{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.633 visninger | Oprettet:

Er det fup at købe en dansk varmblod for 20.000? {{forumTopicSubject}}

Kære alle

Jeg står i denne situation, at jeg gerne vil have hest. Har været ude og kigge på en sød dansk varmblod på 16 år til 25.000. som jeg rigtig godt kunne tænkte mig. Men har undret mig lidt over at hun sælges så billigt? Sælger har tilbudt handelundersøgelse og der er forsikring med, men der det nok?? Håber der er nogle der kan hjælpe! Er 15 og dette skulle blive min første egen hest, så er lidt usikker på hvad “normale” priser er ??

Tak på forhånd! ??


Kommentarer på:  Er det fup at købe en dansk varmblod for 20.000?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   16. dec 2018 Det kan man ikke svare på, på så tynd information.

    Man skal vide lige så meget som køber, før at man kan svare på om noget er snyd.

    Er hesten minimal redet, skadet, dårlig stamtavle, dårlig højde mm. Så er prisen reel nok.
    Rides hesten derimod M-klasser, til over 70% hver gang, ren i røntgen, lækker og attraktiv stamtavle og god højde, så ville det lyde noget mærkeligt


  • #2   16. dec 2018 Den er ikke helt ung mere så det kan sagtens passe, men som AMT skriver er man nødt til at vide lidt mere for at kunne give en mere reel vurdering smiley

  • #3   16. dec 2018 Hesten er ved at være ældre hest men meget afhænger stamtavlen, højde, køn og kunnen. Hvis den ik er syg altså.
    Beskriv hesten bedre for evt folk kan byde ind og sige om det er normal pris eller ej smiley


  • #4   16. dec 2018 Ha ha det var vist trestemmigt med mer info på samme tidspunkt smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   16. dec 2018 16 årige eliteheste, er ofte kassen værd, da de er ultimative overgangsheste, og lærer heste for ponyryttere.

  • #6   16. dec 2018 Det jeg har fået af vide af sælger er at hun har stået stille i 7-8 år men har blevet redet her det sidste årstid. Hun er blevet skadet på noget tidspunkt hvad jeg ved af

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   16. dec 2018 Så lyder det ikke som fup.

  • #8   16. dec 2018 Hesten er 16 år gammel ??

  • #9   16. dec 2018 :)*

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   16. dec 2018 Hvorfor skulle det være fup?

  • #11   16. dec 2018 Okay tusind tak! Tror i hun vil være en god begynder hest? Iforhold til at hun har stået stille i de 7-8 år.

  • #12   16. dec 2018 Fordi de fleste heste jeg har set har kostet op imod 50-100.000

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   16. dec 2018 Og tidligere haft skader?

    Nej, det tror jeg er en rigtig dårlig ide


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   16. dec 2018 Anne-mette: Du kan også finde DV'er til langt over 10.000.000.

    Derfor er det vigtigt at sammenligne ud fra helheden af hvad man køber, og ikke bare type/race smiley


  • #15   16. dec 2018 Har du spurgt hvorfor den har stået stille i så mange år? Ik fordi det er forkert hvis hun har haft føl men man kan tænke skade... dog skriver du at hun har været redet i et års tid, men hvor meget og hvad?

  • #16   16. dec 2018 Må jeg spørge hvorfor det skulle være en dårlig ide? ?? Vil self have hende til tilgrisningen hos en professionel. Men ved ikke om det kan betale sig.

  • #17   16. dec 2018 Tilridning*

  • #18   16. dec 2018 Hun har stået stille pga tidmangel har jeg fået af vide.

    Er der en anden race i ellers vil anbefale som nybegynder hest? Som ikke ligger i en al for høj prisklasse


  • #19   16. dec 2018 Det er aldrig en god idé at købe en hest der allerede er skadet, man køber sig til problemer og dem har man tit nok af i forvejen som heste ejer smiley
    Derudover er hesten ikke helt ung og når den ikke er redet regelmæssigt må man forvente det tager et godt stykke tid at få opbygget muskler og styrket kroppen. I den alder er risikoen for gigt og lignede rimelig stor så man kan forvente man udgifter til dette og i værste tilfælde at hesten ender med at skulle aflives efter få år.
    Hvad jeg har erfaret efter jeg har fået hest er at den næste vil jeg have yngre da der så er chance for man har dem i længere tid. Min egen købte jeg som 11 år og har nu kun 4 år efter valgt at pensionere hende på grund af skade.
    Jeg siger ikke jeg synes du skal købe en 4 ny tilredet, men tænke lidt over alderen hvis det er en hest du ønsker at have i lang tid smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   16. dec 2018 Fordi at hesten har stået stille længe, og tidligere været skadet.

    Så hellere spare pengene på tilridning, og bruge dem til at kunne købe en hest til måske 30.000-35.000.

    Men prøv at kig på blandinger, der videreformidles oftest til en lavere værdi end heste med stamtavle
    smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   16. dec 2018 Og når man skal have en begynder hest, er det vigtigt at starte ud med sikre valg. smiley

  • #22   16. dec 2018 Det vil jeg gøre! Men Kan det lade sig gøre at få en sund og rask varmblod til de 30-35.000? Og hvor er det bedst at købe dem fra

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   16. dec 2018 Ja, det kan man godt - alt efter ens kriterier.

    Kig på:
    Heste-nettet
    Ridehesten.com
    Everhorse
    Her inde
    Dba
    Guloggratis


  • #24   16. dec 2018 Okay mange tak for hjælpen! ?? Og God aften

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   16. dec 2018 Og skal det være en DV, eller må det gerne være f.eks pinto?

    Typerne er meget lige hinanden, markedsværdi en er bare ikke lige så høj smiley


  • #26   16. dec 2018 Jeg er 180 så den må helst ikke være lavere end 165-170 ??

  • #27   16. dec 2018 Man kan ikke sige hvilken race der er gode begynder heste.

    Det er ikke en dårlig ide at købe en ældre hest som førstegangshest, men jeg synes ikke det lyder som den bedste ide at købe en hest på 16 som har stået stille i så mange år. Især ikke hvis den skal til at "tilrides" igen.

    Hvad vil du gerne med din nye hest? Hvad er planerne? En sød og rar hest er ikke umulig at finde til de penge, men det kommer helt an på hvad du har af ambitioner og forventninger.


  • #28   16. dec 2018 Hej Melanie. smiley den skal primært bruges som dressur hest

  • #29   16. dec 2018 Dressur på hvilket plan? Er det en hest til lidt let dressur og et lille hyggeligt stævne engang imellem, eller har du ambitioner om større stævner/højere klasser?

  • #30   16. dec 2018 Til at starte med vil det være let dressur, da jeg kun har redet i 3-4 år nu og er en lidt “nervøs” rytter. Men vil gerne have en hest jeg kan blive bedre med og med tiden ride i de lidt højere klasser hvis man kan sige det sådan smiley

  • #31   16. dec 2018 Måske ejer blot ønsker et godt hjem til sin hest - eller lige står og mangler de 25.000 til noget vigtigt - eller blot mistet interessen for hesten

  • #32   16. dec 2018 Nu må du lige rette mig, hvis jeg er forkert på den, men regner med at du kommer direkte fra rideskole?

