{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
377 visninger | Oprettet:

Gode råd til og lave hegn ?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Vi har købt hegn for noget tid siden og alt tilbehør til selvfølgelig smiley

Vi skal have lavet fold her i påsken, og ville hører om nogle herinde har denne slags hegn som Kinnerup heste artikler har.
Det plastik hegn ??

https://kinnerup-hesteartikler.dk/shop/hegn-paele-plastik/plastpaele-hvid.aspx

Og om i har nogle gode fif og gode råd til os inden vi går i krig ? smiley

Vi skal have hegnet 2 hektar ind smiley

Vi har fået afvide vi skal lave huller til pælene med et pælebor , og det har vi lånt af min kærestes kammerat.

Vi har fået afvide at det maksimale med afstanden er 4 meter. Og at vi skal have sådan nogle sikkerheds nogen på , så hegnet springer hvis hesten skulle løbe igennem eller lign smiley

OBS:
Jeg har så fundet ud af efter vi har købt hegnet at mange HADER denne slags hegn.. og at mange har sagt til os at vi fortryder vi har valgt dette osv osv...
Så jeg har ikke brug for at hører dette igen hehe ... smiley

Kommentarer på:  Gode råd til og lave hegn ??
  • #1   5. apr Køre i tråd på eller skal i lave det med plastik lægter? Jeg kiggede for mange år siden på selvsamme hegn med lægter, men fandt ud af at det ville blive en bekostelig affære og måtte nøjes med alm træsolper og tråd. Må indrømme at jeg kender intet til det og er nysgerrig på at vide hvordan man løser " hjørnerne og leddene " hvis man laver det med tråd? Jeg kan ik se på hjemmesiden at der er kraftige hjørnestopler til trådhegn. Et hegn med alm træstolper og tråd, der er man nødt til at have kraftige hjørnestolper som kan holde til belastningen, når tråden strammes op og til det træk der sker i et ledåbning. Så følger lige med smiley

• #2   5. apr Hej

Jeps vi har købt 15 mega store træ pæle som skal sættes i for hvert hjørne der kommer smiley

Hegnet som er reb med sølvtråd i, skal igennem hullerne på alle pælene (jeg har fået afvide at det er det som tager længst tid ) selvom vi har en ide om at det er de 260 pæle der skal i jorden , der vil tage længst tid Zzz... men måske vi bliver overrasket smiley

Og ja det hegn her koster kassen, hvis du spørg mig!
    Men vi bor et sted hvor der er MEGET åbne marker og ud til 2 ret store befærdede veje, så min kære kæreste mente at det var bedst sikkerhedsmæssigt og få de her pæle plus hegnet dertil smiley og så ville han os gerne at det så liiidt pænt ud smiley

• #3   6. apr Jeg har haft reb-hegn med sølvtråde i. Det fungerede godt de første år, derefter måtte vi skifte alt tråd igen. Fordi de tynde strømførende tråde, rustede, gik over, i hvert fald var mit strømførende hegn ikke længere strømførende og naboens majsmark alt for fristende....... gæt hvor jeg fandt mine heste.

Min pointe, du skal med jævne mellemrum sikre dig at hegnet stadig er strømførende. Og forberede dig på at skulle skifte tråden noget før, end hvis du havde valge ståltråd (ko-hegn)

Plast stolperne har jeg ingen erfaring med.

Jeg har i dag ståltråd i hele mit hegn, da jeg ikke gad skifte det så tit. Mit rebtråd holdt ca 3-4 år.

• #4   6. apr Når du siger, giv råd - har du så prøvet at lave hegn før - eller er det "jeg er hegnjomfru, hit me"?
    Jeg lader somom du er jomfru?

I dit sted, ville jeg starte med at lave en skitse over, hvor foldene skal være.
    Ja, I kan ikke bare presse pælene ned, I skal bruge et hegnsbor.

Hvis I har 2 hektar, er det 2 x 10.000 m2.
    Dvs I kan lave fx 2 folde på 100 x 100 meter.
    Så skal i bruge ca 25 pæle til hver langside til hver fold.
    I vil nok have flere, små folde.
    Man bruger pæle, mange pæle.
    Derfor skal I bruge en tegning.

Husk at have en plan for, hvordan traktorer kommer ind/ ud af folden.
    Fx til gødning, slå græsset, osv.

