{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.932 visninger | Oprettet:

Hvordan gik 2018 og hvad skal der helst ske i 2019 {{forumTopicSubject}}

Min emne nu snart i mange år.
Jeg så mit fra sidste år og intet kom til at gå som jeg hade håbet desværre.
Min solide mand blev syg igen i Januar og fik uger at leve i men vi valgte han skulle have livsforlængende kemobehanling
Mange ture fra Ribe til Odense og til Esbjerg er kørt. Og han har været indlagt 10 gange på de 11 mrd. 2 gange har kemo ikke hjulpet og man har forsøgt sig med noget andet.
Han er blevet ret friske her de sidste 2-3 mrd han spiser normalt igen og kan deltage i vores liv igen .
Han solgte Sofus igen i Juli til en sød dame fra Skals han kommer ikke til at ride igen. Men lysten til at have en hest var her så da han fik det beder købte han vores alle sammens Abby hun har givet os masser den lille sjæl virkeligt et lyspunkt og et godt samtale emne.

Jeg har ikke redet siden Maj og kommer heller ikke til det ikke uden vi kan tage afsted sammen igen. Jeg har stadig Maja men leget med tanken om at sælge til nogen der kan få glæde af hende.. mere end jeg.
I Juni kørte vi over til Lolland efter Sally som jeg fik af min ven Karina en dejlig dag som bød på masse af glæde ved at gense familien Andersen smiley Og John fik lov at færge kaptain at se hele skip og prøve at styre sådan en stor båd smiley
Vi har forsøgt at sætte vores 3 hopper med føl ingen er med føl og jeg fik Zarina sagtet i Febura

Næste år skulle Harry gerne bliver ved som har er igang med og vi håber på at kunne deltage i Historisk dyrskuer med Abby og vores hvide landkanin Rosa.
hvad med jer vil i dele jeres håb og forventninger
VH Annette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan gik 2018 og hvad skal der helst ske i 2019
  • #1   10. dec 2018 Kan du ikke linket til sidste års emne? smiley så kan jeg se hvad der gik/ikke gik smiley

    Mvh TT


  • #2   10. dec 2018 https://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1277269-hvordan_gik_2017_og_hvad_skal_der_helst_ske_i_2018

    Her TT smiley

    Jeg må svare for mig selv her senere, skal ud og køre om lidt smiley
    Til Anette : jeg vil gerne sige at du er et fantastisk stærk positiv kvinde som passer på sin familie som en løvinde. Jeg ønsker dig og din famile forsat god vind i den meget svære periode. Den kærligste hilsen herfra


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #3   10. dec 2018 Tja, min hest sendte jeg på pension som 6-årig efter flere års forsøg på at gøre hende til ridehest. Føl lykkes det heller ikke at få på hende, hun kommer flot i fol, men kan ikke holde på fostret smiley

    Jeg fik så købt drømmehesten, god afstamning og bevægelser over middel, virkelig dressurhesten som jeg troede jeg aldrig ville kunne få. Desværre var der nogen problemer som jeg ikke kunne få løst, så drømmehesten skal videre.

    Hvad 2019 byder på ved jeg ikke, jeg går stadig og håber på et mirakel så jeg kan beholde drømmehesten, men da det mirakel ikke sker, så er planen at jeg skal have en ny når han har fundet et nyt hjem.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   10. dec 2018 Jeg håber på at vinde en af de store eurojackpot gevinster. Gevinsten skal være stor nok til at jeg kan, stoppe uddannelse, og leve en fedt liv uden at arbejde.

    Hvis dette sker, så skal vi have byttet en gård, med ridehus, ovalbane, ridebane, og stald til 2-4 heste, og jeg skal have mig en hest.
    (for at jeg kan få hest, så bliver jeg nødt til ikke at arbejde, da jeg ikke vil undvære tid med mine børn, for en hest:-))

    Men ellers håber jeg bare at 2019, bliver lige få godt som 2018, så er jeg tilfreds.
    Jeg har en god kæreste, vi bor godt, økonomien er god, børnene stor trives, og udvikler sig som de skal, vi alle er sunde og raske - jeg kunne ikke være gladere.


  • #5   10. dec 2018 Miss Soffy - Mange tak smiley
    Det var deppressiv læsning..
    Her var mine ønsker for 2018.
    Jeg ønsker for 2018:
    - At få styr på mine smerter, at vi er sunde og raske. = Smerterne kan der ikke gøres noget ved/for. Gode og mindre gode dage smiley
    - At mine heste er sunde og raske, og at vi udvikler os ridemæssigt. = De har været sunde og raske heldigvis (7/9/13 bank bank) smiley Tindur valgte jeg at pensionere, det var rigtig godt for ham. Så ingen udvikling der. smiley Rocky har haft rytter på i alle tre gangarter og har blevet redet i skov og Mark smiley
    - At Rocky ikke siger noget til at mor sætter sig op på ham den 29 maj på hans 3 års fødselsdag. = Han eksploderte og sendte mig på sygehuset med bukkede ribben og 14 dage på sofaen med morfin.. smiley
    At han får en god bedømmelse til dyrskue. = Han fik 23 point og blev udtaget til konkurrencen om skuets bedste vallak, så det var rigtig godt! smiley
    - At jeg består diplom modulet og kommer i fast arbejde og får en mere stabil økonomi. = Intet diplom modul bevilget, intet fast arbejde, og mit vikariat som jeg har haft næsten hele 18 er lige ophørt.. smiley
    Jeg står og skal blive skilt, min mand skylder mig en hulens bunke penge, og jeg har ingen.. Så endnu et lorte år!
    Ønsker for 2019 -
    Mindst mulig smerter, ingen alvorlige sygdomme eller skader. Sunde og raske familiemedlemmer, at min eks mand finder noget at bo i fra årsskiftet (starten af 2019)Stabil økonomi, fast arbejde, raske heste. Rocky tilredet og videreuddannet. Tindur er lykkelig. At mine heste planer går som det skal uden de store udgifter. At jeg har nok wrap til Juni måned. At børnene bliver glade for vores nye "konfliktfrie" hverdag smiley

    Mvh TT


  • #6   10. dec 2018 2018 har været en svær omgang...! Der er faktisk ikke rigtigt noget, som er gået efter planen... Så 2019 kan kun blive bedre.

    Amigo fik konstateret en ny kræfttumor i venstre bagben. Han røg til Ansager og fik den fjernet. Stod i boksro i 5 mdr. grundet komplikationer efterfølgende. Lærte at spille ringspil (og banker alle der spiller mod ham....). Erklæret rask og langsomt igang med genoptræning.

    Jeg gik for snart 3 mdr. siden ned med stress. Jeg ramte en mur og et alvorligt advarelsesflag og har været totalt uarbejdsdygtig siden. Jeg blev fuldtidssygemeldt og døjer lige pt. med intet overskud, hjertebanken, generelle stress-problemer og angstanfald som især kommer når jeg skal være omkring andre mennesker (både i stalden, familien, ude og handle m.m.). Der hænger formegentligt en fyrreseddel over hovedet på mig, men det må jeg tage til den tid...
    Jeg får dog hjælp fra flere tilbud til stress ramte og har en suveræn læge.