    Heste der har potentiale til de høje klasser koster generelt mange penge. Dermed ikke sagt at man ikke kan være heldig, men så er det som ofte også unge, når man skal have fat i dem smiley

    Hvis jeg var dig, så ville jeg slå koldt vand i blodet og vente til der er flere penge at købe hest for, så du får den helt rigtige hest til dig. Det betyder ikke at du skal købe hest for 150k, men 40-50k åbner lidt mere op for mulighederne, selvom det stadig ikke er voldsomt mange penge for en god hest smiley


  • #33   16. dec 2018 Jeg synes så tværtimod at det er en dyr pris for en skadet, knap redet og gammel hest. Jeg vil absolut ikke anbefale dig at købe den. En DV kan koste 5.000 kr men også 500.000 kr. Alt afhænger af stamtavle, kunnen og potentiale. Og meget andet. Der er ingen race der er bedre end andre som førstegangs hest. Det hele afhænger af den enkelte hest. Du lyder ikke særlig erfaren så jeg vil anbefale dig altid at have en hestekyndig person med som kender dig som rytter og kan hjælpe med at finde den rette hest til dig samt altid få lavet handelsundersøgelse af hesten.

  • #34   16. dec 2018 Det jo lige det ?? Det kan bare være såå svært at vente når drømmen bare er at få en hest hurtigst muligt! smiley Men ved godt at det bedste ville være at vente til den helt rigtige hest kommer, og så investere lidt mere i det

  • #35   16. dec 2018 Du kommer inderligt til at fortryde det hvis du bare køber den første du ser på.

  • #36   16. dec 2018 Jeg har lige været med til at sælge en DV hoppe på 16 år til 12.000 kr. Hun er dog i den lave ende på 162 cm, men egentlig sød, rar og fornuftig, så længe man forstår at give klare signaler. Så nej, det er ikke urealistisk, men lad være med at hænge dig op på racen. Din kommende bedste ven kan sagtens "bare" være en blandnings hest. Så længe du ikke har planer om at avle, så er racen jo fuldstændig ligegyldig smiley
    En race er heller ikke ensbetydende med = perfekte begynder hest. Der er så mange personligheder i en race, så ud og prøv en masse forskellige og tag en derfra smiley


  • #37   16. dec 2018 Altså, en hest til 15-20k kan hurtigt koste dig det dobbelte. Det kan en dyrere hest i princippet også, men hvis man allerede køber en hest man ved har haft skader eller andre dårligdomme, så er chancen også større for dyrlægebesøg.

    Jeg ved godt det er surt at vente, jeg har ventet siden jeg var 3-5 år gammel.. Jeg er 28 nu. Og der er stadig et stykke vej til min egen hest.

    Lad være med at købe den første og bedste hest du ser. Og tag for Guds skyld en hestekyndig med dig smiley


  • #38   16. dec 2018 Hm.

    Jeg tænker, at det afhænger af, hvad hesten kan nu - men især om du stoler på sælger?

    Passer sælgers historie? Stemmer tingene overens??
    Hvis hesten har stået stille i en lang årrække, hvorfor skal den sælges nu? (Og hvorfor ikke for år tilbage.)
    Hvad fortæller de om, hvad den blev brugt til før de gjorde den til foldbums?
    Hvad har den lavet de sidste par år?
    Hvor længe har den været i ridning, hvor meget rides den og hvad kan den??

    Hvis du er svineheldig, så HAR ejer bare haft mangel på tid, beholdt den pga drømme om det, man gerne ville og fordi den har et fantastisk sind, men bilen skal skiftes ud og det kræver kontanter.
    Hvis hesten har været i fuld ridning et stykke tid, fx et halvt år, så burde diverse gamle skader være blusset op. Hvis hesten kun lige er kommet i ridning igen, er det muligt at gamle skader blusser op, når man har stillet krav i en længere periode.
    Kan hesten på nuværende tidspunkt det, som du vil kunne?

    Du kan sagtens være heldig, at finde en hest, der bare ikke har været brugt i et par år, og det har taget år for ejer at indrømme, at man ikke selv kommer til at ride igen.
    20.000 kr for en hest, der er 16 år og ikke har lavet noget i en årrække er jo lidt en chancehest, så prisen er da rimelig nok??

    Du kan være heldig.
    Hvis alt går vel, har du en cool makker til de næste 2-10 år, som du kan udforske turmuligheder og lette dressur klasser på.

    Passer oplysninger og er hesten det du kan lide, så gør det.
    Siger den mavefornemmelse nej, så lad være


  • #39   16. dec 2018 Der er allerede skrevet mange gode overvejelser.
    Men en ting som jeg ville fravælge denne her hest på er, at du siger den skal i tilridning.
    Du er urutineret og skal have en hest som er rutineret og hjælper dig - en hest som tilgiver fejl.

    Jeg synes du skal finde en hest, som har været redet jævnligt - en almindelig sød og rar hest, gerne oppe i alderen.
    En hest som går lc i dressur og spring og nem på tur.

    Hestepriser er som alt andet i livet relativt - jeg har veninder som har givet 150.000 kr for en hest, som jeg ikke ville eje eller have. Man må formode, at de selv synes de har lavet en god handel.
    Og jeg har selv en hest, som mange næppe ville mene var mange penge værd, men som går PSG på landsplan.

    Det vigtigste er, at du får en fornemmelse af dette her er en hest som passer på dig, og som ikke fx bliver bange hvis du laver fejl i træningen.

    En ide kunne være at kontakte en hestehandler og hører om de har en ældre fornuftig hest til en nybegynder.

    Mvh charlotte


  • #40   16. dec 2018 Tusind tak for ALLE jeres besvarelser! Dem vil jeg helt klart tage med i mine overvejelser. Jeg tror jeg skal kigge lidt videre på heste market, og som anbefalet finde en ældre rolig erfaren hest. smiley Charlotte M , kender du nogen hestehandlere eller evt ved hvor jeg kan kontakte en? smiley

  • #41   16. dec 2018 du kan også kigge på oldenborghestene smiley
    de fleste har et godt og nemt sind. og de fåes i flere højder.
    og i flere prisklasser.


  • #42   16. dec 2018 sad lige for sjov og kiggede efter "højde" heste herinde
    https://www.hestegalleri.dk/marked/heste?stangmaal=170,190

    ja der er mange dv´er men der er også andre racer.


