{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Sec. A føl forsvundet ved Karup {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået lov til at lave et opslag herinde. Hanne Larsen fra Stutteri Greenhills skrev dette på facebook i går:

Welsh Mountain Cremello hoppeføl på knap 4 mdr. mangler på folden her til eftermiddag, så det er forsvundet mellem 0630 og 1530. Mønstedvej 31, grønhøj 7470 karup.
Det er som sunket i jorden. Hegn intakt, strøm på, den er aldrig tidligere gået igennem hegn eller væk fra flokken, hoppen og resten af flokken er her stadig. Så frygter, at sweet dreams er blevet stjålet. Har nogen set eller hørt noget må I gerne kontakte mig. Hvis nogen ser et moderløst cremello hoppeføl et sted så kontakt mig. 22 75 60 55, Hoppen savner sit føl. Det er anmeldt til politiet.

Update, området omkring fold og ydre terræn omkring folden er tjekket 360 grader, ingen følle. Der er ikke spor efter dyr på folden og ingen hov spor eller ned trampet græs/bevoksning folden rundt.

Føllet er stadig ikke fundet. Så hvis nogen oplever, at der et eller andet sted pludselig står et lille cremello-føl, så giv Hanne besked. Det er ikke en flok, man bare lige går ind til, så hvis nogen har taget føllet, har de haft godt kendskab til heste.

Kommentarer på:  Sec. A føl forsvundet ved Karup
  • #1   9. jul Puha altså. Håber nu de finder følle i live smiley

• #2   9. jul Holder øje overvejer tag på Vorbasse og se har ca 100 km men håber også hvis man kom der selv så vil man hjælpe mig smiley
    Puha håber følle kommer hjem en hver heste ejers væreste oplevelse at finde fold stald hvor hest mangler.
    smiley
    Men tænker det dags timerne så en der ved hun er på job eller der ikk opsyn der.
    Hanne er en venlig sjæl og hvorfor hende forstår ikk. Uanset hvad skal man ikk stjæle heste dyr fra andre eller slet ikk stjæle fra andre smiley

• #3   9. jul Den er nok desv stjålet. Vi håber den bliver fundet. De er jo ikke så almindelige. Men hvis det er udlændinge, så er følle nok allerede over grænsen.

• #4   9. jul Ja kontrollen er desværre ikke der de er der men stopper ikk folk

• #5   9. jul Nu kommer jeg bare med et vildt skud, men kunne det være nogle store hunde eller måske en u.l.v? Tænker bare at hvis flokken ikke er nem at komme til...

Håber den bliver fundet, for det er da virkelig trist. Man føler jo snart man skal have store bidske boerboel hunde stående på vagt ved alle folde.

• #6   9. jul Det gør mig usigeligt ondt på både ejer, hoppe og føls vegne, og jeg håber at de finder det i live.

Hvis man ser helt nøgtern på det... Hvad værdi har et sec. a føl uden papir af værdi?
    Ift teorier om udenlandske hestetyve.

Jeg så en ræv tage et stort rålam i dagslys for et par uger siden. Jeg ved ikke hvor stort et sec. A er, når det er 4 måneder gammelt. Er det meget større end et rålam?

Jeg håber at det "bare" er gået på opdagelse på den forkerte side af hegnet og ikke rendt ind i en løs hund eller tilsvarende k9

• #7   9. jul Der er flere som har nævnt ulve teorien på oprindelige opslag, men som også mange skriver, der ville være blod at finde, hvis et andet dyr havde snuppet den.

Jeg tror det er mere sandsyneligt at nogen har stjålet den. Desværre smiley

• #8   9. jul Så det godt på facebook, det er så forfærdeligt. Det er skræmmende folk kan gøre sådan noget, hvis det er blevet stjålet smiley

• Gingerella
    Gingerella Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 350
    #9   9. jul Som oftest er forsvundne heste jo "bare" løbet væk, og man finder dem igen - døde eller levende. Jeg kender til en flok på 3 heste, som i vinter blev skræmt af noget - en hest blev på folden, to løb ud - den ene stoppede og gik rundt 500 meter fra gården, og den anden løb langt væk alene. De fandt ham 2 dage senere, 10 km væk. Det er sært, når en hest (og især et føl) løber væk fra flokken alene, men det sker.
    Håber det bedste for ejer og føl! I det mindste er det et letgenkendeligt føl - både ude i naturen og på markedet.

