{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
586 visninger | Oprettet:

Trailer problemer {{forumTopicSubject}}

For hede hule helvede.. AAARGH..!! Jeg startede med at have en 2 års hest, som altid bare gik op i en trailer. Aldrig været bange og stået pænt under kørsel. Nu er jeg endt med, at have en hest, som der er fuldstændig umulig at få op to år efter. Jeg fatter det ikke smiley

Hun skulle sendes til tilridning i dag, og det var SÅ tæt på, at det blev droppet.

Skal lige siges, hun absolut ikke er bange. Står med sænket hoved og nærmest halvsover for enden af rampen, men hun har fundet ud af, at vi ikke kan hive alle de kilo op i den trailer. Frustrerende mildt sagt. Når hun står i trailer, står hun og gumler løs og går på høet med det samme som om, vi ikke lige har kæmpet i flere timer.

Jeg aner slet ikke, hvordan jeg skal komme videre herfra. Som regel er det omvendt med heste. De kan starte med at være nervøs/bange for trailer i starten og blive vant til det. Min er gået i omvendt retning ...

Kommentarer på:  Trailer problemer
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 44 Emner: 123 Svar: 9.025
    #1   2. jul hvis du er 100% sikker på at hesten ikke er bange, eller føler ubehag ved trailerkørsel, så bliver du nødt til at kigge ind ad, og se hvordan du håndterede hesten under læsningen.

en hest kan ikke tænke sig til at den "for sjov" ikke vil op i traileren.

• --Celina--
    --Celina-- Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 433
    #2   2. jul Min ene gik også i den retning. Jeg fandt ud af, at det var pga selve traileren.
    Hvis hun i en periode var blevet læsset og kørt i gårdens gode og nye (men også dyrere at leje) trailer, så gik hun lige op hver gang.

Men da jeg begyndte at leje gårdens ældre trailer, så gik det galt. Traileren fejlede ellers som sådan intet, var godkendt osv. Men pga alderen og kvaliteten, har den ligget dårligere på vejene. Jeg oplevede flere gange, at hun havde glemt hvordan traileren var, når vi skulle ud til stævne og gik derfor lige op, men til gengæld kunne vi bruge flere timer på at få hende op når vi skulle hjem igen. Den lortekasse gad hun sgu ikke op i igen.

Så ja. Jeg ville starte med, at se på hvordan traileren ligger på vejen og om dette kan give en dårlig oplevelse hos hesten. Nogle heste er ligeglade med hvilken kasse med hjul de skal op i, hvor andre er sensitive og bliver utrygge når de skal køre i en trailer som ikke ligger ligeså stabilt, og derfor skal bruge balancen mere.

• #3   2. jul Har lige fået besked fra landevejen, at hun står så pænt. Men ja, hun er ikke bange. Hun har kørt i store trailere. En meget gammel mindre trailer. Der gik det galt og en stor hestetransport og nu en stor ny trailer. Efter turen med den ældre trailer, så har hun ingen interesse i at gå op i ligemeget, hvad det så end er nu, selvom det er større osv.

Det er bare op af bakke. Hun har jo ikke oplevet noget grimt, men hun har kørt i en gammel trailer, hvor hun stod og stress svedte efter få km. Kørslen var der ikke noget at sætte på, så det må have været traileren. Er bare ved at få grå hår over det..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 44 Emner: 123 Svar: 9.025
    #4   2. jul Tanja: så har hesten jo også haft en dårlig oplevelse, med trailerkørsel smiley

• #5   2. jul Heste behøver ikke at være udadreagerende for at være stressede.
    Den kan stå helt roligt, men med høj puls.
    Så du kan ikke udelukke at den stresser/er bange. Har selv arbejdet med en hest, der havde den adfærd under pressede situationer. Den kravlede ind i sig selv, i stedet for at reagere udadtil. Nemt at overse, og derfor nemt at presse langt over hestens grænse, da den virker rolig.

