{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

Købe hest med min far, racer? {{forumTopicSubject}}

Hey HG'ere. håber i kan hjælpe.
Jeg har haft en Islandsk hest i mange år, men da han har luftvejs problemer har de lange rideture og stævner blevet sat på stand-by.
Derfor overvejer at købe endnu en hest, og min far kom med den geniale løsning at splejse pris og grattis opstaldning hos ham og min mor hvis vi køber en hest sammen som han også kan ride og få undervisning på

Vores prisleje er ikke det vildeste, men jeg har også kun få kriterier: 1 velejnet til distance og western. 2 nybegynder venlig og kan rides ud alene. 3, høj til en voksen mand kan ride den men ikke højere end nødvendigt. 4. skal gerne kunne gå i løsdrift men det er ikke krav.

Har nogle ideer til bestemte racer det vil give mening at kigge efter? Jeg har overvejet en traver, da de har den gode fysik og pris men ved ærlig talt ikke så meget om temperement og hvorvidt de kan omskoles til ok rideheste. Ved nogle mere om dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købe hest med min far, racer?
  • #1   6. mar 2019 Travere kan sagtens omskoles til rideheste, men de fleste af dem vil have pokkers svært ved at lære jog og lope, dvs langsom afslappet trav og galop med lav hovedholdning.

    Hvilke former for western er du ude i?
    Hvis det er pleasure og du på sigt vil starte stævner, så er det kun quarter og paint der dur, evt appaloosa.
    Indenfor pleasure har de et meget mærkeligt system med at inddele klasserne efter race...
    (Det har man også i andre former for western, men der er mere accept af all breed Indenfor ranch arbejdet)

    Jeg vil foreslå at du kigger på Danish Stockhorse Association..
    Og googler trail.

    Bortset fra det, på globalt plan er quarter den mest almindelige race, og de er alsidige og bygget til at bære en voksen en hel dag..
    Jeg holder selv meget af den lavbenede, kompakte type.
    Men skal du købe quarter eller paint kommer du hurtigt forbi 40.000 kr.
    Min næste hest må gerne være en quarter..

    Ellers, enhver race kan rides med western signaler.

    Hvad har du af kyndig undervisningsmuligheder i dit område?
    Vi kommer ikke udenom, at indenfor western kommer man længst med en trailer...
    Der arrengeres ofte clinics og diverse andre spændende arrengementer. Jeg anbefaler varmt at du tager ud som tilskuer og ser på og lytter.

    Før I går udstyr amok og køber sadel, så find en, der har forstand på det.
    En western sadel er opbygget af massive træpaneler med tynd lammeskind på undersiden og der er INGEN mulighed for at tilpasse en western sadel. Enten passer den - eller også skal den skiftes ud.

    Jeg vedlægger et billede af min hest, som er under omskoling


    profilbillede
  • #2   6. mar 2019 Tænker at omskoling måske ikke lige er en nybegynderopgave. Og for at få en behagelig tur kræves der altså noget omskoling, hvis man vælger en traver (Der er travtrænet).

    Hvor stor er din far?
    Er western/distance bare på hobbyniveau eller er der ambitioner om et vist niveau?

    Hvis ikke man har store krav til bevægelser osv, findes der en del fornuftige heste til en ok pris.
    Nærmest enhver hest i hæderlig form kan bruges til distance på lavt/middel niveau. Vil i mere end det, spiller racen en rolle (og så er traver nok i virkeligheden ikke et tåbeligt valg, hvis man da ikke går alm in og køber araber).

    Traverne har dog den "ulempe" at de ofte ikke er så store og også kan være forholdsvist spinkle, så afhængig af din fars størrelse vil de måske kræve noget søgen, at finde en, der passer til ham.





