{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
715 visninger | Oprettet:

Hvordan mærkede du at din hest blev ældre/gammel? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG'er smiley

Som overskriften spørg til, så er jeg nysgerrig på at høre, hvordan du mærkede at din hest blev ældre/gammel og i hvilken alder/race er der tale om?

var det bum ældre/gammel fra den ene dag til anden eller over længere periode?

har du kunne ride/træne din hest påtrods af "alderdom"?

Hvilke sygdomme/skavanker er der fulgt med din hests alderdom?

Har du evt et billede af din hests nuværende alder, så del gerne smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan mærkede du at din hest blev ældre/gammel?
  • #1   13. dec 2018 Jeg begynder at kunne se og mørke på min hun bliver ældre. Hun bliver 20 til sommer, har haft hende i 10 år.
    Den gang var hun kæk og fuld af liv.
    Nu er hun mere blevet gammelklog, men kan dælme stadigvæk lave sine numre. De er bare blevet mere velovervejet på en måde, og så er der ikke helt det samme teenagedrama længere.
    Faktisk svært at forklare. Det er sådan hele hendes sindsstemning smiley
    Og så er hun blevet lidt grå hist og her smiley

    Skavanker holder hun ikke huld på samme måde, der skal en smule mere til om vinteren. Hun har altid været en nøjsom hest, nu skal vi pludselig til at fylde lidt på hende her om vinteren.

    Men ellers er hun frisk som en havørn, men 20 er jo heller ingen alder smiley


  • #2   13. dec 2018 Jeg har også en på 20, han er belgisk varmblods pony / hører til under New Forest i DK.

    Man mærker ikke rigtig han er ældre. Hans blis har "spredt" sig, det nok den primære indikation på alderen. Også lidt hvide hår i hale og man. Hvis det ikke var fordi jeg var for stor og ham for umulig nogen gange (han kan være lidt svær at ride), så kunne han sagtens stadig rides på det niveau han altid er blevet.
    Han lavede dog et eller andet med sit bagben sommer 2017, som vi aldrig fandt ud af hvad var(lidt for overivrig på en mark galop). Han blev mirakuløst hurtigt god igen, og har ingen men haft. Vi passer jo dog lidt ekstra på ham.

    Sindsmæssigt har han også ændret sig, men om det alderen eller fordi vi har haft ham så længe efterhånden er svært at sige. Plus han er gået fra at være underhorse og outsider i flokken til nu at være den gamle onkel til to ungheste. (Han er stadig langt den hurtigeste i flokken, så gassen er ikke gået af ballonen).


  • #3   13. dec 2018 Vores Welsh B på 22 har umiddelbart ikke tegn på alderdom. Han rides som altid, sætter fin pels og taber den igen, holder huld som altid. Han er stadig glad og frisk. Så herfra ingen tegn.
    Altså han er ikke så grå mere som i sine yngre dage smiley


  • #4   13. dec 2018 Mine er nok ikke gamle, jeg mærker intet anderledes, men der er heller ingen af dem der har rundet 20år endnu, de er 17,18 og 19 år (et par dage endnu)

  • #5   14. dec 2018 Min tidligere pony (som jeg heldigvis stadigvæk har kontakt med) er cirka 26 nu. Jeg fik hende da hun var cirka 19. Med årene har hun været lidt sværere at holde huld på om vinteren. Der er også begyndt at komme en smule svaj i ryggen og grå hår i panden i vinterpelsen.
    Men hvis du spørger hende, ja så er hun stadigvæk ikke en dag over 5 år, og dyrlægen er også imponeret.

    Når jeg skriver cirka 26, er det fordi hun i sin tid blev vurderet af dyrlægen til at være 12-15 år da hun fik lavet konkurrencepas. I den forbindelse blev der så skrevet at hun var fra 1/1-1993 i passet, men hun kan sagtens være ældre også.


  • #6   16. dec 2018 nu er sam kun 15, har haft ham siden han var 7 (lige knap 8) smiley udover han til tider er mere rolig så kan jeg ellers ikke mærke han er blevet ældre, udover i hans krop self. XD

  • #7   16. dec 2018 Dejligt at høre jeres version med jeres ældre heste smiley

  • #8   17. dec 2018 Min blev skadet for 3 år siden, og skulle stå stille i 3 måneder, for derefter genoptrænes i 6 måneder, der kunne jeg mærke at han blev gammel. Så da vi var i fuld ridning igen efter 9 måneder, var han også 21 og var meget stiv. Det kunne især mærkes i galloppen, hvor han stadig går 2 sporet, hvilket aldrig har været et problem før.

    Han er stadig ligeså kæk som han altid har været, med et glimt i øjet. Men han er blevet meget mere stabil end han var for 5 år siden, hvor han nogle gange tog turen over hegnet på ridebanen hvis, han syntes rytteren blev dum.
    Så jeg ved ikke desideret hvordan jeg kan mærke han er blevet gammel, han er blevet mere fornuftig, og virker måske mere skrøbelig fra ryggen, men han er jo også snart 23 smiley


Kommentér på:
Hvordan mærkede du at din hest blev ældre/gammel?

Annonce