{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
629 visninger | Oprettet:

Angående opstaldning {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg skal jo til og tænke over praktiske ting vedr. Opstaldning osv.

Jeg kunne godt tænke mig og hører hvad i andre gør om vinteren, mht wrap/hø på folden smiley

Vi ved jo alle at det er begrænset med græs om vinteren. smiley

Men er wrap/hø på folden inkluderet i jeres opstaldnings pris og i som staldejer så selv sørger for at tildele på de forskellige folde af jeres eget hø/wrap?

Eller skal ejerne af hestene selv sørge for at ligge noget ud hvis de ønsker hestene skal have noget, af deres eget hø/wrap?

Aller helst vil jeg gerne at jeg selv står for at tildele på foldene og så sige at det evt er med i prisen... og jeg så selv får hentet hjem til det... Da jeg ikke kan lide og se heste på vinter fold og som intet har og spise hele dagen smiley

men kunne os godt tænke mig og hører hvad i andre med opstaldere gør derom vinteren? smiley

Kommentarer på:  Angående opstaldning
  • #1   15. maj Få det inkluderet i staldlejen at det følger med at der fx står en balle altid eller altid er fyldt eller et eller andet. Det andet er alt for bøvlet - også at lejere skal gøre det, gør det selv.

Så er rammerne faste og sat fra starten - ellers kan folk lyn hurtigt blive uenige om det skal være hø, wrap, frøgræs eller hvad det skal være. Og hvor meget og hvor tit der skal fyldes det op.

• #2   15. maj Jeg har stået på et selvpassersted, hvor man selv skulle købe grovfoder, strøelse, krybbefoder osv.
    Så doserede man det selv, grovfoder i hønet.
    Hønet blev lagt ud i store baljer på vinterfoldene.

Der jeg står nu er foder inkluderet.
    Stald ejer lægger hø/wrap ind i boksene og i slowfeeder kasser på foldene på de tider af året, hvor der ikke er græs nok.

...
    Konklusion: tag en blok.
    Skriv dine spørgsmål ned, så du finder ud af hvad der er vigtigt for dig, når du taler med udbydere af opstaldning.

• #3   15. maj Krikken:

Det er os det jeg helst gerne vil... MEN sidste sted jeg stod døjede de meget med at nogle ville ikke have deres heste skulle have noget overhovedet, andre måtte kun få hø, og den sidste portion måtte kun få wrap smiley

Siger ikke at jeg får det lige sådan hos mig, da vi trods alt kun bliver 6 opstaldere.
    Det sted jeg stod var vi 15-16 stykker.

Men ja måske jeg bare skal købe ind til det og så selv dosere ud på foldene smiley efter jeg selvfølgelig har hørt mine opstaldere hvad hestene hver især må få smiley

Tak smiley

• #4   15. maj Lad være med at tænke sådan - at du vil please alle. Det kan du ikke.

Derfor så melder man klart ud fra start hvad man kan tilbyde - og hvis folk ikke er enige i det, så finder de et andet sted.

Så lad være med " efter jeg selvfølgelig har hørt mine opstaldere hvad hestene hver især må få " fordi så har du 6 forskellige meninger om hvor meget og hvad hesten skal have på folden og det holder ikke.

Træf en beslutning fra start - og hold på den.

• #5   15. maj Jo jo men det er da ikke unormalt at det er forskelligt om hesten må/kan tåle wrap/hø?

Og det er da træls og sige "farvel" på det grundlag til en opstalder...

Men jeg kan evt skrive at jeg køber ind til wrap på folden, og skal nogle af hestene have andet på folden er det op til ejer selv og få fat i noget smiley

• #6   15. maj Vi har noget wrap inkluderet i lejen, som staldejer smider ud til morgen. Det er gjort klar af den der har indluk. Der er halm for resten, som vi selv smider ud

• #7   15. maj Ahh, du vil være opstalder?!

Så er det jo nemt.
    Den der ejer bike en, bestemmer reglerne.

Selvfølgelig er det godt at skele til, hvad der ønskes /efterspørges.
    Men, det er dit sted. Det er dig som har ansvaret for at se på, hvad der er muligt - og magten til at bestemme hvordan ting bliver.

