{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.148 visninger | Oprettet:

Bøjeprøve af hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg er nysgerrig for at høre hvordan i gør når i skal købe hest? smiley
Hvis i skal købe hest får i så hesten handelsundersøgt for alt det den nu kan undersøges for?

Hvis prisklassen ligger under 20.000 for en hest vil i så mene at det kan betale sig at få den handelundersøgt?

Hvad koster det for "kun" at lave en bøjeprøve?


Håber i kan hjælpe med at besvare dette smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøjeprøve af hest
  • #1   8. jan 2019 Jeg gav 500 kr. for en lille undersøgelse, da jeg købte Basse for 8 år siden.

  • #2   8. jan 2019 Dorthe, hvilken dyrlæge brugte du?:)

  • #3   8. jan 2019 En handelsundersøgelse giver vel ingen garanti?

    Er det ikke mest i forhold til evt. forsikring, man får det lavet?

    Jeg må indrømme, at det ikke er noget jeg har benyttet mig af, sidst jeg købte hest var for næsten fire år siden, og den gav jeg 4.500 kr. for, så det var ikke ubærligt at sende den på slagteriet, hvis det viste sig at være et dårligt køb.

    Men jeg kunne også godt tænke mig at følge med, og se hvad man giver for sådan noget og hvad man får ud af det smiley


  • #4   8. jan 2019 Sara: Søren Slettebo (Nordjylland), men han er ikke længere dyrlæge, han arbejder nu kun inden for tænder.

  • #5   8. jan 2019 Jeg har købt plag til 8000,- her i oktober.
    Jeg fik den handelsundersøgt. Bla. fordi der skulle tegnes sygeforsikring.

    Han blev bøjeprøvet, dog ikke i så voldsom grad, dyrlægen var sød ved ham.


  • #6   8. jan 2019 Hvad koster det at få en hest bøjeprøvet og ville i få den handelsundersøgt hvis hesten kostede over 10.000?:)

  • #7   8. jan 2019 Jeg vil altid få en hest undersøgt hvis den skal bruges til ridehest. Uanset pris. Jeg gider ikke købe mig til problemer.

  • #8   8. jan 2019 Jeg gav 25.000 kr for min hest, da jeg købte ham i sommers.
    Har brugt godt 8.000 kr i udstyr.

    Jeg vil (normalt) se hesten mere end en gang. Håndtere den selv. Sadle op, se den under en anden rytter første gang , og så selv ride den.

    Jeg vil have en makker, til en hobby der bygger mig op, frem for en sports rekvisit, så jeg går efter behagelig i omgang / at vi kan aflæse hinandens kropssprog, behagelig under rytter og "et godt sind".
    Og så kigger jeg selv efter tegn til, om hesten er sund og rask - eller om der er noget skummelt, der holdes skjult.

    Jeg er ikke helt rutineret nok til, at jeg effektiv kan vurdere om hesten er sund og rask.
    Så jeg vil gerne have en klinisk handelsundersøgelse.
    Det kostede ca 1.800 kr i sommers.

    Næsten uanset hvor billig hesten er - prisen for at holde hest er det samme. Og det er de løbende udgifter, som virkelig koster mange penge på sigt.
    Så medmindre du sikkert kan vurdere selv, så ville jeg tage klinisk undersøgelse på en købshest.
    Undtagelsen er gaver med 4 ben.

    Ja, klinisk undersøgelse er et øjebliksbillede.
    Ja, man kan overbøje og gøre en rask hest øm. Eller bøje for lidt, og ikke afsløre ting.

    Men, røntgenbilleder er ikke en facitliste.
    Røntgen er noget som fortolkes afhængig af den kliniske situation. Dvs at man kender en sand sygehistorie. Og der er der også falsk positive svar og ting, der ikke bliver afsløret.


  • #9   8. jan 2019 Jeg har købt mine som føl, så nej ingen handelsundersøgelse, men jeg har jo selvfølgelig fået min dyrlæge til at tjekke hjerte, lunger og øjne når de kom hjem og der var tid til vaccinen igen smiley

    Mvh TT


  • #10   8. jan 2019 Det kommer an på om hesten er handelsundersøgt med røntgen forinden, evt 1/2 eller 1 år siden, så ville jeg nok ikke gøre det igen for en "billigere" hest ..

    Min dyrlæge tager fuld røntgen til ok billige penge, så jeg vil nok altid få lavet fuld røntgen ved køb af ny hest uanset hvilken prisklasse den var, også få tjekket lunger, hjerte og syn ..


  • #12   9. jan 2019 Rikke - Det kommer jo helt an på hvilken forsikring man skal have, og hvor høj den skal være smiley

    Mvh TT


  • #14   9. jan 2019 Handelsundersøgelsen plejer at koste 1000 kr og indeholde bøjeprøve. Men undersøgelsen viser ikke alt. Da jeg ville købe balu til 25000 tog jeg røgnten på. Han var gået igennem handelsundersøgelsen men det viste sig han havde en stor mus i forbenet.
    Jeg er måske lidt fanatisk men vil aldrig købe en hest uden at få røgnten på den. Jeg vil vide alt der er galt med den (og ikke galt). 20.000 er mange penge hvis hesten bliver halt hele tiden og man slet ikke kommer til at bruge den til det man gerne vil smiley
    Hvis det er dressur, stævner og spring du vil Sara, så ville jeg helt sikkert få røgnten på smiley


  • #15   9. jan 2019 Alle mine er blevet handelsundersøgt inden køb. Ville simpelthen ikke turde andet. Jeg har betalt mellem 1500 og 3500 kr for det.
    I bund og grund er røntgen jo også godt at få lavet, men jeg har ikke gjort det.

