{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
569 visninger | Oprettet:

Fejl på nyrene, vente eller behandle? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Jeg har i noget tid haft mistanke om at der var noget galt med Yrsa, hun tager ikke på, hun bygger ikke muskler, hun skifter ikke rigtig pelsen og hun er begyndt at underkaste sig på folden, selvom hun altid har været førehoppen.

Jeg fik derfor taget en masse blodprøver, så hun kunne blive testet igennem, dyrlægen syntes vi overdrev, for hun kunne ikke se der var noget galt med Yrsa.
Vi havde haft både massør og kiropraktor ude, som havde mærket spændinger ved nyrerne, så vi ville gerne have det undersøgt.

Da prøverne kom tilbage, så var resultatet netop nogle meget høje tal i nyrene. Men dyrlægen mente at selvom resultaterne var høje, så var de ikke akut høje.
Så hun ville have vi ventede 3 måneder og tog en prøve mere.
Det er nu 2 måneder siden, vi havde lige dyrlægen ude til en af vores andre heste, hvor hun lige så Yrsa an, og selvom hun gav mig ret i at Yrsa havde tabt mange muskler, så mente hun stadig ikke der var nogle grund til at tage næste prøve allerede nu.

Nu får Yrsa kiropraktor igen på tirsdag, så vil jeg høre hvad hans bud vil være.
Pga hendes manglende muskler, så snubler hun mere, alle hals, ryg og mavemuskler er væk og hun er blevet virkelig stiv og pas-gående.
Yrsa betyder utrolig meget for mig og jeg er så bange for at komme ind i et nyt sygdomsforløb med hende, som jeg havde med Ölveig i de sidste 4 år af hendes liv

Yrsa er 18 år, så hun burde jo have maaange år tilbage i sig endnu

Planen var at hun skulle til hingst til foråret, men det kommer ikke til at ske sådan som hun har det nu.

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg skriver, tror bare jeg har brug for at skrive til nogle.
Jeg håber dyrlægen har ret, at det er ingen ting og mig der overreagere, og at Yrsa nok skal blive god igen
Men efter hele Ölveigs sygeforløb, så skal der ikke så meget til før jeg bliver over-bekymret

Kommentarer på:  Fejl på nyrene, vente eller behandle?
  • #1   6. dec LYT til din mavefornemmelse og få taget prøver igen og undersøgt videre. Det er bedre at tage det nu end at vente og risikere at det er blevet værre.

• #2   6. dec Har du fået undersøgt for Cusching? Det lyder det (desværre), til i mine ører. Jeg kan jo sagtens tage fejl, men forsvindende muskler og pelsen der hverken bliver tæt eller kan falde af igen, er meget typiske tegn.
    Men følg din mavefornemmelse. Du kender hesten bedst

• #3   6. dec ballonfosken, hun blev testet for det hele, alle gamleheste-sygdomme og lignede.
    Det var kun nyrerne der var noget galt med.

• #4   6. dec få hende tjekket igen. du kender din hest bedre end dyrlægen

nu ved jeg ikke hvad hun fejler men du kan jo overveje Lise bang hansen
    https://alternativdyrlaege.dk/

• #5   6. dec
    Cushing testen skal sendes et bestemt sted hen så vidt jeg ved - den kan ikke bare testes sammen med det man gør for resten af værdier mm. i blodprøver.

• #6   6. dec krikken det ved jeg.
    og hun er blevet testet.
    som skrevet det hele blev undersøgt.
    https://www.facebook.com/512749108778750/posts/2070902072963438/
    vi bruger tune, de tester det hele, grusing tester de netop i øjeblikket.

• #7   6. dec Vores 3 ældste heste er blevet testet.
    de er 18, 18 og 28 år.

