{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
677 visninger | Oprettet:

Perle (måske) = appaloosa ??? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere.

På hesten Perle's (Lightning Pearl) profil har jeg skrevet at jeg tror hun er noget appaloosa / knabstrupper… i torsdags (ridelejr) kom der nogle westernryttere på besøg og dame der fortalte sagde at Perle godt kunne være en appaloosa. -perle er tidl. westernhest-
Er der et forbund for appaloosa'er hvor man kan søge efter heste? Jeg vil nemlig gerne finde ud af noget mere om min skattebasse.

Kan i hjælpe mig???

På forhånd: tak for alle de svar jeg nu får smiley

Hvis I har brug for nogle andre billeder så sig til smiley

Kommentarer på:  Perle (måske) = appaloosa ???
  • #1   8. jul I princippet kan den være hvad som helst! Den er på grønt pas uden afstamning...
    men mon ikke der er noget "Knapper" involveret ? smiley

• #2   8. jul Har du flere og tydeligere billeder? smiley

• #3   8. jul Kan dsv ikke ligge billeder ind på kommentar, men I kan måske kigge på hendes profil. Anden særlig race Lightning Pearl smiley

• #4   8. jul Jeg tænker at appaloosaen er en så antalsmæssig lille race, i DK, at det ikke er ret sansynligt at den race er i. Sandsynligvis er der noget knapstrupper i.

• #5   8. jul Bare fordi man er tidl. westernhest, betyder det langt fra man er af en race der gør sig ingen for dette smiley Jeg har haft en skøn (rødt pas) Frederiksborg hoppe der var westernhest.

Som de andre skriver er sandsynligheden meget støre for der blot, er noget knapstrupper inde over end lige appaloosa. smiley

• #6   8. jul En appaloosa skal være plettet eller have meleret hud.
    Tjek, det har hesten.
    Den skal have hvid sklera.
    Tjek, det har hesten.
    Den skal have stribede hove - det kan jeg ikke se på billederne - måske?

Jeg har prøvet at Google til appaloosa racens officielle hjemmeside - men den virker ikke lige nu?
    Så jeg indsætter ikke et link.

Western er en lille sportsgren.
    Og mange western ryttere er nørder, andre er snobber.
    Nåja, og så er konkurrence klasserne i de fleste western konkurrencer delt op efter om man rider quarter, paint, appaloosa eller all breed (på tværs af alle racer.)
    Så, quarter, paint og et mindre antal appaloosa er det som en meget stor del af western ryttere rider på.

Så, selvom alle heste kan rides i western stil, antyder en western fortid at det er en af de tre racer hesten består af.

Og hun ser ud til at opfylde kriterierne for at være appaloosa.
    Gav vide om ikke hesten er helt eller halvt appaloosa?
    Jeg tror på det.

Og kære Trådstarter.
    Hvis du har en western redet hest, så lær at ride via vægt, ben og ikke ret meget tøjle kontakt - din hest vil elske dig for det.
    Hvis hun er western redet er hun sikkert trænet til at vise en langsom, afslappet trav og galop med lav hovedholdning.
    Og det kan hun ikke, hvis du holder hovedet oppe - så sgu fanden forstå at hun bukker i protest over hun prøver at være en god hest og gøre det, som er børnelærdom - men du sabotere det med korte tøjler...
    smiley

Men ja, utvivlsomt en dejlig dame. Uanset race.

• #9   8. jul Altså perle har stribede hove og har læst et sted at man vist nok kan se det hvide i hestens øjne og det kan man meget nemt på perle. Jeg ved ikke om det passer. smiley

Doktor Who: jeg forstår ikke hvad du mener med det sidste om hvordan jeg skal ride hende. Jeg rider hende som du siger man skal. Ikke tøjle. Sæde og ben. Hun hader hvis man har stramme tøjler og så vil hun slet ikke samarbejde hvilket er forståeligt nok. Det er der bare mange på min rideskole der ikke forstår og river hende så mere i munden for at… ja det ved jeg ikke. Det er synd for hende. Hun bryder sig heller ikke om næsebåndet når det bliver spændt. Er det noget fa westernridning ???

