{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
546 visninger | Oprettet:

Opstaldnings koncepter???? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg håber i vil hjælpe med at besvare et par spørgsmål, jeg kunne godt tænke mig at hører hvad der gør et opstaldningssted attraktivt for dig? Er det fuldpas? Og hvad inkludere fuldpas for dig, ind udluk, foder, wrap, udmugning osv eller er der andet? Eller er det selvpas, og hvad inkludere dette for dig? Hvad skal et opstaldningssted indeholde skridtbånd, ridehal, tur muligheder, at ejer af stedet er til rådighed hvis din hest skal have dyrlæge eller smed og du ikke selv kan deltage??
Kom gerne med ALLE jeres meninger

Kommentarer på:  Opstaldnings koncepter????
  • #1   7. dec Jeg foretrækker noget midt i mellem!

Jeg muger helst selv boksen og fylder selv stråfoder ind. Jeg sørger selv for fodret men staldejer giver det på de faste tider.
    Staldejer skal gerne stå for ind- og udlukning, men jeg giver gerne en hånd med ved indlukning.

Jeg forventer ikke af staldejer skal være til rådighed ved dyrlæge, smed etc. men jeg holder af at man kan sende en SMS ved evt. opståede problemer og staldejer så kan give svar, når staldejer har tid.

Af faciliteter skal der være ridehus, bane og gerne tur muligheder.
    Sommer og vinter folde i små flokke. Ved vinterfolde må der helst være wrap ad libitum.
    Helt optimalt ville det også være, hvis man kunne betale staldejer eller evt. Staldpasser til skift af dækkener etc. ved ind- og udlukninger.

• #2   7. dec Hm.
    Er attraktivt sted, skal give mig de rammer, der er nødvendige for min hobby.
    Og så skal økomien være rimelig.

Jeg har brug for en ridehest, der kan trives i de rammer han har.
    Så, boks eller løsdrift. Meget tid ude. En god foldmakker. Hesten ville nok tilføje "og et sted med mudder at rulle sig i! (men ikke ved leddet.)"

Gerne foder inkluderet.
    Jeg er ret large, bare behovet dækkes. Heste lever af grovfoder, krybbefoder er suplementet, ikke omvendt.
    Så, rigeligt, godt grovfoder.
    -hvis folk selv skal komme med foder, kræver det naturligvis meget opbevaringsplads sat til rådighed af udlejer...

Som rytter har jeg brug for en hal, ellers får jeg ikke redet i den kolde, mørke vinter.
    Gerne ridebane.
    Et kæmpe plus, hvis begge dele har lidt størrelse.
    Opvarmet sadelrum.
    Et tørt sted til resten af mit skrammel.
    Gerne opvarmet rytterstue med elkedel, håndvask osv.
    Toilet. For guds skyld, toilet og helst ikke i udlejers private bolig.
    Meget gerne gode turfaciliteter. Men selvom en kæmpe skov er guld værd - så er jeg så sær, at jeg uden at tøve traver rundt med hund og hest og en kammerat i et parcelhuskvarter. Men ud, det skal jeg. Accepterer nabolaget ikke at man går tur med hesten, vil jeg søge væk...

Fuldpas er vel fodring, udluk, indluk, udmugning.
    Måske dækkenfolket siger sikkert skifte af dækken.
    Om det er fuldpas eller selvpas, så er det udlejer der skal holde bygninger, bokse, elinstallationer, hegn osv ved lige..

Men det vigtigste for mig...
    Jeg skal kunne have min hund med..
    Hun er 3 år, middelstor, meget venlig og rimelig velopdragen.
    Det er fantastisk at kunne skifte tøj, tage hunden med, gå/ køre ud til hesten, hygge, nyde at se hunden nyde at snuse rundt.
    Selvfølgeligt skal folk stille krav til min hund. Ligesom jeg skal kunne stille krav til andre med hund...
    .. Men lige dette er en fantastisk glæde!

• #3   7. dec Det vigtigste for mig er, at min hest trives. Som rytter har jeg brug for en ridebane at ride og træne på. Der skal også være skov/natur i fornuftig afstand.

Min hest trives bedst i løsdrift eller med meget foldtid. Hvis løsdrift skal der være et stort og tørt skur. Hvis boks skal boksen være og ordentlig størrelse med et godt indemiljø. Foldene skal være relativt mudderfrie.

Da jeg har en meget travl hverdag, er det også vigtigt for mig, at det er fuldpas. For mig betyder fuldpas, at jeg intet selv skal gøre. Lige nu står min hest i løsdrift med fuldpas. Ejeren af stedet sørger for at hestene får fuldfoder, stråfoder og vand, samt muger skuret og holder folden.