    I sidste uge måtte vi aflive vores shetlænder efter længere tids forfangenhed og sygdom. Han var Amigos eneste ven, og det har taget super hårdt på ham. Han går meget alene rundt på folden, og interagerer ikke rigtigt med de andre heste. De andre er også meget efter ham, så det hjælper ham ikke. Han har generelt meget svært ved at få nye heste-venner. Han skal lige vænne sig til, at hans shetlænder ikke er der mere.

    Men det positive må være, at 2019 må være vores år! Jeg synes vi har taget mange nedture her i 2018, så 2019 kan næsten kun blive bedre..


  • #8   10. dec 2018 Mht hest, så har det været et rigtig godt år. Kato kom sig over sin slemme forgiftning og blev genoptrænet uden problemer, samt fik en fantastisk part, som virkelig gør det godt med ham. Jeg har dog ikke rigtig redet, da interessen for det stort set er forsvundet pga manglende tur muligheder. og han har ikke haft en eneste sygedag for første gang, mens jeg har haft ham.

    Håber 2019 bliver lige så godt med Kato og så håber jeg at jeg får lidt mere styr på min sygdom, så jeg kan komme videre i livet smiley


  • #10   10. dec 2018 Mit 2018 skulle se sådan ud
    kommunen får afviklet min sag som har stået på i 16år d. 2 feb. 

    Jeg håber og tror ?? på Star' ben er OK så vi kan gå ligeså stille i gang med genoptræning :)

    Jeg skal på det Fynske Dyrskue med min unge fjordhest ? 

    Så skal jeg op og kigge til DM for Fjordheste, da Karizma og jeg arbejder os op til at komme med i år 2020 ;)

    Og så håber jeg på noget bedre vejre i år 2018 ?? !! 

    Det meste gik i opfyldes ??
    Jeg blev dog ikke afklaret af kommunen ??
    Og jeg kom desværre ikke op og se DM for Fjordheste.

    2019 ??

    Håber jeg dette år bliver afklaret smiley har da heldigvis fået nye sagsbehandler som virkelig gør en indsats ??

    At jeg kommer ned i hestehold ?? .

    Får råd til mere jord smiley

    Så skal jeg til Dyrskue med de to gule ?? ?? ?? ?? .

    Og så ku det da være fedt hvis Karizma og jeg vandt til et stævne ?? ? ??






  • #11   10. dec 2018 2018 har nok været mit værste år, overhovedet. Nok det værste år siden min far døde af cancer i 2009 hvor jeg blot var 11 år.
    Jeg mistede i oktober min højt elskede hest, min første og aller bedste ven. Jeg har fået min gamle pony tilbage - det er nok det bedste der er sket i år. Og jeg glæder mig til at starte 2019 med hende. Men pyha hvor har det bare været et lorte år med alt for mange ture til Ansager, alt for mange dyrlæge regninger og lange arbejdsdage.

    Kom 2019, kom.


  • #12   10. dec 2018 2018 har for mig været lidt blandet. I starten knapt så godt men er så gradvist blevet bedre. Jeg har været meget emotionelt påvirket som er gået ud over min hverdag fordi jeg har kæmpet en del med identitet og ting der er sket for flere år siden, som også har resulteret i flere angstanfald.
    Copy har givet mig en masse grå hår, i og med at han har ændret sig så meget i år. Vi tror han er ved at blive gammel.
    Men de sidste 3-4 måneder har været fede. Jeg har fundet mig selv mere og har derfor også mere overskud.
    Hestene har generelt været meget stabile i år, så der har ikke været det helt store på det punkt. Selvfølgelig har det været mit første år med Pelee og der er sket så meget her, men det er alt sammen gået i den rigtige retning smiley

    2019 bliver for alvor vores år - mit og hestenes. Vi skal flytte til april, og vi er så tæt på at skrive under på en fed ejendom..
    Jeg skal lave et føl på en af mine yndlingsheste med Pelee som far, hvilket jeg glæder mig rigtig meget til smiley
    Jeg stiller Pelee til rådighed så han forhåbentligt kan lave nogle flere babyer smiley
    Jeg håber også at komme ind på min uddannelse næste år, og så vil jeg gerne i gang med at undervise igen.
    Så jeg glæder mig til det nye år!


  • #13   10. dec 2018 Jeg stod i træls situation med smerter og nu er jeg nyligt opereret og pt uden nævneværdig smertestillende JUBIIII.

    Dog bød 2018 på udfordringer i firmaet, pga sygdom måtte mind mand gå ind i firmaet, hvilket er fedt, men samtidig skræmmende da vi nu skal leve af det, håber 2019 bliver bedre.

    På hestefront skulle jeg ud og prøve en hest i skoven, og hvilken hest jeg endte med smiley Han er simpelthen så god og med ja-hat på, så vi har været ude mange gange indtil mine smerter blev for meget, men uanset hvor længe han ikke rides, så er han altid frisk på en tur og tilpasser sig mig 100% vildt for han blev altså kun 5 i år smiley

    Vi endte med at købe en hest mere, så min datter og jeg ser frem til mange timer i skoven fremover! Endnu en hest der er 100% stabil og fantastisk i hovedet, alle pengene værd smiley

    Så 2019 skal være der mit liv begynder igen, jeg er stadig kronisk syg, men forventer kun meget få smerter pga vellykket operation, så forhåbentlig udvidelse af firma og mange mange timer på ryggen af de dejlige ismuler smiley


  • #14   10. dec 2018 Hatten af for dig Annette. Det lyder som en hård omgang.
    Men dejligt at læse at du også ser de positive ting – kæmpe krammer herfra.

    Her går livet sin stille gang, uden de store problemer. Min mand nyder sin senior tilværelse, begge hunde trives, sådan da. Den gamle har vi nok ikke så længe endnu, lige om lidt er hun 13 år, godt brugt efter et langt liv som aktiv jagthund.

    Hesten og jeg er flyttet opstaldningssted. Det er lidt mærkeligt at flytte, efter at have haft hest samme sted i 34år!

    Det nye sted vi har fundet, er også super. Hesten har fået en sød nye bedste ven, som han hygger sig med på folden, med det vallaker nu hygger sig med, feks lidt grime leg…

    Dejligt ridehus med en super bund, spejl på hele den ene endevæg og 2 små på modsatte endevæg. Det sætter man virkelig pris på efter flere år uden spejle.

    Rent sportsligt går det lidt langsomt. Men vi har dog været til et par stævner, med et OK resultat – med plads til forbedringer.

    2019 skal vi gerne ud til lidt flere stævner og måske også til at kigge på lidt svære klasser.

