{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  17 år gammel hest?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   6. feb 2019 Så simpelt kan ikke ikke stilles op.

    Har hesten gået internationalt de sidste 7 år, og man køber hesten for at ride lige så højt de næste 10 år - ja, så er den for gammel.

    Har hesten gået internationalt, og købes den med henblik på at være overgangshest, de næste 2-3 år, så er den garanteret ideel.

    Har hesten aldrig haft rytter på ryggen, og man vil ud og starte en hel masse stævner, så er den også for gammel..


  • #2   6. feb 2019 Som AMTskriver afhænger det jo helt af formålet med hesten. Som lærehest nogen år kan en ældre, velredet hest, der allerede har vist sit værd være perfekt.
    Hvis håbet er, at tage en 17- årig hest på lc-niveau op gennem klasserne, så er det efter min mening spild af tid og penge - køb noget yngre, som du rent faktisk også kan få glæde af nogen år, når den er uddannet.


  • #3   6. feb 2019 De to andre skriver meget klogt om hvorfor og hvad man skal overveje.

    Jeg selv fik min første egen hest da jeg var 30 år - Morgan var 22 år, gammel jagthest, havde gået LA-klasser i dressur og spring. Han var en fantastisk lærerhest for mig. smiley

    Jeg havde ham i 2,5 år før benene ikke kunne mere - og vi fik startet lc-klasser i dressur, spring og distance, med placeringer i alle discipliner. Selv en jagt fik vi os sneget ud på.
    Han var selvfølgelig en ældre hest, men han var frisk og bundrutineret i alt.

    Alle burde have lov til at få sådan en fantastisk lærerhest som første hest smiley

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #4   6. feb 2019 IIH han er fin, hvor gammelt er billedet?

  • #5   6. feb 2019 Kommer an på hvor gammel den er i kroppen.
    Red en 16 års hest for ejeren, hvor ejeren en dag diskuterede med dyrlægen om at hesten var 8 eller 16 år.
    Tja, det var jo så ejeren der havde ret smiley
    Men som dyrlægen sagde, så lignede han en hest på 8 år med den krop og han var sund og rask, ud over en kæmpe hovbyld smiley


  • #6   6. feb 2019 Jeg købte en 16 årig springpony for 8 år siden, og jeg har da sjælden lært så meget, som jeg har af det stædige krapyl smiley (det var Basse smiley )

    Han er i dag 24, og tror stadig han er 4 år. Min første fjoller var gammel og slidt da han var 16-18 år, og gik der på pension.

    Så svaret afhænger meget af hesten.


  • #7   6. feb 2019 Nikoline - uhhh det er et gammelt billed, bemærk de tyvetusind små fletninger strittende op med mantape på smiley Det var den gang det var hipt smiley

    Billedet er 16 år gammelt - aka jeg er noget yngre end i dag smiley

    Mvh Charlotte


  • #8   6. feb 2019 Spændende Nina smiley Hvad er det for en? smiley Camilla? smiley

  • #9   7. feb 2019 Jeg har en elev med en 16 årig hest og han bliver faktisk kun bedre og bedre. Dyrlægen roser ham for hans fine fysik og han er en fornøjelse at se på.

  • #10   7. feb 2019 er det kun fra 2003? jeg troede det det var slut 90 ahah

  • Mads J
    Mads J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 13 Svar: 5
    #11   7. feb 2019 Det går fulstændig an på hestens livsstil og hvad du har af planer med den i fremtiden!

  • #12   7. feb 2019 Nicoline - jeg var nok ikke helt kommet mig over min “wendy-alder” selvom jeg var blevet 30 år smiley Hvis jeg husker rigtig så var støvlerne i plastiklæder smiley

    Mvh Charlotte


  • #13   8. feb 2019 Elsker at se gamle billeder, dengang tiden med heste var anderledes.

    måske jeg skulle oprette sådan en tråd smiley


  • #14   8. feb 2019 Charlotte, jeg da mine look-a-like ridestøvler endnu, de er de ridestøvler jeg har.

    At jeg så ikke har brugt dem i 15-20 år, er en anden historie. (hader ridestøvler, og bruger normalt staldstøvler og leggens)

    Men kommer jeg i en situation hvor ridestøvler vil være et must, så en omgang skosværte, og de er som nye. De er i hvert faldt ikke slidt op.


  • #15   9. feb 2019 Som det også er blevet nævnt længere oppe, så kommer det an på både din og hestens situation. Siden din beskrivelse af hesten kun er "springhest på 17 år", så går jeg ud fra at du selv er springrytter? Eller tænker du at fordi han har være springhest i mange år, kunne han være lidt fysisk slidt, og måske ikke kan holde til hvad du end skal bruge ham til? Jeg er hverken spring- eller konkurrencerytter, så det område skal jeg ikke forsøge at gøre mig klog på. Hvis du skal bruge ham til hygge og leg, så synes jeg ikke det er for gammelt. Hvis du vil bruge ham som lærehest, er det vel godt at han har så mange års erfaring. Ældre betyder ikke ubrugelig, der er måske bare lidt begrænsninger mht. træning.

    Jeg købte min gamle hest da han var 17, men som sagt er jeg ikke konkurrencerytter, så der var ingen krav til hvad han skulle kunne holde til. Men han havde krudt i røven og elskede at lave noget (især springe, hvilket jeg ikke havde erfaring med, så der fik han lov til at styre showet. Jeg var bare en tilskuer på ryggen af ham!), så man skulle ikke tro at han var oppe i alderen.


Kommentér på:
17 år gammel hest?

Annonce