  • #43   16. dec 2018 Her over i det midtjyske hører jeg okey omkring to hedtehandlere:
    Per thybo ved Viborg ( stald Lindholm ) - søg på hans navn og se hans hjemmeside
    Stald Mato ved Randers - søg på facebook

    Mvh charlotte


  • #44   16. dec 2018 aldrig hæng dig på en race, og bestemt ikke når det du går efter er en sød begynder hest som du kan lære af smiley

    og så se om du ikke kan finde en hestekyndig der kan tage med ud og se og prøve hesten.

    selv var jeg heldig at min træner/staldejer/chef ville vejlede mig til en af deres heste og lade mig prøve ham i længere periode, samt prøvede hun ham selv smiley og hun tog med ud og prøvede anden hest for mig og gav mig tips og råd (hvilket man nemt kan overse når man er ung og bare så gerne vil have en hest her og ny (sagde jeg med en pony i stalden XD))

    men min er 160 høj, smal bygget, kunne det basale inde for dressur og spring, følsom og til den tynde side og dum som bølgepap, med en ubetydelig anmærkning, han kostede altså 35k og han var sku sat højere smiley du kan være ualmindelig heldig at finde den rette hest billigt, eller så er den rette hest måske 10-15k mere værd end pågældende hest smiley


  • #45   16. dec 2018 Nu har jeg ikke læst den sidste halvdel af svarene, så jeg beklager meget hvis jeg skriver det samme som andre eller at du har svaret på dette, men ved du hvad den har været skadet af?
    Jeg synes ikke alderen er et problem, du kan jo vende det om og sige 7-8 års mindre slid på hesten, hvilket - alt efter ridestil - også kan være en ret positiv ting smiley Jeg regner med at kunne holde mine heste i arbejde til de er omkring 25, og da gerne endnu længere, så der kan være mange gode år i sådan en hest. Når de er lidt ældre er det min erfaring at de typisk er mere modne og hviler mere i sig selv, hvilket jeg synes er vigtigt til en førstegangshesteejer, også selvom den har holdt pause.
    Hvis det er den første du kigger på synes jeg bestemt at du skal lede videre. Find en hest på min. 10 år som har noget erfaring som du kan lære af. Jeg har hørt så mange historier, og personlige erfaringer fra folk vi kender personligt, som ville have en fin ung hest, hvor det bare er gået helt galt fordi de ville have en ung hest. Og det er så ærgerligt at få ødelagt det specielle ved ens første hest.
    Anyway, et godt tip fra mig er at google hestens (fulde) navn. Nogle gange kan man være heldig at finde detaljerede opdateringer omkring træning, sygeforløb etc. på fb, hg eller noget helt tredje smiley Det kan ofte afsløre mange ting som *nogle* sælgere vælger at udelukke.


  • #46   16. dec 2018 Jeg kan så absolut ikke anbefale Thybo, Mato eller Lillelund.

  • #47   16. dec 2018 Okay tak ?? Har nu fundet en hest der er 5 år gammel, ejer siger den er rolig og arbejdsvillig. Skal selvfølgelig ud og prøve den først hvis det bliver altuelt. Men ved ikke om hun måske bliver for ung?
    Hun kan alle tre gangarter rigtig fint, og hun skulle også være en god begynder hest. Men passer det nu også? Kan en hest i den alder være god at starte med?


  • #48   16. dec 2018 En 5 års kan sagtens være sød og rolig, men der er meget arbejde i en ung hest. Jeg ville stadig gå efter en lidt ældre og erfaren hest du kan få nogle gode ture på.

  • #49   16. dec 2018 Jeg ville ikke købe en 5 års når du kommer lige for rideskole. Det er først nu du skal lære rigtigt at ride så at sige og en unghest kræver erfaring. Og lad nu være med at være så mistroisk overfor alle sælgere. Nogle er nogle røvhuller andre er ikke. Sådan er det med alt.

  • #50   16. dec 2018 Jeg ville ikke gå efter en 5 års, hvis jeg ikke var erfaren. Der er mange ting den stadigvæk skal lære og endnu ikke har oplevet endnu. Grund temperamentet kan være nok så godt, men derfor skal der stadig noget opdragelse til inden at den kan blive den perfekte begynder hest.

  • #51   16. dec 2018 Må jeg spørge, hvem har du til at støtte op om dig?

    Hvad har du af hestekyndigt netværk?

    Hvis netværket er godt nok, kan en 5 års sagtens være en god idé.

    -Men uanset hvad, du får sikkert 117 spørgsmål.
    Hvem har du til at søge råd hos?

    Har du ikke en hesteven at tage med ud?


  • #52   16. dec 2018 Jeg har 100% forældre opbakning fra min mors side. Men hun er ikke som sådan heste kyndig, men har været med nogle gange når jeg har redet parter og på rideskole smiley men ellers har jeg faktisk ikke rigtig andre at søge råd hos. Det også derfor jeg har SÅ mange spørgsmål om hvordan man gør osv smiley

  • #53   16. dec 2018 Jeg har også fået tilbudt at have hende på prøve hvis kemien er der. Men det ville bare være super ægerligt hvis jeg lejer boks osv. Og vi så bare ikke passer sammen alligevel..

  • #54   16. dec 2018 Hej Anne Mette

    Du skal allierer dig med en garvet og erfaren rytter. Som ved hvad du evner. Og som kan se om en eventuel hest matcher dig, dine evner og dine behov.
    -Din første hest, skal ikke være et projekt. Det skal være noget der bare fungerer fra start.

    Og hav i baghovedet: lad være med at købe dig til problemer.

    Det er det bedste råd jeg kan give dig.

    God hestejagt. smiley


  • #55   17. dec 2018 Gimlie bjerg har ret.

    Du kan overveje at gå i gang med jagten på opstaldning osv allerede nu.
    Du får også brug for en underviser.

    Ridning er i udpræget grad et spørgsmål om livslang læring.
    Hm.. Det havde været optimalt, hvis du havde en hestekyndig ven eller underviser, der kunne tage med.


  • #59   17. dec 2018 Dejligt med så mange til at hjælpe smiley jeg har fundet det sted jeg vil have opstaldet. Jeg skal ud og kigge på hest i løbet af denne uge, så nu håber jeg bare kemien er der ?? og ellers må jeg jo lede videre. Men er der nogen der har erfaring med hvilke spørgsmål der er de aller vigtigeste? Altså som man ikke lige opdager når man er ude og se på hesten, men kan komme hen af vejen? Håber det giver mening smiley

  • #60   17. dec 2018 Line det forstår jeg godt smiley det var virkelig også betænksomt! De for sikkert masserer glæde af hindanen

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #61   17. dec 2018 Husk at håndter hesten selv. Bed om at være med til at hente hesten på fold, hjælp under opsadling og klargøring. Lad ejer ride hesten først, og prøv den derefter.

    Hvis hesten vækker din interesse, så anden gang at du tager ud og ser den, så rid den selv først.

    Spørg ind til sygdomme, hvordan den er at fodre, hvordan at den er på tur, i pressede situationer, evt. Stævner.

    Hvilke behov den har, f.eks. Specialfoder, sko, dækken, om den får sommer eksem, mm.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #62   17. dec 2018 Og hvis uheldet skulle være ude, og du kommer ud til en hest der lever under kummerlige forhold - så hold dig fra den.
    Lad være med at lade dit hjerte løbe af med det, og købe den i sympati.

    Køber man en hest, eller generelt dyr fra kummerlige forhold, så er man med til at "forretningen" kan kører rundt, og derved er med til at flere dyr ender i de forhold.

    Også har jeg lært - Google personen


  • #63   17. dec 2018 Okay tak!

    Har lige de sidste spørgsmål smiley håber det i orden. Kan man tillade sig at spørge ejer hvis kemien er der om handelsundersgelse og scanning kan inkludere i prisen? kan man være sikker på det rigtigt det lægen siger, og er der nogen der er bedre end andre?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #64   17. dec 2018 I forhold til handelsundersøgelse/klinisk undersøgelse, så er det meget forskelligt hvem der betaler.

