{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
442 visninger | Oprettet:

Halt hest {{forumTopicSubject}}

Hej hg

Hvad ville i gøre i min situation. Jeg står med en halt hest, hvor haltheden endnu ikke er lokaliseret efter knapt et år på trods af rigtig mange dyrlæge besøg nok 15+ besøg smiley

Her kommer hestens sygdomsforløb i grove træk:
D. 28/6-18 falder hesten under en ridetur og slår en kolbøtte og lander oven på rytter og bliver liggende. Da de vil køre hesten hjem i trailer, går hesten i panik og springer over forbommen og ud igennem døren.
En uges tid efter er hesten let halt, men dyrlægen jeg tilkalder anbefaler at give ham 14 dages ro for at se om det er slaget. Efter 14 dage er han fortsat halt og en dyrlæge/kiropraktor kommer og behandler ham. Det bliver til 3 behandlinger på 3 måneder. Ved den 3. Behandling går hesten i panik, og vælter ned på højre side på staldgangen. Herefter er han stadig halt.
D. 6/11-18 tilkaldes dyrlægen igen, da hesten nu er stok halt. Der er umildbart ingen ømhed i hoven og han reagerer ikke på en bøjeprøve. Alligevel bader jeg hoven i nogle dage, og efter en uge kommer en kæmpe hovbyld ud i kronranen. Smeden kommer og åbner op til den, men hesten er fortsat halt efter 14 dage.
Dyrlæge tilkaldes igen. Boksro ordineres. Der står han i 4 uger. Ingen bedring og der kommer yderligere 2 hovbylder i den samme hov.
Dyrlægen tilkaldes igen hun laver en bøjeprøve uden nogen reaktion. Derfor lægges der blokader i benet for at se om vi kan lokalisere haltheden. Ingen reaktion, og han er fortsat halt.
D. 26/12-18 står hesten pludselig med 40,6 i feber og er meget dårlig. vagtdyrlæge bliver tilkaldt. Her kommer hesten på smertestillende/febernedsættende samt antibiotika.
Efter 4-5 dage ser hesten ud til at være rentgående.
Den 11/1-19 tager vi dog til et dyrehospital for en sikkerheds skyld. Her finder de hesten minimalt halt på højre forben. Vi vælger at få taget røntgen af begge forben og Hove, samt af haserne på bagbenene. Her finder vi ingenting, andet end en lille bitte hovbyld dybt i strålen på højre forben. Nökkvi kommer her på fold igen, og jeg begynder at ride ham igen efter dyrlægens anvisning.
Han bliver hurtigt mere halt igen og han får lov at stå, da han bliver sur når jeg vil prøve at træne ham.
Jeg vælger at give hesten forsko på, da han muligvis kan være øm, da hoven slides skævt, mener smeden. D 9/4-19
Umildbart bedre gående d. 11/4. Dog falder Hesten, så han lægger på højre forknæ. Den 14/4-19 er han halt igen.
Fortsat halt frem til 20/4. haltheden varierer meget og bliver værre efter de dage hvor han har været meget aktiv
Dyrlæge kommer d. 2/5 og behandler Hesten. Finder her nogle problematikker i bindevæv.
D. 4/5: hesten er idag meget halt.

Efterfølgende har jeg også haft en dyrlæge på som mener at hesten bare mangler muskler og bare skal genoptrænes og rides. Men hesten bliver sur og løber og har desuden ikke skyggen af muskler i overlinjen tilbage. så ridning finder jeg ikke som en løsning førend at der kommer en diagnose på.
Hesten bliver desuden sur når man løfter ben på den.

Jeg overvejer om jeg endnu en gang skal have en ny dyrlæge på eller om jeg simpelthen skal vælge at sige helt stop nu og give ham fred smiley

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg vil med dette emne, måske jeg bare har brug for at høre andres mening, og se virkeligheden i øjnene.
På forhånd tak

Kommentarer på:  Halt hest
  • #1   10. jun Er hans ryg/nakke/hals blevet tjekket?

mine heste stod sammen med en plag som lavede samme nummer i traileren. han endte med at få KS. så det skal tages alvorligt.

men må sige at det er noget af et år for jer to

• #2   10. jun Enig med Anja. Jeg synes du skal bede dyrlæge kigge andre steder end benene nu. Håber I finder en løsning.

• #3   10. jun Nakken er tjekket, efter han rev en grime i stykker for 6 måneder tilbage smiley men hverken hals eller ryg er der taget røntgen af.. det må så være næste step.

• #4   10. jun især med et fald så kunne der godt tyde på at der er noget galt med ryggen/halsen
    hvis han har ondt her vil han forsøge at aflaste for smerterne og så kan han blive halt

så det ville være en god ting at kigge på

• #5   10. jun Jeg havde først og fremmest sat mig ned med en kop te og spurgt mig selv - hvad er hesten værd?

