{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
354 visninger | Oprettet:

Hest knækker i led {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en hest som knækker meget i sit venstre bagben. Det sker i det øjeblik han fx i skridt har strukket benet tilbage og vender hoven for at placere det igen under ham. Altså i det øjeblik hoven vender/ skifter vinkel giver det et knæk.
Han har gjort det længe men ikke konstant. Det sker ofte når jeg renser hoven.
I dag var jeg ude og gå med ham og lagde det mærke til at han knækker næsten hele tiden.
Hvilket jeg ikke synes han plejer.
Han virker ikke generet af det og går helt som han plejer.

Er dette noget som man skal være opmærksom på på længere sigt? ??

Kommentarer på:  Hest knækker i led
  • #1   19. maj At ledene "knækker" skyldes sandsynligvis at det er en ledkapsel, der giver et knæk/smæld. Der kan opstå et "undertryk" i leddet ved brug. Derved "suges" ledkapslen ind med et smæld. Hvilket er uskadeligt men det kan også være tegn på manglende ledvæske som kan genoprettes med Cortaflex HA, HorseLux Mobilitet eller equimobility. Som indeholder hyaluronsyre som er med til at genoprette bla ledvæske

https://miljoefoder.dk/produkt/horselux-mobilitet-flydende---1-ltr/

Det kan også skyldes andre ting som slid, forkert vægtfordeling i led mm.

• #2   19. maj Knækkeriet er især taget til i kraft med at han er blevet meget overvægtig. Den øgede vægt er selvfølgelig noget vi arbejder kraftigt på at få bragt ned.

Muligvis et halv blankt spørgsmål. Men kan dyrlægen afgøre om der er tale om manglede ledvæske, eller er det noget man må prøve sig frem med ved tilskud?

• #3   19. maj Umiddelbart vil mit svar være uden jeg er dyrlæge men at man skal scanne for at se ledvæske eller betændelse i leddet hos ham.
    Nu er det ikke sikkert at der er noget galt smiley
    Tilskud for led skader ikke, heller ik selvom ham er overvægtig som måske kan være skyld i at led knækker pga større belastning.
    Dog skal jeg sige til dig at hvis det er slid eller manglende ledvæske at det tager nogen mdr før effekten får fuld virkning, så man kan typisk se/mærke en forskel efter 4-6 mdr før ledtilskud. Jeg kunne se mærkbar effekt efter 2-3 mdr på min som lige pludselig kunne løfte sin bagben meget højt når de skulle renses hvorimod uden tilskud, så kunne hun løfte dem 5-10 cm fra jorden med hjælp smiley
    PS - ledtiskud kan du give uanset hestens alder forøvrigt

• #4   19. maj Hmm.. Det er bare fordi man hører så meget om de her ledbehandlinger af heste med betændelse etc. og jeg har kun kunne læse mig frem til at de diagnosticere ved en bøjeprøve. Men det kan sagtens være at jeg får blandet nogle ting sammen. smiley

Men jeg har en gigthest som i forvejen får tilskud til leddende så jeg kunne jo give ham her lidt også. smiley

• #5   19. maj Det ville være ude i hampen at bøjeprøve for at se om der er ledvæske. Bøjeprøve hænger fint sammen med at man gør det hvis hesten er halt eller skal udreddes pga stivhed eller HU smiley for konstatere halthed og hvor. Du blander det lidt sammen smiley

Og de kan ik via bøjepr se om den mangler ledvæske smiley hvis du har tilskud til led, så tjek lige om den indeholder hyaluronsyre. Hvis den ikke gør det, hvilket mange mærker ik gør, så er der ik det i den som genopretter ledvæske smiley hvis den ikke har det, så kan du starte ham op på det indtil du får det købt det rigtige, hvis du sætter dig for at prøve. Jeg køber mit i England til et år ad gangen

