{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beskidt pony
  • #2   15. dec 2018 Sorry.

    Der skal lidt forventningsafstemning til.
    Hesten gør det, fordi det er en af de sande glæder ved at være hest.
    Som ejer kan du acceptere det, eller tage kampen op ved at sabotere glæden med dækkener osv.
    ... Du kan måske gætte, at jeg har forstået budskabet, leveret af mudret hest...

    Hvis man er så heldig, at hesten er tør når man strigler, så går det rimeligt.
    Min erfaring er, at jeg stryger kun med hårene.
    Jeg starter med en islænder strigle, hvor der er tomme tykke kager af massiv mudder. Det bryder kagerne, der går i stykker.
    Så plastic strigle.
    Så stiv kardex.
    Og så er han ren nok til at kunne sadles op uden risiko for gnavsår.

    Helt ren. Som i "stryg hånden imod hårene med en hvid handske på - handsken skal være ren".
    Det lugter af arbejde.
    Og risiko for at det beskyttende lanolin bliver børstet ud af pelsen.

    Vask - det gør jeg kun om sommeren.
    Hvis der er tisgule pletter, så fugt pelsen let, gnid ind i kartoffelmel. Det er rigelig godt til pletrens.


  • #3   15. dec 2018 Jeg har accepteret med min, at der til tider vil være pletter smiley

    Men skal han være helt ren og se godt ud, så er det jo dækken m. hals, kort pels og så en god børste (kan anbefale de dér magic brushes) og showshine (det gør, at mudder m.m. har lidt sværere ved at hænge fast). Ellers må man jo igang med diverse pletmidler, og så er kartoffelmel guld til hvid pels smiley Jeg slap for at vaske man til stævne den anden dag, fordi jeg sprayede med Blue hors quick and dry og derefter fyldte kartoffelmel i, lod sidde og så børstede ud smiley Han er 100% blondine.

    Men lang pels er UMULIGT at få hvidt, hvis det er beskidt - det kræver bad og evt. afblegningsshampoo (Blue Hors Martiné eller Ankys har jeg OK erfaringer med). Er det tørt, kan du børste det rent, så det ikke skaber problemer ift. udstyr - men rigtig pænt bliver det aldrig (synes jeg)... kartoffelmel er mit bedste bud smiley

    Hvis den ikke skal gå med dækken, og den skal have at være miniature med masser af fold og hygge/træning fra jorden/kørsel/hvad I laver, så ville jeg ikke gå så meget op i det. Vil du have en ren hest at træne hver dag, så er det jo klipning, dækken og så en masse pleje. En hvid hest, der også skal gå på fold er HÅRDT arbejde smiley Førhen vaskede jeg hale 1-2 gange hver uge, men jeg har slækket lidt på det efterhånden, når det bare er til daglig træning smiley

    Min elsker en god rulletur smiley


    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   15. dec 2018 Det eneste du kan gøre er enten at smide et dækken på hesten, eller undgå fold med mudder.

    Et dækken sabotere ikke en hests glæde. Man skal måske også være realistisk i forhold til hvad man gerne vil, og ikke vil.

    Er der noget du ikke gider - i dette tilfælde mudder, så er dækken en udmærket løsning


  • #5   15. dec 2018 Min shetlænder er noget så beskidt på ben og mave. Der er mere mudder på denne fold end hans gamle og det plasker op på maven. Her ville dækken ikke hjælpe.

    Jeg har stort set givet op, fordi mudderet er vådt de fleste dage og derfor umuligt at få af. Men sidst det var tørt fandt jeg ud af at Horzes "hovbørste" er perfekt til små mudrede heste. Den er tilpas stiv i hårene, ikke alt for tæt, og så så lille at det er til at håndtere den på en lille hestekrop.


  • #6   15. dec 2018 Når de er beskidte og våde på samme tid, så kan det være en udfordring at få dem helt rene. Jeg havde sådan noget spray/sæbe til at fjerne pletter, som virkede helt fantastisk. Det kan dog ikke klare, hvis 90% af hesten er dækket af våd mudder, så put et dækken på hesten, så de våde pletter er begrænset til visse områder.