    Ved nogle handler, betaler sælger uanset om hesten går i gennem eller ej. I andre handler betaler køber hvis hesten går igennem, og sælger betaler hvis hesten ikke går igennem.
    Og andre gange er det køber det står for udgifterne uanset om hesten går igennem eller ej.

    Personligt, mener jeg ikke at man kan tillade sig at sælger skal betale for en ydelse man selv ønsker at få foretaget. Men samtidig så ville jeg heller aldrig sælge en ridehest, uden at der forelagde handelsundersøgelse og røntgenbilleder af nyere dato.

    Men man kan højst få et nej, så du kan jo altid spørge ind til det HVIS du er interesseret i at købe hesten.

    Lad være med at ville justere prisen, eller have en masse ting inkluderet i salgsprisen FØR at du faktisk vil købe hesten - det skræmmer nemlig ret mange sælgere væk, hvis de nærmest inden de ser hesten, allerede vil byde under, have div. udstyr med mm. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #65   17. dec 2018 Og HUSK, at få udarbejdet en god kontrakt, som både sikre dig og sælger, således at der ikke opstår uenigheder, omkring hesten når købet er afsluttet.

  • #66   17. dec 2018 Anne Mette.

    Brug ikke sælgers dyrlæge, men din egen.
    Forestil dig, at dyrlægen siger alt er fint, 2 uger senere bliver hesten halt og din egen dyrlæge påstår, at det er en gammel skade...
    Det er en klassisk måde at blive uvenner, hvis man ikke fatter at sælgers dyrlæge ikke opdagede noget??

    Du kan altid byde den pris, som du mener hesten er værd.
    Om det beløb så er udbudt pris minus handelsundersøgelsen, det er jo op til dig hvad du byder.

    Men hvis du ærlig mener, at hesten er udbudsprisen værd, så havde jeg solgt den til det beløb.

    ....
    Inden du vælger hvilke type handelsundersøgelse du vil have, så tjek hvad undersøgelsen koster, og hvad man lærer af den.
    Giver undersøgelsen mening ift den hest du søger?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #68   17. dec 2018 Line: Det er da ikke nødvendigvis sælger der vil have hesten undersøgt.

  • #70   17. dec 2018
    Nu har jeg lige kopieret beskrivelsen af hesten, og ud fra det, vil jeg mene det er bedst med en handelsundersøgning?
    Ved bare heler ikke hvor meget man kan tillade sig at byde under smiley vil jo helst ikke gøre mig uvenner med sælger.

    GIV ET BUD -hesten skal sælges hurtigt.

    Roma er en moderne sportshest med et særdeles godt temperament. Hoppen en moderne type, meget højtstillet og med en særdeles god ramme i 3 lige store dele. Hoppen er som føl opereret for bukkehov, men har ingen men heraf. Roma har således problemfrie ben og ukomplicerede stærke hove. Slutmål på et sted mellem 169 og 172.

    Skridt, trav er middel og galop er over middel. Skridt er gennem hele kroppen og lige både for tøjlen og i løs tøjle. Der er tale om et godt rygsving i en stor rytmisk trav. Galoppen skal fremhæves, den er meget stor.
    Temperamentet er godt i al omgang. Stald, fold, opsadling mv. Roma er indsprunget og går i skoven uden problemer.


  • #71   17. dec 2018 Og har self KUN tænkt at byde på hesten hvis vi passer sammen og hun er uden skader eller lign.

  • #72   17. dec 2018 1 : har du tjekket hvad bukkehov betyder ?
    2 : det er en meget urutineret lettilredet hest
    3 : pris kontra kvalitet - der er en grundtil avler vil hurtig af med den.

    Ville jeg nogensindeanbefale en bukkehovsoperet unghest til en urutineret førstegangskøber - nej aldrig.

    Mvh
    Charlotte


  • #73   17. dec 2018 Jeg ved godt hvad et bukkehov er, men som ham ejeren skriver så har det ingen betydning for hesten idag. Og hvad skulle det kunne medføre af problemer fremover? Ved ikke om det er et dumt spørgsmål, men må hellere være ærlig end at lades som om jeg ved en masse ??

  • #74   17. dec 2018 Jeg synes, at du skal spørge, om din dyrlæge må læse hestens journal igennem.
    Og så tal med din dyrlæge om hvor meget dyrlægen har brug for til handelsundersøgelsen, for at vurdere om den bør kunne holde.

    ...
    En ting er handelsprisen, og mén efter fortidens synder, men køber du en unghest har du brug for mere støtte, hjælp, undervisning osv end hvis du købte en voksen, udlært hest.
    Selvfølgelig kan en nybegynder få et godt samarbejde med en ung hest. Det kræver bare mere. Og derfor bliver de første år dyrere.

    I dit sted ville jeg gå efter en hest, der havde været i regelmæssig ridning i fx 2 år.


  • #75   17. dec 2018 Der er undervisning der hvor hun skulle blive opstaldet smiley min mor og jeg har også snakket lidt om at finde en gavet rytter der kan hjælpe med at tilride hende færdigt hvis undervisningen ikke skulle være nok

  • #76   17. dec 2018 Men vil i sige prisen er rimelig nok?

  • #77   17. dec 2018 Jeg vil ikke mene dette er en god førstegangshest. Der er alt for mange lysende alarmklokker der blinker her. smiley

  • #78   17. dec 2018 Først og fremmest vil jeg lige sige, at jeg synes du lyder som en eftertænksom og fornuftig pige! Det virker til, at du faktisk gør dit forarbejde grundigt og forstår, hvor stor en beslutning det er at købe hest. Skulderklap for det!

    Dernæst var jeg inde og lure lidt på Roma, som du har kig på. Jeg så videoerne, og jeg vil umiddelbart ikke tro, at det er et godt match. Den ser absolut ikke stabil ud. Og kombinationen med den tidligere operation for bukkehov taler ikke til dens fordel.
    Jeg tror, at hesten her skal ud til en rytter med flere år på bagen - og jeg ville være bange for, at du som førstegangskøber simpelthen fik for mange ærgerlige oplevelser med den. Det ligner en hest, der er ret urutineret og kommer til at kræve en hel del arbejde. Du risikerer, at tiden med din første hest bliver mere frustrerende end lykkelig.

    I min optik behøver man dog ikke som ung førstegangskøber nødvendigvis at erhverve sig en helt og aldeles godt uddannet hest. Bevares - det ville uden tvivl være en god lærehest, men sandheden er altså også, at gode læreheste, der er helt stabile i dressuren OG har et godt temperament, altså koster knaster, selvom de måske ikke er helt unge. Og det med rette - det er jo drømmen for førstegangskøbere og sådan nogle "tanter" som mig, der har fundet ud af, at man som menneske faktisk er dødelig.