• #10   8. jul I western ridning bruger man ikke næsebånd.
    Hvis man rider med trensebid bruger man en curb strap mellem bidringene, som hviler under kæben.
    Næsebånd har to formål.
    1) Forhindre at biddet bliver hevet ud af munden, fx hvis man er i panik og flår i tøjlerne.
    2) Næsebåndets anden funktion er at forhindre hesten i at åbne munden, række tunge eller tygge. Hvis rytteren tager for hårdt fat, eller bare protesterer og ikke har lyst til at gøre som rytter giver besked på, kan den vise sin protest ved fx at åbne munden.
    I "almindelig engelsk ridning" skjuler man protesten ved at forhindre det med et næsebånd.
    I "western" fremviser man at hesten er så velopdragen at den ikke protesterer ved at IKKE bruge næsebånd men kun en rem under kæben til at sikre biddet ikke kan hives ud.
    (Jeg fatter heller ikke fidusen ved stramme næsebånd af ovennævnte grund.)

Du behøver ikke at have direkte "fat i biddet" for at hesten opdager dit signal.
    Men jeg kan ikke vise hvad jeg mener uden at stå foran dig, hvor du holder et bid og en finger på biddet.
    Og jeg har tøjlerne, og bevæger hånden - trods slap tøjle vil du kunne mærke mine bevægelser.
    Western tøjler er 2,5 meter lange og kun sjældent stramme nok til at være vandrette i mere end et øjeblik af gangen - og sådan er hun opdraget men bliver ikke redet, vel?

• #11   8. jul https://www.google.com/search?q=Western+ridning&client=ms-android-samsung-gs-rev1&source=android-browser&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiMnczLmqbjAhUgxcQBHRQeD_EQ_AUoAXoECBAQAQ&biw=360&bih=564

Som du kan se, på en Google søgning af billeder af western ridning - tøjlerne er lange nok til at bue, næsten hele tiden.
    Simpelthen fordi direkte tøjle kontakt ikke er nødvendigt.
    Og fordi man også bruger tøjlernes vægt mod halsen (=neckreining) og det kræver altså at der er nok tøjle til at de kan hænge....

• #12   9. jul Med hensyn til næsenåndet: hun bruger et hannoveransk næsebånd. Hun er sød at lægge hovedtøj på, men når næsebåndet skal spændes kaster hun med hovedet. Hvis hun var min egen var det mange ting der skulle ændres.

Hendes western fortid forklarer meget: hun kan ikke samle sig ved at man runder hende og støtter på udvendige. Hun tager hovedet op. Når jeg derimod hiver hende lidt længere tøjler og driver med sædet, så går det den rigtige vej. Men jeg for tit at vide at: kort tøjlerne.
    Perle er en dejlig hest ligegyldig race og fortid, men hun har fandme ikke haft det nemt.
    Hun har været på en anden rideskole før vi fik hende på vores. Hun ville ikke have at rytterne steg op på hende og kastede dem af når de så kom op. Gæt: de fandt et søm i sadlen som stak hende i ryggen! Stakkels!

• #13   9. jul Når du læner tøjlen mod halsen er det hendes børnelærdom, at hun skal gå væk fra den side.
    Læner du mod venstre hals, skal hun søge imod højre.

Western heste skal ikke gå med knejsende, rejst hals - så tror da pokker det ikke virker. De er avlet til at holde hovedet anderledes, og bagefter træner man dem til en altid lav, afslappet, eftergivende hovedholdning

Jeg ville gerne se jer to ved en western underviser.
    "Mere tøjle, giv den lidt mere tøjle! Bare en halv meter!"

-Det er lidt ondt at bruge en western hest til almindelig rideskole hest.
    Den må godt nok være i konflikt med "barndoms læren".
    Og western folk starter ofte tidligt og gør MEGET ud af at basis sidder helt fast.
    Ud fra din beskrivelse, så er hun godmodig og prøver at adlyde, men synes måske at det er mærkeligt

• #14   9. jul Da der var en western underviser på rideskolen (i forbindelse med ridelejr) kunne jeg mærke hvor glad hun var for at prøve det igen. Jeg synes det er synd for Perle at hun ikke bliver redet efter hendes principper. Da vi (også i forbindelse med ridelejr) havde en professionel dressurrytter til at undervise os, var det ikke: rund hende. Hun skal rundes mere osv. Der blev der redet for Perles principper: lange tøjler, ben og sæde.