Jeg havde nok foretrukket at kunne sætte klokker på almindelige træpæle - skal I hive tråden igennem plastikpælene??
    Dels vil det tage lang tid at trække tråden (som er flere km lang) igennem nåleøjet.
    Dels vil I knække metalfibrene I rebet, når I gør det.
    Og I skal helst ikke bare klippe over, for at lave stykke af reb der kun er 100 m lange og binde sammen - for så skærer i jo metalfibrene over og knuden leder ikke strømmen lige så godt som ubrudt tråd.

Jeg er stor fan af en lille slusefold.
    Fx 5x5 meter, der hvor I måske vil have en gruppe heste på sommerfold.
    Hvis en hest smutter med ud af første låge, så er den ikke løs.

Højden på øverste og nederste tråd skal tilpasses, hvilke hestetyper I vil have de næste mange år / vil I også have får, kalve?

Ja, jeg havde brugt gammeldags træpæle hele vejen rundt.
    Gammeldags ståltråd.
    Og så hvidt, strømførende bånd x1 for at mennesker føler sig tryk ved, at dyrene i forvejen ved, hvor tråden er.

• #5   6. apr Doktor Who:

Som skrevet i mit opslag er hegnet købt, så vi kan ikke bare ændre tilbehøret til folden, det vil være en MEGET bekostelig affære for os og bare sig : skidt pyt vi bruger træ pæle istedet ...
    det har vi ikke liiige råd til smiley

Og som skrevet i mit opslag så ved jeg at jo flere jeg snakker med hader det her hegn (selvom det dog ser flot ud når det endelig er oppe ) som folk siger smiley

Hegnet skal køres igennem hullerne på plastic pælene , planen er 2 tråde , men vi er usikker på om vi vil have 3 tråde på smiley det vil tiden vise , der er indkøbt til og sætte 2 tråde på, og så må vi ud og købe mere hvis vi kommer i mangel smiley og så er hjørne pælene af store træ pæle , hvor der skal sættes de der hegn isolator på til hegnet smiley

Jeg har aldrig lavet et heste hegn med denne slags type hegn, og derfor søger jeg råd smiley

Sidst jeg havde heste hjemme var for 12 år siden, hvor vi brugte de tynd jern hegnspæle og så ståltråds hegn, og et Hvidt hegn foroven hele vejen rundt om folden smiley

Og ja har så fundet ud af at det hedder ikke kun et pælebor det vi skal bruge , men et elektrisk pælebor (de er åbenbart ikke ens de 2 slags)

Vi får selvfølgelig hjælp til og sætte hegn op, men kunne være rart og hører om nogle selv har stået og skulle sætte den her slags hegn op smiley

Der hvor vi købte det, har de folk til og sætte det op, så det var begrænset med gode råd derfra , andet end det sikkerhedsmæssige hun kunne rådgive om smiley

God ide med en evt slusefold smiley

Planen er at vi hegner hele folden ind fra start, og så kan vi bagefter dele foldene ind og halvere dem, og evt hen af vejen få fat i flere pæle hvis vi kommer til og mangle smiley

Som skrevet er maks på de her pæle med afstand 4 meter, vi har set lidt forskelligt rundt omkring , og vi er nok kommet dertil at vi laver med 3 meters mellemrum smiley
    Det virker til det ser pænest ud smiley

Vi havde en hest i rideklubben der blev jaget noget rundt den anden dag, hvilket resulterede i en knækket plastic pæl og hegn der skulle repareres, det virkede ikke så svært men det er så os små folde , tror det er noget andet når det er med 45 meter imellem .....
    jeg begynder godt og kan forstå dem som hader det her hegn smiley

Men nu er det her , og så ved vi til en anden gang at det nok ikke bliver det her smiley

• #6   6. apr Den eneste forskel på et pælebor og et elektrisk pælebor er mængden af fysisk arbejde på at skrue boret ned i jorden.
    Til 2 hektar ville jeg nok prøve at finde en entreprenør som lejer en minilæsser med pælebor ud. Det er nok gode penge at give ud.

Jeg kender ikke pågældende hegnspæle, så dem vil jeg ikke komme med råd omkring. Dog læser jeg det som at de kun er 1,8 lange? Hvor lavt skal jeres hegn være? En tommelfingerregel er at 1/3 af stolpen skal i jorden, og så har i kun 1,20 over jorden. Med åbne marker, trafikerede veje og planer om at have andre folks heste gående, ville jeg tale med forhandleren om de har andre anbefalinger for jorddybden for deres produkt.