Giv opstalder er god information, så tidligt som muligt.
    Så kan man tage det til efterretning, og om nødvendigt kan de tage deres forholdsregler.
    Bare reglerne er ens for alle, så er det jo kun fair.

....
    Hvis der er folk som fx specifikt mener at deres hest kun må gå græs og hø, så kan de de jo vælge ikke at stille deres hest hos dig, hvis du kun kan opbevare nok foder, hvis det er wrap...

• #8   15. maj # Hvis folk ved, hvad der er op og ned hos dig, så har de taget stilling og valgt, når de flytter hest ind til dig.

Du siger ikke farvel til folk pga det - hvis du har været klar i spyttet om din beslutning fra starten af.

• #9   15. maj Du skal ikke sige farvel - du skal have en "pakke" du tilbyder fra start.

Fx hedder det:

Opstaldningen koster det her beløb, det inkludere de her ting:
    Grovfoder på folden om vinteren når hestene ikke går på døgngræs
    x antal kilo grovfoder i boksen, kan købes på stedet til kilopris
    Du må medbringe eget foder
    Ind/udlukning er inkl.
    Udmugning står du selv for

Som et eksempel - du skal ikke begynde og special indrette din stald efter 6 forskellige opstaldere - for så garantere jeg dig, så ender du med at blive skæløjet og skulle tage 117 hensyn, som i enden ikke går op. For hvad hvis de 3 heste der ikke tåler hø, ikke kan gå sammen? Og de 3 andre hesteejere vil ikke have, at deres skal have hø? Og hvad hvis folk ikke ligger ud, fordi de er uenige om hvor meget der skal ud?
    Og hvordan tænker du hvis hestene skal have andet på folden og ejer selv skal skaffe? Line vil gerne have hendes hest får wrap, det gider de to andre hun ikke går på fold med ikke - Line kan jo ikke bare indkøbe wrap og ligge ud, de andre heste æder det jo. Det holder ikke.

Lad være, bare lad være.

Lav en fast pakke du tilbyder - har du ikke set opstaldningsannoncer? Der står hvad stedet tilbyder, kan man ikke li' det så kigger man videre i mængden.
    Jeg kigger fx aldrig på steder hvor der står man ikke må medbringe eget foder eller hvor der står de får halm på folden. Andre har det modsat og vil gerne de steder.

• #10   15. maj Wow...
    Undskyld jeg spurgte !

Hold da op en ballade for så sølle et spørgsmål...

Jøsses......

• #11   15. maj Hos os gør vi det sådan at hvis man bruger wrap på folden, så køber man en balle af gangen af stalden og sørger selv for at smide det ud på folden - på den måde, kan vi selv styre hvor meget hestene skal have og der bliver ingen ballade over at nogle har fået for meget eller for lidt.

Med hø, så køber vi ind samlet og så regner vi ud på forhånd hvor mange man ca skal bruge til folden indtil næste levering og så betaler vi for det hele på én gang.

Jeg synes det en rigtig god måde at gøre det på, for så står staldejer ikke pludselig med en underskuds forretning og der bliver ingen ballade over hvem der får hvad og hvor meget - for det styrer man selv.

Kan man ikke selv lægge strå ud til dagen efter, så hjælper vi hinanden, så ingen heste risikere at stå uden mad.

• #12   15. maj Guldhesten:

Åhhh ja, det var os en måde og gøre det på selvfølgelig smiley

Tak for den ide - den vil jeg tage til overvejelse smiley

• #13   15. maj Det var så lidt.

Personligt kan jeg bedst lide at man selv kan styre hvad og hvor meget de får.

• #15   15. maj #10.

Der er ingen ballade i, at vi siger "Relax. Tag et valg. Folk vælger dig til, med den pakke du kan og vil give."
    Jeg tror vitterlig ikke, at du skal tænke det som ballade - men som opbakning.
    Det er hvertfald det, som jeg har tænkt.

• #16   15. maj Anette P:

Der bliver ingen staldvagter i nogen form. Da jeg går meget op i at rutinerne her hos os er det samme hver dag, for at mindske stress hos hestene. Så alt fodring morgen og aften plus ind og udluk står vi for.. det skal opstaldere ikke tænke på... smiley

Og mit spørgsmål var os bare om hvad i andre har gjort mht om i har wrap/hø med i prisen og i så selv ligger ud på folden ...