  • #3   6. mar 2019 Michelle W
    Det vil ikke være min far der skulle hjælpe med omskolingen, det vil primært være mig og måske min mor og vi er langt fra nybegyndere. Hesten skal kun kunne egnes Tim nybegyndere efter den er omskolet smiley
    Men ellers har du helt ret, det afhænger self. Af om de er robuste nok. Det er også derfor, og så grundet temperament, at jeg ikke gik efter araber selvom det er oplagt til distance ja


  • #4   6. mar 2019 Doctor who
    Tak for alle de gode råd. Jeg overvejede rigtig meget at købe en Quater da de passer i størrelse til min far, er oplagte til western, og er cool på tur. Dog synes jeg det er svært at finde quatere til salg i dk, og når man gør er prisen ofte højere.
    Det er heller ikke western på højt niveau, men mere hobby. Så måske vil en traver være et godt alternativ, de er måske også mere lette i det (til distance)
    Det er i øvrigt en super smuk hyp du har, hvor købte du ham? smiley


  • #5   6. mar 2019 Der er måske 3-5000 der rider western i Danmark.

    Western redede heste er dyre at købe, fordi, nåja, der er så få til salg.
    Før jeg købte min nuværende hest, var den billigste western redede hest jeg så, en quarter hoppe som angiveligt havde styr på det basale.
    Det dækkede over, at den forvirret stak hovedet i vejret, når du bad den om at stoppe og skifte mellem gangarter bestod i at jage den op i tempo.
    Pris: 25.000 kr.


  • #6   6. mar 2019 Højbo Ranch, Bjæverskov, Sjælland.

    En ven af stedets ejer havde ham opstaldet der, da jeg spurgte stedets ejer om de kendte til en western redet hest, der var til salg.
    Nej.. Det gjorde hun ikke, men der var da ham den gule - hun kunne da spørge videre??


  • #7   7. mar 2019 Anna - igen, hvor stor er din far? Kan han være på en traver kan han formentligt også være på en araber (selvom hovedet er ædelt, er det nemlig slet ikke umuligt at finde arabere med lidt masse).
    Og araberne er ikke så tossede, som deres ry. Faktisk er de ofte ganske fornuftige i hovedet.

    Men altså, vil du ride klasser pp 45-50 km, så kan alle racer værd med uden problemer. Vil du stå øverst på skamlen i større klasser, så er det en anden sag - men så skal du jo også søge efter hest specifikt til distance (selv en araber et jo ikke bare en araber smiley )

    Det samme med western. Hvis det er på hyggeniveau kan alle heste jo westernuddannes. Vil du konkurrere seriøst er man nok nødt til at vælge en hest med flair for den disciplin man vil ride.

    Så spørgsmålet er, hvad du vil med hesten?
    Og så igen, hvor stor din far er - er han ikke en kæmpe mand, behøver man jo ikke finde en hest på 170 eller med statur som en belgier for at han kan ride den smiley

    Personligt springer jeg traverne over. Ikke pga sind eller fordi jeg har store ambitioner, men pga komforten... Jeg har endnu ikke siddet på en, hvor jeg synes, den gav en behagelig tur (Nogen heste "tager dig med" i bevægelsen, andre gør ikke). Det var et vigtigt kriterier, da jeg købte hest. Eftersom den primært er til skovtur og hygge, skal den være rar at være på.


  • #8   7. mar 2019 Om hesten kan gå i løsdrift kommer an på hesten - det kan man ikke købe hest ud race, altså på race, at den kan gå i løsdrift.

    En traver ville jeg så også holde mig langt væk fra - det er ikke en hest jeg ville gå i kast med, slet ikke hvis du vil prøve western. Selvfølgelig kan man være heldig - men som udgangspunkt, nej.

    Quartere er dyre ja - men hvis budgettet ligger på 5000 kr, så er de fleste heste dyre. Jeg ved ikke hvad budgettet er på, men hvis i har 25-30.000 kr kan i få en hest med ok grundridning som evt. har prøvet lidt - enten distance eller western, men nok ikke lige en Quarter.
    Hvis i kan ligge 10.000 kr oven i det beløb, så vil jeg godt mene i kan få fat i en western redet hest.