I kroner og øre?
    I affektionsværdi?
    I brugsværdi?
    Herefter - hvor mange penge vil og KAN du kaste efter den.

Dernæst, så ville jeg lave en kalender over 1) hvad der er sket (uheld og lignende) og 2) Den udredning, i allerede har gjort.

Problemet er, at selvom du for et stykke tid siden har lavet x undersøgelse, så er der gået meget tid.
    Det er muligt, at hesten hele tiden har haft en og kun en årsag til alle symptomerne.
    Men, det er også muligt hesten har haft flere problemer, evt samtidigt, og derfor det mudrede symptombillede.

I min erfaring så stiller folk ikke spørgsmålet "skal jeg aflive min hest" uden at noget er helt, helt galt.
    Og jeg vil gerne Rose Trådstarter for, at stå ved, at det kan være mere meningsfyldt at stoppe og aflive end at fortsætte.
    Det kan være alt for omkostningstungt at fortsætte.
    Både i penge, mental energi/bekymring hos mennesker og i form af dårlig livskvalitet hos hesten.

Jeg kan ikke sige, hvad du skal gøre.
    Men mulighederne er vel
    1) Fortset udredning og behandling, halvt i blinde.
    2) Afliv.
    3) lad hesten gå på rekreation som foldbums i 1 år. Mange skader kræver er års tid for at hele helt op. Har hesten det ikke fuldtud godt efter 1 år, så skal den aflives.
    -Det er de løsninger, jeg ser.

Knæk og bræk

• #6   10. jun når en hest er trille rundt med sadel så bør man jo altid få rygge tjekket

så ligefrem at overveje aflivning er nok lige hårdt nok

ja hesten har været plaget af en del hovbylde men det hænger ikke sammen med at den skulle være plaget af noget som helst. nogen heste er bare mere ramt af disse

men jeg ville få ryggen tjekket først

• #7   10. jun Jeg synes din hest er faldet mange gange. Er ryg, bækken og hals tjekket? Hvilken type opstaldning står hesten i? smiley

• #8   11. jun Min første tanke var også, at hold da op, den falder hyppigt. Fald kan selvfølgelig ske, men ligefrem fra stående under behandling, fordi den bliver bange osv... synes det lyder værd at undersøge.

Nu vil jeg ikke måle Fanden på væggen, det er jo diffuse symptomer, der kunne være alt muligt, men vi har aflivet en hest, vis symptomer var hyppige fald og lidt udefinerbar halthed - han var ikke egentlig halt, men sådan ikke helt rigtigt gående heller. Undersøgelse af hals/nakke afslørede problemer med nogen halshvirvler der sad tæt og klemte for nerver til benene og deraf kom de hyppige fald og uforklarlig "halthed".
    Hermed vil jeg ikke sige, at din må fejle det samme, men blot opfordre til at kigge videre end til bentøjet - forklaringen kunne sagtens ligge er andet sted.

• #9   11. jun er der bliver taget røntgen overalt. som skulden ryg smiley

• #10   11. jun jeg ville få Tove Due ud, hun er både dyrlæge og behandler.
    For mig lyder det som om noget sidder i klemme, når han er halt samt falder og ikke syntes det er sjovt at gå til ridning !!
    Tove Due er lyn hurtig til at fange hvad der sker i hestens krop og hvorfor den gør som den gør

• #11   11. jun Det er muligt jeg får drag over næsen nu, men jeg bliver lige nødt til at kommentere på et par ting generelt. For det er en udbredt fejlinformering at man bare kan lade hesten stå i lang tid og så heler de fleste skader sig selv. Sådan er virkeligheden bare ikke. Skader bliver ikke bedre af at hesten ikke laver noget, de bliver bedre af at den laver det rigtige! Heste med problemer i kroppen vil kompenserer, det er en forsvarsmekanisme som hjælper dem til at overleve, men hos os skal de ikke overleve, der skal de fungerer. Hesten beskytter kun sine svagheder, den fikser dem ikke, for det kan den ganske enkelt ikke selv. Så hvis man lukker en hest med seneskade på fold, vil den måske blive haltfri efter 1 år, men så snart man belaster den igen uden at ændre årsagen til at seneskaden opstod, så er det blot et spørgsmål om tid før den kommer igen.