Eller om ejere af hestene selv skal have med til det/bruge af deres til dette...

Men jeg tror jeg tager min nr 1...med at det er med i prisen og det så er os selv der står for det og selv vurdere hvor meget der skal ud i hø opbevaringen smiley
    Det er vist nemmest ... smiley

Og er der nogle heste der intet må få på folden , må de kommer over på en anden fold (selvom det vil pine mig og se en hest der intet får en hel dag - men det er jo sådanne "kameler" man må sluger som stald ejer smiley ) ...

Tak for svar smiley

• #18   15. maj Vi har det inkluderet i opstaldning med wrap og fodring 2-3 gange dagligt afhængig af sæson. Dog hvis hesten skal have mere, så må man selv hente hesten op på stald og give den mere wrap men du nusser og pusler med hesten. Det koster dog ikke mere for en tot wrap. Dog ved jeg at mange steder så koster det ekstra pr kilo, som du eller ejer kan tildele mere i hestens boks som kan være din løsning.
    Vi står i løsdrift og derfor også den ordning som jeg beskriver smiley

• #19   15. maj PS - du kan jo ved morgenfodring give dem kryppefoder i deres bokse, lukke hestene ud og give overordnet eks antal kilo pr hest på fold, så de står derude og gumler.

• #20   15. maj Sorry kan se at melanie havde forslået det samme smiley var lidt for hurtig på tasterne her smiley

• #21   15. maj Vi køber selv alt hø. Det er altså IKKE inkluderet i prisen. Og det er kun den fold, min pony går på, der må få strå på folden.

• #22   15. maj Du skal tænke dig godt om.

Hvis du har fri warp uden kg begrænsning og du får en hest som bare kan æde igennem, og grovfoderet bliver lige så dyrt i år, som sidste år, så kan det være svært at få økonomi i det.

Den anden ting, der kan være forskel på hvormeget grovfoder og strøelse, hesten har behov for, hvis opstaldet selv skal betale for det aktuelle forbrug, i forhold til hvis det er dig der skal betale. Det kan blive dyrt for dig, hvis strøelse og grovfoder er til fri afbenyttelse

• #23   15. maj Dorthe:
    Enig. Hos os er al hø selv betalt. pt til 3 kr/kg!!!!
    Andre steder er der fx de første 5 kg/dgl med i prisen, og hvad den får ud over det er så pr kg.

• #24   15. maj de steder jeg har stået har der været forskellige løsninger

et par af stederne var det med i prisen. det vil sige at der blev købt frøgræs som der blev stillet ud på folden. det fuldpas

så var der hø i boksen
    eller hvad folk ellers brugte

• #25   15. maj Du skal slet ikke tage det så hårdt som du gør - du læser det anderledes end det er skrevet smiley

Jeg skriver som jeg gør, fordi det er min erfaring og fordi det at have opstaldere skal være let og enkelt. Og fordi min erfaring er at hvis man vil please alle og der ikke er udstukket nogle faste regler og rutiner fra starten - så går der ged i den og det bliver noget værre mik mak folk imellem.
    Opstaldningssteder er forskellige og tilbyder forskellige måder - derfor står folk forskellige steder, alt efter hvilket behov de og deres hest har.

Det er svært at have heste med forskellige behov samlet, så derfor finder man et sted der passer til.

• #26   15. maj Dorthe:
    Så vidt jeg ved har jeg ikke skrevet noget om strøelse nogle steder !?

Jeg spurgte kun til wrap/hø....

Obs:
    Synes det er mærkeligt at man her på heste galleri ikke længere kan stille spørgsmål til et enkelt emne uden det pludselig skal tage en KÆMPE drejning og omhandle meget mere end det man egentlig gerne ville have svar på...

Jeg snakker om vinter perioden i mit opslag ...

Og ikke om sommeren...
    Og så en vigtig detalje....

• #27   15. maj Og igen vi snakker ikke om at jeg får 10-20 opstaldere ind... som jeg har skrevet bliver det maks 6 opstaldere...

Jeg ved den leverandør jeg skal bruge tager 350 kr pr Balle (de store firkantede)...

