{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
467 visninger | Oprettet:

Galle i det ene bagben!? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Jeg har brug for er par råd..
Jeg er faldet for en unghest (1.5 år), som jeg skal ud og se på mandag.
Hun fik foretager en handelsundersøgelse og røngten tilbage i december 2018 i forbindelse med salg. Dyrelægen konstaterede galle i det ene bagben - hun var ikke halt, men lidt hævet.
Ejeren siger, at hun ikke er hævet mere, og har ikke været det siden.

Hvad tænker i?
Har i nogle go’ eller dårlige historier med galle?
Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg lige gør ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Galle i det ene bagben!?
  • #1   11. jan 2019 Min døjede meget med galle som 4 og 5 års, og var også halt af det under ridning. Jeg begyndte at have keramiske gamacher på mens jeg sadler op, og så gamacher på under ridning, og det holdt haltheden væk. Nu er hun 10, bliver 11, og døjer aldrig led det mere, undtagen på dyrskuet hvor hun står på boks i 3 døgn, og her hjælper gamacherne mig igen smiley

  • #2   11. jan 2019 Nu er det jo lidt udefinerbar at skrive “galle i et bagben” smiley

    Plagen kan have haft en hævelse efter fx muk, eller et sår.
    Den kan have hævelser pga vokseværk.
    Den kan have galler ved led pga irritation af fx en mus/ocd.

    Så kan en plag have hævelser i et bagben - jep.
    Kan det være noget som er overstået - jep.
    Kan det være noget på sigt meget alvorligt - jep.

    Så du må have din dyrlæge til at tjekke op på det ben, som var hævet i december, når/hvis du skal have den i handelsundersøgelse.

    Mvh Charlotte


  • #3   11. jan 2019 Jeg tænker nøjagtigt det samme som Charlotte - især fokus på, om det kan være en mus / OCD-fragment, der driller! smiley Jeg tror, jeg ville smide den i røntgen for at være sikker. Det er SÅ ærgerligt at gå og vente på en plag, der alligevel skal gå ca. 2-3 år, og så sætte den igang for at finde ud af, at noget er rigtig galt. ISÆR hvis det kunne have været "fikset" som ung.

    Galle kan jo oftest afhjælpes af lidt mere foldtid og så nogle gode staldbandager - eks. back on track. Min gamle hest havde galle i bagbenene fra 7 års alderen, og han stod fast med BOT... havde også noget efter en gammel seneskade. Der var nu aldrig problemer med gallen.

    MEN vær sikker på, er ikke gemmer sig noget, og at det i stedet er udtryk for et generet led smiley Det kan være ganske ubetydeligt, men også noget øv smiley Og hvorfor gå og vente i x antal år på en ridehest, der aldrig kommer til at virke? Så vil jeg i hvert fald hellere smide 5.000 kr. mere i indkøb og så vide, du ikke venter forgæves (tænk på, hvad du giver i opstaldning på 3 år for sådan en smiley ).


Kommentér på:
Galle i det ene bagben!?

Annonce