{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
547 visninger | Oprettet:

Ud og se på heste {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg vil lige hører jer herinde .
Hvad gør i når i ser på heste?

Tager i selv ud og kigger alene, ??
Eller tager i jeres underviser med?

Jeg synes det er svært om man bare skal lytte til ens egen mavefornemmelse og gå med den, eller om man skal have andre med til og "godkende"...

Jeg har gjort begge dele, og ind imellem er det bare mere forvirrende faktisk og have andre med, men ovenpå mit forløb med min tidligere hest er jeg os bare så angst for at købe noget igen der fejler noget smiley

Eller gør man bare det at når ens mavefornemmelse er god, så få kontaktet dyrlæge og så få lavet handelsundersøgelse og evt røntgen med det samme??

Kommentarer på:  Ud og se på heste
  • #1   12. jun Jeg taler I telefon med sælger.
    Lyder det interessant, så tager jeg ud at se på hest.
    Alene eller sammen med en ridetosset ven.

Besøger hesten mere end en gang.
    Klinisk dyrlæge undersøgelse.
    Dyrlægen er lidt for min skyld, men også for at punktere de mest oplagte muligheder for uenighed med sælger.
    Det er noget møg, hvis man bliver uvenner bagefter og en neutral fagperson kunne have udtalt sig om det inden flytning.

• #2   12. jun Jeg har altid haft en veninde med, men egentligt kun for selskabets skyld. Jeg går efter kemien og så får jeg altid undersøgt hesten af en dyrlæge inden jeg køber.

Derudover kan man aldrig være 100% sikker på at hesten ikke fejler noget, medmindre man får den totalt fuldstændig gennemtjekket i hovede og røv, der kan altid gemme sig et eller andet, som ikke bliver opdaget ved hverken alm. handelsundersøgelse eller røgnten.

• #3   12. jun 2 par øjne ser bedre end et par. Jeg har altid haft en veninde med. Jeg vil gerne ha en med, der kan se det, jeg ikke selv får øje på. ( det er nu også mega hyggeligt at være 2, når man skal se på hest ) Man kan godt stirre sig blind på en smuk hest og overse evt fejl og mangler. Jeg har aldrig brugt at lave handelsundersøgelse og det er gået godt. Om det er en nødvendighed for dig, er jo dit valg og ingen andens. Jeg anbefaler tit at ha en med, da det er lettere at få taget billeder og video, som man sammen kan kigge på, når man kommer hjem. Det er ikke så let, hvis man kun er sig selv og samtidig skal prøve hesten. En ting er at se hesten løbe på ridebanen, noget andet er at se den under rytter og der er man altså nødt til at ha en med, der kan filme imens man selv rider.

• #4   12. jun Da jeg var ude og prøve heste have jeg kun min underviser med 2-3 gane, og prøvede 46 heste. Ellers havde jeg en veninde med som så også prøvede hesten. Men den jeg endte med at købe var jeg alene afsted for at kigge. Det endte også til sidst med at jeg bare selv tog af sted for at kigge. Så sendte jeg bare video fra da jeg prøvede en.

• #5   12. jun Jeg har været med flere veninder ude og kigge og prøve hest, der giver den fordel at begge kan prøve hesten, den ene ser måske noget den anden ikke gør, man har en at snakke med om fordele og ulemper og en til at tage noget video og billeder, jeg vil altid anbefale at have en med som 1, kender dig, dine behov og ridestil godt. 2, har en vis forstand på heste og 3, kan finde ud af at sige sin mening!
    Når jeg selv skal ud og kigge på hest vil jeg have min. en veninde med, og skal jeg se hesten igen, så enten underviser eller min søster/anden veninde, jo flere inputs jo bedre. Hvis jeg så stadig er interesseret, så kommer dyrlægen og tjekker, her vælger jeg dyrlæge som også er kiropraktor, for at være dækket godt ind.

• #6   12. jun Jeg plejer have en med der kender mig godt, og ved hvad det er jeg søger i en hest, og en som jeg ved siger hvad de mener og ser !
    Der er flere gode ting ved det :
    Man opfanger sommer tider forskellige ting ved hestekig, og ting sælger fortæller.
    Der er rart at tale med en om hvad man har set, hvordan føltes kemien, hvad så vedkommende jeg havde med osv.
    Jeg får vedkommende jeg har med, til at filme og tage billeder for jeg kan kigge på det efterfølgende, evt spørger andre til råds ved behov.