Grunden til jeg spørger mht vinter , er fordi jeg føler lidt et selv ansvar når det er mit sted at hestene har noget og tygge i i løbet af dagen, når der ingen græs er på folden og jorden er frossen og der måske er sne over det hele ...
    Men kan os godt se at hvis det er 1 Balle pr uge så løber det hurtigt op i pris for mig ...

Den må lige tygges lidt på...

• #28   15. maj TS -jeg tror det skal opfattes sådan at folk nævner eksempler og råder dig til at have faste regler helt fra start, inden du reklamere for opstaldning, så du er forberedt på alle spørgsmål vedrørende alt. smiley
    Folk kan være nogen snedige sataner der kun vil tilgodese sit eget behov.

• #29   15. maj Men selvom det kun er 6 heste, så kan du have 6 forskellige ejere med forskellige meninger om hvad der er rigtig og hvad de synes er bedst - en vil have halm på folden, en wrap, en hø, en frøgræs, en ingenting, en vil have det ud i portioner i løbet af dagen, en ad libitum osv.

Hvis du føler et ansvar så bestem at tingene er som du har det bedst med fra start - hvis du har det bedst med der står plantet en balle wrap på folden, så skriv i annoncen under hvad du tilbyder " Der er grovfoder ad libitum på folden, der står altid en balle wrap " - så ved folk der har heste der ikke tåler det, at det ikke lige er stedet for dem og omvendt, de der gerne vil have grovfoder ad libitum, at det er noget for dem.

Det kan også give sure miner og besværligheder at du ikke har bestemt noget fra start men først vil kigge på det hen ad vinteren og se hvad folk siger - for så er der en der ikke vil betale for det, den anden vil kun betale hvis det er wrap, en vil kun betale halvdelen af det, den fjerde har ikke råd osv.

Det kan godt lyde hårdt - det er ikke ment sådan, men kun fortalt ud fra erfaring at hestefolk hurtigt kan blive til en hønsegård og der kan hurtigt opstå mugne ejere i krogene.

Jeg ville også selv blive sur, hvis jeg stod med en hest hvor staldejeren pludselig bestemte sammen med 2 andre opstaldere at der skulle være ad libitum wrap på folden og min ikke tålte det - hvis det ikke var hvad jeg havde forventet fra start eller var blevet fortalt, eller omvendt at det var blevet lovet men ikke skete.

• #32   19. maj Her hvor jeg står er hø/wrap inkluderet i prisen. Det er så også en reet dyr selvpas - men jeg er MEGET glad for at stå her. Der er bare styr på tingene smiley Vi vejer ikke af - og vi tager alle bare det, vi vil have til vores hest(e) smiley Vores heste får rigtig meget strå. Om vinteren og langt hen på året (vi har først fjernet det her pr. 1. maj), får hestene wrap på foldene... og så kommer græsset jo nu her. Så de får hø/wrap 4 gange om dagen, hvor staldejer giver morgen + aften til fodring, hvis de mangler, og så giver vi selv på folden + til eftermiddag, når vi lukker ind smiley De har stort set wrap hele døgnet, afhængig af, hvad man selv ønsker... dem der har en hest med lidt nemt til overvægt vejer selv af og sørger for, de ikke får for meget smiley

Det er som opstalder noget, jeg har vægtet højt - at jeg bare kan tage... min hest fungerer nemlig super godt med rigtig meget wrap/hø, og det bliver hurtigt dyrt, hvis der kun er 6 kg inkluderet, og man så skal betale ekstra pr. 1 kg wrap/hø og hele tiden veje af. Det er SÅ meget nemmere, at det bare er én pris, og jeg så slipper for alt det bøvl smiley

Og enormt rart, man selv kan bestemme så meget ift. sin egen hest og på folden smiley Skulle staldejer vurdere, hvor meget eller lidt, min hest skulle have, ville jeg ikke have stået her... Hun har en super god forståelse for, at alle har hest forskelligt, og så længe alle hestene har det godt (hvilket de jo selvfølgelig har smiley ), så er hun sgu ligeglad smiley

Før stod jeg på rideskole m. 9 kg wrap inkluderet pr. stort hest pr. dag... vi måtte ligge lidt af det på folden i kasser, hvis vi ville... skulle vi selv gøre smiley Jeg tilkøbte 2 kg. pr. dag, så min fik 11 kg. pr. dag, men pga. begrænset foldtid, stod han tit uden hø og wrap smiley Så for mig er det virkeligt en lettelse bare at kunne give, når nu, jeg har en hest, der fungerer godt med det smiley

