{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
721 visninger | Oprettet:

Udrydder Sportsheste/ponyer alle andre racer? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad i dag og kiggede i en bog med mange forskellige hesteracer, som er fremavlet gennem tiderne. Jeg kan se, at nogle ganske få overlever fint, men de fleste er ved at forsvinde. Men til gengæld har har sadel/sportshestene og ponyerne voldsom fremgang. Forsvinder diversiteten inden for heste/ponyer eller hvad? Hvad tror du? Skal vi alle ride sportsheste/ponyer? Dem (af de gamle/semi gamle racer) som jeg kan se overlever pt. er islænder/fjordhest/haflinger/araber/engelsk fuldbold. Hvad tror du sker i fremtiden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udrydder Sportsheste/ponyer alle andre racer?
  • #1   11. jun 2019 Hvilke racer tænker du på? Så er det nok lettere at forstå/sammenligne smiley

    Tiderne skifter og som med så meget andet gør behovet også - vi har ikke behov for at bruge heste i landbruget og til at trække vogne og derfor er behovet for koldblodsheste der heller ikke i så stor grad som det var før, hvor behovet nu mere er ridning og konkurrence.

    De tunge racer uddør ikke da der findes en masse folk der holder af kørsel og andet med de racer. De er bare ikke overrepresenteret blandt heste, fordi det ikke er dem der er mest efterspurgt.

    Så nej, jeg tror ikke racer uddør og at det bliver en omgang sætditlandsnavnforanvarmblod eller sætditlandsnavnforansportspony alle sammen.


  • #2   12. jun 2019 Det et godt spørgsmål. Man har igennem tiden set racer være ved at uddø, men så er der nogen dedikeret mennesker der går ind og støtter op om det. F.eks har vi i Danmark nogen der bevare de gamle husdyrracer, herunder jyder og frederiksborgere mon ikke andre lande også gør det. Måske der er nogen der forsvinder forskellige steder men vil så være repræsenteret andre steder. smiley

  • #3   12. jun 2019 Jeg tror faktisk, at i forholde til for 10-20 år siden, så er mange flere blevet opmærksomme på renavl og diverse hesteracer. Og flere går op i avl på hobbyplan, hvor de ønsker at bevare en race, og synes det er sjovt at mødes til racestævner, dyreskuer og træf.

    Det som kan blive et problem er, om der er stort nok grundlag i avlen af avlsdyr til at holde populationerne sunde.
    Med de adgange vi har til at insiminerer fx, åbner det op for “mode-hingste”, og fejler de så noget genetisk, så kan man gøre stor skade i en avl ved at bruge den/dem. Så avlerne skal tænke i generationer for at få nok variabel blod ind i deres stammer,og ikke nødvendigvis kun for at få den bedste hingst til deres hoppe.
    Jeg ved fx at jyderne lige har haft et projekt, hvor foreningen opkøbte hingsteføl med ønskværdig afstamning/sjælden afstamning - og disse er for hovedpartens vedkomne blevet kåret, således at linierne ikke bliver for snævre.
    https://landbrugnord.landbrugnet.dk/artikler/hestefokus/historisk-dag-for-den-jydske-hest.aspx

    Jeg selv er meget glad for DOA den danske oldenborg - her er der også en god avl på heste med stor procentandel oldenborg i, og eneste mulighed for at putte fremmedblod på er fuldblod.
    Hatten af for de avlere som gør et stort arbejde for at bevare de mange flotte 88-100% renavlsheste, men jeg personlig er rytter nok til at gerne ville have en lidt lettere type ridehest, da jeg er rytter og ikke avler. Så jeg har købt en DOA med meget fuldblod i, for at få en lettere type. Skulle jeg avle ville jeg nok købe en renstammet/renavlshest.

    Og før man går helt i koma over, at det er de store “sætditlandsnavnforan-varmblod”, så er det jo reelt sådan at al hesteavl har fungeret gennem årtusinder - avlere har taget de bedste dyr og lavet det de har bug for. Det kan være køreheste, arbejdsheste til ploven, kavalerihest til militæret, paradeheste til hoffet, krigsheste osv.
    Fx er det spændende at læse om de 5-7 forskellige hestetyper man avlede imod i middelalderen - for der var ingen fast avl, man brugte det man havde og forsøgte at lave det man kunne bruge.