    Jeg ville nok først og fremmest kigge efter en hest med at aldeles godt temperament. Og så gå på kompromis med uddannelsesniveauet. Det burde være muligt at finde en sød hest, der blot ikke er alderssvarende uddannet. Pyt med, om den har lært versader og alt muligt andet - så længe den er god i knolden og "blot" kan rides (stabilt) i skridt, trav og galop og er rolig og samarbejdsvillig, så kan I lære resten sammen.

    Og så vil jeg lige sige, at jeg sagtens forstår, at ventetiden på den helt rigtige hest kan føles lang! Men hellere en lang ventetid, hvor man trods alt har glæden ved at glæde sig og planlægge, end et køb, der giver for mange knubs, fordi det gik for hurtigt. Den helt rigtige hest skal nok dukke op. Du kan jo evt. spare de penge op, der skulle gå til de månedlige udgifter til hesten, så de kommer oven i købesummen. Jo større rådighedsbeløb du har, jo lettere bliver det at finde den rigtige.

    Held og lykke med købet!


  • #79   17. dec 2018 Jeg har også lige kigget lidt på hende Roma. Hun er en rigtig fin hest, ingen tvivl om det, og om et par år vil hun garanteret være rigtig lækker at ride, men lige nu er hun stadig en urutineret unghest, og ligner en som har brug for en stabil og rutineret rytter der kan støtte hende til hun selv bliver mere erfaren.

    Som de anre skriver ville jeg måske gå lidt på kompromis med uddannelsesniveauet og så kigge efter en hest der er super god i hovedet og har i hvert fald 5 år på bagen som ridehest (altså ca 10 år gammel eller ældre), så den har noget rutine.
    Måske du også skal overveje at gå efter en hest der kun er 165, i stedet for 170, for når de når den højde bliver de ofte dyrere, og det er nemmere at finde en rutineret hest, som måske er lidt lavere. Så kan du eventuelt gå efter en, der er lidt mere robust i sin bygning, så du stadig ikke ser for høj ud når du rider den smiley

    Og så hold øjne og ører åbne og vær tålmodig, måske er din drømmehest ikke til salg endnu, og så er det bedre at vente et halv år med at købe, end at skaffe dig en hest som du måske ikke passer sammen med og derfor bliver nødt til at sælge.

    Og så husk at alle ikke sælger deres heste for at tjene penge på dem. Vi fandt drømmehesten til kun 10.000 kroner. Han er en ældre herre som var 18 da vi købte ham, men vi fik ham med alt udstyr inkl. fordi hans ejere ikke kunne have ham længere, men bare gerne ville have ham til et godt hjem.
    Han er den dejligste hest jeg nogensinde har mødt, har gået LA i spring og også være med til DM i millitery i sine unge dage, så han har massere af erfaring i livet.

    Så ud og led og husk tålmodigheden og tag eventuelt en af ridelærerne fra rideskolen eller din underviser med ud når du syntes du har fundet en god hest så de også lige kan sige okay for den, for med erfaring kommer en hel del viden smiley


  • #80   17. dec 2018 Jeg faldt lige over ham her, som (i hver fald for mig at se) virker mere som noget der er i den retning du har brug for
    https://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/355062/
    Trafiksikker, kan rides ud alene, bliver ikke umulig hvis de andre heste spasser ud og har et roligt temperament. Han er måske ikke den vilde dressur eller springhest lige nu, men det er noget du som rytter med den rette undervisning sagtens kan videreudvikle.

    Med det sagt så kender jeg hverken hest eller ejer og kan selvfølgelig ikke sige noget om i har kemi eller ej hvilket også er noget af det vigtigste når man køber hest smiley

    (Og nu håber jeg ikke jeg har brudt en eller anden HG-regel ved det her indlæg smiley )


  • #82   17. dec 2018 Tusind tak Louise! Men er 20.000 ikke meget billigt for en hest inkl alt udstyr?
    Og mange tak til jer andre, det vil jeg helt sikker tage med mig når jeg skal kigge på hest! smiley


  • #85   17. dec 2018 Louise - der er efterhånden ik nogen til at holde os i ørene herinde mere, for det er blevet ren reklamesøjle med HG pga de nye ejere, så chancen for at du får en løftet pegefinger og bliver frosset for en stund er minimal smiley her er du faktisk en hjælpende hånd i nødens stund smiley

  • #86   17. dec 2018 20.000 er ret billigt for en hest af den højde, men som de andre skriver, hvis du ikke søger en stævnehest der skal gå højere end LA, så er det en fin pris smiley

    Jeg fik som sagt min drømmehest for 10.000 og det var inkl. alt udstyr, altså 3 sadler og 6 dækner plus strigler, bandager, hovedtøjer, bid og alt mulig andet. Han er dog en maks 1'er og ikke en hest, men han er god i hovedet og for tiden går han springstævner på LB niveau med min søster ca. hver anden uge. Han har tidligere gået MB og min lillesøster skal så småt til at starte LA med ham. Vi rider også millitary på ham og det elsker han. Han er ikke bange for noget, har aldrig lavet et eneste bukspring eller noget andet med os og så ELSKER han at løbe hurtigt i skoven hvis han får lov - men man kan også altid tage en skridttur uden saddel hvis det er det man har lyst til - alt i alt er han hvad jeg vil betegne som en drømmehest smiley

    Det eneste minus er at han er 22 år efterhånden, men indtil videre kan det ikke mærkes på ham. Det betyder at vi jo nok desværre ikke har ham de næste 10 år, men forhåbentlig har han stadig 5 gode år tilbage som ridehest smiley


  • #87   17. dec 2018 jeg er så frøken modsat.
    jeg havde aldrig haft part på en hest, havde redet på rideskole i vel i alt 5 år.
    men valgte så at købe en plag i stedet for. havde ikke brug for at skulle ride her og nu. og ville gerne forme min hest.
    så endte faktisk med at købe en ekstra plag

    det som er vigtigt for dig er at du har nogen i dit bagland som kan hjælpe dig.
    sørg for at få hesten opstaldet et sted med undervisning. sådan at du kan få alt den hjælp du har brug for.

    hvis den mavefornemmelse er der ja så tror jeg at du nok skal vælge den rigtig hest.
    og vi glæder os da til at se din kommende hest


  • #89   17. dec 2018 TS har jo også planer om undervisning mm via opstaldningen
    så hun har jo altså mulighederne for at videreudvikle sig
    desuden er hun jo hellere ikke nybegynder.

    så jeg tænker hun nok skal klare det. uanset hvilken hest hun vælger


  • #91   17. dec 2018 Jeg skal ud og kigge på heste i løbet af denne og næste uge smiley . Jeg vil bare sige endu engang tusind tak for hjælpen! Jeg vil naturlighvis ligge billeder op af den endelige hest smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #93   17. dec 2018 Line: arg, hold en gang.

    Så du er bedre end folk der kommer fra rideskole, fordi at du har din egen hest?