• #6   2. jul #4 ja, det har hun jo egentlig. Ville ønske jeg kunne skrue tiden tilbage til før den tur, så tror jeg ikke, jeg stod med det her problem i dag.

• #7   2. jul Jeg ser da helst at hesten bliver stille og roligt trænet og vænnet til traileren (igen) , men jeg vil også indrømme at jeg i en stresset situation, hvor min hest har stået nærmest frosset fast, gjort det at jeg har taget og løftet et ben af gangen et skridt frem. Det tager lidt tid men er lykkedes alle gange at få hende op og når bagbenet er kommet op på rampen går hun resten af vejen ind, hvor jeg så roser en masse. smiley

• #8   2. jul Husk at trailetræning er ligeså vigtig som fx miljøtræning, gåtur eller dressur. Det skal ikke være en "øv" oplevelse at køre trailer. Min gamle hest stoppede også fra den ene dag til den anden med at gå i traileren - pga en dårlig oplevelse. Det tog tid, og den tid tog vi. Og så kunne hun gå op uden problemer igen. Så jo oftere du har mulighed for at træne at læsse, jo bedre.
    Jeg ved det frustrerende nu og her, men det er der ikke meget at gøre ved, andet end at tage 5-10 skridt tilbage og go-back-to-basics. smiley

• #9   3. jul Træning skal der til. I know. Ingen jeg har noget med at gøre har en trailer, jeg kan bruge til formålet. Så det bliver også en udfordring at finde ud af det problem.

Hun er jo ung og uden at tillægge menneskelige følelser i hende, så virker hun som om, hun tror, hun skal væk fra mig hver gang. Når hun er kommet i trailer, og jeg lige bliver der lidt, så står hun bare og hygger. Med det samme jeg går ud, så kalder hun i ét væk. Ved ingenting. Det var også bare et bud på, hvorfor hun er blevet mærkelig med det læsning. Denne gang var 7. gang i trailer, så helt nyt er det jo ikke..

• #10   3. jul Det handler om almindelig opdragelse og omgang med hesten, det i kalder gamle trailere har jo fungeret godt nok da de var nye smiley har selv en gammel trailer og det fungerer fint smiley
    Kør ordentligt og vær konsekvent hvis hesten flegner ud smiley

• #11   3. jul Peter: Det er jo selvfølgelig ulydighed, at hun bare står stille. Jeg har ikke kørt med hende, og jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan nogle af dem, der har transporteret hende har kørt. Hun har aldrig flegnet ud. Hun står jo bare. Hun reagerer overhovedet ikke på pres, så det kan blive en rigtig grim omgang. Og det hjælper i hvert fald heller ikke på lysten til at gå op.

• #12   3. jul Min hoppe har gjort præcist det samme. Tidligere kunne jeg læsse hende uden selv at gå med ind. Jeg kunne læsse hende uden udstyr.
    Pludselig gik det ikke så nemt længere, men det tog alligevel ikke længere end 5-10 minutter.
    I efteråret nægtede hun pludselig helt. En dag brugte vi 8 timer på at få hende op, og en anden dag 3 timer, indtil jeg tilkaldte en dyrlæge og fik hende bedøvet med en sprøjte. Så kunne hun skubbes ind. Det, på trods af at hun den ene af gangene blev bedøvet med domosedan. Det virkede kraftigt på hende, men hun nægtede stadig.
    Hun står bare på rampen og halvsover..

Efterfølgende har jeg kørt med hende tre gange. De første to gange er hun blevet bedøvet af en dyrlæge, og begge gange har dyrlægen sagt: "Det er da lige før, at du kan få hende ind uden. Hun står jo fint på rampen" ja, tro om igen smiley Hun gror fast på rampen. smiley
    Sidste gang jeg skulle køre med hende, var da hun skulle hentes hjem fra hingst. Hun var blevet scannet et par dage før, og hingsteejer havde spurgt dyrlægen om dyrlægen ville komme om et par dage og bedøve, så vi kunne få hende i trailer. Dyrlægen udleverede i stedet en pakke domosedan, og hingsteejer vidste jo ikke, at det allerede var prøvet.

