{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
516 visninger | Oprettet:

Foder til turbo-hest {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg vil høre, om nogen har erfaring med, at dæmpe energiniveauet hos deres hest vha. et tilskudsfoder.

Min hest har så meget energi, at han har svært ved at koncentrere sig. Han kan løbe til verdens ende. Han er en unghest, og han elsker (lidt for meget) at arbejde. Særligt til stævner er det en udfordring, hvor hans ben flyver rundt til højre og venstre og al bæring er ikke eksisterende.

Lige nu får han vitaminer, lucerne, roepiller, olie og elektrolytter.
Jeg ved at man kan bruge magnesium til nervøse heste, men kan det også hjælpe på "turbo-heste"?

Kommentarer på:  Foder til turbo-hest
  • #1   11. jun Må jeg spørge, hvor meget olie får han? Der er god energi kilde i olie.
    Hvilken træning laver i og hvad laver i af træning på en hel uge?

At have meget energi kan også være stressende, magnesium kan sagtens afprøves på ham, men jeg kan ikke huske på stående fod, hvad foruden magnesium, den skal indeholde for at du får virkning. Håber hende som jeg tænker på herinde som jeg ik lige kan huske navnet på, kommer på her i tråden og fortæller hvad den skal indeholde. Ellers vender jeg lige tilbage smiley jeg brugte B vitamin til min oldenborg for hendes noget varme temperament og den energi som det nu gav.

• #2   11. jun Han får 20 ml da det er equioil (en lavdosis olie) så tror ikke den kan være skyldig.

På en uge: Intensiv ride træning 30-40 minutter 3-4 dage og 1 dag på vandbånd. Hvis kun 3 dages ridetræning så +1 dag skridtarbejde 45 min.

• #3   11. jun Træn så du aktiverer hjernen. Omdiriger energien, så du kan bruge den i arbejdet. Veksel træningen mellem jordarbejde og ridning, sørg for at hesten bruger hjernen og ikke kun kroppen i arbejdet. Heste med megen energi har ofte tendens til at koble ben og hjerne fra hinanden og bare tonse derudaf uden at koordinere deres krop rigtigt. Lav det til et fokus punkt i ridningen, det kræver både mere muskel og hjernearbejde af hesten end blot at tonse derudaf med benene i alle retninger og bonus er at du på sigt undgår skader fordi hesten bevæger sig ordentligt smiley

• #4   11. jun Olie og elektrolytter er højenergi-foder.

Hvad er grunden til du giver den elektrolyt, i min verden er det noget man giver syge kalve.

Hvad får den udover det du skriver? For den må da få en form for grovfoder, går ud fra lucernen fungerer som krybbefoder.
    - kender du næringsindholdet i det?

• #5   11. jun Ann - er elektrolytter en energikilde?

• #6   11. jun Heste der yder sveder, det giver fin mening at give elektrolytter og de indeholder ingen energi.

• #7   11. jun Elektrolyt er jo i grove træk sukker og salt. Da jeg uddannede mig indenfor fodring var sukker i hvert fald en kilde til energi.

• #8   11. jun Ann, nej det er meget mere end det, og sukker burde ikke være en hovedbestandel i elektrolytter til heste. Ved ikke noget om kalveelektrolytter, her er der muligvis sukker i. Her kan du læse lidt mere om hvorfor man giver heste elektrolytter: https://brogaarden.eu/products/brogaardens-elektrolytter-5kg?variant=14965343944761&gclid=EAIaIQobChMIvvD5yKvh4gIVCeaaCh2VugB5EAYYASABEgJ_b_D_BwE

• #9   11. jun Lisette S
    Så synes jeg da du selv lige skal læse indlægssedlen på det produkt du linker til, for det indeholder sukker (glucose - let omsættelig energi): https://cdn.shopify.com/s/files/1/0069/4747/1417/files/BrogaardenElektrolytter_653ce76d-d2bd-499e-b049-a252e40216f1.pdf?7407364838338453024

Elektrolytter til heste og kalve er det samme. Og til mennesker. Det er ion-balancen (Na+, K+, Cl-) man påvirker, og det er også derfor jeg ikke kan forstå man skal det med et rask dyr.

Salt-bundne mineraler er det mest normale i en hvilken som helst mineralblanding, så en god mineralblanding, så er hesten jo dækket mere end almindelig godt ind.

• #10   11. jun Jeg spørg nemlig til det, fordi jeg tildeler en lille smule elektrolytter til min dagligt sammen med ølgær efter hun havde en meget hård vinter med stivhed og ville ik bevæge sig i andet end skridt gang. Troede faktisk at hun var slut som hest, da det ik er et værdigt liv. Men så ville jeg nemlig afprøve det heri februar måned med elektrolytter for muskelømhed/stivhed sammen med B vitamin og siden da er hun blevet sit gamle jeg, der er glad fremadgående hest igen smiley jeg mærker dog ingen forøget energi niveau hos hende selvom jeg tildeler hende elektrolytter/ølgær dagligt.