    Hvad jeg gjorde da jeg skulle ride heste med hvid pels, eller bare gøre dem klar:
    Først børst det værste mudder væk. Spray alle gule, mørke og våde pletter ind i det spray-produkt jeg nævnte. Lad det sidde, imens man strigler den tørre pels ren med en Magic Brush. Den børste er så god, at hvis du lægger noget knofedt i, kan den få tørre mudrede sokker helt hvide, som om de var blevet vasket. Bagefter børst de våde pletter med spray på, af med en normal strigle med stive hår (ikke plastik eller metal). Hesten skulle nu gerne være pletfri, hvis ikke, så gentag processerne. Brug nogle rene bløde børster til at børste støvet af. Brug til sidst, når hesten er ren og støvfri, et fugtigt håndklæde til at tørre hesten over med, så det sidste yderste støvlag der måske er, kommer væk.

    Til man og hale, spray godt ind i man/hale spray og børst med en normal hårbørste. Nedefra og op. Spray man og hale jævnligt, så det altid er nemt at redde ud, og man ikke skal stå i lang tid og trække massere hår ud hver gang. Nogle vælger at flette halen, men hvis du gør dette, så hver opmærksom på ikke at flette stramt på det øverste stykke, da de bruger den del til at skærme for vind og vejr.


  • #7   15. dec 2018 Og som tilføjelse jeg glemte at skrive: når benene er våde og mudrede om vinteren, så start selvfølgelig med at skylle benene rene og tør dem med børster og håndklæder. Du kan skylle ben håret rundt.


  • #9   15. dec 2018 Nej. Heste får ikke muk af at få skyllet ben. Muk kan forekomme hvis hesten konstant har våde ben, står i mudrede og snavsede omgivelser og har små rifter hvor infektion nemt kan trænge ind.
    Hvis din hest står på en mudret fold om dagen, er det langt bedre at skylle mudderet væk dagligt, tørre benene og lade hesten stå med rene ben natten over, hvis du vil undgå muk.



  • #10   15. dec 2018 Der er vidst enighed om, at skyldning af ben så de bliver rene, af en eller anden årsag giver større mulighed for muk end mudder og beskidte omgivelser. Så her er lidt kilder, som netop anbefaler at skylle ben, for at undgå muk:

    https://hilleroedhestedyrlaeger.dk/artikelsamling/muk.aspx

    https://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/m/muk/


  • #11   15. dec 2018 Tak for svar alle smiley

  • #12   17. dec 2018 Jeg har fået anbefalet at få skyllet ben af min dyrlæge - og man kan vel også tænke, at hvis hesten i forvejen har MEGA mudrede ben, så er de fugtige i lang tid, fordi mudder m.m. i kager holder på fugten inde under. Derfor virker det da logisk, at skylle benene - der jo alligevel er våde i forvejen - og så kan de tørrer frit bagefter? smiley Sådan har jeg da i hvert fald altid tænkt på det smiley

    Jeg betalte for at få skyllet ben på min hver dag, når han blev lukket ind, dengang han stod et sted med mudret jordfold smiley


  • #14   17. dec 2018 Line, det behøver ikke være "12 timer i et mudderplørre" før hesten har mudrede ben. Hvis hesten bare går igennem mudder på vej ind til sin boks, så skal den stå med det mudder om benene hele natten. Det er bedre at skylle det af.
    Det er da fint at dine heste står på græsfold hele året. Det gjorde dem i den stald jeg var også. Der var stadig nok mudder ved leddene om vinteren til, at hestene altid fik skyllet ben inden ridning eller boks.


  • #17   17. dec 2018 Det er jo heldigvis oftest heller ikke en nødvendighed, hvis hesten har gode muligheder for at stå tørre steder, og især ikke hvis hestene har et tykt lag hår på benene som islændere, koldblods, tunge ponyer osv.

    Men du skrev decideret "hvis man skyller ben så får hesten muk". Hvilket jo er så langt fra sandheden. Det er som sagt en rigtig smart ide, at skylle ben, hvis de er mudrede.

    Man kan jo også bare acceptere, at selvom ens egne heste ikke behøver at få skyllet ben, hvilket jo er godt, så er det stadig ok at andre skyller deres hestes ben. Uden det betyder, at de automatisk får muk af skyldning, og at hestene har dårligere forhold end dine.

    Der kan også være andre grunde til at man vasker ben f.eks. i tilfældet som jeg har givet svar ud fra: at trådstarter vil have tips til at få sin pony ren.


Kommentér på:
Beskidt pony

Annonce