Rebet... nu har du jo købt det. Jeg ville sørge for at sætte reb-cuttere med jævne mellemrum, i tilfældet af at der kommer hesteben i. Det har en meget høj brudstyrke.

Højde...
    Jeg har 3 tråde på mit. 60, 100 og 145 over jorden. Det gør at der ikke kan gå små ponyer, men til gengæld skal jeg heller ikke slå græsset under hegnet så tit, med buskrydder

• #7   6. apr I kan ikke bytte? Nåja.
    Skidt sker.

Men, kan I ikke sætte klokker på?
    Så er det dels meget lettere at sætte op.
    Men, hvis en pæl skal skiftes bliver det også meget lettere.
    Som det er nu, skal I tage tråden igennem pælene for at sætte det op, hvis jeg har forstået jer.

Og det ensbetydende med, at går en pæl i stykker, skal I enten klippe tråden over for at få en defekt pæl væk - eller tage tråden af en lang række pæle, fjerne defekt pæl, sætte ny pæl op og trække den gamle tråd igennem dem alle.
    (Eller, lade tråd side på de andre pæle. Save den defekte pæl ud, så tråden bliver fri. Sætte pæl med klokker op.)

• #8   6. apr TS - okay så i styr på hjørnerne med træ pæle, så jeg ikke bekymret eller hvad man skal sige. Dem kan man jo male hvide, når de er sat i jorden, så det matcher de andre pæle. Jeg ville dog også bruge kraftige træpæle ved ledene, uanset om man bruger elastik led eller springfjeder led, på grund presset på leddet for ellers ender i med at i trækker pælen op ad jorden eller den går løs. to træpæle pr led, ville jeg anbefale. Jeg kan ik anbefale springfjeder led dog, de er det væreste lort nord for Alperne..
    min næste bekymring uden at have set selve plastik stolperne LIVE, men udfra billerne ligner det at hullerne i stolperne ikke er så store. Tænker om i kan få et problem med at føre tråd igennem, ikke så meget at føre tråden ind men at få den ført ud igen. Kunne godt forstille mig at tråden bøjer af inde i pælen, så i får lange p.....! Man kunne evt brænde trådens ende med en lighter og spidse den ( pas på det er varmt) og så tag noget stift ståltråd på 15-20 cm, læg ståltråden og hegnstråd ende mod ende, så tråden ligger langs med ståltråden, tag sytråd og vikle omkring det, så i ender med at lave en "sy nål" med tråd på.
    Ellers tror jeg ikke, der er noget i skal tænke på, end at klø på. Evt kan i lave det som et weekend projekt og invitere familie og venner til en hjælpende hånd, så i er nogen til at skifte ved pæleboret, for man bliver så lam i armene af rystelserne og man skal ik gøre det alene, medmindre man ønsker at den slår igen når man rammer sten smiley en frokost er godt givet ud som tak for hjælpen og nu er vejret ved at blive så godt, at man kan bruge grillen og nyde en kold øl eller sodavand i solen smiley

• #9   6. apr Doktor Who:
    Det er præcis som du beskriver det, at det er blevet til et hegn folk hader... og nej man kan sætte de der isolator på, desuden så er hele ideen med hegnet også røget, og så kunne vi lige så godt have sparet måske 9000 kr og købt træ pæle og sat isolatorer på det smiley

Så nej de skal kører igennem hullerne, og jeps smadre en hest hegnet er det værsgo og trække nye snor HELE vejen rundt ... derfor folk hader det her hegn...
    Men som man oftest gør i byggeri ser man først hvad der er pænt og derefter kommer det fornuftige ind i billedet hehe ... så her har vi ikke tænkt os om....
    og stod det til mig havde jeg været fint tilfreds med træpæle og den gammeldags måde og lave hegn på, os fordi jeg er lidt nærig pung med det økonomiske , men der mente min kæreste at det andet var pænere .... så han vandt! Og vi blev mange penge fattigere.....

Mht sikkerhed, har vi som skrevet i opslaget fået sådan nogle sikkerheds nogle med, der skal sættes op på hegnet ; så hvis hesten ryger i eller løber ind i det, ja så knækker det...