  • #95   17. dec 2018 Jeg har haft part i 2 af årene også har jeg passet veninders heste smiley

  • #97   17. dec 2018 Det håber jeg, vil ihvertfald gøre mit bedste smiley

  • #98   17. dec 2018 Line : ts er jo ikke ligefrem et barn

    tænker at hun har tingene på det rene og hun skal nok klare det


  • #99   17. dec 2018 Anja: nok er ts ikke et barn, men som hun selv nævner er hun lidt nervøs.. så skal man nok ikke ud og skaffe sig en unghest der højst sandsynligt ikke har set ret meget af verden endnu og derfor ved man ikke hvordan dens reaktion på div. ting kan være.. smiley

    det der ville være bedst for ts er klart en lidt ældre, og mere erfaren hest, en som har set lidt mere i verden og derfor har en mindre chance for at reager og give dårlige ture smiley ikke nødvendigvis en på 15+ år men tænker heller ikke den skal være yngre end 5 smiley

    vi er jo alle forskellige, selv var jeg total kold i røven, red rideskole og red på mit arbejde, fik så en 7 års der ikke var tilredet (han kostede for resten 12.000) 147 høj, blanding, total kold i røven og var en absolut kammarat på springbanen og på tur smiley man kan være fandens heldig med nogle heste, men ham her var også var Korskro marked, ejeren så hellere han fik et godt hjem end at tjene på ham smiley


  • #100   18. dec 2018 Lunde og samsøe: Tror du en 5 årig vil blive for udfordrende? Sælger skriver den har været på ture i skoven og det er gået fint smiley

  • #101   18. dec 2018 Faren ved en unghest er at de ikke har oplevet så meget og derfor kræver det tit en stabil rytter som kan vise dem at verden ikke er farlig, og som også kan håndtere når de pludselig bliver bange for et eller andet eller reagerer uventet.

    De er også mere 'sårbare' over for dine rytterfejl fordi det jo er dig der skal lære dem hvordan tingene skal være, så hvis du er en smule upræcis i din signalgivning vil det påvirke en unghest mere end en rutineret hest.

    Mange af de ting man tager for givet, at den ikke er bange for vinden i træerne, at den kan gå med andre heste på tur, at den ikke bliver bange for mærkelige spring, at den er trailervant, kan vaskes, har set en postkasse, en trailer, en lama og alle de andre mærkelige ting i verden, det er mange af de ting som en unghest ikke har lært endnu og som du skal lære den er okay.
    Det er en fantastisk følelse at træne en hest op på den måde, men hvor er det også bare dejligt at man med god fornemmele i maven kan sætte sig op på sin hest og ride en tur alene i skoven velvidende at den er vant til løse hunde, gæs der skræpper, rollespillere der leger krig, mountainbikere som måske overhaler lidt tæt på og larmende s-tog.
    Eller tage til stævne og vide at hesten er helt cool med det så alt fokus ikke går på at hesten stresser over oplevelsen, men man i stedet kan nyde konkurrencen.
    Så du skal gøre dig klar om du er klar på at lære en hest alt det og også tage alting i hestens tempo så i begge kan få en god oplevelse med det smiley

    Selvfølgelig er det ikke raketvidenskab at optræne en hest, jeg er sikker på du nok skal klare det, men det er mere spørgsmålet om det er det du gerne vil - for det kan godt, og kommer nok til, at tage nogle år før din hest eks. er 110% cool med at tage alene på tur på vej og i skov. smiley


  • #102   18. dec 2018 kunne ikke sige det bedre end Louise smiley

    ungheste kræver bare en der kan give mere tydeligere signaler da de stadig lære, og at man kan lære dem hver enkel ting ikke er farlig.. de kan sagtens reagere på det mindste fordi de ikke har set det smiley

    jeg vil langt hellere råde dig til at kigge på ældre heste som har set langt det meste uden at reager smiley


  • #103   18. dec 2018 Hvis jeg skulle have min første hest, ville jeg kigge efter sådan noget ala det her
    https://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/351412/

    Prisen er lidt højere, men mange gange er det givet godt ud, hvis hesten har prøvet det hele og kan give nogle gode oplevelser.




  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #104   18. dec 2018 Jeg har også kigget på den Mette linker til.
    Og passer beskrivelsen på den, da tror jeg også at den ville være et ideelt emne som førstegangshest smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #106   18. dec 2018 Billedet er opstillet... Folk vil hellere have billeder af deres heste, hvor de ser sådan ud, end hvor de står og ligner døde kameler

  • #107   18. dec 2018 Jeg har kigget videoen, og syntes faktisk hesten ser fin og stabil ud.
    Og at sælger ikke kan finde ud af at placere en sadel, det kan på ingen måde få mig til at afskrive en hest.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #108   18. dec 2018 Mette: Enig.

    Og sælger står tydeligvis ved at hesten er rolig - det ses også ud fra de andre momenter i videoen..

    At en sadel lægger for langt fremme, burde godt nok være det mindste at tænke over.. Skulle man så også holde sig fra alle islændere hvor sadlen oftest er placeret for langt tilbage?


  • #110   18. dec 2018 Det er en super fin hest smiley men jeg ved ikke om han vil blive for lav til mig? Jeg er 180

  • #111   18. dec 2018 er det ikke noget med at hesten helst ikke må være 15cm værken højere eller lavere end rytter?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #112   18. dec 2018 Anne nette: Det kommer vidst an på hvem du spørger smiley

  • #114   18. dec 2018 Anne Mette: vil mene du sagtens kan ride den. Den burde i hvert fald uden tvivl kunne bære dig (hvis du er gennemsnitlig vægt for en på 180), men hvis du har lange ben, kan det måske se lidt uharmonisk ud alt efter hvem der ser. smiley

    Men der findes ikke noget "må og ikke må". De regler er lavet ud af folks subjektive mening. Så må man selv bestemme om man er enig med de 15cm +/-.


  • #115   18. dec 2018 kigger du under min profil kan du se billeder af mig og sam smiley jeg er 179 cm og sam er 160 så at du fik en i samme størrelse gør intet smiley sam er også smal så en hest med mere fylde end ham vil se ganske fin ud til dig smiley

  • #116   18. dec 2018 Jeg har en DV jeg gav 15.000 for smiley Hun var ikke alderssvarende uddannet, ikke kåret (men begge forældre var), og havde virkelig højden imod sig, idet hun var 155 cm. som knapt 5 års. Og så var hun skilsmissehest, så de var nødt til at få tyndet ud i flokken relativt hurtigt smiley
    Hun havde ok gangarter, men ikke noget af det wow-factor i hendes bevægelser hun skulle have fået fra far-siden.

    Der var ikke noget fup der. smiley


  • #117   18. dec 2018 Lunse & samsøe: han ser ihvertfald ikke for lille ud til dig synes jeg smiley og han er godt nok også sød smiley bøgegardens Liva: lavede i en handelsgodkendelse på jeres hest eller? smiley

  • #118   18. dec 2018 sød.. det kan vis diskuteres om han nu er det XD men nej han syner ikke for lille for føles heller ikke sådan når vi rider smiley så en i samme størrelse ville nok heller ikke se dumt ud til dig smiley

  • #119   18. dec 2018 De fleste som skal have deres første hest vil gerne ud at ride - ture, stævner osv.
    Og her er heste på +9 år oftest det bedste valg, fordi de hvis de er redet regelmæssig er blevet stabile i ridningen, både hvis man som rytter giver fejlagtige signaler eller hvis man møder en solsorte en hæk på en skovtur. De har også lært at stå stille på staldgangen, gå i trailer, blive trukket til/fra fold - de “dør” ikke af skræk hvis du kommer til at nyse når du rider, du kan tage din jakke af uden at de går i panik, de tør går rundt sammen med andre heste i ridehallen på banen. Du kan ride tur i blæsevejr, og møde en cyklist ude de løber løbsk. Du kan tage til stævne uden at de bliver bange for dommerhuset og det hvide hegn osv osv.

