{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hvornår er en pony for lille?
  • #1   11. aug Jeg tænker at du sagtens kan ride en lille 2'er pony og opefter - du vejer jo ikke særligt meget, så tænker at det største problem kan blive, at du vil se langbenet ud.. Men altså, jeg rider islænder, så at se en langbenet rytter på en pony, ville jeg ikke tænke videre over (:

• #2   11. aug Meget hurtigt svar: en 2’er og opad

• #3   11. aug Jeg er 164cm. Har vejet alt mellem 52-85kg de sidste 3 år. Nu ligger jeg på en 64kg.
    Min pony er 131cm. Hende har jeg reddet uanset. Hun var så også i form til det dengang jeg var på det højeste, og set i bakspejlet skulle jeg ikke have gjort det. Min maks grænse på hende er 70kg når hun er i form.
    Jeg tuller stadig rundt på hende, rider nogle gode ture osv.

Så fra 2'er pony og op vil jeg sige, at du godt kan ride.

• #4   11. aug Sadel hesten op. Brug en sadel, som passer til hesten.
    Stig op.
    Læg en flad hånd langs din rumpe, på det bagerste stykke af sædet.
    Du skal gerne have plads til en flad hånd på sædet bag din numse.

Dernæst sidder du og får en ven til at tage et billede fra siden af.
    Forestil dig en vandret linie under hestens mave.
    Indtil det blev moderne med tårnhøje helveder, hvor man ikke kan nå - undskyld, det blev moderne at ride på høje, langbenede varmblods heste, sagde man at det var idealet til en harmonisk ekvipage. Altså, dine hæle skal passe med en vandret linie, der rører ved underkanten af hestens mave. (Det passer nu meget godt, stadigvæk)

Jeg er 163 cm, vejer 80 kg - for jeg er både madglad og lettere grådig.
    Hvis jeg kan få fingre i det, så passer jeg bedst til en quarter på 145-150 cm.... Ellers bliver de for store og solide til at jeg kan nå rundt.
    Til almindelige varmblods kan jeg ride op til 170 cm.
    Jeg har haft part på en islænder på 132 cm, og vi passede fint sammen.

Højde er chokerende ligemeget. (men det er det, som folk snakker om.)
    Det afgørende er bygningen.

...
    Hvis det bare er en kort tur i rolig tempo kunne en stor shetlandsblanding være nok.
    Hvad du skal på turen er også afgørende.

• #5   11. aug Min pony er 126 cm.
    Jeg er 170 og vejer 58 kg. Sætter mig glædeligt op og rider også gerne lidt mere seriøst. Hun bliver ellers redet af små piger, så jeg holder lige signalerne ved lige. smiley

• #6   12. aug Jeg tænker mest på min vægt. Jeg vil gerne kunne galopere gennem skoven, uden at ponyen får ondt i ben eller ryg fordi jeg er for tung smiley

Så det er primært skovture, og det skal være muligt at have fart på, uden at hesten tager skade.
    Det skal ikke være noget seriøst, men det bliver svært at holde en pony i nogenlunde form, hvis den kun bliver brugt som selskab og trækture med børn smiley
    Der kommer også til at være lidt hygge og jordtræning på banen. Hvis jeg finder en pony som elsker at lave noget, så skal jeg jo sørge for at den ikke keder sig smiley

• #7   12. aug Da jeg i sin tid lærte at ride, var tommelfingerreglen, at ponyen/hesten kunne være 10-20 cm. mindre end ens højde. Jeg synes stadig, den holder...Det er som regel der, hest og rytter er mest harmonisk.

Så må du føle dig lidt frem, alt efter om ponyen er robust eller meget ædel, om du har korte eller lange ben - og tilsvarende lang eller kort overkrop.

• #8   12. aug Kommer meget an på ponyens bygning og form, og hvor rutineret en rytter du er (om du hopper for meget i sædet eller selv er ubalanceret) men Ummedbart kan du sagtens ride på en 2'er og opefter. Jeg er selv ca 175cm og vejer 66kg og jeg rider en sporty Fjordhest på 143cm uden nogle problemer. Vi rider i skoven og galoperer uden at min vægt er til besvær for hende selv på ujevnt terrent.

• #9   14. aug Jeg stoppede faktisk med at ride min smalle 3'er pony på 128 cm. Jeg er os 162, og vejede 52 kg. Jeg tog simpelhen for meget balance fra hende, og hun var altså os en ældre dame.

Jeg ville dog ikke tøve med at sætte mig op på en 2'er pony, og tage en tur i skoven på den.

Kommentér på:
Hvornår er en pony for lille?

x