Alt det er der styr på smiley

Det er mere måden der skal gøres på vi er interesseret i smiley

Og jeps den med minilæsser havde vi os udtænkt os, fordi min kæreste s kammerat har En mini læsser, men den går så i stykker for 1 mdr side, og bliver ikke lavet foreløbig smiley
    forhandleren rådede os dog til og lade være med og bruge en minilæsser da de nemt kan knække pælene hvis man er for hård overfor pælene smiley

Hmm men det lyder vist til vi bare må prøve os frem smiley

Mht hvor meget der skal i jorden, så er det jo ikke fordi det er korte pæle, og vi laver det på den måde at vi lavet et hul og så pælen i og sand rundt omkring for at holde pælene bedre... (noget min far siger er en god ide)..

De steder vi har set hegnet været sat op, er pælene i hvert fald høje nok smiley

• #10   6. apr Miss soffy:

Der bliver os sat træ pæle ved leddende , det skal der ellers knækker de der pastik pæle nemt smiley

Mht fjeder led kommer vi ALDRIG til og få dem, jeg har set så mange heste få halen viklet ind i dem ved ind og udluk og en hest kom ret alvorligt til skade smiley
    Yderligere frarådede forhandleren os også og gøre det netop pga hun os havde hørt og set mange ulykker netop ved disse type led smiley

Så det bliver det der tråd hele vejen rundt ...

Har lide vedhæftet et billede, dog bliver vores hegn i Hvidt smiley

profilbillede
  • #11   6. apr Hvis en pæl skal skiftes, så kan man vel på ny samle trådene og føre igennem den nye plastik pæl, forlænge tråden en smule med trådsamlere eller hvad hulen de hedder.
    Jeg forstår ikke hvorfor de fraråder en minilæsser eller minigraver med pælebor? Maskinen sørger blot for at bore et hul og i blopper bare pælen i jorden, mens han påny er ved at bore et nyt hul.
    Mon de har tænkt som nogen gør, er at presse pælen i med skovlen? Vi fik sidste år, en traktor til at presse vores spidsede træpæle i jorden, det gik som smurt. Men det ville ik gå med jeres plastik pæle.
    Okay- er glad for du ikke valgte fjederled, for det min og venindes erfaring at det netop som du skriver, at hestens hale bliver viklet i leddet

• #12   6. apr Miss soffy:
    Åh ja det kan være det er det de er bange for at folk vælger og gøre, da det så lyder knap så besværligt smiley

Må lige hører min kæreste der ... dog påstår han at med et elektrisk bor er det ikke så hårdt (jeg tror han bliver klogere når der skal sætte 260 +/- pæle op hehe smiley

Mht hvis en pæl knækker, så er det noget med at det jo oftest sket i nærheden af den der sikkerheds en, og så skulle man vist kunne påsætte nyt hegn derfra sammen med en reb samler (men jeg har ikke en ski forstand på det )... men det sagde forhandleren noget om smiley

• #13   6. apr Hvis i har muligheden som Nana forslår at i finder en person som har en maskine med pælebor, så er det super godt givet ud smiley tro mig. Det meget nemmere og hurtigere at i kan få en person ud, som bare bore på livet løs og i render efter med pæle. Det andet som din kæreste foreslå, kan også sagtens lade sig gøre, men det er hårdt for fysikken og det tager tid.
    Når vi laver folde, så har vi et 100 meter målebånd, muresnor og tentor pæle, til at markere op, så det bliver nogenlunde pænt og lige. Så lægger vi pælene ud på forhånd som i dit tilfælde hver 3-4 meter og ligger pælen lige præcis ud for hvor pælen skal i jorden, så man ved hvor der skal bores som i dit tilfælde. Det går lidt hurtigere og nemmere at overskue synes vi. Så det ikke for meget renderi. I kan også bare gøre det at i på forhånd at sat muresnor op og render rundt med et målebånd og markere med en plet spraymaling. Hvis i har en plan for fremgangsmåden, så er det overskueligt og knap så tidskrævende.

• #14   6. apr Det er sådan en jeg taler om:
    Der er ingen forskel på hullet ift et manuelt bor, så at det skulle ødelægge stolperne er noget vås.
    Da vi lavede vores midlertidige folde startede vi med et helt alm Pælebor og efter 6 stolper kørte vi i silvan og lejede et motordrevet til resten. Det var en enorm forskel, men du skal stadig holde det og hive det op af hullerne, så da vi skulle hegne 2 hektar ind fik vi fat i den på billedet.
    I er flyttet på en gård.... Der bliver rigeligt med slid. Spar på kræfterne hvor i kan.

