{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.395 visninger | Oprettet:

Overtal til egen hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'ere.

Der har sikkert været en masse andre forumindlæg om det her, og jeg får sikkert også nogenlunde de samme svar.

Som overskriften fortæller så ønsker jeg mig brændende min egen hest.

Jeg har spurgt pænt og prøvet at overtale i 1-2 år nu. Men får altid de samme svar fra mine forældre…

Jeg har tænkt mig at få et fritidsjob så jeg kan hjælpe lidt til. Jeg har selv lidt penge. Jeg havde tænkt at jeg kunne betale hestens udstyr og mine forældre det andet.

Jeg har også snakket med min gode rideveninde om at dele en hest, så udgifterne bliver lidt mindre for hver part, og vi kan godt finde ud af at dele ridetiden mellem os. Vi er desuden aldrig uvenner i mere end 1 1/2 time.

Men hvordan kan jeg overtale mine forældre?

Tak

Kommentarer på:  Overtal til egen hest
  • #1   29. jun Hvad med at prøve at få en parten til at starte med? smiley
    Det kan evt. være økonomisk billigere for dine forældre og du har mulighed for at vise dem, at du ansvarsbevist. smiley

Jeg kan desværre ikke give så mange andre muligheder, for at overtale sine forældre til at få en hest er en stor ting smiley

Jeg fik desværre selv først hest, da jeg selv kunne klare alt økonomisk smiley

• #2   29. jun
    Lad være med at overtale dine forældre. Det er dyrt og have hest og det er ikke alle der har råd til det. Så vent til du selv har råd til at betale for alt med hesten.

At dele hest med veninde, er ikke noget jeg vil anbefale - der kan gå rigtig mange ting galt. Og det koster stadigvæk og have hest selvom man deler den med en veninde.

• #3   29. jun Jeg er enig med de andre, der er en grund til at dine forældre siger nej, det kan være mange ting.

Det er møg dyrt at have hest, et ordsprog siger at det billigste ved at have hest, er at købe den. det er alt det andet der koster.

Prøv at snakke med dem om at få en part i stedet for, det er billigere, mindre ansvar og tager ikke lige så meget tid.

Jeg vil heller ikke anbefale en dele hest, har set det gå galt så mange gange og det er altid hesten det går ud over ??

• #4   29. jun For at holde hest:
    De mennesker, der tænder på det, får enormt meget glæde af det.
    Du lærer om ansvar, kan møde nye mennesker / venner og dyrke nogle sunde aktiviteter.
    Den tid og de penge, du bruger på hest, kan du ikke bruge på stoffer eller andre rigtig dumme ting...

Imod.
    Læg et budget. Få det hele med. Jeg er relativt beskeden, bor i en jysk provinsby så priserne er ikke så høje igen. Jeg bruger ca 3500 kr pr måned. Derudover koster køb af hest let en del penge. Du får reelt ikke ret meget pony for under 25.000 kr og køb af udstyr (sadel, hovedtøj, grimer, osv) koster mindst 5-10.000 kr.
    Det kræver en masse tid. Også når du har travlt med at tjene penge og passe studie, jobs og venskaber.

Bortset fra det.
    13 eller 43 år gammel.
    Jeg vil foreslå alle at have part i 1-2 år før man køber egen hest. Det er et godt råd til alle.
    Jeg begyndte at ride igen som voksen.
    Et halvt år på rideskole.
    Et par år med parter.
    Købte egen hest sidste sommer. Og selvom jeg er voksen, lærenem, har haft hest før - så er der faktisk en del praktiske færdigheder, som skal læres.

Medmindre dine forældre også brænder for ridning og har masser af erfaring - så ville jeg anbefale et par år med part på en hest.
    Du kommer måske til at være mere alene med det end som så - og så skal du kunne det hele selv.
    Så - uanset økonomi mv. Medmindre du kommer af en hestefamilie - så start med en part.

• #5   29. jun At dele hest med en veninde er altid en dårlig idé uanset hvor gode venner man er.
    At du betaler hestens udstyr er også begrænset. Når man først har det man har brug for så er der ingen grund til at købe andet løbende. Der kan opstå akut behov men udstyr er slet slet ikke det dyre ved at have hest.
    Uanset om du får hest eller ej så er det værd at finde et fritidsjob, så viser du også dine forældre at du er ansvarlig og klar til at arbejde for det (yde før man kan nyde!) (du kan også prøve at lægge et budget for hvad det ville koste at holde hest, så kan de også se at du mener det)
    At plage er ikke charmerende og gør ikke nogen forskel. I stedet for at sætte dig for at overtale dem, så prøv at spørge hvad der skulle til før de bare ville overveje, så ved du hvad du skal arbejde imod.
    Og så vil jeg altidaltidaltid anbefale at få en part smiley
    Hvis dine forældre ikke synes de har råd til at du får en pony så er det jo bare sådan det er. MEN så kan du jo søge rundt efter parter. Så kan du starte med en part der bare er et par dage om ugen og senere finde en der er flere dage om ugen smiley
    Man kan ofte meget med en privat part smiley

• #6   29. jun Nu er Nordsjælland stor, men holder du til i mit område så skal du være velkommen forbi og opleve de mange aspekter af at have egen hest smiley

• #7   29. jun Det er enormt pænt af dig, Mette, at tilbyde hun kan komme og kigge hos dig!
    Det at have hest er et stort ansvar og hvis forældre ikke er hestefolk (og dermed ikke har forstand på heste og pleje af dem) så er det ikke en god idé at få egen hest, hvem skal den ansvarlige være, ved beslutninger om fx. dyrlæge. Hvem ved nok om foder, pleje, smed osv. Det kan og skal ikke hvile på en 13 årigs skuldre. Så jeg anbefaler igen, at finde en part.

• #8   29. jun Jeg har haft på rideskolehest, men hun måtte pensioneres. Dvs at jeg står som nok den første til part hvis der bliver en ledig som min ridelærer tænker passer til mig. Efter jeg blev partløs har jeg fået tilbudt part på en anden rideskolehest, hvor jeg takkede nej, fordi jeg ikke bryd mig om ham. Et par uger efter skulle jeg så ride ham og han sprang lige i hjertet på mig. Men! Han havde fået en anden part… der sker bare ikke noget omkring rideskolehestene i øjeblikket.

Jeg har også kigget efter part her på hjemmesiden og andre steder og det ligger bare i langbortistan alt sammen. Jeg må godt få part.

Jeg har også undersøgt noget omkring lånehest men man skal betale alle udgifter så på den led kan man ligeså godt få egen hest. En på rideskolen har drømmlånehest hvor ejer hjælper med betalingen af en masse - så derfor tænkte det som mulighed.... smiley

Men stort tak Mette smiley

• #9   29. jun Mette: har også kigget på din annonce om dolly men Hillerød ligger dsv for langt væk. Jeg bor i hørsholm.