Doktor who: jeg synes lidt du hakker ned på mig og min ridning af Perle ??? Måske ikke af ond vilje. Men det med westernundetviser og perle og jeg ??? Det føles ikke så rart ærlig talt. Jeg fortæller faktisk hvordan jeg rider hende: lange tøjler ben og sæde. Som du siger man skal.
    Perle er ikke min hest. Jeg kan ikke bestemme over hvordan hun skal/bliver redet af andre. Jeg kan ikke bestemme en skid over hvordan hendes udstyr skal være. Jeg ville pille næsebåndet af. Hun kan tydeligvis ikke lide det.
    Hvis du var klar over hvor mange jeg har lyst til at smide i et bundløst hul når de sidder og hiver i Perle eller skælder hende ud når hun ikke vil have spændt næsebåndet.
    Det er sgu ikke så rart at blive hakket ned på på den måde. Jeg prøver at ride Perle som hun er udannet til. Men det er svært når man kun har gået på en rideskole i hele sit rideliv og man selv et blevet opdragere til at ride på en bestemt måde.

• #15   9. jul Jeg tror, at du misforstår mig.

Jeg prøver at forklare, hvad jeg tror at hesten var vant til, da hun var ung.
    Og jeg prøver at forklare lidt om forskelle og ligheder på tankegangen ved western ridning versus "almindelig engelsk ridning"
    Og at jeg tror, at det virkelig ville være interessant at se hestens reaktion, hvis hun fik lov til at blive redet som hun er avlet til og oprindeligt trænet til.
    Og som almindelig rytter, ville det sikkert være sjovt for dig en dag at prøve western. Så ens, og alligevel så forskelligt.

...
    Jeg kommenterer ikke på, hvordan du rider hende.
    Det er underforstået i min verden, at som rideskolerytter har man ikke ret meget magt og indflydelse på hesten.
    Så - du kan nok ikke ændre ret meget på, hvordan ejeren siger at deres hest skal rides. Derfor undlod jeg at fremhæve din manglende magt.

• #16   9. jul TS - tror også du læser DR WHO indlægs forkert, hun ser western ridning med objektive øjne set udefra og derfra forklare hvordan western heste er redet via hjælpere som er anderledes end alm dressur. Det er kun velment fra DR WHO's side og ingen kritisering af din ridning eller andres :).

Det er sørgeligt at der stadig ikke bliver lyttet til de mange rideskole heste, når de siger fra og oftest har man ik som rytter på skolen en indflydelse smiley det kan desværre være en beklemt situation at være rytter på en rideskole, så enten må man vende det blinde øje til eller prøve at finde en anden rideskole, for at se om det kunne være bedre med holdet af deres heste. Dit hjerte er helt sikkert på det rette sted for perle, ingen tvivl om det

• #17   9. jul smiley

Hestene bliver skam passet godt. De er min ridelærers små børn udover hendes egen hest/barn smiley

Jeg vil ikke kigge efter anden rideskole. Jeg ville savne det hele. Hestene (aham… Perle), veninderne, min sjove ridelærer.

Det er sjovt som et forum kan tage en pludselig drejning smiley
    Jeg ville egentlig bare vide lidt om appaloosa forbund.

• #18   13. jul Hej Caroline.
    Sikke en dejlig pony du rider der. Hun ser skøn ud.
    Hun har helt sikkert nogle af de kendetegn, der er ved en hest, der har LP-farvegen.
    Altså de gener man avler på ved Appaloosa'er og Knabstruppere.
    Om hun er renracet kan ses ud fra hendes pas ( om hun er registreret i et forbund ).
    Men hun kan lige så vel være en blandingspony.
    Min Miniaturehest, Rose, har også "appaloosa"-genet, altså LP-genet.
    Håber det kunne hjælpe dig lidt smiley

profilbillede
  • #19   14. jul Jeg fandt engang noget fra en rideskolen hjemmeside om deres heste hvor der var en der hed Lightning Pearl. Der stod noget med knabstrupper. Perle har været på rideskole før min. Det kunne være en mulighed at det var den men mener ikke at perle så er 17/18. Men der er lidt usikkerhed om hendes alder faktisk.

Men ligegyldigt hvad kan jeg bare kalde hende appaloosa for sjov og ligegyldig race vil hun stadig være en dejlig hest.

Kommentér på:
Perle (måske) = appaloosa ???