• #11   11. jun Ann, så synes jeg måske også du skulle læse hvad jeg skriver smiley Sukker er stadig ikke hovedbestanddelen i elektrolytter. Du skrev at EL ikke var andet end salt og sukker, det er ganske enkelt ikke rigtigt og det er fornuftigt og faktisk ofte nødvendigt at give elektrolytter til heste i arbejde. De mængder sukker der er i EL og den mængde EL man giver pr. dosis er så lille, at det ingen effekt har på hestens generelle energiniveau og i denne sammenhæng derfor er uden betydning for TS spørgsmål. Som sagt, har heste der sveder ofte behov for elektrolytter, (læs linket der står hvorfor en rask hest der sveder skal have EL).

Hvis man har en hest der bliver mere energisk af at få EL så har den sandsynligvis været i underskud med væske eller visse mineraler i stedet.

• #12   11. jun Hvis du ønsker at give magnesium, som tilskud, så vælg et produkt der også indeholder L-tryptophane. Det gir en bedre effekt.
    Der findes flere forskellige produkter på det danske markede.

Men noget helt andet, hvordan træner du? får du kvalificeret undervisning?

Der er tit meget hjælp at hente i god undervisning.

• #13   11. jun Jeg har arbejdet i professionel stald i 2 år og træningsplanen er lavet i samarbejde med min chef som er uddannet berider og min underviser. Jeg får undervisning 1-2 gange om ugen og ellers efter behov.
    Vi har fundet frem til at nævnte plan fungerer bedst for min hest - men måske fodringen kunne gøre det endnu bedre.

Det er ikke fordi han ikke får aktiveret hjernen. Vi træner primært i skoven, hvor der er fyldt med bakker, broer, strand, trapper mv som jeg benytter mig af - netop for at gøre træningen til en leg.
    Men problemet er, at før han energimæssigt er klar til at tage imod indlæring, skal han brænde en hel del krudt af i 30 min. Det ville jeg gerne undgå.
    Jeg rider aldrig på banen eller samme rute i skoven to dage i træk, og rider aldrig mere end 3 dage i træk.

Jeg giver elektrolytter fordi han sveder rigtig meget. Jeg bruger en koncentreret elektrolytblanding, en af de reneste på markedet, netop for at undgå de store mængder sukker, som nogle elektrolytblandinger kan indeholde. Han får selvfølgelig tilstrækkeligt med grovfoder og 10 ml elektrolytter om dagen.

• #14   11. jun Maja, det er fint at ride i terræn m.m men det garanterer ikke hjerneaktiveringen. Den opnår man kun ved bevidst at arbejde med den, uafhængig af hvilken disciplin eller hvor man rider.

• #15   11. jun Har hørt om flere med gode erfaringer med magnesium.

Hvor meget går han på fold og hvad laver han der? Har han mulighed for at bevæge sig en masse der eller står han mest stille?
    Min tidligere araberblanding var klart roligst i den periode han stod i løsdrift og havde masser af plads til leg med de andre smiley

• #16   11. jun Lisette

Så hvad foreslår du? Det er ikke tulle-ridning jeg udsætter ham for. Vi træner målrettet efter at ride a klasser om et år.

• #17   11. jun Laura

Han går i løsdrift og leger pænt meget med de andre. Der er nogle andre unge som han tumler med samtidig med at han også er lederen og bruger kræfter på at holde styr på flokken. Så hvor han får al den energi fra til ridningen også forstår jeg ikke.

• #18   11. jun Hehe nej det er ikke til at sige så smiley
    Du kan evt prøve at skrive til nogle foderkonsulenter. Jeg havde fx Nordic Horse ude og lægge plan for min tidligere lånehest.
    Har du læst i fodergrupperne på facebook? Fx hestefoder og tilskud. Der får man normalt mange gode svar.

• #19   11. jun Min bedste veninde er foderkonsulent, så hun lægger normalt foderplan, men altid rart at høre andres erfaringer smiley

• #20   11. jun Maja, det kan jeg ikke sidde her bag en skærm og sige smiley Jeg ved bare som træner at hjerneaktiveringen ikke kommer af sig selv. Vi kan også udføre en masse træning og bevægelser uden at tænke en skid over det, fordi vi har et automatiseret bevægelsesmønster. Det er bare ikke sikkert det er det bedste bevægelsesmønster, det skal der arbejdes bevidst på. Ligesom en top gymnast, bruger oceaner af timer på at finpudse koordineringen af sin krop for at undgå skader, være mest mulig effektiv osv. Det er det samme med hestene. Man analyserer hver enkelt hests svage og stærke sider, og tilrettelægger derefter træningen specifikt imod disse (med forbehold for ændringer undervejs). Det kræver en hel del af hesten, men også af rytteren/træneren, som hele tiden skal være obs. på hvordan hesten skal arbejdes. Eller sådan burde det i hvert fald være, hvis man betaler for de bedste trænere.

Det er blot for at påpege at når du siger din hest har for meget energi, så handler det om at bruge den energi i træningen, ikke brænde den af eller lægge låg på. Heste med megen energi er ofte ret intelligente, brug det, dirigér det, høst det smiley Lav den bedst mulige atlet din hest kan blive med al dens power og energi.