    Det er SÅ spændende at få ungheste, men mange køre surt i det, fordi du kan ikke bare forvente at gøre alt det, som du ved en ældre rutineret hest.
    Da min sorte vallak var 5 år løb han løbsk ud af en ridehal til sit første stævne, fordi dommeren smækkede med døren til dommerhuset smiley
    Første vinter hvor han var blevet tilredet gled der sne ned af ridehusets tag - hvilket gjorde jeg blev fyret af ind i barrieren og endte på sygehuset.
    Jeg har lige købt en rå 1,5 års plag - og han skal lærer at få taget grime af/på, blive klappet og få taget hove - så det er det vi arbejder med nu. Derer LANG vej, før han er en stabil lærerhest for nogen.

    Til gengæld er mine to “gamle” rideheste på nu 10 og 11 år jo nemme og velopdragne - jeg kan læsse dem selv i trailer, tage til stævne uden de flipper ud, lade dem være alene tilbage i stalden uden de går i panik osv.

    En ung hest kan sammenlignes med et børnehavebarn som skal trænes mod at gå på universitetet - de skal lære at sidde stille på stolen, at lave lektier, ikke at slås i skolegården ect..
    En 9-10 års hest er lige færdig med gymnasiet. Rimelig fornuftig og opdragen, men kan stadig lære meget nyt.
    Og en 15-16 årig er færdig på universitet - og kan lærer fra sig.

    Så nej jeg vil aldrig anbefale en unghest som en god nybegynderhest - lige meget hvor sød og rar den er. Og det er mere fordi, jeg synes det er synd at når man får sin første hest, at man så fx ikke kan ride tur med veninderne, eller hesten smider en af til det første stævne m.m.

    Mht højde så er min bedste hest 164-165 cm i stang - og jeg er 180 cm høj. Han går prix Sct Geo på landsplan, så en god hest behøver ikke at være høj. Det er mere vigtig at du føler dig tilpas.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #120   18. dec 2018 Selvfølgelig vil man gerne have et godt billede på sin salgsannonce. Jeg har godt nok stået og både hoppet, danset, klappet og skabt mig, for at få hesten til at se opmærksom og klar ud, i stedet for at den ligner en der triller om på siden om lidt.

    Har også masser af billeder af min part hvor hun ser opmærksom ud og vågen ud. I virkeligheden kan du losse hende i røven uden at hun vipper med ørerne.

    Så hvordan hesten er shinet og stillet op på billeder, kan man ikke bare sådan lige gå ud fra.


  • #122   18. dec 2018 Tak Charlotte smiley

  • #123   18. dec 2018 Line Z - sådanne annoncer er der også rigeligt af. Jeg kan da godt forstå man gerne vil have et godt billede af en hest der har sin opmærksomhed rettet mod fotografen, og ser klar ud.

    Jeg gider altså heller ikke lægge de fleste kedelige billeder ud. Bare fordi hesten er rar og rolig, behøver den jo ikke se kedelig og søvnig ud på billederne.


  • #124   18. dec 2018 Det synes jeg i øvrigt ikke er at sælge hesten som værende noget den ikke er.

  • #125   18. dec 2018 mit bedste råd vil være at tag ud og besøg nogle forskellige heste.
    lydt til din mave fornemmelse - og så tag evt en med som har forstand på heste/og kan stille de rigtigt spørgsmål
    hvis du ikke er sikker på at det er den rigtige hest, så led videre

    og vigtigst: får handelsundersøgelse på hesten. af din dyrlæge
    lad være med at købe en hest med skader - de skal nok komme

    det med om det er ok at købe en 5 års hest, ja det kommer an på hesten og hvordan den har været trænet
    jeg har trænet mine heste med hms allerede fra de var 3 år, og de kunne ikke drømme om at lave noget fordi der sker noget som et brag eller andet.
    så man kan ikke sige at den vil være usikker mm, bare fordi den er 5 år. det kommer helt an på racen, træning mm.
    der er jo forskel på om man rider på en oldenborg eller en fuldblodshest.



  • #126   18. dec 2018 Jo mange tak Anja smiley Du lyder meget erfaren, kender du en god hesteforsikring som ikke er aalt for dyr? smiley og ved du om der ligger en god dyrlæge som er i næhreden af Nordsjælland? smiley

  • #127   18. dec 2018 jeg skal lige prøve at tjekke mine papirer vedr forsikring. har nemlgi ikke hestene forsikret mere. de bliver 18 år næste gang.
    men mener at det var topdanmark

    kender desværre ikke nogen dyrlæge i på nordsjælland. dog blev min første hest tjekket af en inden jeg købte ham. men den kan jeg ikke lige huske. han købte jeg i slangerup


  • #128   18. dec 2018 Tak Anja det er virkelig pænt af dig smiley

  • #129   19. dec 2018 Som køber er det dit helt eget valg mhs til valg af dyrlæge. jeg bor selv i Nordsjælland og kan ik pege på hvem der dygtigst til at lave handelsundersøgelse. Dog vil jeg på ingen måde vælge en vis herre fra Helsinge området da han bøjeprøver hesten flere gange end hvad godt er. Jeg læste fornyligt om en rullende dyreklinik som tager blodprøve under handelsundersøgelsen og gemmes i 2 år og kan undersøges for præstationsfremmende, beroligende eller smertestillende midler, hvis køber senere ønsker dette i tilfælde af tvistigheder med sælger. Det synes jeg sku er smart at tilbyde både for købers skyld men også for sælger.

  • #130   19. dec 2018 Nu er jeg ikke helt sikker på hvor diskussionen om unghest kom ind i billedet, men jeg vil også sige tænk over hvad du skal bruge den til - hvad er dine ønsker?
    En unghest er fantastisk - hvis man magter arbejdet der skal til! Er det drømmen om at "forme din egen hest" der trækker, jamen så slå dig løs.
    Er det måske mere bare at have en fantastisk ven der er til at stole på, kan det måske være nemmere at starte i de mere erfarne rækker.

    Da jeg fik egen hest tilbage i 15' var det altså ikke en 12 års hest jeg fik stukket i hænderne, som jeg egentlig nok havde været bedst tjent med. Jeg fik stukket en 3 års hoppe i hænderne, hun havde været redet i 2 måneder, værsågo'.
    Jeg havde aldrig set ponyen før, hvordan det er lykkes mine forældre at finde det perfekte match til mig, er vidst et tegn på at de kender mig meget godt.