• #10   29. jun
    Du finder pænt sjældent en lånehest hvor ejeren betaler en del af udgifterne, medmindre ejeren får noget ud af det fx uddannelse af hesten, at ejeren kender en godt og er flink eller noget i den stil. De fleste låner ud og sælger heste, fordi de ikke længere har råd til dem - gå giver det ikke mening og beholde udgiften.

• #11   29. jun Tja. Kom bare lige med det lånehest eksempel. smiley

• #12   29. jun Så lidt da. Mit tilbud står stadig hvis du finder ud af at vil øve træning fra jorden og andet i den dur. Vi holder til i Hillerød med bus lige til døren smiley
    Du skal være opmærksom på at der er STOR forskel på en rideskolepart, og en privat part. smiley
    På rideskoler er man garanteret at ride også selvom ens egen hest ikke er frisk, det er man ikke ellers. Derudover er der ALTID arbejde i at have hest, det får man bedre fornemmelse af som privat part. Jeg tror max 5% af min hestetid er ridning, jeg bruger i hvert fald 95% af tiden på jorden både sammen med ponyerne og på forskelligt staldarbejde. Jeg laver endda ikke ret meget staldarbejde længere. smiley
    Du kan også søge efter part på dba, hestenettet, facebook og måske endda ridr smiley
    God part-jagt! smiley

• #13   29. jun Som rideskolepart på min rideskole skal vi pudse udstyr, smøre Hove, sørge som den første for genoptræning når den er halt, ordne boks + krybbe og vandkop. smiley

Jeg vil da undersøge dolly lidt nærmere...

• #14   29. jun Det gjorde jeg også som rideskolepart men der var alligevel langt fra det jeg lavede der, til det jeg lavede da jeg så købte min pony. Jeg var 16 og havde ikke hesterutinerede forældre. smiley
    Jeg har lige nu ingen annoncer for Dolly fordi jeg er super dårlig til at forklare om hende og det har tiltrukket de forkerte.
    Du skal være velkommen til at kigge forbi, det forpligter ikke smiley

• #15   29. jun Det er meget dyrt at have hest og der er en grund til at dine forældre siger nej..

Der skal nok komme en part til dig, du må være tålmodig smiley Og ja, som skrevet før i tråden, så er der enorm forskel på at have privat part og rideskole part. At have hest er mere hårdt arbejde end ren fornøjelse og ideen med veninden er ikke god.. Det lyder måske som en god ide, men der kan gå virkelig mange ting galt. Rigtig skidt ide.

Hold øje med facebook og andre steder, der skal nok dukke en part op til dig smiley

Mine forældre sagde også altid nej da jeg var barn.. Og jeg kan udmærket forstå dem i dag.

• #16   29. jun Tak for svarene alle sammen. Havde måske mest brug for at få opfrisket fra hestekloge mennesker hvorfor det egentlig er at jeg på et tidspunkt gik lidt væk fra ideen om egen hest smiley smiley smiley smiley

• #17   29. jun Livet som hesteejer (og privatpart) er ofte tungt staldarbejde om vinteren i bidende kulde, ind/udluk på fold. I bokstiden muger jeg min boks, giver vand til alle heste og på 2 folde (Vi har ikke vandkopper og det tager laaaaaang tid i frostvejr og det er enormt tungt) evt. skrubbe vandspande og baljer, wrap til alle heste, smide strå på folden og så ride hesten..

Jeg har "kun" part smiley Arbejdet bliver ikke mindre når jeg til næste år henter min egen hest.

• #18   29. jun Har tjekket dba og ja, der var en annonce og endda i mit område smiley

Tusind tak for svarene og hjælpen smiley

• #19   29. jun Synes virkelig du skal tænke dig om hvis du vil dele en hest med din veninde, for hvis hesten fx. får en skade som ender med at koste 30.000 kr (det løber hurtigt op) og hun ikke vil betale fordi det er "for dyrt" så står du med det hele selv, og hvis du så ikke har råd til det så skal den aflives. Deler også min hest med min søster, og vi bliver da til tider uvenner over det. smiley

Har du overvejet at snakke med dine forældre om at få halpart eller leje en hest, hvis du lejer en hest så har du den som din egen, men du skal ikke bruge penge på at købe den. Det måske også en god ide at starte med så du kan se om det virkelig er noget du vil. smiley

• #20   29. jun Det evige problem for unge mennesker.

Når drømmen og pengene ikke hænger sammen og tålmodigheden er brugt op.

Jeg føler med dig og forstår den situation du står i.

Jeg tænker vi allesammen har været der, hvis ikke med hest så med et andet ønske. Og selv i en alder af nu 24, lander jeg stadigvæk i det samme problem igen og igen.

Mit råd bliver ikke i forhold til hest. For det har så mange andre svaret på. Mit råd bliver i stedet lidt mere personligt.

Selvfølgelig skal du undersøge de muligheder der er for at fylde dit liv med hest. Og brug de muligheder der er.
    Men øv dig i ikke at sukke efter de muligheder der ikke er.

Lige nu er muligheden ikke egen hest, muligheden er ikke en part lige PT.
    Hvad kunne du så vælge i stedet.
    Find glæder i ting som er mulige nu og her.

Lad mig komme med et eksempel, for mig er det jo selvfølgelig ikke forældrene der er i vejen længere kan man sige, men i stedet økonomien.

Jeg drømmer helt vildt om at blive katteopdrætter (jah simpel drøm lyder det nok til. Men FRYGTELIG dyrt)
    Men det er simpelthen ikke en mulighed for min økonomi lige nu.

- Hvad kan så gøre mig glad i stedet for?
    Eller sagt med andre ord, hvad kan jeg så ligge fokus på i mit liv?
    Jeg har så valgt at fokusere mere på min træning og nyde jeg har god tid til det når jeg nu ikke har kattene.

Når du vælger en ting til så vælger du andet fra. Nyd noget af det du kommer til at vælge fra ved at få hest.

F.eks tid med vennerne, penge til sjov og spas eller andet.

Så skal din drøm om egen hest nok blive opfyldt engang smiley

• #21   29. jun Tak Bettemus smiley smiley

• #22   30. jun Du skriver du har spurgt i ca 2 år, og får altid samme svar... Hvad er svaret? Siger de bare nej, eller ?

Jeg har været så heldig at vokse op med hestekyndige forældre, men derfor gik der faktisk mange år inden jeg fik egen hest. Og her var det ikke pga. Økonomien men det faktum at de syntes man følte sig meget bundet af hest. Så man ikke lige kunne rejse xx antal dage om året, for hvem skulle så passe hesten ect. Så der blev løsningen at få den opstaldet frem for at have den hjemme.

Andre har været inde på gode argumenter. Men der er intet galt i du evt sætter dig ned og snakker med dine forældre og fortæller hvad du ønsker dig, og om hvordan det måske kunne blive en realitet.

Hvis de er ikke hestepersoner få dem med ud og snak med nogle på rideskolen og evt ridelæren så de kan få ét indblik i det hele - mange siger også nej fordi det hele kan virke uoverskueligt og det derfor er “letter” at lade være.