    Min skyde sæson har været god. Jeg har haft flere gode resultater, bland andet en weekend, hvor jeg blev nr 1 om lørdagen og nr 2 om søndagen.
    Så det håber jeg forsætter ind i det nye år.


  • #15   10. dec 2018 2018 blev igenigen IKKE det år hvor jeg kom ud og køre med Dolly, men vi er tættere på end nogensinde før både med træning, køb af sulky og at jeg ENDELIG blev færdig med at istandsætte min firhjulede vogn! smiley
    Personligt blev det for mig også året hvor jeg startede ny uddannelse, og det føles godt!
    Zache er ikke kommet så meget længere med, men jeg havde heller ikke forventet så meget andet end en masse hygge smiley Jeg mener faktisk at i år er det første år jeg har fået gjort lidt ud af håndheste-ridning med begge ponyer, det vil jeg gerne mere af.
    Det har ikke været så meget overordnede planer men mere hvad der var i lige den gældende periode.
    Ponyerne er også flyttet til en ny gård og det betyder mange færre bekymringer på den front smiley

    I 2019 og generelt er der en del arbejde foran os med at vænne Zache til at kunne klare sig uden Dolly, så jeg kan tage Dolly på tur uden ham, uden at han er ved at gå i opløsning. Flere rideture og gåture ville både være sundt og hyggeligt smiley
    Derudover så skal det selvfølgelig være året hvor vi kommer ud at køre, jeg har sagt det læææænge men der skal komme noget stort i vejen hvis ikke vi har kørt bare en lille smule inden 2019 slutter.
    At Dolly slanker sig ville også være fedt. smiley
    Ellers er det hvad der nu kommer op, nogle tricks, lære en masse nyt og vigtigst af alt at hygge sig en masse sammen smiley
    Så har jeg drømme/planer for mig selv som er hesterelateret og ikke hesterelateret for den sags skyld smiley


  • #16   10. dec 2018 Mine håb for 2018 som jeg skrev i dit emne sidste år:
    Mere ridning, starte jagt, flere muskler og mindre fedt på hesten, få en masse undervisning.
    Få en god studiestart, blive glad for studiet, have købt bil, se mere til min søster og hendes familie.

    Sådan gik det:
    På hestefronten er det gået både op og ned. Jeg mistede min halvpart efter hun i flere måneder ikke rigtig kom. Mini blev fed. Oveni kom mine forældre slemt til skade i en bilulykke i i marts. Utroligt nok overlevede de begge to, og trods deres voldsomme kvæstelser har de det ok i dag. Men det betød selvfølgelig at jeg ikke har fået set så meget til hesten i foråret, for min familie er vigtigere.
    Min hoppe blev sendt til hingst i sommer, desværre bliver der ikke noget føl i 2019. Men det vidste jeg først for nylig, så jeg fik ikke startet den jagt, jeg havde planlagt, af hensyn til evt. føl (for hesten må ikke udsættes for alt for meget stress).
    Vi købte bil i midten af december 2017, så et af mine håb blev allerede indfriet inden vi nåede 18. smiley

    I februar startede jeg på ergoterapeutuddannelsen på UCL i Odense. Jeg er blevet meget glad for studiet, har fået nogle rigtig gode studiekammerater, og jeg ved, at jeg har fundet den hylde, jeg hører til på.

    I slutningen af efteråret måtte jeg pludselig flytte min hoppe til Fyn igen, fordi min tidligere staldejer pludselig ændrede sig markant. Det betød, at jeg fik Mini meget tættere på geografisk. Jeg havde håbet, at jeg ville komme til at se hende mere af den grund, men det har desværre ikke rigtig været tilfældet endnu.

    Og så må jeg jo slet ikke glemme, at vi i efteråret fik vores anden hund smiley Tanalorn Phelan of the New Panther, endnu en whippet. I morgen er han 16 uger.

    Så jeg har nogle forventninger og håb for 2019 - både nogle, der er hesterelaterede, og nogle, der ikke er. Her kommer de.

    - Mini skal ifoles!

    - Få Mini endnu tættere på, så jeg kan se hende mindst 3-4 gange om ugen.

    - Få bearbejdet noget af den angst, som mine forældres ulykke, har givet mig. Især ift. at køre bil.

    - Ride/motionere Mini mindst et par gange i ugen, således at hun kommer i form til foling i 2020.

    - Komme godt igennem de eksamener, jeg har på studiet og blive endnu dygtigere til faget, så jeg kan blive en god ergoterapeut om nogle år.

    - Se Phelan vokse sig stor og flot, og deltage i nogle udstillinger med ham. Gerne med gode resultater smiley

    - At ingen i min familie, hverken det kommende år eller nogle andre år fremover, kommer til skade eller bliver syge.


  • #17   10. dec 2018 Jeg håber dig og din mand får en masse kvalitetstid sammen i det nye år smiley

    2018 har været et interessant skodår for mig. Jeg har blandt andet måtte aflive min pony og familiens gamle hund.
    Jeg har måtte tage en masse beslutninger for at passe bedre på mig selv, og jeg føler virkelig jeg har rykket mig så meget i forhold til hvor jeg er og hvor jeg gerne vil hen.

    Så for første gang i lang tid tør jeg også drømme lidt om fremtiden.
    2019 skal gerne blive det år, hvor :
    - Jeg enten har valgt eller har søgt ind på en videregående uddannelse
    - Så vil jeg gerne have et par faste forløbsheste til massage
    - Fortsætte mit arbejde der hvor jeg er nu, hvem ved, måske få faste timer?
    - Får øvet mig i at passe på mig selv og mine grænser og lære at respektere dem istedet for at slå mig selv i hovedet med hvad jeg ikke kan.
    - Komme i bedre form
    - Sundere relation til mad (og måske et lille vægttab, selvom det virkelig er sekundært :))


  • #18   10. dec 2018 Har læst alt hvad i har skrevet og takker for hilsner fra jer smiley
    Meget spændene at læse
    kom med flere
    VH Annette


  • #19   10. dec 2018 TS: Jeg må ærligt indrømme at jeg syntes det er så sejt at du kan se det positive i ting når I kæmper med alt det sygdom. Jeg håber virkelig for jer at i får et år med forholdvis ro på sygdommen.


    Selv vil jeg huske tilbage på 2018 som et år hvor jeg forhåbentligt har fået styr på min hovedpine og nakkeproblemer som jeg har haft siden 2016, Derudover har det været et travlt år med mange udfordringer både på arbejdet og hos hesten.