Men vi fik hende op "kun" på domosedan. Ikke lige så elegant som når hun har været bedøvet med injektion. Min hoppe står også virkelig pænt, når vi så først kører. Hun er jo ikke blevet tilbudt mad, men hun står pænt stille.

Ja, det var min historie med min hoppe. Jeg ville egentlig bare sige, at jeg kan anbefale at få en dyrlæge ud for at give en injektion, hvis det er nødvendigt, at den skal ud at køre. På den måde får man hesten op uden at kæmpe med den, og det kan jeg godt lide.
    Men meningen er, at jeg skal have det trænet på den gode måde, og jeg har heldigvis fundet en, der kan komme og træne det for mig. smiley

• #13   3. jul #12 Lyder som min. Står bare og hænger på rampen. Jeg vil bare helst undgå bedøvelse og få hende til at vil det igen uden. Fik en dum bemærkning i dag, da jeg fortalte om det. Det er jo også en hoppe. Øhh okay..!

Selvom jeg ikke bliver stævnerytter og skal ud hele tiden, så accepterer jeg alligevel ikke, at jeg har en hest, som man skal bruge timer på at få derop.

Har sjældent grund til at hæve stemmen overfor hende, men jeg kom til det punkt igår, hvor jeg bare ikke magtede mere. Råbte "nu stopper det her.. så er det op i kassen". Vupti, sprang madammen op uden, vi gjorde noget særligt. Man føler sig fuldstændig til grin smiley

• #14   4. jul Min hest er også bare en stædig skiderik, for at sige det mildt. Jeg sætter kæde på ham og et torv om røven. Jeg trækker ham hen til traileren, lader ham lige stoppe op og kigge hvis jeg vurdere det er nødvendigt, ellers går jeg bare med ham stille og roligt. Et godt tip er at gå MED dem, altså tæt på dem, i stedet for bare at stille sig foran dem og hive.
    Hvis han bakker hiver jeg imod så der bliver lagt et pres på kæden samtidigt med at jeg har en hjælper der strammer tovet om røven på ham, på dem måde lære han at det er meget sjovere at. går frem ad, i stedet for at være stædig og tvær.

• #15   4. jul #14 Jeg går/står også ved siden af hende, men hun stopper lige ved rampen, og der forbliver hun. Var hun bare oppe på rampen, så ville jeg bakke tilbage og fortsætte med at gøre det til, hun så måske ville gå lidt længere hver gang, hun gik derop, men jeg kommer jo aldrig så langt.

Reb om numsen har ingen særlig effekt. Hun reagerer ikke med udfald til siden eller frem. Hun står der bare.

Må få fat i en trailer på et tidspunkt og så i gang. Andet er der vel ikke at gøre smiley

• #16   5. jul Når hesten stopper op som det, der er flere der beskriver, så er det jo mangel på opdragelse, når den står på den måde må man jo gøre det ubehageligt for hesten, gøre opmærksom på at det er utilfredsstillende adfærd, så må det kraftige midler i brug, sørg for der er nogen til at hjælpe, og så skal den bare op, ikke noget med at den skal stå i længere tid, der skal være konsekvens smiley

• #17   5. jul #16 Vi var 3 om opgaven. Tror den eneste grund til, hun kom derop var, at vi bakkede ned mellem to bygninger, hvor eneste vej ud derfra, var op i den trailer. Ved skam godt det er mangel på det ene og andet, men det er alligevel pisse-svært at flytte på en hest, der ikke flytter sig for pres

Ellers må der jo smides penge efter én, der kan tage ud og træne det med mig..

Kommentér på:
Trailer problemer

x