i dem, men der kan selvfølgelig være undtagelser. Vores går i løsdrift så vi kan bare smide vores ud med det samme, uden at skulle tænke på grimer osv.

  • #20   6. dec 2018 Jeg har nogle kollegaer der engang stod med nogle heste, hvor der var ild i manen.. smiley Der lå heldigvis sne, så de stod der og smed sne på hestene.. smiley

  • #21   6. dec 2018 Det er desværre hvad der kan ske men det var da godt de tænkte hurtigt. Jeg er selv ved at uddanne mig til røgdykker i forbindelse med at jeg skal ud og sejle. Så det er "heldigvis" ikke dyr der skal redes, for jeg ville nok heller ikke kunne tænke rationelt hvis jeg viste der var dyr derinde jeg ikke ville kunne rede ud i tide. smiley

  • #22   6. dec 2018 Min tanke er: de skal bare ud.

    Åbn boksene. Pisk hestene ud. Træk dem ud. Whatever works.

    Vigtigst: LUK STALDEN BAGEFTER!
    Nogle heste er så vant til deres bokse og ser det som tryghedszonen. De vil derfor prøve, at komme tilbage i boksen selvom stalden brænder. Det oplevede de meget i Californien med de brande der har været. Hestene blev genet ud af staldene, imens de var løse, for hestene skulle bare ud så hurtigt som muligt. Efterfølgende har man så fundet heste som var brændt inde i staldene, som ellers blev tømt fuldstændig. Fordi hestene løb tilbage til deres bokse, efter menneskerne havde fået dem ud.


  • #23   6. dec 2018 det er også min tanke: nemlig at få lukket af til stalden, så hestene ikke kommer retur. har hørt det flere gange at hestene er gået tilbage i stalden. og det er ikke det man har brug for når der sker sådan noget

    jeg træner med mine med at trække dem kun i træktov om halsen. ja man kan ikke træne ild men bare de ved hvad de skal gøre, så er det noget nemmere


  • #24   6. dec 2018 Rigtig vigtigt tip, det med at lukke stalden.. Tak for det.. smiley

  • Anne D
    Anne D Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Svar: 32
    #25   6. dec 2018 https://goo.gl/images/M57sAq

    Så disse 'brandgrimer' anbefalet engang

    Måske sådan et par stykker kunne være gode at have som del af Jeres udstyr?


  • #26   6. dec 2018 Det er smart.. smiley

  • #28   7. dec 2018 Jeg havde nok gjort det samme som Doktor Who.
    Få åbnet alle boksene og så ellers ud med dem.
    Man skal også lige huske på passe på sig selv, en panisk hest, kan altså også skade os hvis man trækker med den.
    Så hellere lade dem selv løbe ud smiley


Kommentér på:
Få heste ud i tilfælde af brand..

Annonce