    Jeg har flyttet opstaldningssted i foråret og jeg har brugt det meste af året på at vænne mig til at stå et nyt sted. Hele foråreret glædede jeg mig til at komme afsted på det Fynske Dyrskue og starte stævner for første gang med min hest. Dog satte først Herpes-udbruddet og derefter blev min hest halt, så næsten alt håb var slukket. Men 2 uger før blev hesten rask og vi kom afsted til Dyrskue. Og her sidst på året har vi også begivet os ud at vise at travheste også godt kan gå stævner smiley

    Jeg håber at 2019 kommer til at gå uden for mange skader og at min hovedpine bliver væk.
    Derudover krydser jeg fingre for at jeg forsat kan holde til at kører fuldtidsarbejde og deltidsstudie sideløbende - Det kan nemlig være hårdt til tider.
    Og så håber jeg at kunne nyde mest muligt tid med min hest - Og planen at da også at starte endnu et par stævner og så selvfølgelige Det Fynske Dyrskue i juni smiley


  • #20   10. dec 2018 Jeg har lige læst mit eget svar fra din tråd 2017, og heldigvis kan jeg jo så sige at svaret i 18' bliver noget mere positivt. smiley Men i må nok forberede jer på et laangt svar.

    Selvom jeg må indrømme, at starten af 2018 var noget negativ.
    Min kræftsyge onkel mistede vi i Januar 18 - den 14. helt præcist. Jeg savner ham meget, men samtidig så var jeg indstillet på at miste ham allerede til jul 17' hvor at det allerede var meget slemt. Det har taget en del på familien, men vi er alle sammen kommet videre.

    Lægerne ville ikke gøre noget ved min fod, og i midten af januar, stopper jeg næsten med at gå pga. smerter. Det eneste jeg kunne overskue var at være i skole, og når jeg så kom hjem sad jeg stille i flere timer, inden jeg skulle ud og fodre. Det var så slemt at når jeg havde trukket Lotte ind, så haltede jeg når jeg skulle ud efter Hope. ALT vi skulle lave med familien, blev med mig i en kørestol. Jeg havde flere ture dagligt hvor at jeg ikke kunnet andet end at sidde og græde i en stol fordi at selv når jeg ikke rørte mig, gjorde min ankel så ondt at jeg havde lyst til at få den amputeret - og lægerne sagde der ikke var noget galt. Da det var på sit værste, kunne jeg måske overskue at lave noget i 5-10 min. Jeg kunne stå op i 2 - og på en god dag kunne jeg gå 150 meter. Mine forældre og lægerne var alle overbevist om at jeg ville ende i en kørestol og helt stoppe med at gå.

    Februar - næsten et år efter at min depression blev rigtigt diagnosticeret - blev jeg erklæret rask. En depression jeg efter sigende har svunget ind og ud af siden jeg var 13, er jeg langt om længe af' med! Jeg har sidenhen haft adskillige tilbageslag, men fordi jeg har fået hjælp er jeg pludselig i stand til rent faktisk at håndtere mine dårlige dage. Kort sagt, så har jeg lært at der er en person - og ikke bare gigt - i den her krop.

    Og så skal jeg ellers love for at noget skete!
    Min mor er overbevist om at det er min psyke der har haft noget med det at gøre - for jeg begyndte ligepludselig at tage initiativ til at gå. Ikke meget - men pludselig insisterede jeg på at lukke heste ind og ud selv, og begyndte at træne på løbebåndet.. Og Hope.. ih, Hope har reddet mig på så mange måder smiley Et trækketov i grimen og så godt med tøj på - og så måske 10 skridt den ene vej, og 10 skridt tilbage. Og jeg hylede. Hvor har jeg dog grædt af glæde, over min bette pony der bare stod klar, ligeglad hvor langt jeg ville gå. smiley
    Dagen jeg gik 500 meter, var utrolig. Jeg har ikke gået 500 meter - i en strækning - siden jeg var 14 år gammel pga smerter der fik mig til at føle jeg skulle dø.
    En måned efter gik jeg en km.
    En måned efter det, 1,5
    Og det fortsatte!
    Helt indtil en dag i juni, hvor jeg havde været afsted med min bedste veninde og begge ponyer - i skulle simpelthen have set både mit og mine forældres ansigtsudtryk, da jeg kom hjem og kunne sige "Jeg har gået 10 km.". Det er stadig fuldstændig uvirkeligt. Jeg kan gå LANGT nu - og kun være almindeligt øm. Jeg kan pludselig vågne dagen efter at have gået 10-12 km, uden smerter, og bare være klar på endnu en dag. Det er SÅ vildt! Jeg har aldrig kunnet gå mere end 500 meter. Min mor og mine læger har forklaret det med at der nok i forhold til min depression, har været en eller anden klap der har forstærket alt negativt - for mine smerter var ægte, men uden grund.

    I 2017 skrev jeg "Jeg får karakterer og får ikke mindre end 4x 02...(...)Vil blive student med bare et okay snit "
    Og hvor skal jeg love for at det skete! Jeg blev student, med et snit på 7,1 tror jeg nok. Ikke et ENESTE 02' tal, og jeg afsluttede - som den første student på skolen - med et 10 tal. Jeg kæmpede virkelig røven ud af bukserne det sidste halve år i 3.g og det gav bare pote. I de to fag jeg før fik 02 i, steg jeg til 7 og 10 i.

    Og så skrev jeg: Vil gerne have lov til at komme ind på min uddannelse, at få lov til at høre til et sted - for gymnasiet hører jeg ikke til.
    Og det lykkes OGSÅ for mig. Jeg kom nemlig ind på fotografuddannelsen i Viborg - og aldrig har jeg følt at jeg er vokset så enormt meget. Jeg hører til her. Sådan, virkelig. Hele atmosfæren, lærene, og mine venner her.. De 20 uger jeg snart har haft hér, har betydet meget mere for mig end alle de 3 år jeg havde i gymnasiet. Jeg kan virkelig mærke at jeg har fundet min hylde - jeg mangler bare praktikpladsen, der kan gøre det muligt for mig!

    For ikke at nævne mit vægttab - det fylder meget i min verden, så det får også lov at fylde her.
    I november 17 vejede jeg 75,7 kg. Det er ret så meget for en størrelse på 156 cm. Den dag i dag, vejer jeg 63,1 kg. Jeg har tabt 12,6 kg - og har 6,5 kg tilbage endnu. Om 3,1 kg er jeg normalvægtig, men jeg vil gerne helt ned på 56 - da det er der jeg har været mest tilpas. Og jeg elsker hver en dag af det. Jeg har en talje igen, jeg har tabt mig i ansigtet, og jeg kan holde ud at se på mig selv i spejlet. Alene siden august, hvor jeg startede på skolen, har jeg tabt godt 6 kg.
    Det tager lang tid, men det er hvad jeg kalder for det sjove vægttab. Jeg drikker alkohol på ugentlig basis, spiser søde sager endnu, og fastfood også. Men alt andet fylder mere! så går det nok at det tager lidt længere tid. Jeg skal gerne kunne leve livet samtidig.