• Gingerella
    Gingerella Tilmeldt:
    dec 2007

#10   9. jul Mht. til hegnet, så har jeg mange gange oplevet føl og kalve, der ligger ned og får rullet/skubbet sig ud under hegnet. Det er ikke så usædvanligt.

• #11   9. jul Det er ikke sikkert der er blod, og det er heller ikke sikkert man finder det hvis der er. Blod kan være meget svært at se i græs og på jorden. De kan også have afskåret føllet fra flokken og jagtet det ud gennem hegnet...

Jeg tænker at hvis der er tale om tyveri, så er det svært ikke at lave rav i flokken og så må der være spor efter at hestene har kejlet rundt, bremsespor afrevne græstotter og sådan. Men nu er det selvf. små ponyer... ved det ikke. Håber bare et eller andet sted at det ikke er tyveri, for det er godt nok grumt synes jeg. Ikke at det andet ikke også er det, men på en eller anden måde synes jeg man bedre kan håndtere og gøre noget ved hunde/ulve.

• #12   10. jul Er der noget nyt?

• #13   10. jul Føllet er stadig forsvundet. Der bliver ledt og ledt. I dag har der været en drone i luften, men jeg har endnu ikke hørt, om den så noget...

Og for resten, som jeg forstår det, er der ikke ulve i det område.

• #14   10. jul Øv stakkels ejer og hoppe smiley

• #15   10. jul
    Det er trist - og ærgerligt!

Men stjålet tror jeg næppe. Føl ( og voksne heste/ponyer ) kan godt rulle under et hegn og generelt komme under det, uden at ødelægge noget. Og er det et selvstændigt føl, der ikke lige er så interesseret i mor, behøver det ikke have gået og kaldt og ikke kunne undvære hende.

De gange heste forsvinder, viser det sig at de bliver fundet senere - enten sidder de fast et sted og ligger og er døde ( skete et år med en hest der blev fundet på folden dækket til i mudder, en vinter, den var som sunket i jorden til den blev fundet dage senere død ), eller også findes de på et tidspunkt igen.

Flere katte og hunde forsvinder hvert år - og ingen finder dem igen, højest sandsynligt dør de eller bliver fundet af nogen, der ikke ved de er savnede.

Eller også så er der opstået en twist imellem privat personer - fx udlåner og låner, køber og sælger, familie e.l og dermed "stjæler" folk heste men der er ingen forretning i at stjæle heste og kører til Sydeuropa, det er virkelig en dårlig idé økonomisk og giver ikke nogen mening.

• #16   13. jul Vil ud smide linket ind? Jeg vil da gerne følge lidt med

• #17   13. jul Jeg fandt det lige selv smiley
    Til andre:

https://www.facebook.com/hanne.larsen.146/posts/10219554895045914

• #18   14. jul Den er desværre fundet død smiley

• #19   14. jul smiley smiley smiley
    Godt den er fundet, selvom den er død

• Gingerella
    Gingerella Tilmeldt:
    dec 2007

#20   16. jul Nu er dødsårsagen også blevet tilføjet. Føllet har aldrig forladt indhegningen - dejligt, at ejer oplyser om faren ved rundballer, så andre kan forsøge at tage forholdsregler.

Stakkels ejer og stakkels hoppe - virkelig en trist udgang på historien. Ulykker sker jo desværre.

• Anne S
    Anne S Tilmeldt:
    mar 2019

Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 1
    #21   17. jul smiley

• #22   17. jul Ej for helvede da!!!!! smiley

Kommentér på:
Sec. A føl forsvundet ved Karup