Uanset hvad det ender med, så alt held og lykke. Håber du finder vejen til masser af hestehår på tøjet i mange år frem. ??

• #23   30. jun Har redet i over 4 år.
    Det var faktisk min mor der startede drømmen for ca2 år siden da en sød stor hest på rideskolen som hun også kunne lide skulle sælges. Hun ville spørge min ridelærer om prisen.

Nu ved jeg en masse om hestens ve og vel og føler mig klar til egen hest. Har også lavet budget for både hest og pony (pris for opstaldning på min rideskole variere om det er en pony el hest) der er også smed og dyrlæge. Dyrlæge er dog kun det årlige/månedlige etc. smed er en bestemt smed som holder til i mit område og skulle være god.

Svaret: de siger altid at det er for dyrt og jeg kan godt følge dem. Men de taler også som om at hesten brækker benet hvert år og sadlen går i stykker hver måned etc. Ja, hestens ben kan godt brække og ja, sadlen kan godt gå i stykker - men hvis i forstår hvad jeg mener.

Min mor har desuden også altid ville gå til ridning som barn men måtte ikke.

• #24   30. jun Caroline.
    Nu er jeg nysgerrig.
    Vil du vise, hvilke poster du har på dit budget og hvor meget du sætter af til det?
    Ift opstaldning - hvis du er venlig også at beskrive, hvad der er inkluderet??

Men, din mor har både ret og uret.
    De fleste heste lever mange år uden væsentlig sygdom - men man skal tage stilling til, hvad man gør og hvor langt man går, før hesten blev syg.
    Jeg kendte en, der købte en lækker unghest til 100.000 kr.
    Et par uger efter hun kom hjem fik den rosen i benet. Dvs infektion i huden. Dyrlægebesøg, lidt indlæggelse, medicin osv. Efter en måned havde hun brugt næsten samme beløb på behandling som på købet.
    Jeg har en anden veninde, som har et par aflagte væddeløbsheste til at ride ture på. Sådan en traver kan virkelig flyve hen over en stubmark. Hun er afklaret med, at hvis hesten brækker et ben, så ringer hun efter en ven med riffel, og så bliver hesten straks skudt.
    Jeg er nok lidt midt imellem.

-man skal bare have en plan, for at skaffe x tusind kroner med kort varsel. Og hvis du ikke vil skyde en hest, fordi du kun kan skaffe 10.000 kr men behandling koster det dobbelte, så skal man ikke tage chancen og købe hest.
    - Det er lidt ubehageligt at tænke på, men man skal tage stilling til hvor langt man har råd til at gå før køb af hest.

Summa summarum.
    Hvad med en part?

• #25   30. jun Har haft part og har da også ligget efter en. Men enten ligger det i langbortistan eller også forlanger de at man er over 18 eller sådan noget. smiley

Vil gerne vise mine udregninger af opstaldning dyrlæge etc skal bare lige finde det smiley

• #26   30. jun Udregninger:

Opstaldning måned
    Fuldpas hest (inkl sportscup foder, 9 kg wrap pr dag, 3 poser træpiller, mugning hver dag)
    3000kr (2950 kr for fuldpas pony)
    Fold alle dage (alle skal være med i foldordning)
    400kr
    Medlemskab barn 66kr (på hjemme side står der medlemskab barn pr halvår som er 400kr)

Andet:

Dyrlæge:
    Alm mundhuleundersøgelse inkl tandraspning (1 gang pr år)
    1175 kr
    Gødningsprøve (for de 2 gange om året) 200kr
    Vaccination for influenza/stivkrampe (1 gang pr år) 575kr

Smed Lars Gorski
    4 hove beskåret (ca 8-12 uge) 637kr
    Ja det afhænger af hvad hesten har af sko

Se mere om opstaldningen på: https://www.horsholm-rideklub.dk/cms/ShowContentPage.aspx?ContentPageID=16

Smed: Lars Gorskis hjemmeside

Dyrlæge er kun vejledende fra en hesteside og har tænkt mig at bruge ikeyvet men kunne ikke se priserne.

Kom gerne med tilføjelser, rettelser etc. så kan jeg nemlig måske bruge det til hvis/når jeg en dag får/får råd til hest smiley

• #27   30. jun Hvad med evt forsikring og anden opsparing hvis hesten bliver syg? Akut dyrlæge søndag efter kl. 17 (efter kl. 17 i det hele taget) er dyrt og det sker. Har stået i det flere gange med min part.

• #28   30. jun Tak. Har slet ikke fået tænkt på forsikring.

Andet?

• #29   30. jun
    Sadelmager, behandler, tilskud ( det kan hesten let få behov for ), andet foder end det der følger med i opstaldningen ( ikke sikkert hesten duer med det der følger med ), ekstra hø/wrap ( ikke sikkert det der følger med er nok ), udstyr, dyrlæge udover det årlige tjek.

• #30   30. jun Hvad med evt. stævner, leje af trailer ect. ?
    Man kan jo lige så godt få så stor ét billede som muligt, i stedet for man står bag efter ups, der er ikke en krone til at tage på ture, eller til stævner ect.

• #31   30. jun Og leje af trailer her tænker jeg også hvis den skal fragts til dyrlægen, saddelmager osv.

• #32   30. jun Fragt til dyrlæge: ikeyvet er en mobil dyrlæge
    Sadelmager: plejer nogle sadelmagere ikke at komme ud?

Vil I måske vise hvordan jeres regnskab kunne se ud?

• #33   30. jun Nu kan det ske hesten skal på hospitalet ?? så hjælper mobil dyrlæge ikke meget. Netop hvis den skal indlægges eller andet. Så stadig tænk over evt leje af transport. Har dine forældre bil der kan køre med trailer og hvis vægt er større end reglen ang kørsel på B-kort. Skal man jo have trailer kort.

Min saddelmager skulle jeg selv komme ud til med hesten. ?? Det er forskelligt.

• #34   30. jun 9 kg wrap pr dag er ikke nødvendigvis nok.
    3 poser træpiller - normalt siger man 1 pose pr uge, evt lidt mere.

Øh, jeg giver..
    Opstaldning Inkl grovfoder og krybbefoder strøelse , ind og udluk, mugning, ridehal er vistnok 1950 kr pr måned om vinteren/ 1450 kr sommer.
    Min hest bliver lidt varm i hovedet af stedets krybbefoder, bruger ca 200 kr pr måned på at købe et andet mærke.
    Smed 400 pr gang for beskæring, 800 ved 2 sko, 1200 for 4 sko.
    Vaccination og årlig tandrasp.
    Undervisning - 500 pr md.
    Transport af hest - en ven har trailer. Det koster ham 2 kr pr km for diesel alene. En udflugt for at ride ture ekstra smukke steder eller deltage i clinic koster let 500 kr. for en god dag.
    Udstyr - køb kun det du har brug for her og nu. I gennemsnit et par hundrede pr måned? Jeg brugte måske 8000 kr da jeg købte hesten til opstart?
    Kommer der store skader eller svær sygdom vil jeg aflive, hvis prognosen er langvarig boksro eller tvivlsomt resultat. Men det er mest af etiske grunde - jeg vil ikke hive mit dyr igennem for megen lidelse. Jeg har kun lovpligtig ansvarsforsikring. Den vagtplanlæggende sekretær kan altid skaffe mig ekstra overarbejde.