• #4   7. dec det perfekte for mig ville være

løsdrift (jeg kan godt selv muge)
    men vil gerne have staldejer fodrer morgen og aften (vil gerne have eget foder med)
    fri grovfoder både vinter OG sommer

og så skal der være tur muligheder uden man skal ud på vej.
    ridebane med godt solidt hegn med belysning til om vinteren.
    og en ridehal. Jeg er ligeglad med hvor stor ridehallen er bare man kan komme ind og longere lidt eller have hesten løs

og så skal det være plads til alle mine mærkelige ting og påfund. fx har jeg en ringridnings galge, lidt for mange sadler, tager ofte mit bueskydnings grej med ud til hesten, og kommer til at have andre ting til ridder dyst og sådan i fremtiden

• #5   7. dec Stort set alle de ting jeg ønsker ved et opstaldningssted, har jeg fundet.

Her kan man nærmest få det som man vil. Man vælger selv om man vil have følgende:
    Fuldpas på spåner hvor hesten bliver lukket ud og ind. Der bliver muget ud, givet hø/wrap, bliver fyldt op med spåner og fodret.
    Fuldpas på halm hvor ejer selv skal muge/strø boksen, men staldpersonalet lukker ud, ind og giver hø/wrap.

Selvpas:
    Her kan man selv vælge om hesten skal lukkes ud, ind eller begge dele.
    Man kan stå på halm eller spåner, ved spåner trækkes der 200kr af boksprisen. Der er spåner på stedet som koster 30kr pr. trillebøre ellers kan man selv købe f.eks. træpiller eller spåner udefra.
    Udmugning står man selv for.
    Man skal selv købe grovfoder.
    Foder er med i prisen og alle heste fodres 3 gange dagligt.

Jeg har selvpas.
    Hesten bliver lukket ind og ud i hverdagene og bliver fodret. Alt andet står jeg selv for.

På stedet er der ingen rideskole.
    Vi har 2 20x60 haller, 1 udendørs dressurbane, 1 udendørs springbane og indendørs rotunde. Alle sammen med fiberbund.
    Udover baner har vi en skridtmaskine, skridtbånd, relaxbånd, spa og vandbånd.

Græsfolde til sommer og jordfolde her til vinter.

• #6   7. dec Jeg vil kun stå et sted hvor det er inkl wrap/hø som fodres med, ind og ud luk.
    Samt ridehal på minimum 20x40.
    Og så skal prisen være på max 1800 for overnævnte.

Kort sagt et sted hvor jeg godt kan tillade mig blive væk i 1-2 dage uden man bliver fattig.

Kan sagtens selv muge og sørge for foder (y)

• Gingerella
    Gingerella Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 324
    #7   7. dec Det ideelle for mig ville være:

- Løsdrift
    - Folde, hvor det om sommeren er muligt at lukke hesten på begrænset græs, men stadig med god plads, skygge, selskab og grovfoder - og ikke mudder på størstedelen af området om vinteren
    - GODE turmuligheder uden behov for at ride ved vej (skov, hede, strand)
    - Godt grovfoder i mængder, der er afpasset efter de heste, der går sammen
    - Ingen tvunget fodring med kraftfoder, hvis hestene kun har brug for vitaminer

Faciliteter:

- Opvarmet sadelrum
    - God plads til ens tingeltangel
    - Toilet
    - Gerne ridebane, men ikke et absolut krav - en indhegnet plads med et ok underlag, hvor man kan arbejde med hesten i godt vejr er ok
    - Overdækket (gerne indendørs) strigleplads

Fodring om morgenen vil jeg gerne betale mig fra. Udmugning i løsdrift hjælper jeg gerne med. Fællesskabet på stedet skal helst være så godt, at ejeren af stedet eller de andre opstaldere er villige til at hjælpe, hvis man selv bliver forhindret i at komme en dag, eller dyrlægen må tilkaldes akut, og man selv har lang transporttid.

Det ville desuden være et krav, at jeg kunne betale mig fra, at hesten bliver tilset af en hestekyndig person hver dag (ejer eller anden opstalder) i op til 4 uger ad gangen, da jeg rejser med mit job. De praktiske opgaver kunne min mand overtage

Gode forbindelser med offentlig transport ville være et krav, hvis stedet ikke lå få km. fra min bopæl.

• #8   7. dec Jeg foretrækker selvpas, hvor jeg selv kan styre hvad min hest får af krybbe foder og hvor mange kg stråfoder han skal have. Selvom jeg hader at muge og min krop slet ikke kan holde til det, vil jeg gerne selv stå for det, så det bliver gjort ordentligt hver dag.

Personligt kan jeg bedst lide løsdrift, men udeboks med meget foldtid kan godt gå an. I tilfælde af boks, vil jeg have døgnfold så længe som muligt og der skal være min. 10 timers fold hver dag i vinter halvåret + hø eller wrap på foldene.

Min hest tåler ikke græs, så derfor skal der være mulighed for jordfolde året rundt. Ønske scenariet ville være store vandre folde.

Ville helst undvære ind og udluk vagter, men det følger jo oftest med når man står i selvpas.

Derudover vil jeg gerne have gode tur muligheder (helst skov) tæt på og en ridebane. Ridehus er dejligt, men kan sagtens undvære det.