    MEN
    Stod jeg som 16 årig igen og fik valget, så var det nok ikke lige Hope jeg havde valgt. Så havde jeg ihvertfald været ude og kigge på veldresserede heste på en 10-12 år i stedet tror jeg.
    Hope er en fantastisk pony, og jeg elsker hende meget højt. Men hun er en unghest - og det har jeg altså kunnet mærke på flere punkter. Jeg kan ikke bare overføre øvelser fra min undervisning over på hende, for hun kender ikke til dem. Hun var på ingen måde stabil i trav, og galop prøvede vi ikke før hun var 4 - og så igen her da hun var 6. Og så er der altså den der med signaler som måske ikke sidder heelt i skabet på hende endnu.

    Men ret skal være ret
    Jeg fik en rimelig idiotsikker pony på 3. Hun var redet i to måneder, og hun var fuldstændig ligeglad med at jeg kravlede rundt på hende uden sadel og kun i grime. Hun var kold overfor traktorene derhjemme, og de fleste farlige ting skulle hun se én gang, og så var den ikke farlig længere. Når vi rider tur på marken, både med og uden sadel, og hun bliver bange for et eller andet, så gør hun sit bedste for ikke at tabe mig. Hun er ligeglad med om der er gået 6 måneder siden vi red sidst. Jeg var blevet lovet en okay trafiksikker hest, så jeg kunne finde på at smide mig i sadlen og så ride tur langs vejen, uden overhovedet at overveje om jeg måske burde have tjekket den der trafiksikkerhed fra jorden først.. Men ponyen var skide hammer ligeglad, hun synes 9 ud af 10 gange at det er super fedt at gå til ridning.

    Men jeg har altså også perioder hvor jeg tuder en masse fordi at min kommunikation med hende går galt. Sidste gang jeg red hende, stejlede hun i det jeg satte mig op. Jeg har oplevet hende stejle fra jord. Hun har snappet efter mig, og hun prøver grænser.
    Jeg har haft Hope i 3 år nu, og jeg vil ikke bytte hende, selvom hun kræver en helvedes masse arbejde af mig - men gik vi 3 år tilbage, ville jeg hellere have haft en erfaren hest, hvor jeg ikke skulle bekymre mig om at lære ting ind osv, men kun om at sætte mig op og ha' en god tur.


  • #131   19. dec 2018 Hope: hvordan er din hest idag? smiley Skal ud og kigge på en hest der er 7 år. Er det stadig en unghest når den er det? Og kan der medføre massere arbejde med det?
    Det Jeg søger er egenligt bare en dejlig hest med et godt temperament som ikke kræver ALT for meget arbejde for at kunne blive en god ridehest smiley


  • #132   19. dec 2018 miss soffy- nu med islænder: tak smiley det er meget godt at vide.

  • #134   19. dec 2018 En 7 års ville jeg ikke have nogle betænkeligheder om at tage ud og kigge på, overhovedet. smiley Det handler jo mest om hvad der er "proppet" i den i løbet af dens uerfarne år der afgør hvor stabil den er.
    Hope bliver 7 til næste år - og hun er faldet meeeget til ro. Men vi har perioder hvor vi ikke enes stadig. Og jeg er udmærket klar over at det er fordi at jeg kræver aaalt for meget af hende. Jeg vil så gerne lære at springe, jeg vil så gerne det ene og det andet, så jeg indrømmer gerne - at jeg indimellem forsøger at hoppe over hvor gærdet er lavest. Og dét betaler sig ikke.

    Kunne jeg gøre noget om med Hope, ville jeg have opstaldet hende ude istedet for hjemme, for jeg kunne rigtig godt bruge undervisning. Jeg er en ganske habil rytter, men jeg kan godt mærke usikkerheden i at det kun er mig der føler ridningen. Jeg kan ikke se hvis jeg gør noget forkert m.m. Jeg vil også rigtig gerne have hjælp til galoppen, og jeg vil rigtig gerne lære at springe på hende også. Min egen underviser jeg red ved ugentligt igennem hele gymnasiet, ønskede ikke at køre de 7 km og undervise ude hos os - og vi har ingen trailer. Det er helt sikkert noget jeg skal have styr på når jeg (og Hope) engang flytter hjemmefra og hun dermed bliver opstaldet ude.

    Jeg har gjort meget ud af at Hope skal passe til mig, og mine behov.
    Hun kan ingen fancy dressurøvelser, og hell, galopere er vi virkelig dårlige til endnu - men det kan lade sig gøre. Hun kan trave over bomme med mig på ryggen, og hun kan springe over et juletræ der ligger ned i longe. Hun kan ikke springe med mig endnu. Hun kan samles pænt ind og rette sig op, men det er ikke noget jeg udnytter meget.

    Tilgengæld:
    Hun er helvedes til idiotsikker, er ligeglad med lastbiler, biler, traktorer og andre former for maskiner. Vi har redet seriøs ridning på samme mark hvor traktoren i sommers samlede halmballer.
    Hun er ligeglad med at der er gået en masse måneder siden vi red sidst. Et par tøjler i grimen, uden sadel, og mig der kravler op. Jeg har aldrig haft behovet for at longere det værste krudt af hende.
    Hun er min terapi-hest. Når jeg snubler eller får ondt pga gigten, så stopper hun op, og venter tålmodigt til at jeg er klar til at fortsætte. Hun er ligeglad med at jeg hiver hende i manen for at holde balancen, og at jeg er nød til at støtte mig til hendes ben, hvis jeg har sat i boksen, for at komme op.
    Hun har ikke travlt når vi går tur- det foregår i mit tempo hele tiden. For 3 år siden var hun fuldstændig ligeglad - både i trense og i grime. Hun gik bare, og så måtte jeg bare følge med. I dag tager hun ikke ét skridt ved min side, uden det er tilpasset mig. Og går det alligevel for hurtigt, stopper jeg op, og giver hende tegn - så bakker hun pænt tilbage til mig og så starter vi forfra.

    Men der ER dage og perioder hvor at alt er øv og træls og tjaeh. Men det vil der være med alle heste. Havde jeg nu fået en 12 års, så er jeg nu sikker på at jeg også ville synes den er røv træls hvis den stejlede, osv.

    Jeg ville ikke have betænkeligheder med hverken den 5 eller den 7 års - ihvertfald ikke at kigge på dem. Men du skal vide hvad du har med at gøre smiley Jeg ville have elsket en veldresseret hest der kunne lave mine fine dressurting de dage jeg magtede det, og som havde prøvet at springe, de dage jeg har lyst til det. I stedet har jeg altså den her pony jeg selv skal lære tingene fra scratch.

    Havde jeg nu KUN været til at ride skovtur, havde det været ligemeget med alt andet, hvis bare hun kunne højre venstre, skridt trav og galop ligeud. For det kan hun! Så havde det intet problem været.
    Problemet kommer i at jeg gerne vil kunne øve dressur, og en af mine store drømme er at lære at springe.. det kunne jeg godt mangle at hun havde lært smiley


  • #135   19. dec 2018 Mange tak for svar hope og Line z. Jeg tænker også jeg bare vil tage ud og prøve begge, også se hvordan det går smiley

  • #136   20. dec 2018 Hørsholm Hestepraksis ligger sådan riiiiimelig indenfor Nordsjælland og er hamrende dygtige. Og om ikke andet kører de i hele Nordsjælland. smiley

Kommentér på:
Er det fup at købe en dansk varmblod for 20.000?

Annonce