{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
487 visninger | Oprettet:

Hovbylder {{forumTopicSubject}}

Min hest står nu med hovbyld nr 5 i den samme hov inden for 4 måneder, hvor af han kun har været 100% haltfri i ca 14 dage. Er der nogen der har oplevet noget lignende med hovbylder? Jeg syntes det er ret voldsomt, og synd for hesten. Findes der evt et tilskud der kan hjælpe med at rette op på hoven og evt immunforsvaret? Eller måske der findes nogle andre gode råd? smiley

Dyrlæge er med ind over forløbet!
Hesten får badet hoven 1-2 gange om dagen i varmt vand med sæbespåner, samt er på smertestillende de dage han har rigtig ondt.

Kommentarer på:  Hovbylder
  • #1   28. jan Min var ret plaget af hovbylder sidste vinter efter en lang sygeperiode. Det hjalp at han fik sko på.

Han havde på et tidspunkt 3 på en gang i samme hov.

• #2   28. jan Guldhesten: uha det lyder heller ikke sjovt smiley sko er overvejet, men hesten er meget bange for smede og bliver ret voldsom i sin adfærd (bukker, stejler, bidder og sparker). Men det kan jo blive nødvendigt hvis intet andet virker smiley

• #3   28. jan Ah ja min var os ekstremt utryg ved smede, stejlede, hev benene til sig osv, men det gik faktisk rigtig fint med at få sko på.
    Første gang var han bedøvet, men så fandt jeg en meget tålmodig smed, som har været rigtig god og nu kan han skoes uden bedøvelse og står helt stille smiley Han har heller ikke haft en eneste hovbyld siden.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 46 Emner: 127 Svar: 8.949
    #4   28. jan gik den boots på, smiley

• #5   28. jan en god smed, ordentligt foder og tid

• #6   28. jan Jeg har en super dygtig og meget tålmodig smed. Hesten er bare bange og går i panik. Han er bedøvet selv ved beskæring.

Hesten får adlibitum hø/wrap og en smule foder med lav sukker og stivelse (nh gastric zero)

Jeg har nogle forskellige boots han har haft på on/OFF men jeg syntes der kommer skidt og møg ind i dem når han har dem på, på folden, og så kommer der gnavsår. Har i gode erfaringer med nogle bestemte slags til foldbrug?

• #7   28. jan Sko har også været løsningen hos min hest ifht hovbylder.
    Boots kunne også være en ide.

Mvh
    Charlotte

• #8   28. jan igen, tid. Jeg er lidt skeptisk omkring det med boots. I min optik gør det vel kun ondt værre?
    Det tætteste jeg var været på, var da min smed lagde en slags indlæg mellem sko og hov, der sluttede HELT tæt op mod hoven, og så har gik han med dem i en periode og Wupti. Haltfri. Det skyldtes dog ikke hovbylder.

Den eneste hest, jeg har haft med hovbylder var købt med dem - han havde netop haft én, og der gemte sig så yderligere 5 oppe i forhovene. Det tog to år at vokse ud igennem med on/off halthed trods sko på alle hove. Men siden har alt været godt. Han lignede også noget, der var løgn, da jeg fik ham, og det samme gjorde hans hove. Har aldrig set så frygteligt beskårede hove, man skulle tro, det var hjemmegjort smiley

• #9   28. jan Nu ser jeg du skriver den hest er vanskelig under smed min kunne ikke stå stille i mere end 20 sek hun sprang rundt og smeden måtte næsten ikke røre hende i 2 år har jeg været der hver eneste gang og stået med slikkesten og rost hende nu kan smeden tage hende selv og vi har aldrig bedøvet vi går med forsko og om sommeren hvor vi rider meget tur med pakning og såler også så det tager jo sin tid at få på smiley hvis det ikke er prøvet tænker jeg da det kunne være værd at forsøge så i måske undgår bedøvelse på et tidspunkt? smiley ud over det er jeg enig i sko måske vil hjælpe din hyppe god bedring med hesten! smiley

• #10   28. jan Det kan hjælpe at skifte underlag i boksen.
    Derudover vil jeg anbefale en hippomun kur evt microvital. For mig har hippomun altid fungeret rigtig godt smiley

• #11   29. jan
    sko kan hjælpe en overgang.

stærke hove er både genetisk, men at hesten er dækket godt ind med vitaminer/mineraler gør også en stor forskel. jeg har oplevet at der er nogle heste som trives bedre hvis de får lidt mere end det anbefalede.

og hvad underlag går hesten på? er der mange sten på folden, som den får knusninger af? står hesten på en våd bund, som svækker hoven? (ammoniak er ikke sundt).

og nogen gange er man bare uheldig. og en hovbyld kan tage meget lang tid om at hele.
    for 1 ½ år síden fik min hest en knusning forrest i hoven ( vi tror han slog hoven ind i den stål-bøjle som holder døren til løsdriften) og han har stadig en lille rest/hul forrest i hoven.

• #12   30. jan min venindes Belgier har også døjet med hovbylder og da han i forvejen har dårlige hove og er gammel og ømbenet ved smed, han hopper når det tager for lang tid, er det et valg mellem pest og kolera, at gi ham sko på. Men det hjælper, da han er ret flad inde i hoven. En sommer havde han hovbylder 3 gange. Han er ret stor så den ene gang ville han ikke lade dyrlægen se og bruge visiter tangen, så den måtte oven ud.

• #13   31. jan Sprøg din smed om du kan få lavet gummisko til din hest. de hjælper utrolig meget det gjorde de i hverfald på min hest. smiley

profilbillede
Kommentér på:
Hovbylder