{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
978 visninger | Oprettet:

Kan man træne et føl/plag til en rolig fremtids pony? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke om det lyder mærkeligt. Men kan man kan træne et føl/plag til at blive en idiot sikker fremtids ride pony eller er det kun dens sind der afgøre fra start, hvordan den bliver som voksen? Jeg ved ikke så meget om emnet. Men jeg syntes det er utrolig spændende. Del gerne jeres viden og erfaringer ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man træne et føl/plag til en rolig fremtids pony?
  • #1   14. feb 2019 Jo mere man træner med dem og får skabt gode oplevelser, jo nemmere bliver det med dem som ældre. Men sindet vil altid spille en rolle i mere eller mindre grad. Men igen jo mere træning man gør med føllet/plagen, jo mere kan man påvirke hesten i den retning man ønsker smiley

  • #2   14. feb 2019 Min erfaring er at sindet altid vil have en vis betydning, lige meget hvor meget træning man lægger i føllet/plagen.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   14. feb 2019 korrekt træning gør afsindig meget. men hestens sind vil altid være der.
    det gælder om at finde en løsning, hvor hesten lærer i vidt mulige omfang at kapere farlige/stressende ting.


  • #4   15. feb 2019 Personlighed er medfødt. Og de grundlæggende personlighedsstrukturer kan egentlig ikke ændres.

    Men jo mere fornuftig træning, des bedre bliver det.

    ...
    Det er en tommelfingerregel, at alt man har set da man var lille /før puberteten, og som har været del af ens normale liv dengang, vil blive anset for normalt resten af livet.
    Den regel gælder på tværs af alle arter.


  • #6   15. feb 2019 Faktisk så tror jeg selv at føl bestemt kan overtrænes mens de er små
    Jeg synes tit at de unge heste, som jeg selv har avlet, er lige til at gå til som 2 og 3 års. Jeg træner dem ikke særligt meget, de kan gå i snor til og fra fold og de kan bindes. De står rigtig fint under smed og under strigle ture, uden at være trænet synderligt til det. de er sågar nogenlunde nemme at læsse første gang og ser ikke spøgelser.
    De har en grundlæggende tillid til mennesker og gør derfor hvad jeg beder dem om også selvom de ikke har prøvet det før.
    Så jeg håndtere føllene med måde og når de kommer i pubertets perioder (hvilket sker ind imellem) så lader jeg dem bare være heste. Jeg træner dem ikke ud af det. De kommer altid ud af deres perioder selv. Og folk som har købt føl og plage af mig, synes de er super cool og har været nemme at gå til... gode i hovedet.
    I sommers trænede jeg faktisk lidt mere med det ene føl end jeg plejer, fordi den skulle være til børnene, den blev ret streng at arbejde med, nu har den fået lov at være hest henover vinteren og den er igen blid som et lam og nem at have med at gøre.


  • #7   15. feb 2019 Doctor Who
    Det er ikke korrekt smiley
    Personlighed er resultatet af al den kommunikation og sociale relationer man oplever fra den første dag i sit liv, kaldet socialkonstruktionisme smiley

    Temperament er en arvelig egenskab, og et indeks man anvender indenfor kvægavl.

    Men avl betyder 15 %, miljø betyder 85 % af resultatet af de afkom man får. Miljøpåvirkningen er dermed af størst betydning, uanset.

    Rolige mennesker har rolige dyr, og omvendt.


  • #8   15. feb 2019 Man kan gøre vildt meget med træning, men ens egen udstråling og temperament har virkelig meget at sige!

    Men jeg vil påstå at jo mere hesten har oplevet jo mere cool vil den være, men det kræver også at den har tillid til menneskerne omkring den, men ja, du kan gøre rigtig meget med træning!


