{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
512 visninger | Oprettet:

Hvad strøelse bruger DU? :-) {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har alle dage brugt halm som strøelse! Og er typen der muger ud hver dag...

Men da mig og Savannah har taget et pit-stop hos den lokale rideklub, indtil jeg kan få hende hjem til mig selv, er vi nødt til og droppe halmen.

Vi har stået der i 5 uger ca, og jeg har brugt easy strø.
Det kørte ikke godt de første 14 dage, og kom desværre tit ud til en hest med halv boks af strøelse og halv boks hvor gulvet var frit ;/
Så læste jeg mig frem til at jeg måske havde brugt for lidt "poser" til at starte boksen op med, gav derfor et nyt forsøg for 14 dage siden... og det gik os fint den første uge, men nu er problemet der igen...
Savannah er typen der gerne vil grave/skrabe i hendes strøelse, så det er næsten umuligt og lave en ordentlig bund til hende smiley

Nu har jeg valgt og droppe easy strø, for det er virkelig virkelig for dyrt for mig, har brugt 1500 kr de sidste 5 uger på poser med easy strø ;/ det har jeg bare ikke råd til i længden selvom jeg godt kan lide selve produktet ;/

Derfor prøver jeg imorgen og købe spåner, og se hvordan det kommer til og gå!

Men så er spørgsmålet så, hvor mange poser vil i starte boksen op med?

Boksen er 3x3 meter.

Og jer der bruger spåner, er det overhovedet muligt og lave en god bund?

Mht træpiller kommer jeg desværre aldrig til og bruge dem, det er bare ikke mig smiley selvom jeg kan forstå på mange at de er glade for at bruge det, men der er vi jo så forskellige smiley

Kommentarer på:  Hvad strøelse bruger DU? :-)
  • #1   9. mar Jeg bruger spåner smiley det fungere rigtig godt her. Jeg fjerner 3 trillebøre hver 14. Dag Ca og giver 1 sæk nye spåner hver 14. Dag. Hver dag fjernes der klatter og jeg jævner jævnligt boksen ud så den er helt jævn smiley boksen er fin tør smiley i starten gav jeg 1 sæk spåner 1 gang i ugen, men kunne hurtig se at det blev for meget svineri og min hoppe fungere bedre når det er stampet det nederste og så et let tørt lag øverst smiley fjerner som sagt 3 - 4 trillebøre møg hver 14. Dag fordi hun tisser og skider samme sted og derfor kommer der en rimelig tæt og ujævn bund netop der, så jeg har det bedst med lige at jævne det hele ud så hun står godt smiley mine 2 shetlænder står på halm og det samme gør min mors hoppe smiley

• #2   9. mar Barløse:

Interessant smiley
    Og hvor må det være rart din hest gør tingene samme sted , eller det kan måske gøre det lidt problematisk?

Savannah gør det over det hele smiley
    Tisser 3 forskellige steder og skider 4-5 forskellige steder smiley

Da hun stod på halm, virkede det til at hun var bedre til og have 2 steder hun gjorde hendes "ting"... men nu gør hun det bare overalt smiley
    Måske det os er derfor det er svært for mig og finde noget passende strøelse til hende smiley
    Og jeg vil os gerne at hun ligger blødt, da hun er en hest der ligger meget ned med korte intervaller smiley

• #3   9. mar Imorgen når jeg skal afsted og købe spåner, fjernet jeg selvfølgelig det våde og klatter fra easy strø, men så er min plan og lade det forholdsvise rene easy strø blive i boksen og så smide spåner ovenpå, for der er nogle steder der er en lille bund af easy strøen...

Jeg er dog i tvivl om hvor mange poser spåner jeg skal smide i fra starten!? Men det er os svært og svare på før imorgen, for de poser fylder bare mere end man lige umiddelbart regner med når de bliver lukket op smiley

• #4   9. mar Lige nu bruger min lille hest træpiller. Jeg er lidt mellemfornøjet med det, men nu teater jeg lige en ny teknik.
    Først stod han på en fast bund af det, fordi det var der i boksen da han flyttede ind, men det var ikke rigtig godt. Han er lidt et svin (men heldigvis lille og med små lorte), og boksen blev især meget dygtig pga. nabohesten som drak af hans vandkop og tabte det halve i min boksbund igen smiley
    Nu har han flyttet boks og jeg prøver nu en teknik mange andre i stalden bruger: Et meget tyndt lag strøelse, som ikke får lov at lave fast bund i mere end et par dage. Det er umiddelbart ok. Men jeg ville nok have mere strøelse til en større hest.