Hvis du overvejer selvpas, hvor man selv kommer med foder osv, så husk at regn ud hvad alt det løse koster. Det kan være lige så dyrt i selvpas.

• #35   30. jun Der var på er tidspunkt en hest på rideskole som fik en pludselig skade som betød at den skulle stå stille sin boks 24/7 og vist nok også med små smerter og han blev aflivet. I sådan en situation ville jeg nok også aflive.

Har også overvejet et sted med selvpas. Der står der er foderautomater. Er det ikke sådan nogle som fodre hesten x antal gange? Som bare skulle fyldes. Ved ikke om i kender stedet. Det hedder folehavegaard og ligger et ridt på nok 10-15 gennem skoven som rideskole også benytter. Mener at man også kan benytte ridehuset hvis man har ridehuskort dertil…. ???

• #36   30. jun Sorry men ikeyvet er en elendig dyrlæge :S

• #37   30. jun Sætter lige opstaldning på folehavegaard ind:

Opstaldning på Folehavegaard

Folehavegaard er et privatejet 1700 tals gårdanlæg, smukt beliggende i udkanten af Folehave skoven mellem Hørsholm og Rungsted, ca. 10 minutters gang fra Rungsted Kyst station. Fra gården er der direkte adgang til skoven som byder på skønne ridemuligheder.

Folehavegaard udbyder udlejning af hestebokse med selvpas. På Folehavegaard har vi 5 store hestebokse og 18 almindelige bokse, fordelt på 3 stalde. Vi har desuden 2 udendørs belyste ridebaner og store sommer og vinterfolde. Folehavegaard råder også over en stor sommer fold på Slettemosen.

Priser (incl. moms)

· Store bokse kr. 2000/md.
    · Almindelige bokse kr. 1750/md.

Priserne inkluderer følgende:

Leje af boks, inkl. træpiller til strøelse
    Leje af fold
    El og vand
    Opbevaring af udstyr, foder og wrap
    I staldene er der opsat foderautomater således at der kun er behov for opfyldning af automaterne én gang i døgnet.

Vores ryttere har en begrænset adgang til at anvende Hørsholm Rideskoles ridehus.

• #38   30. jun #36 Jeg kender en der har andre erfaringer, som efter besøg af 3 andre dyrlæger stod med en hest der ikke var nogen der kunne finde ud af hvad fejlede, men ikeyvet lyttede rent faktisk til ejer og fandt diagnosen som ikke var overraskende, hun bruger ikke andre nu.
    Der vil altid være gode og dårlige oplevelser! smiley

• #39   30. jun Jeg ved at min rideskole bruger ikeyvet og min ridelærer som har det meste ansvar for at hestene får dyrlæge er ret kræsen/striks/perfektionistisk (det er svært at forklarer men) når det gælder hendes "børns" ve og vel. smiley

• #40   30. jun Men er der nogen her der kender til folehavegaard?

• #41   30. jun Det er et meget fint budget du har lavet... desværre er det bare ikke de faste udgifter der er problemet, der skal selvfølgelig være penge til dem, men dem kan man budgetterer med. Det er alle de uforudsete udgifter der er udfordringen.

Det kan være svært at finde en part når man er på din alder, men de findes faktisk.

Jeg havde en part på bare 12 år da hun startede, jeg var meget skeptisk, turde jeg virkelig overlade mine heste i så ung en piges varetægt, ville hun kunne holde hovedet koldt i pressede situationer, var hun ansvarsbevidst nok osv.

Alle mine bekymringer blev gjort til skamme, hun var en fantastisk part, hun har haft min ene hest på forskellige vilkår gennem 8 år. Og hun er den eneste jeg tør overlade mine heste til 100% uden anden opsyn.

Jeg har til gengæld også haft elendige parter, både unge piger og voksne kvinder.

Klø på få dig et job, vis du er ansvarsbevidst og at du vil det

• #42   30. jun Tror ikke det er min alder der er det største problem med hensyn til part, men beliggenhed.
    Jeg er så uheldig ift part og lign. at jeg bor i en dejlig by, ja. Men hvor der kun er få steder med hest der er mulighed for at cykle til.

• #43   30. jun
    Når hestefolk snakker med andre, der gerne vil have egen hest - så snakker vi om det fordi det er en ikke særligt fornuftig ting og gøre, som om man kan miste alt, at det er voldsomt dyrt og i det hele taget meget risikabelt. Vi lyder i det hele taget om nogen der forsøger at skræmme andre væk, fra at gøre det som vi gør.

Jeg ved godt man ikke vil noget ondt med det - og jeg kan sagtens forstå det. For det er skide dyrt og have hest. Man kan være pisse heldig og have en hest i mange år, uden der sker noget alvorligt mht. dyrlæge, at den ikke har behov for ekstra tilskud, sadelmager, behandler osv.

Men man kan også bare være pisse uheldig.

Jeg fik min pony gratis og var møg heldig, at to år imens jeg havde en meget lille indtægt - der kom hun ikke alvorligt til skade. Men nu har hun så også indhentet det siden. Sidste år var ganske mildt, der var ikke nogen vilde udgifter og skader.

Men i år har hun så indhentet det jeg ikke brugte sidste år, min har min pony fra nytår til nu kostet; konstateret spat; 3800 kr for røntgen og bedøvelse, fået tjekket tænder 950 kr ( fordi vi var flere om det, ellers 1400 kr ) , røget igennem en bro ( 2800 kr, heldige mig har ikke skulle betale de 2 x dyrlæge + beredskab der var ude i 4 timer en helligdag, jeg havde gerne gjort det, men det havde edermame været dyrt ).

Der udover har jeg haft behandler x 3 grundet forsøget på udredning af det der viste sig og være spat, samt efter hun var røget igennem broen = 3000 kr.

Også har hun fået en del tilskud til hendes spat, det har måske kostet 2000 kr.

Og sikkert andet jeg har glemt. Alene de ting, uden opstaldning giver 12550 kr.

Jeg har sådan set været heldig - for det har ikke været lange udredningsforløb, der er løbet op i mange tusindekroner, det kunne det lige så godt være. Og udover det beløb har jeg så købt diverse udstyr og andet.

• #44   30. jun Ja, jeg ved godt hvad i mener når i taler om dyre dyrlæge regninger.
    Min gamle part fik i over en måned dyrlæge hver uge næsten og tit med det samme resultat. Self. kunne jeg ikke lade være med at tænke på hvor dyrt det må være.
    Men man kan, som i siger, også være heldig at hesten nærmest ikke har haft nogen sygedag i sit liv. En pony fra rideskolen har kun måske været lidt halt men det er så gået over efter en dags pause og det er meget sjældent at hun bliver halt.