  • #9   7. mar 2019 Jeg har redet en western(hygge)redet traver, og han var ikke særligt behagelig at sidde på i andet end skridt desværre. En virkelig sød hest med en sjov personlighed, men han kunne også have dage, hvor hans energiniveau stak helt af. Der er mange skovturs/hyggeridnings-heste her i Tyskland, hvor jeg bor, der er westernredne - jeg tror, at det er det afslappede aspekt i ikke at skulle samle hesten hele tiden og så de behagelige sadler, der interesserer folk mere end at ride western som sådan. Hvis du har det på samme måde, så dur de fleste heste til det - bare sørg for, at gangarterne er rimeligt små og "transportvenlige".

    Nu er jeg selv til haflingere, og haflingeren er jo en all-round hest, som de fleste (voksne) kan ride, hvis man vælger en solid model. Det var måske noget? Det kommer selvfølgelig også an på, hvor stor og tung din far er.
    Hvis I gerne vil et stykke over ponymål, så kunne en oldenborger være et godt valg. Men det kommer jo helt an på den individuelle hest, uanset hvilken race I kigger på.


  • #10   7. mar 2019 Jeg synes, at hvis du vil vælge en traver, så vælger du distance og ikke western... Jeg har en traver nu, og har før haft en mere, og med dem i mente vurderer jeg ikke at western ville være en succes smiley Men jeg ville nok heller ikke afholde mig fra at gøre et forsøg, travere er nogle skønne heste. De har en fantastisk arbejdsmoral.

    De fås i alle størrelser, jeg har en på 170 cm i et godt huld, og har haft en på 157 cm for ti år siden.

    Hvis du vil købe en traver, så køb en der er kasseret, fordi den ikke gider løbe. Lad være med at købe en, der er pensioneret, for den har været en god løber, og er svær at skole om smiley



  • #11   7. mar 2019 Der findes travere der ikke har set skyggen af en travbane og kan rides på samme vilkår som alle andre rideheste uden den går trav.

    Personligt ville jeg anbefale en Irish cob/ tinker til jer. Det er en tungere og robust hest men lad jer ikke skramme! De er super gode i hovedet og kan bære en stor voksen mand + de ikke er høje. smiley Kender en ejer af sådan en race som snildt går 25 km i blandet gang og i alt terræn uden problem! Jeg har selv islænder og ville personligt nok til enhver tid vælge en irish cob som hest nr 2/ mande hest da den er så alsidig!


  • #12   8. mar 2019 En traver er perfekt til distance, den er utholdende og har gode store lunger således at den pulser hurtigt ned smiley Men I skal i så fald vælge en traver der ikke har gået løb smiley også skal I være sikker på at temperamentet er roligt. Jeg har en fantastisk traver, men han har jeg pensioneret som 8 årig da han er alt for nervøs på trods af årevis med træning (har haft ham fra 7 mnd) Han kunne også takte rent i galoppen efter lidt træning og er en rigtig god dreng når han ikke er bange. Ligeledes kun han trave ekstremt langsomt, men ikke på samme måde som en western hest, så hvis du vil ride western, så er det ikke en traver jeg kan anbefale, men hellere en quarter eller paint smiley

    Mvh TT der er på vores sidste 20+ kilometer smiley


    profilbillede
  • #13   8. mar 2019 Berg - Self kan man finde en, der ikke har løbet. Det ændrer bare kun ved, at de så ikke skal omskoles (og mange travere i løbetræning bliver faktisk redet nu om stunder). Deres bevægelsesmønster er det samme, og jeg finder dem ikke videre komfortable at være på. Ligesom jeg i øvrigt ikke ville købe en DV med meget store bevægelser, hvis drømmen var distance.

Kommentér på:
Købe hest med min far, racer?

Annonce