{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
337 visninger | Oprettet:

Zindy
Zindy
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21

? Vedr. Vognkørsel med pony {{forumTopicSubject}}

Jeg har en pony på 118cm. som jeg gerne vil køre med, men er i tvivl om hvilken type vogn og seletøj jeg skal vælge.

Jeg kan se at nogle har seletøj kun bestående af bringesele, og andre har også bagtøj med, hvad er forskellen?

Hvor meget kan en pony på denne str. Trække, under forudsætning at både pony er i fin form og at udstyr sidder korrekt?

Hvis jeg gerne vil kunne bruge en vogn til en tur på vejen, men også til træning på ridebane, hvilken type skal jeg så vælge... og hvilken type vogn er lettes for pony at gå med?

Til sidst, hvilken str. Køresele skal jeg gå efter. Pony bruger str. Shetlænder i udstyr, men når jeg ser både vogne og seletøj til salg, så er der nogle der skriver ‘brugt til shetlænder på 85 cm, men passer til shetlænder op til 105 cm’, så bliver i tvivl om jeg skal op i en str. Pony?

Kommentarer på:  ? Vedr. Vognkørsel med pony
  • #1   27. jun Jeg vil anbefale at se videoerne fra Gittes Kuskeskole (hun kan også findes på FB): https://m.youtube.com/channel/UCL3QoPVSG1bev7pG17D2A6Q
    Samt at læse disse bøger: https://net-op-shop.dk/bog-hestevognskørsel og https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis%3A29215464
    Samt at finde en underviser smiley

• #2   27. jun Helt klart 4-hjulet vogn. Men det er lidt af en investering, for til kørsel på andet end pæne, flade veje, så er den typiske gummivogn altså sjældent et hit. Hvis økonomien er stram, ville jeg hellere vælge 2-hjulet end en gummivogn.
    Men jeg ville absolut foretrække en 4-hjulet træningsvogn (modsat en rigtig marathonvogn har de typisk luftgummihjul og plads til en passager). Man kan en gang imellem være heldig at opstøve en brugt af slagsen.

Hvad den kan trække afhænger dels af vognen og dels af om det er en tur på asfalt eller gennem kuperet terræn.

Men til sammenligning går vores på ca 650kg med en vogn på ca 250-270 kg + 2 personer på tilsammen måske knap 140 kg på de almindelige træningsture i varieret terræn. Han kan også uden problemer klare en Marathon med den vægt og på træningsture ville jeg ikke have et problem med at smide 50-60 kg oveni.
    Vi kører i alle tre gangarter, og det er jo ikke bare stille hyggeture (var det det, kunne han også klare lidt mere vægt). MEN det er antaget at hesten er i form og vant til at trække, ikke kun "rideform".

Hvad sele angår, så helt klart en saletsele med omgangstøj (bagtøj) når der skal køres enspænder. Omgangstøjet hjælper med at bremse/holde vognen, så den ikke skal bremse vognen i rygstykket alene.

Og få så noget hjælp til tilførslen, så både du og pony kommer godt fra start smiley

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #3   28. jun Tak for jeres svar. Jeg har ingen ambitioner om at det skal være på et højere niveau, det er kun som hygge.
    Mette tak for nogle gode links og anbefalinger. Havde faktisk tænkt om det ik skulle være en sulky, men efter at have set den video du linker til, der omhandler Sulky, så tør jeg da næsten ikke det... ville være bange for at læne mig for meget den ene eller den anden vej når jeg kører, og derved belaste pony forkert og for meget, så det må blive en 4 hjulet vogn.

Michelle du skriver at gummivogne kun er et hit på helt flade veje... hvad er en gummivogn og hvad er ikke gummivogn, jeg formoder ikke vi er ude i hverken jern eller træhjul, men hvad så?

Hvordan ville denne vogn feks. Være at kører med? http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/4hjulet-vogn-467p.html

• #4   28. jun Google gummivogn + hest, så er der masser af eksempler.

Den du linjer til er formentligt helt ok. Bare vær bevidst om at pris og kvalitet hænger sammen - en kinalakering holder ikke evigt osv.
    Men køremæssigt vil jeg tro den er ok.

Og lad os så lige slå fast, at det ikke er farligt for hesten at gå ned 2-hjulet, den skal bare passe til hesten og være i balance. Men det er bare langt langt mere behageligt at køre i 4-hjulet

Kommentér på:
? Vedr. Vognkørsel med pony