• #8   6. dec Tindur havde ingen energi, og han byggede ej heller muskler til trods for god træning. Og da jeg fik taget diverse prøver af ham havde han også meget høje tal. Vi blev beordret mindst 1 mnd fri hvor vi efterfølgende skulle prøve os frem. Der gik endnu et par måneder før han begyndte at bygge muskler igen. Men energien var tilbage efter knap 2 mnd. Han havde en virus infektion. Det tager tid at komme ovenpå. Tindur gik desværre i et par måneder og var syg hvor vi forsøgte at finde ud af hvad det var, før vi ramte plet.
    Lyt til din mavefølelse, den er som regel rigtig. God bedring med hende

Mvh TT

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 1.918
    #9   6. dec Det ædleste er - find årsagen, fjern årsagen.

Det pragmatiske er - erkend, hvis årsagen ikke kan findes, eller ikke kan kureres, og håndter symptomerne bedst muligt.

Hvis de to første ting ikke er muligt, så har du et problem.
    Hvis det går hurtigt ned af bakke, så aftal med dig selv allerede nu, hvor grænsen går. Om hvor syg hun må være før man planlægger aflivning.

• #10   6. dec Det er desværre ikke første gang jeg står med en syg hest, og det bliver nok heller ikke sidste gang
    Så jeg kender allerede min grænse.
    Det hvor det bare gør ekstra ondt er at jeg efter Ölveig, havde sagt at jeg ikke ville have hest igen, det gjorde alt for ondt at se hende blive værre og værre, og måtte sige farvel

Yrsa købte jeg som en efterfølger til Ölveig, hun minder så meget om hende

Jeg håber og ber til at det bare er mig der overreagere.
    Men jeg frygter der er noget galt
    Og hvis det er nyrerne, så kan det ikke kureres, kun medicineres.

• Doktor Who
    aug 2016

#11   6. dec Line Z.

Nok er det ædleste at finde og fjerne årsagen.
    Men, hvis man kan gøre noget effektivt, og dyret lever godt med en diagnose - hvad så??

Vent med at give op, til du har gennemgået hvad, der kan gøres.
    Måske kan foderændring og lidt medicin gøre en verden til forskel.

...
    Men ja, lånt tid gør ondt.
    For en uge siden havde jeg æren af at bestille dyrlæge til hjemmebesøg.
    Det er tid til at sige farvel til en tro ven gennem 15 år. I vores tilfælde en kat med dårlig ryg. Hun har fået metacam dagligt i over et år. I starten blomstrede hun op - først nu er det tid.
    De sidste to-tre uger tror jeg at hun har udviklet anæmi. Dvs tålt behandling og fået en fuld acceptabel sidste tid.
    Suk. Men det var en fin ting for alle, at hun fik ekstra tid.

... Det sjove er, at min mand naturligvis er lidt stille og vemodig. Jeg er ikke sikker på, at katten har opdaget noget. Men hunden har, hun viser ingen tegn på behov for gåtur og hunden er imod sædvane og krammevenlig nussevenlig.

Anyway.
    Vent med at planlægge aflivning til du har taget stilling til at kurere / symptombehandle.
    Du ved ikke nok nu til at vurdere dine muligheder - vel?

• #12   6. dec Har dyrlægen tjekket hende for PPID?

• #13   6. dec Sorry kan se at det er det du selv har linket til bare det første der faldt mig ind med de symptomer du beskriver

• #14   7. dec Min hoppe blev for år tilbage testet for PPID, sukkersyge osv. Hun tisset enorm meget, drag 2/3 dele mere vand i døgnet af hvad hun burde drikke. Blodprøver blev taget som viste lav blodprocent og forhøjet calcium når dette optræder sammen så er det tegn på nyrerne ikke fungere som de skal. Vi gik derfor straks igang med og teste enten skulle der tages en biopsi af nyrerne dette er dog ikke lige det nemmeste så vi valgte anden mulighed. Urinprøver, det krævet indlæggelse hvor de så tog urinprøver hver time i dag timerne i flere dage for bla og se hvordan hun opkonsentreret urinen. Alle disse prøver var fine og igen indikeret nogen problemer med nyrerne.
    Vi brugt Faxe til alt dette.
    Så selv om blodprøver viser noget med nyrerne så behøves der ikke og være noget

• #15   7. dec Annika fandt I så ud af hvorfor hun tissede og drak så meget?
    For det gør Yrsa netop også.