    Hope begyndte jeg at ride igen - og vi nåede faktisk langt. Trænede bom-træning, og vi har galoperet en del! Desværre blev det heller ikke i år at jeg fik lov at springe på hende - men jeg har set hende springe! og det har hun fint talent for. Desværre endte vores sidste ridetur i kaos, men det går. Nu holder vi nok ridefri vinteren over, og så starter vi frygtløst op i 2019. Men det er en drøm at vide at jeg har genoptrænet hende én gang - så kan jeg gøre det igen. Min mor siger at jeg ligner en der har den vildeste fest i galop på Hope - og Hope ligeså! Min fantastiske pony.

    Hvordan skal 2019 være?
    Årh. Jeg har skam en opskrift på det perfekte 2019.

    - Jeg vil gerne have en praktikplads, så jeg kan fortsætte med min uddannelse. Allerhelst i Sønderjylland eller på Fyn - men bliver jeg tilbudt en praktikplads i Skagen f.eks, så tager jeg imod. Jeg tager ud med ansøgninger engang efter nytår. Jeg giver mig selv minimum et år at søge i.

    - Når jeg så har fået den praktikplads, vil jeg rigtig rigtig gerne i en lejlighed hvor jeg bare kan være mig. Jeg elsker at bo hjemme, men jeg kan godt mærke at efter min selvtillid m.m er kommet på plads, at jeg gerne vil ud og være mig også.

    - Jeg vil gerne købe mig en hund. Jeg tvivler dog på at det bliver i 2019, men jeg har lov at håbe. Det bliver uanset hvad først når jeg er flyttet hjemmefra smiley

    - Jeg vil gerne undervises mere på Hope. Den fantastiske underviser jeg har prøvet, koster dsv 400 kr pr gang - og det har jeg ikke råd til på en SU. Dertil vil jeg gerne opstalde hende et sted med ridehus. Når den tid kommer skal Lotte op til min søster hvor at min niece forhåbentligt kan få glæde af hende smiley



  • #21   10. dec 2018 Hmm. Jeg havde fire ting sidste år, som håbede gik i opfyldelse i år.

    Den første var: Tinka tilredet i alle tre gangarter
    - Ikke sket, desværre. Jeg bor en time fra hende og Natash, og er kun hjemme hver anden weekend. Så det bliver ikke til meget træning.
    Oveni, så har hun haft en udadreagerende adfærd mod mig og de to andre heste, så hun går på en fold for sig selv, ved siden af Natash og Yasse.

    Den anden: At få Natash ifol
    - Heller ikke sket. Der har ganske enkelt ikke været penge til det.

    Den tredje: At starte uddannelse
    - Skete halvt om halvt.

    Den fjerde: Finde mit eget hus/egen lejlighed igen
    - Skete.

    2018 har været et mærkeligt, men også godt år.
    Jeg fandt kærligheden. Som i virkelig, jeg er SÅ hårdt ramt. Og følelserne er heldigvis gengældt.
    Han havde været for næsen af mig i et halvt år, og i marts fandt vi sammen. Vi har været sammen i 9 måneder på fredag.
    Jeg flyttede jo ind hos min bedste veninde og hendes forældre sidste år. Min bedste veninde har en storebror, som jeg var dybt skræmt af. Han var meget intimiderende i starten! Men ja, han formåede altså at slå benene fuldstændig væk under mig :).

    I marts blev jeg sygemeldt i 14 dage med stress, og sagde op på mit arbejde i Tyskland.
    Jeg fik en handelseksamen. Tog et HGS forløb på 10 uger, der foregik over fjernstudie.
    Startede som elev i Bog&Idé, men blev desværre fyrret inden for de tre prøvemåneder. Så gik arbejdsløs en måneds tid.

    I september startede jeg så på hvad jeg troede var drømmejobbet. Og jo, det var det da også i starten, men igen har jeg måtte sande, at der er ting jeg ikke kan holde til.
    Jeg startede på et stutteri en times tid fra svigerfamilien og min egen familie på Fyn, og det er/var super fedt. Jeg lærer helt vildt meget, og jeg bor på gården.
    Men jeg har rigtig meget hjemve, og min hofte og mine håndled er begyndt at gøre bøvl. Så sammen med min chef er vi blevet enige om, at jeg bliver ind til april næste år - Planen var ellers ind til sommer, hvor jeg forhåbentlig skal starte uddannelse.

    Drømmene, håbet og planerne for næste år, er at jeg starter i uddannelse. Håber på at komme ind som ergoterapeut i Esbjerg, måske søge ind som fysioterapeut på kvote 2, og måske pædagog som tredje prioritet.
    Drømmen er at jeg flytter sammen med min kæreste, nu må vi se hvad der sker.
    Planen er at jeg køber bil til januar/februar, at få Natash ifolet (det er stadig i tankerne, og ved at være sidste udkald), og så finde ud af hvad der skal ske med Tinka..


  • #24   11. dec 2018 Mit 2018 er lidt blandet..

    Startede året ud med såleknusning på begge forhove på min pinto, Frida, hvor hun først kunne begynde at komme igang med noget træning igen omkring marts.

    I sommers blev min kære shetlænder, Kurt, forfangen fordi han skulle stå i boksro som selskabsdyr for min søsters pony, det var så uheldig at skulle opereres i hoven for en tumor (hvor operation er gået fint, og ponyen er i genoptræning).
    Kurt kom sig helt over sin forfangenhed i løbet af 4 dage - puuuha, det var ikke sjovt i de dage! - dog bliver han desværre ramt igen en måned eller to senere, denne gang noget værre, og han kommer på stærk smertestillende og dobbelt dosis også ift. hans vægt for at kunne smertedække ham. Alverdens ting bliver prøvet, og vi ender med ar klodse ham op med styrofoam klodser og gaffatape på begge forhove, hvilket hjælper ham en del, men han har stadig ondt. Tiden går, han står forfangen i næsten en måned, og så pludselig, da jeg tænker at nu går den ikke længere, jeg må have ham i røntgen og aflivet (jeg VILLE have ham i røntgen inden, bedøvende ligeglad med prisen!), bliver han rask igen!
    Han nyder efteråret, men for 3 uger siden nu, bliver han desværre ramt igen. Han kommer på smertestillende i 2 uger, da jeg ikke kan nå hjem før (bor i København grundet studie og jeg har mine dyr hjemme i Jylland, hvor min mor og søster passer dem), og så bestiller jeg tid hos dyrlægen. Der bestilles røntgen og aflivning.
    I tirsdags, d. 4. december, køres han ud til dyrlægen og vi tager røntgenbillederne. Hans hovben er roteret 17 grader på det ene ben og 18 grader på det andet. Selv med specialsko hver 6. uge, er der ikke gode fremtidsudsigter. Jeg trækker ham ud under et stort træ der er ude hos min dyrlæge, han får lov at proppe sig med alt det græs han lyster - han har ikke fået græs hele sommeren - og vi siger farvel.
    14 år gammel blev han. Jeg havde ham i 8 år som min, og havde kendt ham i 11. Ha. Var den første pony jeg tilred, dengang for 11 år siden, den første pony jeg selv red tur ud på alene, den første pony jeg red stævne på, jeg fik min første roset med ham og simpelthen så mange andre minder.
    Jeg har stadig min anden pony, Frida, men det gør det ikke mindre hårdt at have mistet Kurt smiley

    Et par timer efter vi harbfået aflivet Kurt ude hos mine dyrlæger, kommer den ene af dem ud til Frida, da hun har været mærkelig at ride. Vi laver bøjeprøve og det viser sig hun er 1. grad halt på begge bagben. Hun får en omgang kiropraktik, da hun er meget låst i store dele af kroppen, og dyrlægen kommer igen om 1-3 uger, afhængig af hvornår jeg kan være der. Vi håber det ikke er noget alvorligt..

