{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
298 visninger | Oprettet:

Forhøjet muskelværdi og genoptræning {{forumTopicSubject}}

Min hest har fået taget blodprøve pga. han var lidt sløv, og det viste sig at han har en smule forhøjet muskelværdi - grænseværdien er 600 og hans ligger på 700 (+ islændere har generelt tildens til lidt højere muskelværdier). Har aftalt med dyrlægen at han skal stå i ca. 3 uger (hvor han godt må komme på fold), og at jeg derefter skal se om han virker mere som sig selv, og evt. have en ny blodprøve.

Nu har den dyrlægeklinik hvor min dyrlæge arbejder så, i forbindelse med faktura, sendt en genoptræningsplan. I følge den skal jeg bl.a. kun skridte de første 5 uger, og han er først "normal" efter 9 uger.
Jeg skal selvfølgeligt have snakket med min dyrlæge om det også, men ville lige høre om nogen her har erfaring med det.

Kan det virkeligt være rigtigt, at en hest der ikke har været redet i 3 uger, men stadig har været på fold, og ikke har haft nogen decideret skade, skal genoptrænes i så lang tid?
Hvis jeg har været på ferie el. lignende i det samme stykke tid (hvor hesten selvfølgeligt ikke har haft forhøjet muskelværdi), plejer jeg da at ride lidt kortere tid og lidt færre dage om ugen det første stykke tid, men jeg plejer da at ride alle gangarter osv.?

Kommentarer på:  Forhøjet muskelværdi og genoptræning
  • #1   11. aug
    Jeg tænker det er lettere og spørge dyrlægen - om det er pga. muskelværdierne at genoptræningen er forsigtig eller om det bare er en standard genoptræningsplan der er sendt med.

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 17 Emner: 13 Svar: 2.520
    #2   11. aug Det er da en oplagt ide at spørge dyrlægen.

Men, hvorfor tog i den muskelværdi? (er det kreatinin kinase??)
    Normal værdier defineres normalt ud fra normalfordelingen.
    Dvs statistisk set, at ud af 20 raske individer vil 19 have blodprøve værdi indenfor dette interval.
    Den tyvende er ikke syg - men, det er ren statestik.

I dit sted ville jeg tale med dyrlægen igen.
    Hvis I tager en lang række blodprøver som screening, vil der være et par røde tal iblandt, hvor værdien er lige på den anden side af en imaginær grænse.
    Det er ikke altid et hint til, at noget er galt.

...
    Hvis I ikke har nogen begrundelse for at muskelværdien, så ville jeg overveje at sige nå, bruge den til almindelig let ridning og så kontrollere senere.

• #3   11. aug Havde han motioneret dagen op til blodprøven? Tænker for at den udslag i muskelværdien...
    Min har stået tre uger, hun er blevet slatten og er igang med at træne så småt op igen. Hun har slet ikke den kondi vi opnåede før hun blev syg. Jeg skridter og traver hende i momenter med fingeren i jorden og er obs på ikke at hun når at blive træt i traven. Personligt synes jeg at fem uger med ren skridt lyder af meget, da han ikke har en seneskade eller andet, men ja ring og tal med dyrlægen. Måske der er en mening med det smiley

• #4   14. aug Fik du talt med dyrlægen? Er nysgerrig på hvad dyrlægen siger smiley

Kommentér på:
Forhøjet muskelværdi og genoptræning