• #6   19. maj Miss Sofy
    Det lyder til du har forstand på ledvæske, ved du om man kan give noget hvis ens hest har for meget/øget ledvæske? Det er kun i haserne, er undersøgt og behandlet af dyrlæge men det bliver ved med at komme tilbage smiley

• #7   19. maj Maria - Jeg har arbejdet på dyreklinik i nogen år, så er noget hjerneskadet er jeg. Udover mine syge hunde med diverse skavanker én efter én som desværre giver bitter erfaring smiley men igen jeg er ikke dyrlæge, har bare suget meget til mig fordi det interessere mig for hvordan ting hænger sammen, årsag og virkning. smiley

Lige med øget ledvæske der ville jeg granske inde for det naturlige (høneopati, kinisiologi, urter, akupunktur) som også interessere mig for vildt smiley jeg kan prøve at læse op på noget og tag den via pb med dig, når jeg falder over noget nyttigt. Læste forleden om visse urter som er vanddrivende og som også bruges til væskeophopning.

• #8   19. maj Maria -jeg glemte at spørge om dyrlægen har diagnostiseret hvad væskeansamling skyldes og hvor? Hvis det er galle så skyldes det slidtage, min travhest havde galle i koderne når han stod inde. Han havde gået travløb i nogen år inden jeg overtog ham

• #9   20. maj Sofy- Uh du må gerne skrive hvis du falder over noget. Det er lidt mærkeligt med de haser og den øgede ledvæske. En fuldstændig diagnose har der ikke kunne stilles, det er blevet taget ledvæske ud og så behandlet med binyrebakomon direkte i ledet, hvilket er gjort to gange. "Hævelsen" er så forsvundet fuldstændig og hesten har været ren i bøjeprøve, som den ikke var inden, men efter første dag i genoptræning hvor jeg har skridtet efter dyrlægens anbefalinger og bum så var der fuld af ledvæske igen smiley Dette skete også anden gang ved start af genoptræning, og væske ansamlingen har kun været væk/mindre to gange hvor jeg havde redet om vinteren kom dog tilbage igen da jeg sadlede af. Så det forsvinder/mindskes ikke ved bevægelse hvilket undre os alle. Der er taget røgten af haser og der er ikke noget der smiley

• #10   20. maj Det er Cortaflex jeg bruger på gigt hesten og den indeholder jo hyaluronsyre. Men det er den kraftige af slagsen.
    Tak for svar Miss Soffy smiley

• #11   20. maj Jeg ved ikke med heste.

Men.
    Mener du at ledene knækker, ligesom nogle mennesker kan knække i fx fingerled med vilje?

Indenfor mennesker er konklusionen vist, at det er noget der kan føles tilfredsstillende at udføre, men er uden betydning for leddet - men for nogle i omgivelserne er det 100% enerverende at høre på.

Venlig hilsen konen, hvis ægtemand kan knække i alle led. Inkl brusken omkring næsen!
    - Det er adrk at høre på, men hvis jeg har forstået dig rigtig, så er det ellers ligemeget... smiley

• #12   20. maj Doktor Who.
    Ja, det er lige præcis sådan en knækken jeg mener smiley
    Jeg kan selv få mine ankler til at knække helt vildt, hvis jeg rotere dem. Jeg har også hørt at flere undersøgelser fortæller at det ikke skader ledende, som man en gang mente. Altså for mennesker.
    Men jeg blev i tvivl i går, da jeg hørte han knækkede mere end vanligt. smiley

• #13   20. maj Tjae.
    Jeg ved ikke noget...
    Jeg er bare blondine.
    Men, hvis det er velundersøgt og betydningsløst for mennesker, så er det nok også for heste?

Eller - spørg en neutral fagperson.
    Spørg ikke sælgeren af mystimagiske tilskud/behandlinger eller andet, spørg en som du stoler på svarer sandt - også når svaret er "dig skal jeg ikke tjene penge på".

Kommentér på:
Hest knækker i led