    Studiemæssigt har jeg dumpet en del eksamener, da der har været så meget at se til med syge ponyer, så jeg har ikke kunne læse tilstrækkeligt op til mine eksamener, så dem skal jeg tage igen nu her sammen med de eksamener jeg alligevel skulle have i år. Jeg har dog valgt at framelde mine ordinære eksamener fordi jeg så kan fokusere på dem fra sidste år, da de er en del af noget der hedder førsteårsprøven, som skal være bestået inden udgangen af 2. år.

    På den positive side har jeg fundet den bedste part til Frida. Sara, som hun hedder, er vild med Frida og Frida er vild med hende. De passer så godt sammen, og jeg har ingen problemer med at overlade min pony til hende smiley
    Jeg har ligeledes fået en kæreste, som også læser til dyrlæge, han er dog noget længere på studiet og er færdiguddannet dyrlæge til februar smiley
    I starten af året fandt jeg et par heste at ride herovre på Sjælland hvor jeg bor - det et ganske gratis, jeg skal bare muge boks når jeg er der, og selv betale ridehuskort hvis jeg vil bruge faciliteterne på den nærliggende gård, jeg må komme lige hvornår det passer mig, så i eksamens periodernkan der være det kun er en gang om ugen, eller måske slet ikke, mens det i friuger måske er hver/hver anden dag, det bestemmer jeg selv, hvilket er skønt når man går på universitetet smiley

    Min 2019 skal gerne være med noget mere ro og balance, både studiemæssigt og derhjemme - ingen syg pony (eller kat eller hund for den sags skyld), og så skulle min pony gerne ifoles med Casall SEM, så der skulle forhåbentlig komme et sødt lille føl i 2020 smiley


  • #25   11. dec 2018 2018, har været et år med fart på.
    Jeg startende i januar uddannelse som social og sundhedshjælper. Lige nu, indtil februar er jeg i min første praktik, og må indrømme at jeg elsker mit job. Det bringer mig utrolig meget glæde.
    Hver morgen, ved jeg, at der sidder nogle mennesker, som har brug for mig, og det jeg kan. Og tænk, at min hjælp, kan give så meget til andre. Når jeg kører hjem, er jeg fyldt med tilfredshed, og kan kun smile over at jeg på så kort en dag, har udrettet en masse.

    Vi har i år også fået lavet en del ved huset. Revet togvogn ned, fjernet beton, bygget hestebokse, købt traktor, sået Mark, fået ponyerne hjem, nyt køkken, anlagt faskiner i haven(ikke helt færdig)
    En god og sund økonomi på trods af uddannelse, min mand er blevet udlært og har fået nyt job. Børnene vokser, og bliver store og dygtige.
    Vi har lige købt nyt tag til hele huset, som bliver sat op til forår sommer 2019


    2019 bliver forhåbentlig et år, hvor huset bliver renoveret udvendig. Nyt tag, facadeisolering og pudset og malet. Vi får bygget 1 salen i samme omgang.
    Jeg bliver uddannet til september, og fortsætter med glæden til mit job.
    Vi finder ud af, om jeg skulle have søvnapnø, der gør at jeg nogle dage er utilpas.
    En endnu bedre økonomi..

    På hestefronten, vil jeg ikke sætte de store forventninger. Jeg bliver så ked af det, når mine ønsker ikke går som planlagt. Men jeg håber inderligt, at der står mere ridning på programmet. Både for mig, men også for ponyerne, så de ikke bare går for at gå. Jeg har et fantastisk bånd, til begge ponyer, og håber fortsat at vi altid vil have det sådan.

    Jeg er startet på et lille projekt, som tager lidt længere tid en beregnet, men i starten af 2019, håber jeg på, at alt er klar.


  • #26   11. dec 2018 Mit 2018 startet ud med at jeg i starten af januar fik en spontan abort i uge 7, ponyen fik kolik og var ved at blive indlagt, min dejlige kæmpe blev aflivet i slutningen af januar pga. skader der aldrig var blevet behandle tidligere.
    Men ellers har 2018 gået stille og roligt uden problemer. Slutter året med en ny graviditet der forhåbeligt ender lykkeligt i juni 19 smiley

    Jeg håber at 2019 bliver året hvor jeg kan få gang i ponyen igen efter endt graviditet men ellers skal det bare gå stille og roligt smiley


  • #27   11. dec 2018 Nu svarede jeg ikke sidste år, men tænker det kunne være sjovt at give en lille kommentar med. Så har jeg den også næste år smiley
    Jeg havde et mål om at komme ud og starte lidt stævner i 2018, og det gik i vasken. 2018 har på nogle måder været et godt år, på andre et træls.
    I sommer har jeg haft dyrlæge til hestene 10 gange, på grund af blandt andet forfangenhed på 2 heste. Der er styr på det nu, og jeg håber på, at næste år bliver bedre. Det har været hårdt at komme ovenpå, men nu tror vi på det!

    2019 skal gerne byde på følgende:
    1. Det fynske dyrskue med en af hestene
    2. Tilridning af Cookie
    3. Mindst 1 stævne på Cherry
    4. Flytning til Bornholm (og det bliver anderledes). Jeg aner endnu ikke hvor mange heste jeg skal have med smiley


  • #28   11. dec 2018 Min 2018 blev mit år.

    Jeg slap fri fra min ex efter han endnu engang havde forsøgt slå mig ihjel. Første gang politiet gjorde noget. Lidt stalken efterfølgende, men nu er jeg FRI.

    Jeg blev samtidig fundet af min nuværende mand, som bare har behandlet mig som en prinsesse. Og jeg har endelig lært at elske igen af den årsag.

    Jeg fandt ud af jeg skal være mor, så jeg afslutter 2018 som gravid og begynder 2019 som mor.

    Jeg er flyttet på en lille gård med plads til hestene hjemme.

    Jeg har dog ikke redet ret meget, stoppede helt da jeg fandt ud af der var baby i mavsen. Så 2019 bliver forhåbentligt mit comeback inde for heste verdenen! Min ung hingste mand skal jeg nemlig have tilredet, og med til skuer. Han skal også starte sin avls karriere op.
    De andre vil jeg bare gerne have igang igen smiley


  • #29   11. dec 2018 Blandet pose for 2018.