Det vigtigste for mig er helt sikkert, at jeg mærker en kemi med det samme, en lyst til at lærer hesten at kende, en lyst til at fortsætte med at ride den, og føler der er muligheder for den rette udvikling sammen, at jeg har lyst til at tage den med hjem i lommen smiley
    Hvis jeg får disse følelser / tanker, så ved jeg at det er et muligt match, også afhænger det af dyrlægens konklusion ..

• #7   12. jun Jeg vil også tilføje at, har man en med som kan stå og sbakke med sælge mens man prøver, så får man rigtig meget mere information, end hvis man var alene, samtidig kan man "holde øje" med mere end hesten, så som sælgers reaktioner på spørgsmål, eller andet, samt hvis der er andre til stede, lige have et øre på hvad der hviskes i krogene, det er altid rart og kan være meget gavnligt i sidste ende

• #8   12. jun Jeg havde min hestekyndige underviser med, når jeg var udeo g kigge på heste i sin tid. Hun havde en anelse om, hvad der "var noget" (fordi vi boede på Bornholm og hun kendte "alle"), og hvad der ikke var noget, så det var egentlig meget rart. Selvfølgelig skulle underviseren ikke vælge form ig, men hun gav da nogle gode råd smiley

• #9   12. jun Jeg plejer at tage alene afsted smiley

Men snakker altid lige med min berider, doc dyr og smed før jeg køber - de skal bare høre på mine “bekymringer”, og så sige ja/nej til det jeg har set/tænkt/overvejet. De kender mig gennem mange år, så ved når jeg er “pyller” og når jeg reelt har fandt i noget “træls”.

Generelt er der dog ikke tvivl om - at begynder jeg at tænke for meget over tingene, så er det fordi jeg ikke skal have dyret.
    Når jeg “måhave” så har jeg lavet de bedste handler - fordi der er kemi mellem mig og hesten er der, og jeg kan godt vurdere benstilling, eksteriør ect selv.

Og den perfekte hest findes ikke til salg - de 3 der findes i verden bor nemlig hos mig smiley smiley

Held og lykke med hestekiggeriet

Mvh Charlotte

• #10   12. jun De heste jeg har kigget på her de sidste par uger, har ej været tilredet endnu. Derfor har det os bare været mig og min kæreste der har taget afsted, og så har jeg lige sovet på det før jeg har involveret andre.

Idag har jeg været ude og se på en, hvor den ej heller er tilredet. Men hvor den virkelig godt kunne være et købs emne.

Så står jeg lidt mellem den der: skal jeg kontakte dyrlægen med det samme?

Eller lige vente og tage min underviser med ud?

Tænke tænke...

• #11   12. jun Har du lavet noget video i alle gangarter ?
    Evt noget hvor du håndtere den ?

Hvis du har, så Sid og kig lidt på dem, og mærk efter om du kunne forestille dig at arbejde med den hver dag ..
    Mht video i alle gangarter, så vil din undervise kunne kigge på dem og sige om det er noget udfra hvilket niveau du vil op og ride på ..

Kan du krydse de to ting af, og din mavefornemmelse siger det er den rette, så få fat i doktor dyr ..

En anden idé kunne være at tage ud at se den igen en af de kommende dage ..
    Prøv at lave lidt andre ting med den end ved første besøg.. Det kan gøre dig mere eller mindre sikker, bliver du mindre sikker så havde jeg hoppet fra ..

• #12   12. jun Jeg kommunikerede især med min trofaste dyrlæge i forbindelse med køb - og det har jeg ikke fortrudt smiley Hun var den eneste, der så hans annonce og fik billeder, video m.v.

Ellers ville jeg nok selv tage ud og se på dem, jeg syntes var spændende - og så tage min berider med ud, hvis der var én eller enkelte, der virkeligt kunne være noget smiley

• #13   12. jun Jeg skal for første gang ud og se på en hest til min selv næste år og der tager jeg min veninde med, som har meget mere erfaring med at købe hest, som et par ekstra øjne og en objektiv indstilling, som vil fortælle mig sin helt ærlige mening.

