{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
504 visninger | Oprettet:

piskens design {{forumTopicSubject}}

hej hg!
jeg sidder her i toget og kigger min dressur pisk, som jeg har med i dag.
og så kom jeg til at undre mig over, hvorfor mon de alm. dressur piske, har den der "stof snip" i enden?
Hvad er formålet med den?

Jeg kan se formålet ved de lange til longering, eller vognkørsel.
men hvorfor har de alm. ridepiske den?

xD

Kommentarer på:  piskens design
  • #1   10. aug altså springpiskens design er jo for at ramme et større område og evt. larme mere (så det er det hesten reagere på). IKKE at gøre mere ondt, men bare større signal.

imens dressurpisken er designet til fine signaler og lette signaler, så det ser elegant ud og derfor er det mere hensigtsmæssigt at det ikke er en stor flade, men den lille snip.

• #2   10. aug Man kan kilde hesten med snerten. Men tænker ligeså meget det er for at pisken ser mere elegant ud.

• #3   10. aug Jeg bruger snoren til at kilde med eller et meget blidt prik smiley
    Er de lange nok kan man også sætte en gulerod fast smiley

• #4   10. aug Prøv at tage pisken i hånden og lav den bevægelse i håndledet, som du bruger til at give hesten et tjap med pisken.

Stil dig fx ved en lænestol eller væg og bemærk hvor langt væk pisken kan være fra lænestolen i hvile, og alligevel nå at ramme, når du laver denne bevægelse.

Fordi pisken er lang og elastisk bevæger spidsen af pisken sig en hel del.
    Snerten øger lige den bevægelses rækkevidde.

• #5   10. aug ærligt. en pisk uden snip - hvadenten det er spring eller dressur, er pisseirriterende at ride med. Det gør altså også et eller andet for ergonomien. Synes de bliver meget tunge og uligevægtige, hvis den mangler.

• #6   11. aug Jeg tænker at den giver et blødere signal frem for det microfiber som resten af pisken er lavet af, det er ret hårdt og især enden på den. Samt mere fleksibilitet

• Hansi
    Hansi Tilmeldt:
    feb 2015

Svar: 2
    #7   14. aug Der er også dressurpiske med en lille læder snip eller flap. De foretrækkes af mange ryttere, da de giver et smæld, når der tappes let, uden at det gør ondt på heste/ponyen.
    Som rytter bør man ikke ride med piske, hvor glasfiberkernen stritter frem ude i spidsen, især hvis den er splittet. Selv foretrækker jeg dressurpiske med læder snip. , snerten på dressurpisken har jeg selv lavet af tyndt læder, og den har holdt i mange år

• #8   14. aug Tænker det er en slags resonansstyring der sker. Snippen er ligesom med til at styre vibrationerne i pisken. En pisk uden snip kan nemt prikke eller slå hesten i stedet for at give et blødt signal.

• #9   15. aug Der er jo også meget stor forskel på dressurpiske, nogle er stive og andre bløde.

Personligt fortrækker jeg en stiv dressurpisk, fordi den ligger roligst i hånden, hvorimod den bløde gerne vil "svuppe" under ridning, og gører hånden urolig.

Jeg har flere forskellige dressurpiske, de er alle stive, men har forskellig snert, nogle her en lille flap og andre en flettet snert.

Kommentér på:
piskens design