{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  brug af hønet
  • #1   7. feb 2019 Da jeg brugte hønet varierede det en del fra dag til dag, hvad der blev ædt.
    Jeg mistænker, at det i virkeligheden varierer en del, hvor meget de æder.
    Med hønet er det bare synligt.


  • #2   7. feb 2019 Min får halm i slowfeed net og der er dage hvor det helt tømt og nærmest støvsuget men andre dage efterlader hun halve eller næsten fyldte net.
    Men så længe hendes wrap er spist, så tænker jeg at hun nok ikke altid er sulten når det spist og derfor ikke tømmer nettet smiley


  • #3   7. feb 2019 Det varierede.. Tindur spiste da jeg startede op for 6 år siden, 20kg plus. Da han lærte at han ikke løb tør, så spiste han 13 kg. Det lå tilbage 1 kg hver dag. Men nogle dage havde han kun spist 9 kg.. Det var dog ikke så ofte det skete, måske et par gange om måneden i gennemsnit. Han havde perioder, ligesom de har nu, hvor de spiser mindre. smiley
    Nu har de i en høhæk, som jeg fylder op hver anden dag. De spiser en minibig på en uge. Nu hvor der har været frost vejr, tørt og forholdsvis vindstille, har de brugt 9 dage på en minibig, så kom der regn og blæst, og så måtte jeg pludselig fylde høhækken op dagen efter jeg havde fyldt den da de virkelig havde gjort et indtog.. Men jeg regner en minibig på en uge normalt, dog kan der sagtens gå 10 dage i nogle perioder hvor deres behov ikke er så stort smiley

    Mvh TT


  • #4   7. feb 2019 Mine spiser meget varieret. De har to store net, og nogle gange forsvinder det stort set det hele. Andre gange spiser de ikke engang det ene net smiley

  • #5   7. feb 2019 Det kan varierer rigtig meget, hvor meget de spiser. Mange laver den fejl at give dem mindre når de ser der er noget tilbage, men kommer man ud til et tomt net, ved man jo faktisk ikke, hvornår de løb tør.
    Vi fodre med ad libitum wrap (løsdrift). Det er tydeligt at se hvordan det skifter. Særligt når de sætter pels spiser de meget og hvis de bevæger sig mindre når det er frost spiser de mindre, hvis der er græs spiser de mindre. Nogle dage kan det tage vores fire heste at spise 4 skiver wrap på 2 dage, uden at de har støvsuget den. Andre dage spiser de 6 skiver i døgnet. Vi sørger bare for, at de altid har. Det er måske sket to gange her til vinter at de er løbet tør og har stået uden et par timer, men vi har stadig græs og de er aldrig særlig interesseret når wrappen kommer.


  • #6   8. feb 2019 TS, nettoenergi og fordøjelighed kan variere i grovfoder. Så simpelt er det.

    Wrap med eksempelvis TS på 60 %, 1,1 FE/kg TS og en lav fordøjelighed vil alt andet end lige give et større grovfoderoptag end wrap med 62% TS, 1,11 FE/kg TS og middel fordøjelighed.

    Jo lavere TS%, jo mere vand fodrer du med. Jo lavere energi, jo større grovfoderoptag for at dække næringsbehov og jo højere fordøjelighed, jo højere hastighed og dermed større grovfoderoptag.

    Husk, uanset hvilket grovfoder du bruger, så er det det foder, der har den største variation i foderrationen. Det er kun kraftfoderet, der er konstant på næringsstoffer.


  • #7   8. feb 2019 ok. de er nu ret sultne når jeg kommer med foder om morgenen.
    men har også en høkasse på folden, som de heller ikke bruger meget tid ved trods der ikke kan være meget næring tilbage i det græs der er tilbage.


  • #8   8. feb 2019 Jeg så på et tidspunkt et engelsk studie i TS optag hos heste fodret i hønet vs i foderkrybbe. Det har man undersøgt i forbindelse med den her dille, der åbenbart er med brugen af slow-feeder hønet.

    Nå, men undersøgelsen viste, at grovfoderoptaget i hønet er lavere end ved udfodring i krybbe eller på gulv. Så tesen om, at hesten skal æde langsommere er sikkert god nok, det er den dog ikke, hvis den påvirker grovfoderoptaget negativt.

    Hvis det så varierer fra dag til dag, ændres rationens sammensætning, ifald der fodres med kraftfoder. Kan du følge mig?


  • #9   8. feb 2019 Heste spiser jo ikke med tanke på at få dækket noget (medmindre vi taler om desiderede mangler) de spiser for at ikke være sultne.. Så derfor vil en hest der skal tabe sig hvor den ellers bliver dækket ind af krybbefoder, have godt af wrap med lidt TS, men en der skal tage på, har brug for wrap med mere TS smiley

    Mvh TT


  • #10   10. feb 2019 TT

    Hvis du går ud fra, at en hest skal have ca. 6 kg tørstof pr. dag.

    Så er tørstofprocenten sådan set ligegyldig. Så skal hesten alt andet end lige have mere af noget med en lav tørstofprocent, for at få 6 kg tørstof, end af noget med høj tørstofprocent.

    Og så er det heller ikke ligemeget, hvor meget energi, man har pr. kg tørstof, altså FE/kgTS.

    Hvis du giver 6 kg tørstof wrap med 0,9 FE/kgTS, så får den 5,4 FE i alt.
    6 kg tørstof wrap med 1,1 FE/kgTS giver 6,6 FE i alt.
    Altså en forskel på 1,2 FE


  • #11   10. feb 2019 Selvfølgelig er der ikke lige meget vedr FE indholdet.. Hvis det indeholder mere FE, så er der jo nødvendigt med mindre indtag hvis der er tale om en nøjsom hest. Men har man to typer wrap med samme FE indhold pr kg. Men større/mindre andel af TS så er det jo bedre at give hesten det med mindst TS.

    Mvh TT


  • #12   11. feb 2019 TT

    Jo højere TS jo bedre smiley


  • #13   11. feb 2019 Er bestemt ikke enig, hvis hesten er dækket ind med et fuldfoder, så er TS ligegyldigt medmindre der er tale om en nøjsom eller en hest der skal tage på.

    Mvh TT


  • #14   12. feb 2019 Tørstof er ikke ligegyldig smiley

    Ej heller FE/kg tørstof.



  • #15   12. feb 2019 Jeg har aldrig talt om at FE er ligegyldigt.. Så drop med at blande FE ind i diskussionen.. FE er det essentielle. Det eneste tørstoffet er godt for er jo for at forhindre splat maver..
    Hvis du spiser en portion grød med x-antal næringsstoffer, eller spiser et brød med nøjagtig samme næringsindhold, så får du bare et større behov for at drikke ekstra ved at spise brødet kontra grøden.. Din krop er ligeså energisk på det ene som det andet smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
brug af hønet

Annonce