    Især en blandet pose på hestefronten.

    Masser af stress, et stævne jeg måtte aflyse og ting der skal overvejes om man nu har brug for det i sit liv.

    Min kæreste er så endelig flyttet til Danmark og ind hos mig, så nu kan vi endelig være et helt almindeligt voksent kærestepar.

    Jeg har gået med tanken om at jeg måske er klar til endelig at kunne arbejde lidt, så jeg er begyndt at søge efter et lille deltidsjob på 10 timer, så jeg kan få testet min arbejdsevne og lære at være voksen og gå på arbejde. Jeg ved ikke om jeg kan holde til det, men det er tid til at give det et forsøg.

    2019 håber jeg byder på et lille job til mig, gode penge til min kæreste, som arbejder så hårdt for at få det hele til at hænge sammen, en masse gode oplevelser med ham og mine venner og måske min egen hest. Nu må vi se. Jeg kan ihvertfald godt undvære det drama jeg har trådt i, i dette år smiley


  • #30   11. dec 2018 Kan se i det tidligere indlæg at mit mål med 2018 var at få en masse fantastiske oplevelser med Masha og dét må man sige vi har haft smiley

    2018 har været mit første hele år som hesteejer, hvilket jeg har ELSKET! Dét at vide at Masha er MIN og ikke skal nogen steder har givet mig en uendelig ro og jeg har nydt det så meget!
    Året har budt på plagskue hvor Masha fik 8 i helhed smiley
    Masha er gået fra at have seperationsangst til at ELSKE at komme ud af folden med mig, faktisk så meget at hun oftest helst ikke vil ind igen smiley
    Vi har gået en del ture sammen, hvor distancen endte med over 5 km i slutningen af året, helt alene og både ved vej, i by og over viadukter smiley
    Vi har ikke gjort så meget i decideret træning, men har nu en hest som følger mig alle vegne med helt ro og tryghed, hun står gerne alene i stalden og kan også tages alene i ridehallen uden problemer smiley

    Næste års mål er tilridning på en masse ture og så måske noget tricktræning smiley


  • #31   11. dec 2018 Jeg kan ikke huske om jeg svarede i tråden sidste år, men da jeg synes det er et hyggelig emne, så vil jeg da svare i år! smiley

    Men først og fremmest vil jeg sige, Anette, at du er en sej og stærk kvinde, en man på alle måder kan se op til! Jeg ønsker din mand god bedring og håber at I kommer igennem!

    Mit 2018 har været et meget blandet, travlt år.
    Jeg startede året med at få en skøn fjordhoppe i ridning, med henblik på salg, vi havde desværre en del udfordringer i starten, men vi kom igennem og hun bor nu i Nordsjælland og nyder livet!

    I feb. sætte vi hus til salg, med håb om et hurtigt salg, så vi kunne flytte op på den gård vi skulle købe af min svigerfar, desværre blev huset ikke solgt og vi valgte derfor at tage det af markedet og har sat det lidt i stand, med håb om at det kan hjælpe til salg i 19, plus, vi selv har mere lyst til at være her.

    Vi har haft to konfirmationer i nærmeste familie, 7 runde fødselsdage (Hvor af 5 er i nov. og dec.) samt vi har i nov. fejret vores kobberbryllup.

    præcis som sidste år, længes jeg efter at have hest, men tiden er ikke inde til egen hest, endnu, så jeg har fået part på en skøn oldenborg, som jeg rider 1-2 gange om ugen smiley

    Ønsker for 2019, ja ønsker, jeg tør ikke skrive mål smiley
    -at få solgt huset
    -at få mere styr på mine smerter og udmattelse
    -at få undervisning på Nandora


  • #32   12. dec 2018 2018 har budt på lidt forskelligt her:
    - Joy blev aflivet - forbenene kunne ikke mere.
    - Flicka kom til i stedet. Hun måtte vende sig til livet i løsdrift med kun 1 anden hest fremfor boks med 24 - og jeg tror hun nyder det.
    - Vi har planlagt og afholdt mine forældres sølvbryllup, og rund fødselsdag for min kæreste.
    - Der er kommet ny terrasse til, og flere frugttræer og bærbuske.
    - Jeg har været glad for min midlertidige stilling, som desværre udløber med udgangen af året,
    - Vi har fået nye naboer, som også har hest. Det har været et helt fantastisk skift fra en nabo der ikke kunne lide os, til en som vi både kan kommunikere og samarbejde med.

    2019 håber jeg byder på følgende:
    - Nyt arbejde - gerne en fast stilling.
    - Flere projekter til min kærestes arbejde, så han kan fortsætte hvor han er.
    - Malet ydersiden af huset - det var egentlig bornholmerrødt, men er med tiden blevet lyserødt, så vi vil derfor gerne have frisket op til bornholmerrødt igen.
    - Tilkørsel af Dunja.
    - Ungerne kan ride mere på Flicka - måske endda "styre" selv.
    - En masse rideture til mig selv med nabo og venner.

    Og selvfølgelig at vi alle er raske, glade og tilfredse såvel to- som firbenede smiley


  • #33   12. dec 2018 2018 bød så også lige på et job her i sidste øjeblik! Så nu håber jeg bare at 2019 kan byde på øget selvtillid og at det viser sig at jeg kan holde til det...

    Og så en hest...


  • #34   12. dec 2018 2018 blev et år der ændrede mit liv for evigt!!

    Da året startede var jeg sund og rask og kunne løbe og springe - nu kan jeg ikke engang stå op selv eller tage et eneste skridt.

    Året startede hårdt med at min part gennem 6 år blev forfangen og måtte aflives i februar. Senere lysnede det og jeg blev bachelor i veterinærmedicin i juni. Men 12. juli gik det helt galt da jeg blev mejet ned af en hest og brækkede ryggen. Nu er jeg næsten komplet lam i benene. Siden den dag har jeg været indlagt på hospitaler. Men her til slut på året lysner det lidt igen fordi jeg bliver udskrevet d. 21 december.

    I 2019 skal jeg blive endnu bedre til livet i kørestol og så kæmper jeg med næb og kløer for at få lov til at fortsætte på dyrlægestudiet.


  • #35   12. dec 2018 Therese - smiley det gør mig utrolig ondt at høre smiley jeg håber virkelig for dig at det lykkedes dig at få et velfungerende liv.

    Mvh TT


  • #36   13. dec 2018 Therese: Hvor er det bare møg uheldigt og ikke mindst ærgerligt!
    Jeg håber du kommer dig og at 19 må blive et meget bedre år, så du kan få din uddannelse færdig!
    Og at du kommer til at få et velfungerende liv!


