{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Holding til dette
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   12. feb 2019 jeg syntes at folk skal tage sig sammen og tage ansvar for sine dyr.

  • #2   12. feb 2019 Som skal betyde..?

  • #3   12. feb 2019 Jeg synes det er fint. En bil kan man altid få skrotprisen for. Man kan ikke altid få slagteprisen for en hest, hvis den er taget ud af kunsum, og så er det billigere at forære den væk, end at få den aflivet og afhentet af DAKA.

    AMT
    Jeg mener også folk burde tage ansvar. I stedet for at forære en hest/pony væk eller sælge den for almisser, fordi den er skadet, gammel eller crazy, så skulle man få dem slagtet.



  • #4   12. feb 2019 Min hest - mit ansvar.

    Det vil sige, at hvis hesten ikke længere er egnet til det jeg har den til, SKAL jeg sikre at den helt rigtige løsning - FOR HESTEN!!

    Det er mit ansvar, ikke at sende en hest ud som selskabshest, hvis jeg IKKE kan sikre at den ikke bliver brugt.
    Så må jeg tage mit ansvar og aflive hesten.

    At en hest er utrænet, gør i min venden ikke noget, men det kan være svært at finde det rigtige hjem til den, da den sikkert vil være billig og derfor tiltrække nogle købere, som måske ikke har den viden det kræver at få en utrænet hest.

    Ikke passet med - Hvad??

    At en hest ikke lige har fået ordnet tænder eller beskåret hove, er ting der højest sandsynligt kan rettes op på. Men har den ikke fået foder nok eller fejl fodret - så ville jeg være forsigtigt.

    Men min hest er og bliver mit ansvar, og jeg vil hellere aflive end at sende den ud i en uholdbar situatíon!


  • #5   12. feb 2019 Det kan være både godt og skidt - det kommer an på det enkelte tilfælde.
    Men at give dyr væk, som fejler noget, det er ansvarsforflygtigelse. Der må man mande sig op og selv sørge for at give dyret en fredelig afslutning, i stedet for at sende "sorteper" videre.


  • #6   12. feb 2019 Prøv at læse din sætning igen.
    Ikke er passet, ikke er trænet, ikke fejler noget.
    De tre vilkår, kan ikke opfyldes samtidigt.

    Medmindre du mener "ikke passet med vaccination, men ellers passet og behov for foder, beskæring mv er dækket " så er de tre ting ikke til stede samtidig.

    Hvis hesten ikke har fået den smed/beskæring den har brug for, har den jo et problem med hovene. Og dermed snart også resten af hesten.
    Hvis hesten ikke har fået sine foder behov dækket, så ER den jo fejlernæret.

    Problemet ved ikke at passe sunde, raske og levende dyr, er at de holder op med at være sunde, raske, og hvis det er helt grelt, så er de ikke værd at holde i live.
    ----
    Der er tre muligheder.
    1) Enten vælger man at holde dyr, og accepterer ansvaret. Og lever op til det, ved at sikre behov for foder, bevægelse, et rent og tørt leje, adgang til artsfæller mv er dækket.
    2) Hvis man påtage sig ansvaret, men ikke kan leve op til det pga fx ejers økonomi (fx tab af job), helbred eller manglende kompetencer / viden må man enten skynde sig at skaffe det man mangler (betale andre for at passe, få et nyt job, mv) eller på forsvarlig måde skille sig af med dyrene.
    3) Hvis man ikke kan skaffe det, der skal til, så kan man ikke holde dyr på forsvarlig måde. Og så skal man lade være. Altså aldrig anskaffe sig dem. Har man dyr så sælge - eller, kan man ikke skaffe et godt hjem, så slagt/afliv.

    Bemærk -
    Dækkes dyrenes behov - ellers bliver de svækkede, med tiden syge og måske direkte klar til aflivning.
    Mennesker skal tage stilling til OM DE KAN dække dyrets behov. Hvis nej, skal man tage stilling til hvordan dyret skal videre.