• #45   30. jun Men drømmen om egen hest og forsøgene med at spørge forældre i tide og utide vil nok aldrig stoppe for alvor. Jo, med mindre jeg får en smiley - spøg til side.

Jeg er glad for at I vil hjælpe og det i fortæller og informere om nu kan jeg jo også bruge i femtiden når/hvis jeg får/køber en hest…

Men nu skal jeg jo konfirmeres til næse år og gad vide hvad der står øverst på konfi-ønsker smiley

Vil i måske fortælle hvordan i fik jeres hest?

• #46   30. jun Jeg ønskede mig ligesom dig en hest i konfirmationsgave. Det fik jeg ikke. Men fik dog. 7000 i gave.

De blev sat fra til drømmen om hest.
    Desuden arbejde jeg med at gøre rent og gå med reklamer.
    Jeg lavede et buget på hest. Og mine forældre havde lovet at når jeg kunne fremvise et buget der kunne bære at holde hest så måtte jeg købe en hest. Men jeg skulle selv betale hesten og alt til den.

Efter min konfirmation viste jeg mine forældre mit buget.

Og de syntes det så rigtig fornuftigt ud, men jeg skulle vise jeg ville fortsætte med at hente de penge ind.

Efter nogle måneder stødte jeg på en annonce på en sød pony til lidt over mit buget, men der stod de var villige til at handle. Så jeg spurgte mine forældre om vi ikke kunne tage ud og kigge på den.

Det gjorde vi og vi hentede ponyen samme dag.

Jeg betalte selv alt til hende altid. En enkel gang mistede jeg mit job og arbejde mig til opstaldningspengene hos mine forældre i en enkel måned.

Idag er det 10 år siden. Og jeg har desværre mistet interessen for hest så nu går hun bare og nyder sine sidste år med et par trækture i ny og næ smiley
    Men sælge hende det nænner jeg ikke smiley

• #47   30. jun Jeg ønskede mig en hest lige siden jeg begyndte at ride men fik ikke en. Da jeg var 14 fik jeg part på Zache. Han var rideskolepony i mange år, men ikke en særlig god en af slagsen, så han blev mest brugt til spring hvor rytterne var større og bedre kunne styre ham. På et tidspunkt spurte mine forældre om ikke jeg skulle på efterskole i 10. klasse, mit svar var nej da jeg så ikke kunne ride mit sidste ponyår på Zache. Jeg jokede og sagde at hvis jeg måtte få/købe ham så skulle jeg nok tage på efterskole så de kunne slippe for mig smiley Når ens ponyår udløb så måtte man ikke ride rideskolens ponyer længere og jeg elsker Zache højt og frygtede selvfølgelig dagen. Mine forældre kunne godt mærke det på mig. En dag spurgte de mig hvad jeg ville give for ham, og jeg sagde hvad han nu kostede! Sådan kom vi igang! Det var i vinteren/foråret 2012. Rideskolen ville godt sælge heldigvis, han var ikke den mest brugte pony og han var 15. Aftalen lød på at han var min 1. august og at han kunne stå på rideskolen indtil d. 12. uden vi skulle betale ekstra. D. 12. kørte vi ham op til efterskolen. Jeg nåede af have part i 2 års tid før jeg kom til at eje ham. Pengene vi gav for ham var mine egne, samme med udstyret vi købte (desværre vidste jeg ikke helt så meget og gik lidt amok). Derefter har jeg altid stået steder som var meget billigere end rideskolen. Jeg fandt også hurtigt ud af af jeg ønskede mig noget meget andet end det som blev tilbudt på rideskolen. smiley
    Senere fik jeg pony nr 2, men de har begge kostet mere end deres købspris i dyrlægeregninger.

• #48   1. jul Det er nok desværre ingen trøst, men jeg fik ej heller aldrig min egen hest selvom min far havde penge nok. Det tog mig over 22 år før drømmen om egen hest blev virkelig. Og Nøj hvor er det dyrt! Jeg har hestene hjemme, og bruger 2500kr om måneden, dette er uden udstyr, skov/hall kort, undervisning, diverse arrangementer og uforudsigelige dyrlæge regninger. Jeg har en meget fysisk sensitiv hest, som ikke bare sådan accepterer hvilket som helst hovedtøj (skal være blødt og behageligt) gjord osv osv. Så udstyret hans koster også desværre en del.. smiley
    Og ikke for at nævne alt det arbejde det er at have de hjemme. smiley
    Men glæden ved det, kan ikke måles i penge.
    Jeg havde part og låneheste indtil jeg kunne købe min egen. Og det var meget nemmere, også havde jeg frihed til at rejse osv. Det har jeg ikke lige nu. Jeg ville hvis jeg var dig, nøjes med parter indtil jeg havde råd til at købe og holde hest selv, jeg ved det er svært da det jo er ens største drøm smiley men det er jo værd at vente på smiley

Mvh TT

• #49   1. jul Jeg har brændende ønsket mig egen hest siden jeg var 3 år gammel...

Nu er økonomien til det og opsparingen er i gang. Næste år kan jeg hente min egen hest. Der er jeg knap 30....

• #50   1. jul Når i snakker om lånehest hvad mener i så? Altså der er da stadig alle udgifterne som man selv skal betale man skal bare ikke betale / betale så meget "køb" af hesten ???

• #51   1. jul Jeg har kigget på lånehest.

Vilkårene har typisk været, at man låner en hest.
    Dvs ingen købspris.
    Rent juridisk skal du eje en hest, for at kunne have forsikringen. Så ejer har betalt forsikringen.
    Normalt betaler låner resten.

Der, jeg er utryg ved lånehest er, at man skal være 100% enig om behandlingsniveau ved akut sygdom.
    Igen - jeg vil ikke trække en hest igennem for meget ubehag (for hesten) før jeg siger stop.
    Hvordan fordeler man udgifter? Især hvis man får 10-20.000 kr på en weekend og ejer vil fortsætte behandling mens du måske synes det er synd og du selv vil stoppe her?
    Ejere mener typisk, at låner betaler alle dyrlægeregninger - hvilket er ok med mig. Men ejer vil gerne bestemme over, hvor langt man går. Og det er ikke ok med mig, medmindre de er med til at betale prisen.
    Og så er der jo mange følelser involveret. Jeg har set mange, der er svært syge pga mit job, og jeg ved hvilke ubehag man kan få af det. Jeg vil gerne stoppe inden min hest når dertil - for jeg er mere bange for de svære sygdomsforløb end døden.
    En heste ejer kan måske tænke "jeg passede ikke hesten. Jeg havde ikke magt til at undgå det kolik tilfælde. Vi går all in, fandeme ja!"
    - Det skænderi om behandlingsniveau er mit mareridt, derfor har jeg ikke lånehest.

