{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
497 visninger | Oprettet:

Ejercertifikat {{forumTopicSubject}}

Købte hest fra avler med tysk pas. Nu er det jo nogle år siden, jeg sidst var hesteejer, og der er kommet mange nye regler til. Avler sagde, hun nok skulle ejerskifte. Skrev mit navn osv i passet med stempel. Men jeg har så ikke noget ejercertifikat fået. Ejer hun stadig hesten så? Er det fordi hesten har udenlandsk pas?

Og vigtigst.. hvad jeg gør her? Går ud fra det er avler, jeg skal fat i eller? smiley

Kommentarer på:  Ejercertifikat
  • Louise P
    Louise P Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 47
    #1   13. apr Du finder dit svar her

https://www.landbrugsinfo.dk/heste/hestepas/sider/startside.aspx

Du har forhåbentlig en kontrakt der beviser at du har købt hesten?

• #2   13. apr Du skal selv stå for ejerskifte på danske pas, i hvert fald. Der skal bagsiden af ejercertifikat underskrives af sælger med underskrift og dato og så skal køber udfylde resten og sende det ind til SEGES smiley

På min nuværende pony var ejercertifikat gået tabt. Så i stedet fik jeg et såkaldt værdibevis med, hvor der var underskrifter fra de tre sidste ejere. Det var noget værre rod, men sendte det ind til SEGES og fik et nyt ejercertifikat i bytte smiley

• #3   13. apr Så jeg ville ringe til SEGES, hvis jeg var dig

• #4   13. apr Har læst løs på nettet. Regler er klare og ligetil på danske pas. Synes det virker mindre ligetil med udenlandsk smiley Eller også har jeg ikke fået rodet nok rundt på de sider omkring det. Jeg ringer til avler. Går ikke ud fra jeg skal have fat i Seges, når hun ikke har dansk pas. Men hvad ved jeg. Gør det nok alligevel, for at være helt sikker. Lidt noget rod, men det er jo lidt min egen skyld og dog. Anede intet om det certifikat halløj, der er kommet til siden sidst. Avler gjorde det for mig via det tyske forbund hesten er i .. op af bakke er det altså lidt.

• #5   13. apr om ikke andet kan SEGES nok stille dig det rigtige sted hen smiley
    min hollænder skulle have lavet dansk pas, men havde hollandsk chip, så landskontoret Heste stillede os videre til NRPS i Holland for at få genskabt hans rigtige pas smiley

• #6   13. apr Nu har jeg en med belgisk pas og da han skulle skifte ejerskab der sendte vi til Seges(han havde ejercertifikat). Du skal jo også have udenlandske heste registreret i DK, men om man kan ejerskifte dem oprindelseslandet også ved jeg ikke.

• #7   13. apr #5 Tænker også de kan gøre mig lidt klogere på, hvad der lige skal ske og hvordan.

6# Jeg betalte .. mener jeg .. 200 kr for at skifte, som bare blev lagt oveni købsprisen. Dvs. at jeg selv skulle have ordnet det certifikat halløj og ikke avler? Sket er sket. Jeg må bare gå det ordnet lige meget hvad .. smiley

• #8   13. apr Så længe du har en købekontrakt, så går det ikke helt galt, så har du jo et bevis på, at du har købt og betalt den.
    Så kan SEGES hjælpe dig videre. De er utroligt søde og hjælpsomme smiley

• #9   13. apr Så du ejercertifikatet?
    Hvis du ser ind i dit tyske pas på side 9-10 stykker, så vil du se, at tyske avlsforbund oftest ejerskifter i selve hestepasset. Ydermere skal det tyske ejercertifikatet følge hesten hele livet i modsætning til det danske, der jo ændres ved ejerskifte. Det gør det tyske ikke!
    Derfor er det vitalt vigtigt, at du får sælger til at udlevere dig dit tyske ejercertifikat, da du skal bruge det til ejerskifte (faktisk en kopi skal du bruge, hvor underskrifterne fremgår).
    Seges er ikke nødvendigvis til hjælp, når det drejer sig om en hest med et udenlandsk pas, da de ikke ejerskifter heste med udenlandske pas. Men de opdaterer hestedata gratis, når du har ejerskiftet din hest i det udenlandske forbund.

• #10   13. apr #8 Der blev ikke lavet noget 'rigtig' købskontrakt, som dem man normalt ser og kan finde på nettet. Så hvis det skal omkring Seges, så skal jeg alligevel have fat i avler først og få lavet en rigtig kontrakt.

• #11   13. apr #9 Nej, jeg så intet certifikat. Som jeg skrev - og som du skriver, så blev jeg ført som ejer inde i det tyske pas på de sider, som du nævner der.