    Jeg kan ikke have et problem med, at man sælger eller forærer dyr bort som er dårlig trænede eller har lidt med helbredet, hvis køber og sælger begge tænker sig om først.
    1) Ny ejer skal bare vide det. Og sælger skal tage stilling til, om man tror på at ejer kan håndtere dyrets problemer.
    2) Hvis man ikke kan skaffe dyret et nyt hjem, hvor de kan trives, så skal man aflive.


  • #7   12. feb 2019 Hvis man forærer hesten væk fordi man ikke vil tage ansvar for at passe sit dyr og deraf måske få den aflivet, så synes jeg der er noget svineri.

    Hvis man derimod forærer hesten væk fordi man ikke længere har mulighed for at have den, eller i fremtiden kan se man ikke kan give hesten det den behøver og at hesten kan have et godt og værdigt liv et andet sted så synes jeg det er ok -- det er jo det samme som at sælge en hest til nyt hjem.


  • #8   12. feb 2019 Hvis man har en rask hest, som man ikke længere har mulighed fåøor at tage være på, så må man sælge den, hvis man ikke føler at den kan sælges må man overveje hvorfor man ikke kan få penge for den.

    Er hesten syg, skadet eller meget gammel og man ikke gider bruge pengene på den, så skal man aflive!
    Man sender ikke en syg/skadet hest videre, det er simpelthen uansvarligt!!


  • #10   12. feb 2019 Altså denne jeg taler om er en 5 års miniature hingst som ikke er passet med vacciner og ikke har noget pas. Han er fint fodret og passet med smed, men totalt utrænet. Overhovedet ikke opdraget. Og han kan ikke bruges til avl, da han tidligere har været klaphingst. Kan man tage noget for ham?

  • #11   12. feb 2019 Jeg tænker, at han sikkert er fin til hundefoder??

    Men det er fordi han på ingen måde dækker de behov jeg kan have til en hest.

    Han kan ikke gå med hopper, fordi han er hingst.
    Han er måske dyrere at kastrere, hvis testiklernes anatomi er alternativ.
    Og så er der bøvlet med pas?
    Og han lyder ikke som en omgængelig pony, andre kan håndtere. Det vil kræve meget træning.

    Med andre ord, så kan jeg købe en problemfri pony til mindre end hvad det koster at kastrere ham + oprette pas, hvis jeg bare ville have selskabet.

    Så..
    Vi er tilbage til, at det er svært at finde en egnet ny ejer.
    Og så er det bedste for dyret nemt aflivning.

    Uden pas...
    Hm.
    Hvis jeg havde riffel og en stor fryser, ville jeg måske give 500 kr for at bruge hans kød til min hund??

    Sorry.
    Der er få købere til ham.


  • #12   12. feb 2019 Der er mange der har budt på ham trods jeg har været helt ærlig omkring ham g har en mulig køber. Men ja... idk

  • #13   12. feb 2019 Hvis du taler med folk, så lyt.

    Lyder det somom de er klar til at give din hest et godt liv?
    Jeg tvivler ikke på, at folk har velvilje.
    Men har de erfaringer med klaphingste? Hvad vil de med hesten? Hvordan er deres fysiske rammer??

    Hvis de giver en kop kaffe og vil vise rundt i deres nye hjem, og du kan stå inde for hesten nye leveforhold, så.. Go for it girl!
    Der skal være plads til, at opdage at man er heldig.


  • #14   12. feb 2019 Hvis du har bud på ham, så er det da at få sat en dialog i gang, vær ærlig, spørg ind til købers forventninger, planer, muligheder osv. tag på besøg hos dem inden du beslutter dig og føler du at de er reelle og vil ham det bedste og kan give ham det, så er det da klart det du skal vælge.

    I dit indledende, tænkte jeg jo en hest med en uoprettelig skade, eller syg, med dårlige udsigter, det er meget individuelt alt efter hvorfor man vil bortskaffe hesten, og hvad den evt. fejler.