    Mvh Charlotte


  • #4   12. jun 2019 Jeg tror, at de dyr, som der ikke er efterspørgsel efter, har en reel risiko for at uddø på sigt.

    Det er meget vemodigt.
    Men, use it or loose it.

    Samtidigt kunne jeg godt finde på at have Rød Dansk Malkerace, hvis jeg skal have lydt hobby kvæg.
    Fordi. Nåja. Det er cool.

    Så, mine handlinger taler imod mine tanker.


  • #5   12. jun 2019 Det korte svar er ja, det går ned af bakke for mange racer. Groft sagt prioriterer ponyryttere DSP og voksne DV (når vi taler stævneryttere). Sikkert fordi det er dem der ses flest af ude på stævnebanerne.

    Det gør det lidt svært at avle andre racer, da efterspørgslen ikke er så stor, og du skal tilbyde afkommene til lavere priser. Meget hurtigt bliver det til bytte mellem avlere, hvilket jo ikke får ponyer/hestene ud på banerne.

    Heldigvis er der begyndt at være en tendens, hvor folk forelsker sig i nogle af de andre racer og derfor godt vil betale lidt for at have sådan en og være en del af det fællesskab, der følger med racen. Men det er en lang sej kamp.



  • #6   12. jun 2019 Mette B.
    Men, det ironiske er jo, at de behov der er for stævne folk og de behov den gennemsnitlige rytter har, jo ikke er det samme.

    Skal jeg have lidt hobby kvæg, så skal det være smukt, sundt, rask og hårdfør - om kødtilvæksten er imponerende høj eller kun middelmådig gør ikke så meget.
    Kødet er til mig selv, glæden ved at have dyrene mens de lever er for min egen skyld.
    Det er lidt det samme med heste.
    Jeg kommer nok aldrig til at vinde DM. Og måske kommer jeg aldrig ret meget ud på stævnebanerne.
    Men en allround hest, der kan lidt af det hele kan jeg bruge.
    Så, næste hest kan være alt fra Irish cob, over quarter til islænder eller gammeldags oldenborg.

    Jeg tror ikke på, at de gamle racer vil stå så stærkt som de har gjort.
    Men mine egne handlinger taler imod at de vil uddø.


  • #7   12. jun 2019 Skrevet af en som er tidligere ejer af både DV og Tysk Sportspony:
    Jeg foretrækker andre racer, da DV ikke er min type hest, jeg sætter mere fokus på alsidighed hvilket jeg kan få i fx. en Irish cob, den kan jeg ride lidt dressur på, tur, tilkøre, bruge i skovarbejde og sågar springe på, hvis jeg får de lyster.
    Jeg foretrækker en kraftigere type hest end varmblod.
    Og jeg synes at se dette mere og mere, folk vil gerne have en bestemt race eller ønsker at bevare en race så heldigvis er der folk som sørger for at bevare de fleste racer, derfor tror jeg at vi skal meget langt ud i fremtiden før de begynder at uddø, der vil måske være få meget sjældne racer som må lade livet, men det er jo udbud og efterspørgsel.


  • #8   12. jun 2019 Jeg tror det kommer an på, hvor du tager hen... Hvis man tager til et ridestævne, ligner alle hestene hinanden, de er i hvert fald alle sammen brune og har hvidt underlag på.

    Til dyrskuerne rundt omkring i landet ser du mange slags heste og ponyer i alle mulige forskellige højder og drøjder og farver.

    Men tænker du her i DK eller i hele verden? For der findes jo områder, hvor bestemte hesteracer er mere almindelige end andre, pga. traditioner omkring sport, brug, behov... I Kansas, USA, ser du jo nærmest kun Clydesdale, de er varemærket på Budweisser, og er symbol på byen. I Friesland ser man stort set også kun Frieserheste, og sådan kunne man nævne mange steder smiley

    Jeg er klart fortaler for, at man holder raceavl rent. Derudover er jeg også glad for den der 'standard' byggede ridehest som en DV er, for den gør det nemt at være dressurrytter smiley


  • #9   12. jun 2019 tror også det kommer an på hvilket land du befinder dig i. Nogle racer i dk er vidt udbredt, hvorimod de er ikke existerende i et andet land. fx er akhal teke hesten vildt udbredt i Turkmenistan, hvor den stammer fra, men der er stort set ingen i dk (så vidt jeg ved)

Kommentér på:
Udrydder Sportsheste/ponyer alle andre racer?

Annonce