Ellers har jeg prøvet tørv til større pony og tørv med ca. 1/3 spåner. Jeg er meget mere til tørv! Den eneste grund til jeg ikke bruger det, er at jeg ikke har bil og der er træpiller på stedet.
    Spåner hader jeg indædt. De er frygtelige. De ser hurtigt klamme ud, de er svære at tørre (som man kan med tørv og tildels træpiller), man skal lege gemmeleg med kortene - og sidst, men ikke mindst: De hænger fast over ALT og er sværere at fjerne end halm.

• #5   9. mar Altså der er fordele og ulemper ved at hun gør det samme sted. Ulempen er klart at det hurtigt kan blive højt fordi det bliver stampet og så kan hun stå ujævnt. Fordelen er klart at jeg ved hvor jeg skal fjerne fra smiley jeg startede med nok omkring 6 poser måske mere. Men det var også total opstart og intet under inden. Nu har jeg efterhånden fået en god bund i boksen som gør det nemmere at ligge nyt på smiley jeg vil nemlig også gerne have at de har god bund og jeg Sys den er rigtig dejlig blød når jeg går inde i boksen. Hendes faste bund er nok omkring 10-15 cm og så med ren strøelse ovenpå. Måske for meget??????? måske for lidt ??????? men fungere super godt på min hoppe smiley

• #6   9. mar Jeg har faktisk også prøvet den effekt du nævner smiley
    Min hest var rimelig renlig på halm. Det lå lidt spredt, men i pæne klatter. På træpiller er alt trådt ud og rodet sammen...

• #7   9. mar Jeg syntes det var svært i starten at vurdere mængden af spåner, fordi det netop ikke er trådt til og stampet. Derfor kan det være nødvendigt at give spåner igen et par dage eller 1 uge efter opstart for at opnå en god solid bund smiley og husk endelig at få fjernet klatter hver dag! smiley

• #8   9. mar Jeg har altid haft halm i mine bokse da det er et godt tidfordriv for heste.
    Bruger altid spåner i bunden i en ren boks ,så jeg let kan løfte halmen op og fjerne de våde spåner.
    Spreder ny spåner hver dag og fjerner de våde spåner og evt halm hver dag ,og så ny halm.
    Alle mine bokse har gummi måtter.
    Da jeg startede for over 45 smiley år siden med boks var alle bokse med kun halm spåner og træ piller ??? :0)
    Det havde ingen hørt om den gang smiley
    Men mit råd brug det der er bedst til din hest/pony da mine gennem tiden har stået forskelligt.
    alt efter hest eller pony.

• #9   9. mar Jeg kommer aldrig til at bruge spåner - jeg hader det noget så grusomt og har fortrudt det hver gang jeg har haft købt en pose. Det suger elendigt - bliver hurtigt pladsk vådt, det er svært at tage klatter uden og tage rene spåner med da man ikke kan si det rene fra som med fx træpiller, så det giver et spild hvor man smider en del rent ud.

Så ja, jeg bruger træpiller - ind imellem propper jeg en pakke hamp i. Det er mest når jeg har muget tis for at give fylde og fordi der er Eucaluptys tilsat, så det tager tis lugten der kan være.

• #10   9. mar Min frygt er virkelig os jeg kommer til og hade spånerne smiley
    Specielt os fordi jeg går og venter på at få en haybar , så pt bliver hendes hø bare lagt i boksen, men pr 1 april sku hun gerne få skruet en haybar op. Men ja indtil da ... tør ikke tænke scenariet!

Egentlig tror jeg Savannah godt kan lide easy strøelsen, og det kan jeg også godt , men økonomisk har jeg bare ikke råd til det smiley
    3 pakker koster 300 kr! (På tilbud)....