    Som Nana skriver, så fik hun en fantastisk hest, fordi ejer ikke kunne bruge den til det vedkommende havde behov for, men der har også været tænkt over det og der var et samarbejde, det andet tilfælde er hesten jo ikke syg på en måde så den ikke kan gå som foldbums, hvilket vsr hendes behov og her ser jeg heller intet problem, så længe der er ærlighed og man kan være sikker på at det der bliver lovet, den skal bruges til, er det den bliver brugt til!
    Og i begge tilfælde har både tidligere ejer og nuværende taget ansvar!
    Og det er i bund og grund dét der er vigtigt!


  • #15   12. feb 2019 Er din pony?
    Helt ærlig, jeg ville være skeptisk omkring hvad andre ville kunne tilbyde den lille fyr.


  • #16   13. feb 2019 Der kan være mange grunde til at heste og ejer ikke fungerer sammen og ikke bliver trænet. Så det kan være en god hjælp for både hest og ejer at den kommer et nyt sted hen. Om man vil overtage en hest der ikke er i orden er ens eget valg, bare ejer er ærlig.
    Så jeg mener ikke der er en entydig holdning til det for mit vedkommende. Lyver folk eller er skjuler ting er det ikke i orden.
    Købte min unghest som fuld tilredet i terræn og på bane, skulle sælges fordi den ikke kunne gå sammen med andre heste. Fik verdens mest sociale hest over for andre heste. Til gengæld kunne den ingenting og var død frustreret. Utryg ved alt og kunne ikke lide mennesker. Det den hest jeg ville have. Da den blev hentet vendte den bagen til ejer og ejer var bange for den, så det var godt de 2 blev skilt fra hinanden. Til gengæld har jeg fået drømmehesten med de års arbejde det nu har taget. Mistede meget hurtigt kontakten til sælger og det var ærgerligt, da papirerne ikke fulgte med til hesten, så det krævede en del arbejde at få dem i orden. Havde hun været ærlig havde jeg alligevel købt den.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   14. feb 2019 Maiah: men en lettere skadet hest, som gives væk gratis, er jo netop en potentielt kastebolds-emne..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   14. feb 2019 maiah: så hvis nye ejere er nogle tumper, så er din samvittighed stadig ren??

    jeg undres bare fordi at du i samme svar, skriver omkring kastebolde, også at du selv har givet en skadet hest væk..


  • #21   14. feb 2019 Mener i at man bør aflive en pony som ham jeg beskriver?

  • #22   14. feb 2019 Nu er jeg jo 100% ærlig.

    Jeg mener, at en pony som er klaphingst, uopdragen og uden vaccination koster:
    Købspris
    Træning. Jo senere man påbegynder basis træning, des mere arbejde kræver det ofte.
    Kastration. Forvent del dyrere end normal kastration.
    Revaccination.

    Til sammenligning kan man få en pony, som har vaccination i orden, er kastreret og velopdragen og omgængelig nok til at små børn kan ride dem selvstændigt for 3.000 kr og opefter.

    Helt logisk - selv hvis købspris er 0 kr, er klaphingsten både dyrere og mere bøvlet.
    Folk, der kan lægge et budget over tid og penge har ikke en logisk grund til at købe en uopdragen klaphingst.

    Hvis du finder en ny ejer, som er ligeglad med ovenstående argumenter, har ny ejer enten gåpåmod (godt) - eller mangel på selvindsigt (skidt) .
    Jeg vil hellere aflive et dyr end sende det videre til folk uden selvindsigt.
    Så ja. Jeg ville aflive, medmindre at jeg havde god grund til at stole på at ny ejer ville tage sig af ponyen.
    Men mirakler sker. Så, det er helt ok at lede efter en ny ejer.
    Men vær forberedt på, at slagtning kan være bedre.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   15. feb 2019 maiah: Du vælger bare at smide ansvaret for dig.

    det er dit valg at hesten skal ud til nye mennesker


Kommentér på:
Holding til dette

Annonce