• #52   1. jul Ved låne hest, låner du en hest, hvilket vil sige at du ikke betaler for selve hesten, men du har stadig alle udgifter. Nogle ejere vil gerne gå med til at de selv betaler forsikring, andre vil gerne betale smed eller tandbehandling eller vaccine. (I heldige tilfælde vil ejer betale det ovenstående, så det kun er de daglige udgifter man har)

Så ud over købsprisen vil det være det samme som at have sin egen hest, fordelen er så at man kan levere hesten tilbage, hvis man mister lysten eller ikke kan få tingene til at hænge sammen.

• #53   1. jul Tak. Der laves vel kontrakt omkring lånehest? Altså så man er sikker på hvem der betaler hvad etc. ???

• #54   1. jul Du har fuldstændig ret.
    Der skal laves en kontrakt.

Men hvis hestens ejer gerne vil have, at du betaler alle dyrlæge og smederegninger - men ejer vil også have retten til at kræve fuld behandling og vetoret imod aflivning.
    Den model er jo fin i hverdagen, og hvis hesten langsomt bliver let halt, osv.

- Hvad gør du så, hvis hesten bliver svært syg, og har under 10% change for at blive en ridehest igen? Omkring 70% risiko for at dø indenfor den næste uge trods operation - men ejer vil at du fortsætter?
    Det er mit mareridt. Mit hjerte vil bløde. Og jeg er bange for, at jeg vil reagere ved at vende mine følelser udad, og frustration over syg hest bliver kamufleret som vrede på ejer.
    -Men kan du lave en god lånekontrakt kan et lån af hest være en løsning.

• #55   1. jul Sådan en situation kan man skrive sig ud af i en kontrakt, man kan 1. sørge for at hesten har en sygeforsikring, 2. man kan tilføje i kontrakten hvordan sådan en situation skal løses, hvis ejer insisterer på at hesten skal gennem behandling, så må ejer tager hesten hjem og så står ejer selv for udgiften.

Jeg stod i en situation hvor jeg havde lånt en hoppe til at lave et føl på, ejer ville ikke firsikre hoppen, så jeg kunne heller ikke lave en syge forsikring.
    hoppen kom desværre til skade på folden to gange, hvor jeg selvfølgelig betalte.
    6 uger før termin fik hun voldsom kolik, jeg havde dyrlæge 3 gange og 4. gang kørte vi på hospital, om morgenen fik jeg den glædelige nyhed at hun havde det bedre og snart kunne komme hjem, men om eftermiddagen fik hun tilbagefald med børvending og måtte opereres.
    Ejer sagde ordret: "pyt med hoppen red føllet!" Jeg mente nu at hendes liv var lige så vigtigt som føllets, og det samme mente dyrlægen, så vi opererede og hun gik derefter 5 uger, hvor hun folede et sundt hingsteføl! Det var hårde 5 uger, da vi havde fået besked på fra dyrlægen at fordi de ikke vidste hvor længe føllet havde været uden ilt, vidste de ikke om den overhovedet ville komme ud i live.
    Den omgang kolik kostede mig 26.000. Ejer nægtede at give et tilskud, da det jo var mig der holdte alle udgifter.
    Havde hun haft den hjemme var føllet blevet fisket ud og hoppen aflivet.
    Så der er meget at have in mente når man låner og der kan altid opstå problemer man ikke kan for ud se.

Mit råd ved lån er at lave en meget omfattende kontrakt, have utroligt god dialog med ejer, få snakket om alle de her ømtålelige ting der kan ske og hvad man gør i visse situationer, og så hold en god kontakt, tag i mod råd fra ejer og spørg ejer til råds hvis man er i tvivl om noget!

Jeg lånte selv ovennævnte føl ud, da han var 4 og låner var meget glad for at jeg ville komme og hjælpe hende i starten og spurgte til råds så snart hun var i tvivl om noget og det giver, som ejer en tryghed om at låner vil det bedste for hesten! Vi havde aldrig problemer med noget, desværre pga. Hans dårlige bygning var han en for stor mundfuld for hende og jeg måtte finde en anden låner, som havde haft hest i mange år, alt så fint ud og Hun havde styr på tingene, ind til hesten fik ondt i ryggen, hvor hun ikke ville betale behandler og ikke oplyste mig om noget som helst, ikke overholdte aftaler og havde mange undskyldninger for ikke at overholde dem. Jeg endte med at hente hesten med meget kort varsel efter et besøg hvor han var 150 kg. for tung (1'er pony) og meget ked af det. Det kostede mig som ejer dyrt at få rettet op på hvad han havde været ude for under udlån både med vægt tab, behandlinger, smed og tandlæge. Men der er også mange gode oplevelser med udlån, man skal bare huske at vi alle har hest på forskellige måder og derfor skal man have en god omfattende kontrakt og en god og ærlig dialog ejer og låner imellem.

• #56   1. jul Det bedste råd jeg kan give dig at er lade drømmen vente lidt længere, istedet find en part på en privat hest.
    Det er ekstremt dyrt at have hest! Og at dele en hest er heller ikke en god løsning, for hvad vis en af jer mister interessen? Eller pga studier ikke længere har tiden til at have n hest? Og hvem vil skulle betale når hesten søndag aften står med kolik og skal indlægges?

• #57   2. jul Har du overvejet om dine forældre overhovedet har råd til at holde hest? En ting er at købe den. Noget andet at finde 3500- 4000 kr HVER mrd. År ud og år ind. Plus alle de uforudset ting. Det kræver at dine forældre tjener 7000 - 8000 kr før skat. SKAT skal nemlig ha først, før der kan betales andre ting. Og det er KUN til at holde hest for. Derudover skal dine forældre jo også betale for jeres hus/ lejlighed. I vil jo også gerne ha noget at spise. Måske i også har en bil, der enten skal afdrages på, eller kan finde på at gå i stykker. Plus alle de forsikringer, der også skal betales. Det er altså rigtig mange penge, der skal tjenes hver mrd. Og når de først har en hest der " spiser" alle deres penge, ja så skal der ikke meget til, før dine forældre bliver gnavne over alle de penge, de reelt ikke får andet end hestepære ud af, at de alt for ofte vil true med at den skal sælges igen, så de også kan komme på sommerferie eller skiferie, eller noget helt andet, igen.
    Måske du også har søskende? Hvad hvis en af dem også vil ha en hest? Eller køre motor cross, som også er en dyr sport? Så skal der, igen, tjenes 7000 - 8000 kr kun til det, før skat.
    Pyy jeg bliver helt svedt, på deres vegne. smiley smiley smiley
    Den dag du selv tjener de 7000 - 8000 kr pr mrd og kan betale for hestens underhold, så tror jeg de vil være mere villige til, at gå med på ideen.
    Men ellers held og lykke med projekt køb af hest. smiley

• #58   2. jul Sunshine:
    Jeg holder hest for 1000 så ingen siger det nødvendigvis vil koste 4000 kr.