• #9   7. dec Jeg er lidt splittet, hvis man kan sige det sådan.
    Jeg elsker selvpas, for så VED jeg det bliver gjort som jeg vil have det. Men på den anden side, kan det for mig være rart at jeg ved, at har jeg et par trælse dage hvor jeg nada kan overskue, så er der en som tager sig af min hest.

Det optimale for mig ville nok være, at al ind- og udluk, udmugning og fodring blev klaret for mig, men hvor jeg havde mulighed for selv at have foder med - jeg har god erfaring med at lave "madpakker" til hestene, så det var nemt bare at smide i krybben, og så var der til et par dage.
    En fordel for mig ville helt klart også være at det var muligt at købe grovfoder på stedet, og man selv bestemte hvor meget den skal have.

Af faciliteter er jeg ret "nem". Jeg vil bare gerne have minimum en ridebane med lys, gode turmuligheder, rummelig boks/løsdrift og folde der ikke er ALT for mudrede. Ridehus er kun et plus.

• #10   7. dec
    Jeg har et sært dyr så mine krav til opstaldning er blandt andet at der skal være mulighed for enefold. Hvilket er en ting der er ret svær og få - når man samtidig ønsker de andre ting jeg vil have og ev.t også vil holde prisen nede.

Jeg sætter ikke hesten et sted uden ridehus, så får vi intet lavet.
    Der udover så medbringer jeg selv foder og muger selv ud. Grovfoder skal helst være inkl. - og det skal være ad libitum både på fold og i boks, hø eller wrap. Ingen halm eller frøgræs.

Fuldpas - jeg muger selv boks og gør foder og grovfoder klar, men ind/udluk og fodring inkl. i prisen.

• #11   7. dec Tja nu har jeg hestene hjemme, og elsker det! Løsdrift, wrap ad libitum om vinteren, Tilpasset krybbefoder, halmpiller i boks, halm rundt om høhækken så de står tørt, forskellige underlag for at stimulere hovene.
    Har dog haft hestene ude. Da var der delvis selvpas, jeg muget ud og gjorde foder klart. Staldejer lukket ud og ind hvis jeg ikke var der. Der var ingen faciliteter, men 300m til ridehus.
    Også har jeg i kortere perioder haft i fuldpas og det var luksus, men det var grænseoverskridende at ikke have samme kontrol og ikke mindst samvær med mine heste.

Mvh TT

• #12   8. dec Jeg er med på at lukke ind og fodre engang imellem. Jeg gider ikke have faste udluk vagter og jeg vil ikke have at min boks bliver muget, eller at jeg ikke selv må have foder med. Jeg muger selv, giver selv træpiller og jeg bestemmer suverænt hvad min hest spiser.

Gode folde med lang foldtid og lidt at tygge i på folden.

Ordentligt staldmiljø. Ingen hvisken i krogene og klike dannelse og en staldejer der ikke lader en dårlig dag gå ud over sine opstaldere.

Alt det synes jeg egentlig jeg har hvor jeg er. Vi har turnus, så vi på skift fylder vand op og giver wrap til alle heste i deres bokse og løsdrift, men vi muger selv og vi blander selv foder. Vi har også luk ind turnus. Dog kun som part, men forhåbentlig som hesteejer om et års tid. Det eneste vi mangler derude er et ridehus og vandkopper. Så havde det været ultimativt det bedste sted. Men jeg vil hellere undvære ridehus og fylde vand op med spande/dunke end jeg vil være på et smart sted med det hele, hvor kliker, sindssyge hestekællinger og meninger om absolut alt der på ingen mulig måde angår andre kommer oveni.

• #13   8. dec
    Haha Melaine - jeg står et smart sted og her er altså ikke sindsyge hestekællinger med meninger om alt

• #14   8. dec Krikken - Det er da dejligt for dig Jeg siger heller ikke at de steder ikke findes, men det er min erfaring at der ofte er flere af sådanne typer på de større steder. Måske har jeg bare været uheldig, ellers er min tolerance for folks bullshit simpelthen bare svimlende lille efterhånden. Who knows. Det betyder heller ikke at der ikke også kan være ballade i små stalde. Jeg har bare oplevet det mere på de større steder

Men jeg kommer heller ikke til at have råd til at stå et smart sted, når jeg får hesten, så valget er taget for mig

• #15   8. dec For mig er foldene det vigtigste.
    Store folde året rundt, ingen mudder, få heste sammen, ro og harmoni i flokken, køns opdelt folde, læhuse/løsdrift, mulighed for boks ved smed, dyrlæge eller lignede.

Ridefaciliteter er også vigtigt.
    Skov, strand, lange ridestier, minimal trafik.
    Så man kan komme ud og ride året rundt, i varieret terræn.

Foder er også vigtigt, jeg skal kunne vælge mit eget foder, og så skal der være hø ad libitum døgnet rundt.

Alle de krav opfylder vores egen gård
    Jeg så gerne vi havde lidt mere jord, og når/hvis Oddur bliver avlskåret, så kommer jeg nok også til at skulle leje noget jord af naboen, til ham og hopperne

Kommentér på:
Opstaldnings koncepter????