• #12   13. apr Min pony har også udenlandsk pas (irsk). Hans tidligere ejer havde aldrig fået ham ejerskiftet, så der fandtes ikke noget ejercertifikat. Efter at have brugt et år på at ringe til SEGES, som det er nærmest umuligt at få fat i, skrev jeg en mail i stedet. Hvis hesten ikke før oprettet i det danske system, er det utroligt nemt at få ejercertifikat. Jeg skulle bare sende passet og købskontrakt ind til dem, og så sendte de et ejercertifikat med tilbage. Held og lykke smiley

• #13   13. apr #12 mit bud er også der ikke foreligger et certifikat, ellers havde jeg jo nok fået det. Jeg får fat i avler vedr. at få lavet en ordentlig kontrakt, som jeg kan sende til Seges. Det må være den vej, jeg skal gå så..

Føler mig også bare så dum, men det er svært at sidde og bede om noget, da jeg købte, når jeg ikke vidste noget om det certifikat. Der er mange flere ting, der skal være styr på i dag.. på godt og ondt måske smiley

• #14   13. apr Du skal sende pas og købskontrakt til SEGES (man køber "ejerskiftet" på deres hjemmeside). Så for du passet retur og et klistermærke, der sættes i passet, samt en kvittering på ejerskiftet.

Vi købte en hest med italiensk pas i efteråret, som blev ejerskiftet på denne måde, da der ikke var ejercertifikat som i et dansk pas.

• #15   13. apr - og ellers ringer du bare til SEGES. De er søde og rare til at hjælpe.

• #16   13. apr #14 Mange tak! Tænkte og håbede der var andre herinde, der stod med et udenlandsk pas smiley

Det får jeg så forhåbentlig snart fikset smiley

• #17   14. apr Jeg har adskillige udenlandske pas her, dog ikke ZSSE. Seges ejerskifter ikke i det udenlandske pas, af en eneste årsag - det må de ikke. Men de opdaterer gerne hestedata på Seges for dig, når du har fået ejerskiftet hos det forbund, der har udstedt dit hestepas. Og det gør de gratis, såfremt, din hest er i databasen i forvejen.

• #18   14. apr Elle - det er så IKKE et ejercertifikat, du har fået udleveret fra Seges. Det er blot en kopi af, hvad der står på hestedata og oplysning om afstamning. Du må ikke forveksle det med et ejercertifikat, fordi det er det bestemt ikke.

• #19   15. apr Golden: Jeg har da i hvert fald gyldigt papir på, at jeg ejer dyret.

• #20   15. apr Så det hvide og grønne papir, hvor der står "ejercertifikat" i toppen er altså IKKE et ejercertifikat?

• #21   15. apr #17

Jeg har rettet henvendelse til det danske forbund og spurgt om hjælp. Jeg venter svar. Så langt så godt smiley

• #22   16. apr Der er forskel på om papiret er hvidt eller hvidt og grønt. Hvid og grønne er alle danske ejercertifikater, der er udstedt efter heste født med et dansk pas.
    De udenlanske heste får kun et stykke hvidt papir og det er ikke et ejercertifikat. Jeg kan om evt. scanne det ind og lægge det op, hvis det har interesse.Men det blir ikke før end i morgen så.

• #23   16. apr Elle ja du har sikkert en kvittering eller en kontrakt.

• #24   16. apr #22 Skulle lige til at skrive, at jeg har hørt fra forbundet. Sender svaret her smiley

profilbillede
  • #25   16. apr Og det er fuldkommen korrekt, fordi der er nemlig stadig nogle få forbund i EU, der opererer helt uden ejercertifikat på hestene. Om man så kan lide det eller ikke og ZSSE er et af de forbund.
    Men send endelig dit pas anbefalet til det tyske forbund, så du har en kvittering og track og trace på det.

• #26   16. apr #25 hvad jeg kan forstå, så skal jeg ikke foretage mig noget, når jeg er anført som ejer i passet, så er det gjort eller hva' smiley f

• #27   16. apr Vi fik et klistermærke til passet og et papir fra SEGES, hvor vi står anført som ejere.

• #28   16. apr #27 ja, så skal jeg jo nok gøre det. Altså, det her rod. Havde godt nok været noget nemmere med et dansk pas og registreret hos SEGES smiley

• #29   16. apr Elle, Det er rigtig nok at du står som ejer af hesten. Men det er ikke et ejercertifikat du har fået fra Seges. Jeg har både en hest med et grønt dansk pas, hvor jeg har et ejercertifikat ved siden af, samt et rødt irsk pas, hvor de blot satte et klistermærke i og et papir ved siden, hvor der stod at hesten nu stod i mit navn. Dette er dog ikke et ejercertifikat smiley

Kommentér på:
Ejercertifikat