• #59   2. jul Bettemus
    Hvis du kan det, så er det jo fint. men det er ikke alle der kan opstalde SÅ billigt. De er nødt til at betale helt andre priser

• #60   2. jul Sunshine - det kommer også rigtig meget an på hvor i landet man bor, og hvad man vil have af faciliteter jo :).
    Vil man stå et sted med alt - ridehal, ridebane osv, så er man typisk i den prisklasse. Kan man nøjes med en stald og fold, i grove træk, kan det jo gøres noget billigere :).

• #61   2. jul Sunshine:
    Ja det svinger en del. Men bare fordi du betaler 4000 betyder det ikke at det er realiteten for hende her.

• #62   2. jul Jeg har været “hestegal” siden jeg blev født - som 5 årig vidste mine forældre i hvert fald, at “hest” var mit yndlingsdyr.

Jeg måtte ikke gå til ridning - det havde mine forældre ikke råd til, da de også havde mine to brødre at bruge penge på, og vi ville alle tre også gerne gå til håndbold smiley

Jeg fandt en hest jeg måtte ride på og passe som min egen, da jeg var 13 år. Jeg gik simpelthen hen til en hesteavler, og spurgte om jeg måtte passe en af hans heste smiley
    Det var hyggelige år jeg havde på det stutteri, hvor vi var flere piger som passede avlshopper og føl.

Da jeg bliver 17 år begyndte jeg at kigge lidt på drenge, og da stutteriet flyttede, så holdt jeg pause med heste i et par år.

Så flyttede jeg hjemmefra, og til storbyen for at læse. Her fik jeg parter på lidt forskellige heste hen over 5-6 år. Den sidste heste var en 21 årig gammel holstenervallak Morgan. Han var en skøn skovturshest. Men jeg blev færdig med at læse, og min kæreste og jeg lejede et hus på landet, og jeg havde ikke tid til at køre langt efter Morgen - så jeg sagde parten op.
    Herefter gik der en halv time - så ringede Morgan ejer og spurgte om jeg ville have ham forærende smiley
    Så jeg var 28 år da jeg fik min første egen hest - smukke Morgan.

Morgan var jo en ældre herre, så han blev aflivet da han var 25 år - og så fik købte jeg min første egen hest.
    Nu havde jeg fået fast arbejde efter min uddannelse var slut, og min kæreste var med på, at jeg fik hest - selvom det betød at banken så ikke ville låne os penge til et hus de første mange år.

Det er en stor drøm at få ens egen hest - men det er dyrt, og det har betydning for hvad man kan rent økonomisk, men også rent tidsmæssigt.
    For mig har det været godt at have partsheste. Fuldpart på stutteriet da jeg gik i folkeskole og havde tid. Ingen hest da jeg gik i gymnasiet og festede en del. Part igen da jeg læste i storbyen, hvor det er dyrt at have hest. Og til sidst hvor jeg har fået hest, hvor jeg selv havde økonomi til det, og hvor min kæreste var med på at fælles drømme måtte udsættes for at “jeg var glad for en hest” smiley

Jeg er 46 år nu, bor på egen gård og har 3 heste - og den samme kæreste smiley Så alt skal nokkomme til dem, som måske ikke lige får det som børn.

Mvh Charlotte

• #63   2. jul Jeg tror de fleste af os har været der. Drømmen om egen hest.
    Hørsholm er et dejligt sted, men det er bare så meget dyrere at have hest i det område, end i Jylland.
    Og det er bare surt, men i dit område tror jeg simpelthen ikke at det kan gøres billigt. For selv billigt er dyrt....
    Og de 1000 kr nogen kan holde hest for i Jylland, kan man nogle gange ikke få en part 1-2 dage i ugen for....

Jeg synes at du har lavet et meget fornuftigt budget. Jeg ville også tage en sygeforsikring med i budgettet. De forskellige forsikringsselskaber har forskellige vilkår, og egenbetalingen samt dækningsgraden varierer lidt, fra sted til sted. Fælles for dem alle er at det tager toppen af de helt store grimme dyrlægeregninger.
    Præsenter budgettet for dine forældre, men vær forberedt på at det bliver et nej, og vær klar på at acceptere det.
    Vær opmærksom på at Folehavegaard er 100% selvpas. Er det realistisk for dig og dine forældre?

Jeg kan se at der er nogle som foreslår Facebook i din søgning på part. Jeg vil foreslå at du laver et gammeldags opslag og så cykel rundt og bank på for at høre om du må hænge det op i deres stald.
    Det kan være at der er nogen som ikke har overvejet part, men som egentlig godt kunne se ideen i noget aflastning. Jeg har lige fået en part til min frieser. Jeg søgte ikke, men hun var frisk og spurgte, og jeg talte med min mand om det, og vi blev enige om at jeg nok realistisk set ikke får redet hver dag.

Vær realistisk omkring hvor langt du kan/vil cykle/transportere dig og så søg der. Måske er der en jagtrytter der mangler en til at motionere sin hest i hverdagene, så den er i kondi.....

Held og lykke med søgningen.

• #64   2. jul Tak for svarene

• #65   2. jul Bettemus.
    Jeg gir ikke i nærheden af 4000 kr. Jeg gir 550 kr pr hest i løsdrift. Der er ikke boks med da de begge har bedst af løsdrift. Men hvis jeg vil, kan jeg bruge ridehuset. Det gør jeg dog ikke da jeg ikke rider mere. Så jeg står selv opstaldet ret billigt. Men når man kun har redet i 4 år på rideskole, er man endnu ikke ekspert med hest, så opstaldning på en rideskole vil være perfekt, da der er undervisning lige ved og gode faciliteter, som er en nødvendighed med så lille erfaring, i hvert fald i min verden. Men det er jo dejligt for dig, at du kan holde hest for 1000 kr pr mrd. Hvilket nok ikke er ink foder, grovfoder, smed, vaccine, akut dyrlæge, kiropraktor, sadelmager og erstatnings udstyr, hvis der er noget der går i stykker.

• #66   2. jul Jo sunshine det er inkl det hele smiley

• #67   3. jul Bettemus
    Men det kan ts jo ikke bruge til noget, for hun kan jo ikke bede hendes forældre om at flytte, og nu bor hun i Hørsholm, er et barn og derfor ikke mobil i forholdet til at køre langt for billigere opstaldning.

Folehavegaard som TS selv nævner er 100 pct selvpas, ligger godt nok op af skov, men har meget begrænset faciliteter.
    Der koster en boks med træpiller 1.750 kr., og så kommer wrap og fodder oveni. Derudover skal man selv lukke ind og ud. Sidst jeg var der, var der nogle staldafsnit, hvor de hjalp hinanden, og nogle hvor der var en man kunne betale for morgen fodring og udluk.
    Og med fare for at støde nogle, så er det altså ikke et super topmoderne sted. Kiggede lige deres hjemmeside igennem for at finde et billede af nogle af staldafsnittene, og der er masser af udendørs billeder og ingen fra stalden, hvilket jeg egentlig godt godt forstår. Der er nemlig meget skønt udenfor.

