{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
317 visninger | Oprettet:

Sommergræs tilbydes {{forumTopicSubject}}

Nu har vi jo en debat kørende om sommergræs eller ej.

Jeg er nysgerrig.... Jeg ser rigtig mange annoncer hvor der tilbydes sommergræs. Altså døgnfold her i sommerperioden.

Er der er marked for det? For der kan jo sagtens være massere af annoncer, men ingen aftagere.. det kan man jo ikke udlede af en annonce.

Hvis der er et marked for det, hvem bruger det så og hvorfor?

Jeg havde en sommergæst hos mig sidste år. En ven som har sommerhus i nærheden af os, som fik lov at få sin vallak på døgnfold hos os i hendes sommerferie.
Han gik på en fold for sig, og holdt en af mine med selskab, imens mine andre stod inde som hhv boksro og selskab.

Hun skulle betale fuld pris hos hendes normale opstaldningssted, og stod så gratis hos mig. Havde hun også skulle betale 3-700 kr hos mig, ville det da løbe op, og derfor er jeg nysgerrig på hvem der bruger det og hvorfor? Om det er fordi det ikke er muligt med døgnfold hvor man står normalt og det er noget man ikke vil gå på kompromis med? Eller om landet er fyldt med folk der tager sin hest med på sommerferie?

Er det for at spare penge i sommermånederne og hvilken ordning har man så med det normale opstaldningssted?

Betaler man stadig staldleje der, eller opsiger man sin boks og håber på at stedet har plads igen til efteråret eller alternativt finder et nyt sted?

Jer der står et sted med sommergæster, går de sammen med de faste pensionærer eller på fold for sig? Umiddelbart ville jeg som pensionær være ked af at skulle have uro i en ellers stabil flok for at der kommer sommergæster en måned eller to, men det er måske egentlig hurtig overstået og ikke et problem?

Kommentarer på:  Sommergræs tilbydes
  • #1   8. jun Jeg vil være ked af, hvis min hest skulle stå et sted med begrænset fold tid - måske mere pga mine romantiske ideer end hestens behov - men jeg er nu ret sikker på, at hesten også holder af det.

Anyway.
    Men fordi rigeligt med fold er noget jeg ville prioritere ved opstaldning, så forventer jeg ikke selv at have brug for det.
    Men, hvis der kun var sparsom fold og det fold man selv har skal have en smule ro - så er Sommergræs ude da en oplagt ide.

Jeg forventer, at min mand og jeg kun kommer minimalt på ferie de næste par år - fordi dyr og ferie er en upraktisk kombination.
    Og fordi jeg egentlig ikke er motiveret til at forlade mine firbenede bæster.
    Men, ferie et sted og fold til egne dyr tæt på, det er også en oplagt grund til at leje en sommerfold.

• #2   9. jun Jeg kunne rigtig gerne tænke mig at låne en sommerfold et par/tre måneder om året hvis det ikke var ret dyrt. Dette fordi jeg ikke har nok græs til at mine heste kan gå på græs fra april/maj - okt-nov. Og det er da rigtig dejligt at kunne spare nogle penge på wrap og ikke mindst have mindre arbejde end når de går i løsdrift og der skal muges og fyldes op med wrap osv.. Men det skulle selvfølgelig være lige i baghaven smiley

Mvh TT

• #3   11. jun Jeg har tidligere haft opstaldere. De faste var der året rundt.
    Men om sommeren afsatte jeg en stor fold til heste/ponier fra de lokale rideskoler, da de altid lukker i juli måned, så de kan få renset ned og repareret boksene osv. Dvs. ejerne skulle selv finde opstaldning til deres dyr i en måned, så jeg fik heste/ponier fra forskellige steder i en god måneds tid. Jeg gjorde så det, at jeg bad alle komme på en gang. På den måde var alle heste "nye" og de fandt forbavsende hurtigt en rangorden uden problemer. Siden hen har jeg så i stedet haft en venindes heste til at græsse folden ned, da hun har for lidt græs til hendes. Så de kom på sommerferie hos os i nogle måneder. Sommetider kom de også et par uger om vinteren, hvis de skulle på vinterferie, men der blev det så i stedet til opstaldning og egen fold.
    Men for lige at vende tilbage til rideskolerne, så ved jeg ikke, om de fortsat "smider hestene ud" i en måned rundt omkring. Jeg ved, at på nogle rideskoler tilbyder de fortsat opstaldning til de heste, som skal gå høje stævner, som i forvejen ikke må komme ret meget på græs (ja det har jeg det svært med, men det er jo ikke min beslutning). Hvis jeg selv var opstalder et sted, hvor der ikke er ret gode foldmuligheder og mine heste kunne tåle meget græs, så ville jeg klart vælge at smide dem på sommergræs, men jeg ville til gengæld også vælge et sted, hvor der forefindes et læskur, så de kan få skygge for insekter og ly for regn. Jeg ville også prioritere, at der var ridemuligheder og at jeg kunne have mit udstyr opbevaret i nærheden af hesten. Og så en sidste ting: at der gives hø/halm på folden, så hesten kan få tørstof og mit eget foder, hvis der er knaphed på græs (f.eks. ved tørke). Jeg er nok lidt kritisk, men det er affødt af at jeg selv har kunnet bestemme hvordan jeg ønsker mine heste skal passes helt optimalt og ikke være underlagt et opstaldningssteds regler smiley

• #4   11. jun Jeg har førhen tilbudt sommergræs, men aldrig haft en eneste og jeg boede endda ret tæt på en stor rideskole. Så jeg tror det er meget forskelligt, alt efter hvor man bor.

Kommentér på:
Sommergræs tilbydes