• #33   19. maj Anna:
    Interessant smiley
    Det er os en måde og gøre det på smiley

Jeg har dog os hørt den anden dag et sted hvor de har opstaldning at hestene hos dem kun får græs og vitaminer om sommeren og ikke wrap/hø på folden... da der er så meget græs at hestene er nødt til og komme på en mindre græs fold om natten smiley
    Og det er nok sådan vi også har det hos os, da vores marker er mega fyldte med græs,.,

Så i princippet burde hestene vel kunne leve fint af bare græsse om sommeren og så de får deres vitaminer/mineraler dagligt ??

Mht vinter bliver det hos os sådan at man selv skal have det med..
    og så kan man stille poser frem hvor man selv har vejet af hvor vi så giver det til fodring morgen og aften og til "nat mad"... smiley

• #34   19. maj Har i plads til at 6 opstaldere hver kan have fx 200 baller hø eller wrap liggende?

• #35   19. maj Krikken:
    Til begrænset plads ja... vi har et tidligere maskinhus der kun skal bruges til opbevaring af wrap/hø og strøelse...

Men jeg har nu heller ikke mødt en der bruger 200 baller på en vinter MEDMINDRE du snakker om Morten Koch baller...
    Sidste vinter brugte jeg 12 bigballer wrap/hø til min hest ... og hun sultede ik på noget tidspunkt smiley

• #36   19. maj
    Jeg snakker Morten Korch baller smiley Min ville æde en i døgnet om vinteren.
    De små wrapballer bruger jeg på 2-3 dage. Det gælder kun for bosksen.

Det var mere om du har tænkt hvor meget det fylder hvis 6 opstaldere skal købe grovfoder ind til en hel vinter og opbevare :).

• #37   19. maj Krikken:
    Hvis vi snakker Morten Koch jo, så vil vi sagtens kunne opbevare 1200 baller ... Ingen problem smiley vi har haft 100 herhjemme til min egen , og det fyldte et lille frimærke smiley

Men nej ikke 200 bigballer pr opstaldere , det tror jeg de færreste vil kunne smiley

• #38   19. maj
    Nej, det kan de færreste - derfor er mange steder inkl. grovfoder, fordi der ikke er plads til at alle skal købe en vinters forbrug hjem. Der hvor jeg står er det også kun mig der køber ved siden af ( selvom jeg gerne ville være fri ), det ville heller ikke være plads til at alle købte ved siden af selvom det er et stort sted.

• #39   19. maj Okay. Jeps præcis men det var en af kravene da vi så på ejendom for jeg ved hvor irriterende det har været for mig de gange jeg har måtte hente fra forskellige leverandører da der kun var plads til ca 20 baller af gangen... det var både dyrt og mega træls og køre frem og tilbage... så en af de ting vi gerne ville kunne tilbyde vores opstaldere er at de har mulighed for at opbevarer deres grovfoder for en sæson smiley plus strøelse...
    Allerede her er en glad for at hun har mulighed for at købe paller hjem af træpiller , istedet for og gå og købe til kun 1 mdr af gangen smiley

Og hvis hver opstalder f.eks vil bruge bigballer (enten de runde eller firkantede), har vi via udregning regnet ud at hver opstalder vil kunne have 15 baller hver hos os smiley

Det er bare skønnere og kan bestille et "parti" hjem eller rettere til vinteren plus billigere for en smiley

Dog har vi kun 1 opstalder udover mig selv (hvis jeg finder en ny hest inden vinter), der skal stå her i vinter...

Vi er meget nyopstaret, så vi kan endnu ikke tilbyde ridebane og ridehal, og det trækker ikke lige frem folk til.., men mon ikke det kommer når vi får lavet de 2 ting... smiley

• #40   19. maj De gange vi har haft opstaldere har jeg bare sagt at prisen er inkl. alt og at jeg så fodrer (og laver foderplan). Hvis de har villet have andet foder har de bare selv stillet frem. Hø/wrap har altid været min suveræne beslutning - nemt og enkelt.

Kommentér på:
Angående opstaldning