Og ja Savannah er bare en hest der gerne vil skrabe.. både i boksen og på folden smiley
    Ikke at jeg tror det løser problemet ved og bruge spåner , spåner gør jeg kun pga er billigere.. men ja frygter det allerede ....

Jeg kan forstå på andre på rideskolen, at skal man gå over på træpiller , er det nemmest og bedst og næsten overtage en boks fra en anden, da det tager meget lang tid og lave en ordentlig bund og specielt når man som jeg har en "grav hund"...

Se bare idag da jeg kom ud på folden til hende smiley

Jeg må prøve spåner , og så se hvordan det kommer til og køre mht bunden, vil jo gerne hun ligger blødt også smiley

Tusind tak fordi i deler jeres erfaring og beskriver for og imod de forskellige ting smiley

Misunder dig der skrev du stod på halm...
    Savner min halmboks smiley

Og mht og fjerne klatter hver dag, så vil jeg ikke have samvittighed til ikke og gøre det, det bliver der gjort hver dag...

Men mht tisset i spåner , fjerner i ikke det hver dag så???

profilbillede
  • "musen"
    "musen" Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 9 Følgere: 11 Svar: 7
    #11   9. mar jeg er lige gået tilbage til spåner efter en periode på træpiller, og nej, hvor har jeg og mine heste savnet spånerne, smiley bunden bliver meget fleksibel og hestene elsker at nusse rundt i det, smiley du kan sagtens lave en god bund det kræver bare lidt tid og tålmodighed. Spåner er for mig noget billigere i drift, og mine heste elsker det... det er lidt svingende hvor meget jeg bruger pr. boks til opstart, det er ud fra hvilken hest det er.... men heller for meget end for lidt. (3-5 pakker.) muger hver dag, og er kritisk, nogen siger hysterisk.... Hmm... nå, ja ja, og bruger ca. 1 pakke om ugen pr boks, igen alt efter hest ( 7-10 dage.) smiley
    Kvalitetten på spånerne har self. også lidt at skulle have sagt... smiley
    Håber det kan give dig lidt indtryk/fornemmelse.
    Er personligt glad for spåner og prøver ikke andet igen. smiley

• #12   9. mar
    Mja, jeg synes fint man kan få bygget en bund op hurtigt. Har man en der vader rundt og ikke løfter benene - fx en Jydsk hest, så kræver det noget ekstra tid, at man ved hvad man skal gøre samt det koster lidt flere penge.

Men ellers så synes jeg ikke det er særligt slemt eller tager lang tid og få lavet en bund.

Spåner er noget L-O-R-T for at sige det mildt, hvis hesten ikke spiser op eller sviner med grovfoder. Det er umuligt at sortere det rene fra.

• #13   9. mar Jeg har nu aldrig oplevet problemer med at sortere fra. Har en spånegreb og den fungere virkelig optimalt. Og så handler det meget om kvaliteten på spånerne. Man skal købe nogle som suger godt og som ikke støver for meget. Alternativ kan du også vælge at strø med hamp eller tørv ulempen ved tørv er at det er meget mørkt og dette gør automatisk boksen mørk og lidt træls at se på. Jeg har kun gode erfaringer med spåner og jeg har sparet en del penge ved at bruge spåner ved min hoppe. smiley hun trives meget bedre end på halm. smiley men kvalitet hænger oftest sammen med pris smiley

• #14   9. mar Nu er jeg jo blondine og stiller de dumme, nysgerrige spørgsmål...

Hvad gør det, hvis hesten graver i madrassen?
    Hvis urin kan suges op og området med madras er stort nok til at hesten kan lægge sig - hvorfor ikke bare ignorere at dyret skubber rundt på strøelsen?