  • #9   15. feb 2019 Jeg købte synes jeg selv en meget rolig unghest dog havde hun ikke oplevet noget i hendes liv. Men da jeg fik Sigga hjem, og hun kom væk fra hendes mor blev hun meget nervøs og var ikke til og kende. Jeg brugte masser af tid på miljø træning, som gå over plastik, agility, og gå ture. Hun er fra jorden i dag utrolig rolig, hvor mange tror hun er pålidelig som dagen er lang. Men ridemæssig er hun ekstrem nervøs, og hun er meget egenrådig og vil gerne under ridning gå sine egne veje. Så mit råd er, køb en ung hest der har været væk fra mor, og har oplevet lidt. Ellers kan det nemt smitte af ind i voksen livet og rolig gemyt er altid et plus men arbejdsglæde er bestemt lige så vigtig

  • #11   15. feb 2019 Celina.
    Det, du argumenterer for, er jo ikke fravær af træning?

    Men derimod for læring ved at se på andre og kopiere.
    Du argumenterer jo for, at artsfæller er gode læremestre.
    Og det er de, også.


  • #13   15. feb 2019 Celina -
    Jeg mener, at træning er godt.
    Visse lektioner læres let af artsfæller. Ja.

    Jeg kan fx ikke lære hest eller hund at fræse afsted over markerne, men luk to af samme art ud, og de finder ud af det...
    Hvis en hund er bange for at svømme, slipper man den bare på en strand sammen med min hund. Min hunds begejstring for vandet gør, at andre hunde holder op med at tro vand kan være farligt, og de ender altid med at rende ud i vandet for at få del i hendes glæde.
    Et menneske har svært ved at udvise samme begejstring for at apportere fra vand (for vi er ikke bygget til vandapport), så vi kan ikke vise glæden for vand med samme effektivitet.
    Vores træning er dermed ikke nær så effektiv - men folk lærer gerne deres unge jagthunde at elske vand, med eller uden firbenede rollemodeller.


    Jeg tror ikke at træning fra menneske til dyr nødvendigvis er u-godt - men vi skal da være ærlige om, hvad dyret skal lære hvornår, og hvad dyr lærer lettest fra andre dyr, og hvad de lærer af mennesker.
    Men lære ting, det kan vi alle.

    Nogle ting er det bare pisse nemt at få et andet dyr til at vise, i stedet for at pukle med det selv.


  • #15   15. feb 2019 Og det er jo lige så meget træning / læring som menneskehænder - hvis du har gode firbenede rollemodeller.

  • #16   15. feb 2019 Tjaaa jeg er nok det de fleste kalder et roligt menneske - eller som min dyrlæge siger, er det så dejligt at komme ud til mig fordi jeg er så rolig at både hun og hesten bliver rolig.

    Jeg har det som folk kalder “velopdragne heste” - har haft begge to fra de var 1 år hjemme på matriklen.
    Den ene er en bundstabil ollebolleblanding, som folk altid er overbevist om er rolig grænsende til doven - han hviler godt i sig selv.
    Den anden er en Dv, som de fleste mener knaldhamrende fnysende gal - alle synes er smuk, men vil betakke sig for at ride eller håndtere. Han snorker over meget, ser alt.

    Det sjove er, at jeg til en hver tid stoler mest på “den vilde” - han larmer meget, sender signaler med snorken og kippen med øre ect. Men han gør ikke noget total kukkuk, han bliver hos dig.
    Ollebollen er langt hen af vejen super fornuftig - men bliver han bange, så mister han total fornuft.

    Begge er opdraget på samme måde, har stået klemme ved mig selv, kun redet af mig og min berider, trænes kun af mig og min berider - så de burde være “ens” - men det er de ikke i bund og grund.

    Så jow jow rolige mennesker har sikkert til dels rolige heste - men det kommer også an på hvad rolige mennesker vælger af heste.
    Oftest har rolige groundede mennesker ikke brug for “prust støn snork blæse af sted heste”, så måske vælger de det som tiltaler dem mest - nemlig rolige og groundede heste ?
    Og hvad er så arv/miljø/rolige menneske/urolige mennesker påvirkning ?

    Mvh Charlotte


  • #17   20. feb 2019 Min erfaring siger mig, at ja det kan man helt sikkert.

Kommentér på:
Kan man træne et føl/plag til en rolig fremtids pony?

Annonce