Og lav nu leddene bredde nok til at en traktor kan komme derind uden at i skal ud i alt mulig midlertidig hegn-nedlæggelse. Gør tingene så lette for jer som muligt

• #15   6. apr Og så prøver jeg lige at vedhæfte det

profilbillede
  • #16   6. apr Det hegn du har købt, har vi haft de seneste 20 år. Der er ganske rigtigt visse ulemper, men pænt er det jo, og det rådner heller ikke. Vi er nu ved at udskifte det med træpæle, men det er mest fordi vi har fået får, og fårehegn egner det sig ikke til. Og efter at have stået 20 år begynder plastikken også at blive skør af solen, så der skal ikke så meget til at de knækker længere.
    Når man skal sætte hesterebet igennem pælene, plejer jeg at vikle noget gaffatape om enden af rebet sådan at det danner en spids. Så går det som en leg at få det igennem. Du skal bare sørge for at rullen sidder på en rundstok el lign, så tager det ingen tid
    Hvis en pæl knækker plejer min mand at sætte hesterebet fast på den nye pæl med en strip igennem hullerne og omkring rebet, så vi slipper for at skulle trække rebet igennem alle pælene igen. Man kan ikke komme udenom at det slider på rebet. Plastikken isolerer stadig i sig selv og der gik faktisk et stykke tid inden jeg opdagede hans reparationsmetode smiley
    God arbejdslyst med opsætningen og god fornøjelse med hegnet.

• #17   6. apr Gitte B:

Det er ret og hører fra en som har haft hegnet i mange år, og også en som har virket glad for det smiley

• #18   6. apr Mine forældre har sat træhegn ala det her:
    https://www.google.com/search?q=tr%C3%A6hegn+hest&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjPyOPnyLvhAhXny6YKHdcSCrcQ_AUIDigB&biw=1366&bih=625#imgrc=uEz-sdckp5Y3TM:

Det foregår også med pælebor, og i starten havde min far et bor, der kørte det hele per håndkraft men efter at have sat en hel del hegn (vi har sat næsten 1 kilometer af det i alt) - i flere etaper. Så fandt et elektrisk pælebor hos en af de mange håndværkere i området.
    Medmindre du er i fysisk virkelig god form, så er det en ret krævende opgave med et pælebor per håndkraft. Min far lavede i starten da de boede på gården ret meget selv; tømte boksene per håndkraft, slæbte wrapballer i minibag størrelse per håndkraft og en hel del fysisk meget krævende arbejde selv (wrappen var vi dog altid en 2-3 mand om).

Vi har efterhånden en kvart maskinpark i mini størrelse, fordi det simpelthen gør, at tingene 1) tager væsentligt kortere tid og 2) at man skal bruge væsentligt færre kræfter på sit arbejde.
    Mine forældre har boet der i nu 10 år.

• #19   6. apr Jeg har det hegn.. Og er faktisk glad for det. Åbenbart en af de få kan jeg se:-)

Jeg har også træ-pæle i hjørnerne og så en 3-4 meter mellem hver pæl.

Som du selv skriver så er det største arbejde faktisk at få hegnet gennem hullerne.
    Jeg har også cuttere på hvis hestene skulle løbe igennem.

• #20   7. apr Prinsessen:

Jeps det er os min tanke.... smiley

Hvor lang tid til vil du skyde på det vil tage og sætte vores 260 pæle i jorden? Min kærester påstår at hvis vi skal sætte hegn op på hele folden (og så dele op bagefter), så vil der gå flere mdr før vi er færdige... den tror jeg altså bare ikke på! Og forstår ikke han ser så sort på det...
    Selvfølgelig ved jeg da godt at vi ikke kan klare det på en weekend (ku være fedt hvis vi kunne), men ligefrem at han påstår det tager flere mdr smiley

Han mener at vi er nødt til og lave den fold som er planen hun skal hjem og gå på her til sommer , og så kan vi altid lave det andet løbende hen af vejen....

(Han har ingen erfaring med og lave heste hegn), så måske derfor han er så sort seende omkring det...

Men ligefrem flere mdr for at sætte det op - øhhh ... argh....

Kommentér på:
Gode råd til og lave hegn ??