Dernæst så har jeg i kraft af mit arbejde med problemheste, været vidne til at dyrlæger og hesteejere har opgivet heste, der sagtens kunne reddes med andre metoder. Problemet er ofte hesteejerens pengepung, kombineret med at dyrlægerne ofte fokuserer på skaden i stedet for årsagen - dermed forbliver det symptombehandling og det rækker kun så langt. Hvis og når man så får hesten stabil og smertefri, så vender man tilbage til træningsmetoder som ikke er gode for hesten, og inden længe har man problemer igen.
    Det er ikke hesteejerens skyld, men dårlig oplysning og rådgivning. Havde en hest med slem hanetrit, som min daværende dyrlæge opererede for knæskalslåsning, uden effekt selvfølgelig. En anden hest var blevet erklæret sindsyg af 2 dyrlæger og skulle aflives før den kom her. Hesten var ikke sindsyg, men misforstået og dårligt opstaldet. En tredje hest var udefinerbar halt og undersøgt overalt, den skulle ifølge dyrlægen blot arbejdes igennem og var sikkert bare tøjlehalt. Hesten endte med at smide af så voldsomt at ingen kunne ride den mere, fordi problemet var et spørgsmål om forkert rotation i ryggen, hvilket dyrlægerne ikke kan opdage ved hverken røntgen eller palpering. Dette er bare få ud af mange eksempler.
    Konklusion: Der bliver kasseret masser af heste, som egentlig godt kunne hjælpes.

• #12   11. jun Uden at vide noget som helst, for jeg er ikke dyrlæge eller det, der ligner. Så det her er KUN gætværk.

Men hvad var årsagen til første fald?

Min gamle pony blev aflivet, da han formentlig havde en hjernesvulst. Mistanken kom, da han begyndte at falde. Enten ved at han stejlede og væltede, eller simpelthen bare dejsede om. Det blev hyppigere og hyppigere. Han var en gammel mand på omkring 25, og havde levet en ellers dejlig pensionstilværelse.
    Det er nok ikke tilfældet med din. Og så vidt, jeg har forstået, kan man heller ikke scanne en hestehjerne.

Det første jeg ellers tænker er at der kunne være problemer i den nederste del af halsen, manken og ryg.
    Du skriver, haltheden opstår igen, når han tages i brug, men at du nu nærmest har opgivet, fordi han er sur. Og at han ikke har nogle muskler tilbage i overlinjen.
    Hvis han har ondt, vil han måske kompensere ved at spænde i overlinjen på en uheldig måde, og hvis hans muskelslynge, der sikrer en god forbindelse imellem forben og ryg samtidig er svag eller måske skadet efter hans første fald og trailerstunt.
    Når han belastes med vægt på en i forvejen øm og måske endda ødelagt overlinje, er det måske en naturlig forklaring på, at han ikke kan bære vægten.

Anyway. Så tror jeg ikke, forklaringen ligger i benene. Men jeg synes også, du skal gøre op med dig selv, hvor meget af dig selv, du kan ofre i denne udredning. Både mentalt og økonomisk. Og samtidig se på hestens situation.

Pøj pøj med det, i hvert fald smiley

• #13   11. jun Har hesten fået taget blodprøve for borrelia?
    En anden ting end ryg, skulder og nakke som de andre nævner, men er tungebenet undersøgt?
    Gigt eller skævhed i tungeben kan netop gøre at hesten falder, sejler, snubler og halter foruden hovsenesyndrom.

• #14   11. jun prøv evt at få en kraniosekral behandler ud

• #15   11. jun #11
    Langt hen ad vejen er vi meget, meget enige.
    Men et udtedningsforløb koster let 20.000-120.000 kr og så kommer almindelige udgifter oveni.

Hvis man ikke kan skaffe penge til mere udredning, kan man faktisk gøre reel skade med en del behandlingsforsøg i form af bivirkninger mv.

Heldigvis går nogen ting faktisk i ro med tiden.
    Det er langt fra alle tilstande, som vi har god og effektiv behandling af.

Hvis penge begynder at være en begrænsende faktor ville jeg nok selv overveje meget kraftig at finde en billig men god løsdrift eller lignende.
    Og hvis forsøg på behandling uden at kunne finde en årsag ikke virker - så kan det være at tid kan gøre.

Og ellers - udredning uden systematik hjælper ikke til at finde årsagen.
    Behandling uden systematik og sandsynlighed for effekt er heller ikke ret nyttigt.

Så, mit råd er at tage stilling til hvor mange ressourcer man kan investere i den hest.
    Og så planlægge derefter.
    Et gennemtænkt "jeg vil gerne gøre gavn, men har ikke råd til at blive ved" er altså ærlig snak.
    Og det respekterer jeg.

• #16   11. jun jeg ville klart aflive, den hest vil være farlig at ride på, når den vælter og rytteren kan brække halsen, det er før sket, og her er der er stor chance for at det går galt, jeg ved godt at alle heste kan snuble, men ville ikke ride en hest, der har stor tendens til det. Jeg ville hellere bruge 25000 på en ny hest end undersøgelser til den gamle. Jeg ved godt, at der kommer følelser i det og så er det sværere end det er sagt

Kommentér på:
Halt hest