{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

Zindy
Zindy
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24

Seletøj hest vs hund nogle der ved? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at tilkøre min pony, og i den forbindelse er der dukket et spørgsmål op.

Jeg færdes meget i hundeverden, og her er det efterhånden alm. Kendt at seler der går over skuldre og forparti/bringe, det er no go, da det kan skade hunden ved belastning, og det hæmmer dens bevægelsesfrihed, da den netop trykker ind på skulderbladet ved belastning (hunden trækker i snoren).
Men imens er det fortsat helt almindelig at trækseler til heste, der endda helt med vilje, påføres en vis belastning, er udformet præcist som de seler man fraråder til hunde.

Er der nogle der ved om det er noget man har eller der bliver forsket i, eller gør man bare fortsat det man altid har gjort?

Kommentarer på:  Seletøj hest vs hund nogle der ved?
  • Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 17 Emner: 13 Svar: 2.520
    #1   10. aug Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål.

Men hestesele og hundesele - kan det sammenlignes?
    Hestesele er netop til at fordele vægt - trækkraft.
    Hundesele er til at beskytte hunden imod konsekvens af kraften fra en byrde, der slæbes bagefter. Fx dens menneske og stram hundesnore.

Dernæst.
    En hund vs et menneske, der forsøger at holde igen = 70 kg dødvægt.
    En hest på 500 kg og en hestevogn, der triller så let at et menneske alene kan skubbe eller trække den rundt.
    Størrelsesforholdet imellem dyrets størrelse og belastningen kan slet ikke sammenlignes. Hestens byrde er relativt set mange gange lettere.

Selerne er designet til forskellige formål - derfor bør udformningen være forskellig.

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #2   10. aug Doktor Who: ja deres formål er forskellig, men de er jo netop designet ens... belastningen ligger samme sted... på forpartiet og over skulderen. Og hvor det tilsyneladende er skadeligt for hunden er det ikke omtalt omkring hesten.

• #3   10. aug En korrekt tilpasset bringesele ligger fri af bovspidsen netop for ikke at hæmme bevægelsen. Selen skal gerne ligger ca en håndsbredde over bovspidsen men stadig så langt nede, at den ikke trykker luftrøret.
    Det er sjældent et problem ved fx DV, holstener mm, men ved heste med lavt ansat hals (mange arbejdsheste, fjordhest, duetter mm), kan det være svært at få plads til.
    Derfor kan man købe en buet bringesele - den kan sættes noget høre uden at lukke for luften og giver dermed større skulderfrihed. Fransk kumte vinder også mere og mere indpas herhjemme. En del af dem, der bruger hesten til tungt arbejde som fx pløjning o.l. bruger stavseler. Til fint brug er der traditionelt brugt kumte (De er dog dyre og kræver meget nøje tilpasning og formentligt derfor ikke ofte af finde hos hyggekuske).

Så bringeselen er langt fra eneste løsning og heller ikke den bedste til alle heste, det afhænger af, hvad man kører med og hestens anatomi.

• #4   10. aug "Bringesele" er i øvrigt ikke skadelig for hunde heller - hvis den er korrekt tilpasset, og kræet ikke trækker afsted som en gal. Men de er jo ikke beregnet til gåture, men til spor o.l.

En hund har sjældent så meget plads, at selen både kan sidde fri af bovspidsen (Hvad den så kaldes på en hund) OG langt nok nede til ikke at trykke på halsen. Det er der masser af heste, der har fint plads til

• #5   10. aug Ponyen på dit billede er oplagt kandidat en anden type sele eller i hvert fald et buet bringestykke. Der kan med bedste vilje ikke være plads til både fri skulder og fri vejrtrækning med en alm bringesele.

Kan desværre ikke finde et billede, hvor Axel står stille, men prøv at se forskellen i, hvordan selen ligger på ham vs "din" pony. Selen har en MEGET let bue på bringestykket (slet ikke i samme stil,som dem der sælges i dag) og Axel havde en meget mere højt ansat hals. Til Marathon fik han en sele med mere udpræget bue på bringestykket for yderligere skulderfrihed.

profilbillede
  • #6   11. aug Michelle, spændende at høre om! Tilkører du?

• #7   11. aug Spændende forklaring ang seletøj - altid dejligt at lære noget nyt smiley

Mvh Charlotte

• #8   11. aug Lisette - nej. Dels er det min far der er køretossen i familien, jeg kan kun køre sådan til husbehov, og dels har vores heste skullet lære det rigtigt (=korrekt dressur mm) og har været ret vågne heste, så selve tilkørslen er foregået hos prof... Det vil jeg til hver en tid anbefale, hvis ikke man selv er særdeles erfaren og har en hjælper der er ligeså smiley

• #9   11. aug Slet ingen kommentarer fra TS? Blev du klogere eller gav det ingen mening?

Kommentér på:
Seletøj hest vs hund nogle der ved?