{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
724 visninger | Oprettet:

Overbelastning, seneskade? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg står desværre med en dv hoppe som har fået et hævet hø bagben. Hævelsen er hård, hun virker ikke halt hverken i skridt eller trav. Hævelsen sidder i stykket omkring den dybde bøjesene / gaffelbåndet, vil jeg mene.
Har aldrig stået med sådan noget før, skal man give hende ro, sætte hende på fold eller straks få dyrlægen til at scanne?
Erfaring og gode råd søges


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overbelastning, seneskade?
  • #1   16. apr 2019 Jeg ville bestemt få en dyrlæge ud for at scanne. Gaffelbåndet er ikke til at spøge med. Pøj pøj med hende. Håber det ikke er så slemt at det ikke kan fikses.

    Mvh TT


  • #2   16. apr 2019 Ville du tage Højgaard ? Eller hvem vil du anbefale til det? smiley
    Benet er ikke varmt eller med puls. Der er ikke meget hævelse, men det sidder der på siden og så foran.


  • #3   16. apr 2019 Der havde jeg slået lidt koldt vand i blodet og valgt at køle benet lidt ned ved at skylle det i 5-10 minutters tid, gerne et par gange om dagen og se om der bedrede sig i løbet af et par dage.

    Det største problem lige nu er dog at det snart er påske, så der er ikke så nemt at få en dyrlæge ud til normal takst. Så måske er et en god ide at give din dyrlæge et kald og rådføre sig med denne. Måske vil dyrlægen gøre som jeg, måske vil dyrlægen gerne have den undersøgt med det samme smiley


  • #4   16. apr 2019 Nu er det på dag 2,5 og hævelsen har ikke ændret sig. Det hæver en smule mere, når hun kommer på boks, men ikke meget. Det er hårdt, men virker ikke øm når jeg rør. Har forsøgt at ringe til dyrlægen, men kan ikke få fat i hende. Så overvejer at ringe ud til Højgaard, som nok vil se hende, hvis jeg ringer. smiley

  • #5   16. apr 2019 Det er et ømt og diskuteret emne, for nogle mener ro, andre mener bevægelse ved sådanne skader. Jeg kunne måske vente til efter påske med at få dyrlæge ud der kan scanne, jeg vil helst ikke køre med en hest der ikke kan bruge benet optimalt medmindre det er akut akut. Hvis du kan sørge for at hesten kan gå i fred, så lad den komme ud at bevæge sig det den selv føler den kan. Smør med feks BH hot n cold når den kommer ind. Og kontakt dyrlægen hvis det bliver meget værre, hvis ikke vent til efter påske og få de ud med røntgen smiley

    Mvh TT


  • #6   16. apr 2019 Du kan være næsten 100 % sikker på, at den ville være stokhalt, hvis den havde lavet en seneskade..
    Det er nok et overben, et stik eller anden ubetydelig skræmme, hvis den ikke er halt.


  • #7   16. apr 2019 Det er ikke et overben. Den er lidt hævet, som er hårdt Det sidder indvendigt og bagpå. Dyrlægen tænker at det umiddelbart er at den har trådt forkert eller lavet et forkert vrid - da hævelsen ikke sidder specifikt nok på senerne. Derfor giver jeg hende noget ro det næste stykke tid - og så starte hende stille op igen (dyrlægens anbefaling - eller hun mente jeg kunne begynde med det samme da hun ikke er halt) - men giver hende hellere et par dage ekstra end at man får startet for hurtigt op igen. smiley

  • #8   19. apr 2019 Jeg ville køle 20 min to gange dagligt.. smiley en hest behøver ikke være halt af seneskader.. men uanset ville jeg køle smiley

  • #9   20. apr 2019 Vi kører ned til vandet (fjorden) og køler benet smiley Og så giver jeg hende noget ro. Hævelsen er heldigvis faldet, så det er meget positivt smiley

Kommentér på:
Overbelastning, seneskade?

Annonce