• #21   11. jun Jeg vil også arbejde mere med hovedet på den, som nævnt ovenfor kan en hest med så meget power være stresset, og derfor pløjer den af sted med hovedt slået lidt fra, den skal lære at bruge energien rigtigt.
    En træt hest er ikke i stand til at lære effektivt.
    Man kan sagtens give et tilskud og det kan også virke, men det kan ikke bruges som Quick fix.
    Jeg håber du finder en løsning og en årsag til hans tonsseri.
    Alternativt ville jeg måske få lavet en blodprøve for at udelukke at der kan være noget dér.

• #22   11. jun Okay måske har jeg ikke fået udtrykt mig klart nok, men hans træning er lagt efter hjerneaktivitet for alt det der ved jeg godt og jeg kan ikke gøre mere der. Men kunne stadig være rart med et tilskud som kunne tage toppen.

• #23   11. jun Tror ikke vi snakker om den samme hjerneaktivitet, men fred være med det. Tilskud hjælper efter min erfaring ikke ret meget og er sjældent løsningen. Det er også meget forskelligt hvad der virker på hvilken hest, da der er forskellige årsager til hidsig/nervøs adfærd. I min optik bør man ikke give beroligende tilskud til en hest der bare har "for meget" energi, man bør i stedet arbejde sig igennem det. Selv hvis man finder ud af at det egentlig handler om stress, angst eller fysisk ubehag, hvilket er langt hyppigere end man lige tror, synes jeg ikke tilskud er løsningen, da det ikke fikser årsagen til hestens stress m.m.

• #25   14. jun Jeg kom lige i tanke om, hvis du har mod på noget alternativt, så kan du evt se, om du kan finde en med styr på homøopati til heste. Da jeg fik min tidligere hest, var han meget stresset og ja tæt på krop umuligt (fordi jeg ikke vidste noget som helst og han stod et sted uden fold og levede af havre og halm den første måned). Men der fik jeg sådan nogle hokus pokus dråber til ham, som skulle hjælpe på at han stressede op. Måske det kan hjælpe din smiley

• #26   14. jun Laura - kunne det være Bach's nøddråber du brugte? Har selv brugt dem til én af mine hunde og mig selv, når jeg skulle op til eksamen

• #27   14. jun Soffy: det kan sagtens være smiley Det er 12 år siden. Det var sådan nogle dråber jeg kom på en sukkerknald smiley

• #28   14. jun Bachs dråber og homøopati er ikke helt det samme smiley
    Men der er en gruppe på facebook, hvor man kan stille spørgsmål ang homøopati til heste..

• #29   15. jun Hvor meget græs får han? der er jo et rigtig højt sukker niveau i græsset lige nu og det kan stige selv de mest rolige heste helt til hovedet. Min egen er lige taget fra græsset selvom han egentlig kun fik få timers adgang til græsset fordi han bliver helt vildt varm og næsten uridelig af det, samt ser spøgelser alle steder. Han er normalt den sødeste, mest godmodige og cool hest smiley
    derudover tænker jeg også at hvis det viser sig ikke at være foderrelateret så kan det være du skal gå nogle andre veje for at komme til bunds i det, f.eks. overveje at få lavet en gastrokopi så du kan se om ham evt. skulle have mavesår. meget af den adfærd du beskriver kan relateres til mavesår og det kan man desværre ikke træne sig ud af.
    en anden tanke jeg fik er også hvordan har han lært de forskellige ting i træningen? forbinder han træningen med stress? måske kan du få noget godt ud af at kontakte en bbh underviser, de ved helt vildt meget om indlæringsteori og adfærdsproblemer hos heste, de kan måske bidrage til nogle andre måder at hjælpe din hest på end den træner du har nu. det kan jo måske ligges ind i den træning du allerede bruger :)?

• #31   15. jun Anette - det er islænder vallak fra 2014

• #33   15. jun Hans energi kommer ikke pga foder. Det er fordi han har en kæmpe arbejdsglæde - altså en kæmpe vilje - og det er jo i og for sig dejligt. Men han har lidt svært ved at koncentrere sig fordi han hele tiden vil mere. Min chef bruger energy control fra blue hors til sin hest, men hvis magnesium kan gøre det samme, så ville det være rart, da det andet er pænt dyrt.
    Han fik ikke græs i vinters og der var energiniveauet det samme smiley

• #34   18. jun Min har os et enorm arbejdsglæde, når han mister fokus og kun vil en frem, gør jeg tingende svære.

Det vil sige jeg begynder at ride versader/schenkelvigninger osv. Så begynder han at skulle tænke sig lidt mere om, og det flytte fokus fra blot at ville frem til at ville arbejde.

Energi er fantastisk, det skal bare bruges korrekt. Du må få en god undervisser, der kan hjælpe dig med at finde ud af hvordan du for brugt energien korrekt. smiley

• #35   18. jun Tak men min underviser er nu god nok

Kommentér på:
Foder til turbo-hest