  • #37   13. dec 2018 I ved ikke hvor glad for jeg er at læse omkring jer smiley
    Therese alt mulig held til dig og dit liv håber du svare til næste år så vi kan se hvordan det går smiley
    Jeg takker også for pæne tanker omkring vores liv her ved os det overresker og glæder mig nogen har fuldt lidt med os smiley Det varmer mig

    Vh Annette


  • #38   13. dec 2018 Jeg skrev ikke noget sidst idet jeg godt vidste min hest formentlig var på lånt tid. Så selvom jeg havde en masse ønsker om, hvad jeg gerne ville opnå, havde jeg også en mavefornemmelse, der sagde, at det ikke skete. Og det måtte jeg sande var rigtigt.. smiley

    I februar/marts blev dyrlægen og jeg enig om at lave en endoskopi, da Astoria havde astma og den medicin hun fik kun havde sporadisk effekt. Det så slemt ud nede i lungerne, men ikke det værste dyrlægerne havde set. Hun blev sat på noget andet medicin end det hun på daværende tidspunkt fik. Det havde rigtig god effekt, så længe hun var på høj dosis. Så snart hun blev sat ned fik hun det værre igen. En dag havde hun rigtig træls vejrtrækning, hvor jeg gav hun fuld skrue af medicinen for at hjælpe hende (indeholder bynyrebarkhormon) og kontaktede dyrlægen så snart de åbnede. Vi blev enig om, at det var det rette jeg havde gjort med medicinen, og vi lige skulle se an, om hun blev bedre. Men det ændrede sig ikke, så til eftermiddag kom de og supplerede med muskelafslappende. Ingen effekt. Så til aften måtte jeg tage beslutningen om at aflive hende, da andet ikke var i orden over for hende. smiley Åh.. bliver helt trist bare af at skrive det. Hun var virkelig min øjesten! En meget, meget speciel hest med et meget specielt sind, som bare havde ramt lige i hjertet af mig. Hun var som en mus i en elefantkrop.

    Jeg var meget knust over at miste min hest. Heldigvis var både min mor og en god veninde fra stalden der, og jeg måtte låne deres heste, hvad jeg overhovedet orkede. Samtidig havde jeg også ret travlt med studie, så hverdagene gik ok, men weekenderne var svære. Jeg er ofte i stalden om morgenen, og det pludselig ikke at have noget at stå op til. JEg vidste ikke hvad jeg skulle bruge mine morgener på. Min kæreste var slet ikke i tvivl om, at vi skulle finde en ny hest. Til min fødselsdag i juni fik jeg derfor et kort, hvor der stod, at mine fødselsdags- og julegave fra ham og min far var en ny hest! smiley jeg var lykkelig! smiley og dem evig taknemmelig, for det var ikke noget jeg selv havde råd til, da opsparingen var brugt på dyrlægeregninger til Astoria. Jeg havde siddet og kigget lidt på nettet inden min fødselsdag også, men synes det var svært, for ingen var jo som Astoria! Jeg var dog faldet over en 3 års, som godt kunne være en potentiel afløser og havde også set hende, men vi kunne ikke blive enige om vilkårene for en handel. En måned senere kontaktede jeg dem igen, og vi blev enige om vilkårene, og d. 28/6 blev jeg lykkelig ejer af en supersød 3 års dv hoppe. På mange måder anderledes end Astoria, men lige så velbygget som hun var, og med en virkelig kærligt sind. Tullamore Dew, hedder hun. Hun kom hjem d. 28/7.

    Hun er en virkelig kærlig og rolig hest, der dog på nogle punkter er meget sensitiv, og hun er enorm lærenem og hurtig til at opfange de mindste signaler på godt og ondt. Hun var tilredet da jeg fik hende hjem, men jeg har ikke selv redet hende meget, da miljøtræning har været vigtigere for mig. Lidt ridning er det dog blevet til, men hun begyndte at bukke og stejle og ikke være den søde hest hun er, så afsted til dyrlæge det gik. Det vidste sig, at hun havde gamle, voldsomme spændinger og låsninger. Noget af det formentligt forårsaget af, at hun under tilridning primært er redet den ene vej, og så begyndte hun at sige av, da jeg begyndte at rette hun ud til den anden side, fordi kroppen var låst og dermed ikke kunne følge rigtigt med. Hun fik bl.a. mesoterapi og fysbehandling og så skulle vi fortsætte den varierende træning vi havde gang, dog gerne med bakkeøvelser og bomtræning også.
    I dag er vi kommet hjem fra kontrol, og der var en verden til forskel. Sidst sagde de, athun skulle have meso næste gang også, men udviklingen var så positiv, at dette ikke blev gjort. Nu skal hun bare fortsætte sin træning. Derudover synes fys og dyrlæger, at hun skal lære spanske skridt idet der kunne ønskes større bicepsmuskulatur, så det skal vi til at lege med smiley

    Derudover var år 2018 også året hvor kæresten og jeg købte vores eget hus! Jeg glæder mig som et lille barn til juleaften, til at vi i januar flytter ind smiley smiley

    2018 har ellers været et travlt år. De seneste år har jeg arbejdet meget i sommeren for at få nok penge ved siden af su. I år var ingen undtagelse. Men det var også året, hvor min kæreste og jeg tog på sommerferie i Østrig. Det var en superfed ferie, som vi gerne har villet længe smiley

    År 2019 byder formentlig på en masse spændende smiley
    Til januar er jeg færdig med min bachelor! og vi flytter samtidig i vores nye hus. Så jeg skal nyde tilværelsen med min kæreste som førstegangs husejere og hvad der hører der til smiley

    2019 er året, hvor jeg får mig et faglært job og ikke længere er på su! Det glæder jeg mig vildt meget til. (Satser ikke på at dagpengene skal brødføde for længe)

    På hestefronten skal Tully (Tullamore Dew) fortsætte den udvikling hun er i gang med nu. Jeg håber at hun holder sig sund og rask og vi ikke skal se dyrlægen mere end til de gængse ting. En lille (nej, faktisk stor) drøm er, at hun skal med til egnethedstest og evt. championat, men kun - og kun - hvis hun uddannelsesmæssigt og mentalt er klar. Jeg har ikke travlt med hendes uddannelse, og hun skal ikke med, hvis ikke vi er kommet der til, hvor det giver mening.


  • #39   13. dec 2018 Mit store mål for 2018 var at deltage i et udenbys kursus på min pony. Desværre satte kværke og herpes en begrænsning for vores træning og kurset endte med at blive afviklet med undervisning herhjemme. Kort efter blev ponyen syg og endte med at blive aflivet i august. I 2017 mistede jeg hendes mor.

    Så målet for 2019 er ikke at miste en hest. og hvis det går rigtig godt at blive i stand til at læsse min islænder og køre en tur i skoven uden verden vælter for hende.




  • #40   18. dec 2018 Ja for den da et år. Jeg håber jer så meget mere medgang i 2019. Og håber vi kan ses igen senere på året

Kommentér på:
Hvordan gik 2018 og hvad skal der helst ske i 2019

Annonce