Selvfølgelig bestemmer man jo selv i sidste ende hvilken hest man køber og hvis min mavefornemmelse ikke er god og jeg ikke synes hesten er rar at være på, så er den ligesom dømt ude, men jeg synes det er en god ide at have en anden person med, som kan sige "Det synes jeg ikke om", hvis man selv bliver grebet af stemningen..

• #14   13. jun Jeg er også ved at finde hest, går primært efter en der ikke er tilredet eller nytilredet.

Den første jeg så, havde jeg to veninder med, som er dem jeg lejer fold/stald med. De kunne spørge om en masse ting, mens mit fokus var på hesten. Jeg observerer meget og har min opmærksomhed på alt fra personlighed, sind og bevægelse. Så hører jeg efter hvad de snakker om og de fik taget en del billeder og video.
    Den blev desværre solgt til en anden. Fordi jeg var en smule langsom og ikke kunne bestemme mig dagen efter.
    Nr to jeg så på, havde jeg kun en af veninderne med. Men ca samme måde.

Derudover har vi en fælles veninde der er dyrlæge. Hun fik set video af dem begge. Hun havde en del kommentarer til nr to, som også havde betydning for mit fravalg af den.

Min mavefornemmelse var god ved begge heste og mine veninder enige. Dog var jeg ikke helt solgt, som jeg fx var den gang jeg så på min tidligere hest. Der vidste jeg det skulle være ham, bare ud fra billeder.

Så min strategi er umiddelbart at se hesten en gang med veninde(r), sende video og billeder til dyrlæge-veninde og så videre til handelsundersøgelse (evt af min veninde).

Hvis jeg skal langt væk for at se på hest, over 3-4 timer, så kunne jeg godt finde på at tage min dyrlæge veninde med med det samme så man kunne lave handelsundersøgelse på dagen. Men det er kun, hvis jeg føler mig næsten sikker allerede ud fra billeder og video.

• #15   13. jun Da jeg var ude og kigge på min første hest havde jeg bare min mor med da jeg ikke var særlig gammel. Vi fik da en sød hest ud af det, men tror at det er en god ide at have en lidt mere hestekyndig person med. Den gang havde vi nemlig ikke den største viden om heste andet end hvordan man ridder og passer den self. Vi prøvede en masse heste og fandt hurtigt ud af hvad det i hvet fald ikke skulle være - måske man kunne have brugt tiden mere fornuftigt hvis der var en anden hestekyndig person med også.

idag ved jeg hvilke heste typer jeg er til, og hvad jeg vil ride, så nu ved jeg hvad jeg skal lede efter og behøver ikke en anden til at godkende hesten (andet end dyrlægen selfølgelig)

• #16   18. jun Jeg var alene ude og kigge på min - eller det vil sige at min ikke-hestekyndige familie var med smiley
    Jeg prøvede ham to gange. Har ingen underviser, og fik ham hverken tjekket af dyrlæge eller smed.
    Heldigvis har der ingen sundhedsmæssige problemer været ved ham, i hvert fald ikke noget der har haft betydning for det jeg har brugt ham til smiley
    Hans største helbredsmæssige udfordring er hans tænder, og en sart mave.
    Jo vist, så er han da blevet rettet lidt af fys. osv. men ellers har der aldrig været noget særligt. *7, 9, 13*
    Om lidt har jeg haft ham i 10år, og for en uge siden fyldte han 20 smiley

Da min veninde skulle have ny hest, rejste jeg rundt i Jylland med hende og ledte smiley
    Har også været tolk, da der kom kunder fra Finland (mener jeg det var), til en hest en anden veninde havde i ridning. Det var en kvinde, og hendes underviser. De tog video af at de begge prøvede den osv.
    En tredje veninde var selv ude at kigge, sammen med hendes familie, men fik lavet handelsundersøgelse af dyrlægen inden, og en jeg stod i stald med dolgte en hest ubeset engang, så jeg kender folk der har gjort det hele næsten smiley

Kommentér på:
Ud og se på heste