Nu ved jeg godt at du har en pony og jeg har heste, men jeg bruger ca 1000 kr pr hest alene på grovfoder fra oktober til maj og jeg har dem stående hjemme. Hvordan i gør i Jylland og på Fyn er mig komplet uforståeligt men dejligt for jer.

• #68   3. jul Nana - Jeg bruger 1500kr på 4 uger i foder sæsonen i wrap alene for mine to.. smiley jeg bor på Fyn..

Mvh TT

• #69   3. jul Nana:
    Det siger jeg heller ikke. Men at sige at de SKAL havd 4000 er altså lidt overkill.

Jeg tror bare jeg er blevet træt af de der skræmmekampagner.

Folk blæser det op til kun at være for de millionærer.
    Det handler altså også en del om at prioritere.
    Vil man have keopraktor, osteopat, KST, sadelmager og akupunktur i samme måned. Tja skal man være millionær.
    Men er man typen der bare hopper op uden sadel, og bare generelt ikke tager alting så tungt. Tja, så koster det ikke det hvide ud af øjnene at have hest.

• #70   3. jul Altså jeg har det sådan: hvis jeg nu var så heldig at få egen hest og sadlen skulle gå i stykker og jeg pt ikke lige havde råd til at få den repareret så rider jeg *** bare uden sadel i den periode det tager mig at spare op. Jeg rider jævnligt uden sadel når jeg har lyst.

• #71   3. jul Der er bare gigantisk forskel på hvad man skal betale, alt efter hvor i landet man bor.

Jeg bor i Stor København og har hest billigt opstaldet i en total selvpasser stald, jeg betaler 1100 kr for en boks uden noget. Bund, foder, strå etc betales ved siden af. Alle vagter (ind og udluk) køre på turnus. Hvis man skal bruge ridehus koster det 450 kr om måneden at leje sig ind hos naboen. I gennemsnit bruger jeg ca 3500kr om måneden på hest og det er udelukkende på foder, staldleje, smed og strå. Alt andet kommer jo så oven i.

• #72   3. jul
    Opstaldning kan også være besværligt og finde, hvis man har krav til tingene - fx hvis hesten ikke tåler græs, hvis hesten skal have grovfoder på folden og ikke kun halm, medbringe eget foder, tåler ikke og stå på halm i boks, kan ikke finde ud af og gå i løsdrift osv.

Men hvis jeg skulle finde det billigste på Fyn, sådan jeg lige kan og ikke havde en hest med 117 krav, så ville der stadig være enten; smed hver 6-8 uge 450 kr ( jeg ved nogen mener deres kan gå længere, det er en helt anden diskussion ) eller 4 stk sko hver 6-8 uge 1300 kr + mere hvis der er specialbeslag.

Jeg kan ikke lige finde nogen billig løsdrift med gennemskuelig pris på Fyn, så budgettet et lavet efter billigste boks pris.

Boks: 800 kr ( inkl. ind/udluk og fodring )
    Træpiller: 200 kr
    Foder: 166 kr ( hvis man har en hest der kan leve af vitaminer og lucerne og intet andet )
    Grovfoder: 465 kr ( hø kan tilkøbes for 1,5 kr kilo, har regnet med 10 kg til strl. 500 kg hest )

Så skal man selv muge ud. Der er ridebane på stedet. Der står intet om, om der er grovfoder på folden med i prisen eller der skal gives ekstra for det.

Så det mest skrabede budget giver 1856 kr - der er medregnet smed med beskæring kun, prisen var anderledes ved sko ( 2281 kr ). Der er ikke medregnet forsikring, opsparing eller dyrlægen til tandtjek ( ca. 1500 kr årligt eller halvårligt ), udstyr, tilskud, sadelmager og andet.
    Plus, der er ikke taget hensyn til om det er til at komme til med off. transport eller kræver bil - begge dele koster stadig penge.

• #73   3. jul Jeg har ikke læst alle kommentarerne, men jeg ville lige komme med et input alligevel.

Jeg købte min første hest i december, og ellers har jeg også altid gået og ønsket mig en hest, plaget endda. Jeg syntes mine forældre var uretfærdige i en lang årrække, fordi jeg ikke bare kunne få lov at få en hest, og jeg syntes dengang, at det var en forfærdelig undskyldning, hver gang de sagde "det er for dyrt".
    Senere fik jeg istedet helparter, og har egentlig klaret mig fint sådan de sidste par år, men det betyder ikke, at jeg lagde hestedrømmen til side, og det behøver man bestemt heller ikke. smiley

Jeg har selv job nu og en opsparing. Jeg har fået billig opstaldning hos en bekendt, hvor min hest også bliver passet de dage, jeg ikke selv kan være der pga. arbejde og gym, hvilket som regel optager mange af ugens dage. Derudover har jeg en meget omfattende forsikring, og skulle uheldet være ude og jeg alligevel mangler penge, så har jeg heldigvis en støttende familie, der kan hjælpe til.

Men det er vigtigt at forstå, at når du er så ung, så er ansvaret for din hest dine forældres, og i sidste ende er det også dem, der skal tage en beslutning ud fra økonomien, hvis hesten bliver syg eller skadet. De skal også betale alle de store dyrlægeregninger, hvis der skulle ske noget, og de kan nemt løbe op.
    Mine forældre kom af med 25.000 på et par dage, da vores hund blev indlagt, og han stod i sidste ende alligevel ikke til at redde. Tidligere har vi nok brugt samme sum på dyrlæge og medicin, da han havde epilepsi.

Hvis dine forældre siger nej, så må du respektere det, for man skal heller ikke anskaffe sig en hest, hvis man i bund og grund ikke har pengene til det. Dine forældre ville helt sikkert gerne give dig en hest, hvis de havde muligheden for det, for de vil med største sandsynlighed gerne gøre dig glad. De har nok bare vurderet, at lige nu ville det ikke gå.
    Men der er mange andre muligheder! Jeg har haft held tidligere med at finde billige helparter, hvor jeg havde hesten som min egen, og det kan være en rigtig fin løsning. smiley Det er i hvert fald nok bedre end at købe en hest med en veninde. Jeg har aldrig hørt om, at sådan noget har fungeret, så det ville jeg nok holde afstand til, også selvom I normalt har det rigtig godt sammen. smiley

• #74   3. jul Nu kan jeg først hente egen hest til næste år, men min udregning af udgifter bliver omkring 3800 alt inkl. Der kan selvfølgelig ske ændringer, men jeg kan forvente 3800-4000 med det hele.. Uden undervisning, altså..

Det kommer til at være 100% selvpasser stald med alt på turnus og uden ridehus lige udenfor Roskilde.. Der er meget forskel på priserne alt efter hvor i landet man befinder sig.. Jo tættere på hovedstaden og jo bedre faciliteter, jo dyrere..

Kommentér på:
Overtal til egen hest