    Personligt synes jeg altid det kan betale sig at få en hest handelsundersøgt, lige meget hvad den koster. Men jeg har også mine fuldt forsikrede og så kræver det en dyrlæge erklæring.

    Mht røntgen, så har jeg ikke fået nogle af mine røntgen fotograferet, da jeg ikke har syntes det var nødvendigt, hvis hesten er gået rent igennem handelsundersøgelsen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   9. jan 2019 jeg jeg skulle købe en hest med henblik på ridning, og fysisk brug, så ville den ALTID ryge i røntgen.

    Jeg har flere gange set heste uden anmærkninger, blive halte i bøjprøve, og ligeledes har jeg set heste med slemme anmærkninger i røntgen, gå rent gennem bøjprøve - derfor ville jeg heller aldrig bruge penge på dette. En hver kan skabe en reaktion, ved at bøje ledene tilstrækkeligt, og efter tid, forlange at hesten skal løbe.


  • #17   9. jan 2019 Jer der vælger røntgen, får i så fotograferet HELE hesten igennem? Her tænker jeg vitterligt fra top til tå? Og hvis ikke, hvorfor ikke?

  • #18   9. jan 2019 I skal bare være opmærksom på, at for mennesker er sammenhængen imellem grad af symptomer og røntgen billedernes udseende elendig.

    Der kan sagtens være svære forandringer og kun let gener fra slidgigt / rygsmerter osv.

    Og omvendt.

    Derudover, så er fortolkning af røntgen billeder, nåja, et spørgsmål om fortolkning.
    Og svaret afhænger af, hvad man spørger om. Og hvad man som fagperson har fået at vide, før man ser på billederne.

    Røntgen er ikke et facit.
    Og hvis man ikke har en forhistorie, som man kan regne med, bliver det jo kun sværere at fortolke korrekt.

    Jeg er lidt ked af, at mange omtaler røntgen screening ved handel, somom det var et facit.
    Det er det jo ikke... Det er jo bare screening...


  • #19   9. jan 2019
    Idealt burde man udfører en handelsundersøgelse som jeg læste de gjorde i Sverige, en der havde solgt hest der til beskrev hvad hesten blev undersøgt med.

    Det var bla. også en gastroskopi - dvs. tjek for mavesår, røntgen og andre ting. Mener også kroppen blev gennemgået for skævheder og låsninger af kiropraktor.

    Men det koster jo noget mere og er så lige det om køber/sælger vil betale/dele eller hvad hvis det fx løber op i 5000 kr.

    En bøjeprøve kan sige hesten er halt - men den kan ikke fortælle om hesten er halt fordi dyrlægen har bøjet for meget/for hårdt, om hesten har gigt, om hesten bare er følsom eller hvorfor den er halt. Så man kan egentligt smide en brugbar hest ud til højre på baggrund af et falsk resultat.


  • #20   9. jan 2019 Krikken - problemet er, at det kan man så afgjort også baseret på røntgen...

    Handelsundersøgelser er jo ikke udredning, men screening.
    Og alle screeninger giver reel risiko for falsk negativ og falsk positiv.
    Dvs testen tyder på at man er syg/rask - men svaret er forkert...


  • #21   9. jan 2019
    Tjo - selvfølgelig kan der være forskellig mening om røntgen billeder og billederne kan være dårlige. Men en hest med voldsom gigt, spat, kissing spines eller hvad det lige er man kan opdage på et røntgen, vil man måske ikke opdage i en bøjeprøve - og hvis man opdager det, så aner man ikke hvorfor hesten slår ud.

    Så jeg en del bedre se fornuften i røntgen og en grundigere undersøgelse generelt, end bare og løfte, bøje benet og er der intet udslag så " den er fin ! ".

    Det svare lidt til at man ved en bil skubber lidt til den, konstatere den knirker men ikke " kigger ind" og har en chance for at vide hvorfor den knirker.


  • #22   9. jan 2019 Krikken.
    Objektiv undersøgelse svarer til at man tænder motoren, lytter, kører en tur, osv.

    Rtg ved handelsundersøgelsen svarer til, at man ser under motorhjelmen. Slukket motor. Du ved ikke, om kilometertælleren viser rigtigt og du må ikke røre.

    Hvis hest eller menneske ser sund, rask og velbevaret ud, så dækker det ofte over et godt helbred.
    Røntgen er et løsrevet fragment, som kræver fortolkning


  • #23   9. jan 2019 Vi ser bare forskelligt på det, fred være med det smiley

  • #24   12. jan 2019 Til svar: Jeg for røgnten på hele hesten ja smiley Har også været uheldig med tidligere hest der måtte aflives, så røgnten og handelsundersøgelsen prioteres højt. Var ved at købe en i sommers, men fandt ud af den havde en mus der skulle opereres ud. Det koster bare lige 10.000 oveni. Så jeg takkede nej til købet. Ja det er sure penge, men tør bare slet ikke satse. Jo mere jeg kan tjekke hesten igennem jo bedre smiley Ved godt det lyder helt sygt, men i det mindste kan man også få lavet en god forsikring smiley

Kommentér på:
Bøjeprøve af hest

Annonce