• #15   9. mar Doktor Who:
    Hvis "bare" hun ville nøjes med og skubbe rundt med bunden ville det være ok, men hende her gør som du ser på mit fold billede...
    Så hendes strøelse ligger nærmest i bunker i boksen, og så er det faktisk mest beton gulv man kigger på smiley

Sidste jeg lavede ny bund med easy strø brugte jeg 4 poser, og den var sååå god ... i 5 dage..... indtil Savannah gravede igen.... smiley

Hendes graveri kommer af intet mindre end kedsomhed og for meget boks tid...
    Men det er jeg desværre nødt til og gå på kompromis med indtil hun kommer hjem og stå smiley

• #16   9. mar Er det ikke noget med hun ikke har haft adgang eller ikke har adgang til så meget grovfoder i boksen? I så tilfælde, tænker jeg det går væk med mere foldtid og grovfoder.

Nogle heste skraber også fordi de mangler opmærksomhed/vil have noget - fx har en hest i stalden fået trænet mig godt så og sige, hvis jeg vil have ham til at stoppe med at sparke på boksen og skrabe på underlaget.... Så skal han ha' noget og spise - smarte er de jo ;).

Anyways - ellers så køb en gummimåtte eller to og lig under strøelsen smiley

• #17   9. mar Krikken:
    Jo det havde hun ikke ved tidligere opstaldnings sted, da det var privat vi stod.. her der står jeg mere selv for og del strå foder , og hun får "næsten" så meget at hun svømmer i det...

Åh gummimåtter ... hmm... det var måske en ide og overveje smiley
    Tak for det råd smiley

Ville du så ligge en gummi måtte i hele boksen? Eller bare i den halvdel hun graver mest i?

• #18   9. mar Jeg havde lagt det i hele boksen.

• #19   9. mar Okay smiley
    Jeg har en lokal der netop sælger gummi måtter, så det kan da ikke være nemmere og give det et forsøg smiley

Så skal jeg i hvert fald ikke have dårlige nerver over at hun ligger direkte på beton gulv ....

Hmm... så er spørgsmålet så bare om hun kan lade være med og æde af skidtet smiley

• #20   10. mar Æde en gummimåtte? Det tænker jeg ikke.

• #21   10. mar Krikken:
    Hun tygger i alt hun kommer i nærheden af smiley
    Dog tygger hun ikke i hendes krybbe, så der er da håb for at hun ikke tygger i måtten...

• #22   10. mar Vi bruger halm og træpillesmul det går fint
    VH Annette

• #23   10. mar Vi havde en overgang spånestrøelse til en astmapony. Det fungerede fint. ingen tvivl om, at halm er foretrukkent her - billigt og giver mulighed for at de kan pille lidt i det, når høet er spist. Hellere spise halm end ingenting.
    Så jeg ville godt stille min hest på spåner, hvis jeg var dig. Og så bare sikre mig, at der altid var stråfoder, den kunne pille i. Hvis den er nøjsom og ikke kan tåle nærmest ad libitum, så evt via slowfeeder eller sådan.

• #24   10. mar Jeg bruger tørv som strøelse i min boks, også smider jeg en sæk træpiller ind for at lysne toppen, da belysningen i stalden ikke er den bedste hvis man skal fjerne klatter udenfor dagslys (; (Vi har kun lamer i midten af staldgangen).

Det virker super godt! Tørv suger ekstremt godt.
    Jeg vender aldrig bunden. Jeg fjerner klatter hver dag og tis når det kommer til overfladen. Min vallak tisser kun ét sted, men jeg har kun fjernet det 3 gange indtil videre denne vinter, da jeg har en meget tyk og godt sugende bund.

Jeg smider ca. 1 balle tørv ind hver 7-12 dag, alt efter hvordan boksen er. Og når jeg smider en tørv ind, smider jeg også en pose træpiller ind for at lysne det.

Jeg har aldrig haft bedre bund. Min plan er, at prøve og lade bunden ligge til næste vinter, hvis muligt, for at se hvordan det er. Og lige nu kan det i hvert fald godt lade sig gøre ^_^

Ved opstart smed jeg 6 baller tørv ind og 5 poser træpiller, så jeg have en god, tyk bund. Dét kan virkeligt betale sig! (:

Min hest spiser wrap i boksen i slowfeedernet, så det ikke blandes rundt i hele boksen.