• #16   7. dec Har din dyrlæge taget en udvidet blodpr? Tænker hvordan værdierne for lever og muskel er?

• #17   7. dec miss Soffi, det ved jeg ikke om hun gjorde.
    Jeg må prøve og spørger

• #18   8. dec Da prøverne på nyrerne ikke viste noget, snakket vi om mavesår, drikkeriet kan lindre smerter ved mavesår og når man drikker meget tisser man også meget. Så vi fik lavet en gastostopi af mavesækken som viste sig at være den flotteste mavesæk dyrlægen nogensinde havde set ikke skykken af mavesår. Så var vi lige vidt. Altså nok bare en dårlig vane hun havde fået med og drikke hele tiden som fx krybbebidning og vævning. Vandkoppen i hendes boks blev lukket og så fik hun vand i spand vi trapper langsomt ned til den normale mængde og alt blev normalt igen. Langsom nedtrapning fordi kroppen havde vænnet sig til de store mængder vand.

• #19   8. dec Og i dag kan hun fint have vandkop uden og over drikke

• #20   8. dec Annika
    Okay, vores drikker også vand fra spande, men de går flere heste sammen, så jeg kan ikke regulere hendes mængde af vand. Nu er hun kommet ud i løsdriften, hun har aldrig stået på boks før, så jeg tænker det kan være en form for stress at hun drikker så meget, simpelthen fordi der ikke er andet at lave.
    Og så blev det for dyrt at bundmuge hendes boks hver 2. dag, hestene går på easy-strø, så en bund burde kunne holde i flere uger, ikke dage

• Doktor Who
    aug 2016

#21   8. dec En meget simpel test, som man bruger på mennesker med polydipsi.

Giv dem intet at drikke.
    Hvis de drikker pga vane, og nyrernes koncentrationsevne fungerer, så bliver urinen koncentreret. =psykogen polydipsi.
    Hvis de drikker, fordi de ikke kan koncentrere urin, så bliver urinen ikke koncentreret og de bliver dehydrerede. = Genuin polydipsi.
    - jeg vil ikke anbefale den test uden videre.

Men, du kan starte med at lukke vandkoppen og sætte spande ind, hvis du vil have en konkret ide om hvor meget de tisser.

Anyway.
    Jeg synes, at du skal tale med dyrlægen om, hvor meget i ved.
    Og hvilke muligheder i har for at udelukke diagnoser, eller bekræfte den rigtige.
    Og så bagefter aftale, hvad I gør.

... Jeg ser ikke så mange konkrete informationer, så jeg mistænker at mulighederne ikke er udtømt.

• #22   8. dec Doktor Who
    Jeg ignorede lidt din forrige besked, fordi jeg ved du altid maler fanden på væggen
    Jeg har på ingen måder givet op, vi er jo ikke engang rigtig gået igang med at undersøge hvad hun fejler

Du taler om at jeg er ved at aflive hende, fordi hun måske er syg, når jeg fortæller dig at min anden hest Ölveig var under behandling i 4 år før hun måtte aflives.
    Du tror altid det værste om folk, derfor ignorede jeg din forrige besked

Vi er igang med at prøve lidt forskelligt af sammen med dyrlægen, jeg ville aldrig gøre noget uden at tale med dyrlægen først, hun bliver ikke aflivet uden jeg har alle facts på bordet og ved at det er absolut sidste udvej...

• Doktor Who
    aug 2016

#23   8. dec Line.

Jeg tror ikke det værste om folk.
    Men, når worst case Er gennemgået så er sandheden et sted imellem worst case og falsk alarm.

Og så kan vi roligt lede efter det.
    Min pointe er måske det modsatte af, hvad du gættede. At når vi har set på, hvad det værste er, så ved vi at det ikke bliver værre. Og så kan vi roligt gennemgå resten.

Kommentér på:
Fejl på nyrene, vente eller behandle?