Jeg har prøvet at stå på spåner en gang før. Jeg hader spåner. Synes ikke de suger, og jeg kan ikke sortere nye spåner fra de våde og smider derfor for mange gode ud.
    Min hest stod i boksro, da jeg eksperimenterede med spåner og tørv som strøelse. Jeg skulle bruge 6 baller spåner i ugen UDOVER dem jeg havde startet boksen op med (han havde en mega tyk bund her også). Dét nægter jeg simpelthen... det sugede bare slet ikke noget (og med boksro fordi man havde fået fjernet kræft i hoven, er det vigtigt bunden var tør hele tiden). Jeg prøvede så med tørv, og her skulle jeg kun bruge 2-3 baller i ugen (samme tykkelse bund som ved spånerne). Dét fungerede bare så godt.

Men min mor og søster er glade for spåner, så det er meget en smagssag.

• #25   10. mar Jeg har idag lagt spåner ind til hende, og brugt mit easy strø der var tilbage som bund, så må jeg se smiley

Har smidt 2 poser spåner derind idag,og bunden virker tyk og blød.
    Så må jeg prøve og holde regnskab det næste stykke tid smiley

Hun fin os hø net /slow feeder net sat op idag, da jeg venter på at kan overtage en af de andre haybar nær en hest flytter.

Jeg har aldrig været fan af hø net , slow feeder osv... har engang haft en hest tilbage for 10 år siden som kom til og sidde fast med sit ben smiley

Og så hører man så meget om nakke skader osv ved brug af net..

Men pt har jeg ikke andet valg da hun er meget meget sippet med hende wrap/hø , så så snart hun synes det har lagt et ulækkert sted så spiser hun det ikke smiley

Håber bare hun vil acceptere nettet ... smiley fra eftermiddag og frem til kl 20 er det gået ok med nettet, så nu må jeg se smiley

• #26   11. mar Træpiller er heller ikke godt til en hest der skraber. Hvis det er et bestemt sted i boksen hun gerne vil skrabe, så kan du prøve at lægge en måtte ovenpå strøelsen det sted.

• #27   11. mar Jeg bruger halm, fordi det fungere. Og det er for mig ret billigt at komme i nærheden af. Sidste år købte jeg 5 bigballer (og fik en halv gratis) for i alt 800 kr. også har jeg til ca 1½ år til 3 heste.

Også er halmen i møddingen, som senere kommer til at fungere som gødning til min køkkenhave, med til at give fiber og skruktur til min køkkenhave, når man har sandjord.

• #28   11. mar Jeg bruger halmpiller og er utrolig glad for det smiley ift at skrabe, så er en tyk bund med halmpiller fint nok da pillerne jo bliver til en madras, når min står og skraber i det før han ruller sig, så er der meget sjældent han rammer gulvet smiley

Mvh TT

• #29   11. mar Jeg bruger halm og snittet halm. Det har jeg til rådighed hjemme på mine forældres landbrug, og så vil jeg ikke ud og købe mig fattig i spåner, tørv, træ- eller halmpiller og andet dyrt gøgl, der kun fungerer optimalt, hvis man gider vende rundt i det dagligt og der ellers er god ventilation i stalden, til at holde det tørt. Jeg muger ud en gang i ugen, søndag, og strøer godt op med halm, så er der sådan set tørt frem til torsdag, hvor jeg strøer lidt ovenpå.

Når det så er sagt, så i gamle dage, da jeg var husar i Slagelse, da brugte vi spåner at strø hestene i. Det er rigtigt godt, der skal en del ind, helst nogle grove spåner, så det ikke støver alt for meget. Der blev muget hver dag, alt det våde ud og klatter, og så vendt rundt i hele boksen. Tilsvarende nyt ind, ca. en halv sæk pr. dag.
    Tror de bokse måler 3,5x3,5 meter, og der var nok en kubikmeter spåner - så fire-fem sække fra start.

En god tommelfingerregel når man snakker dybstrøelse, og man ikke vil have hasetrykninger, så skal du kunne falde på knæ, uden det gør ondt.

Sørg for at få dine spåner eller easystrø på kontrakt, så du ikke skal betale dagspris, for så bliver det nemlig dyrt smiley

• #30   11. mar Jeg bruger tørv, og træpiller og det er GULD værd!

Kommentér på:
Hvad strøelse bruger DU? :-)